Funderade lite på dessa synpunkter. Jag har visserligen inte fått min nya bil ännu men har ju kört bil länge.sondell skrev:Både och. Blir ju väldigt dålig bromsverkan efter ett tag när de inte används.bylund skrev:För att motionera bromsarna eller för att du inte litar på antisladdsystemet?sondell skrev:Regen på low.
Jag körde regen på normal förra vintern och hade inte problem med att det var halt. Däremot kanske man vill bromsa bort slask från bromsarna i högre grad.
Osäker på hur mkt jag ska lite på antisladd. Får man en riktningsändring på bilen i ishalka har man ju trots allt inte mer friktion att jobba med en den som är, även om man gör det smart. Har fått sladd av regen flera gånger, men alltid gått bra. Så kanske det funkar. I torsdags hade de dock glömt salta på E18 väster om Arboga. Fick en liten sladd i vänsterfil med en långtradare i högerfilen. Reflexmässigt släppte jag gasen vilket tack vare regen gav en våldsam släng åt andra hållet och bakänden var nästan inne mellan bil och släp på långtradaren. Det blev en farlig situation som inte uppstått utan regen. Bäst hade förstås varit att få bort reflexen att släppa gasen, har man inte den är det ju lugnt.
Körde genom Danmark och Skåne i helgen i monstersnöfallet. Gick förvånansvärt bra. Hade man bara sett vägen så... Snöade så in i... Mkt bilar med sommardäck därnere tyvärr så blev ju stopp i trafiken ändå. Fick köra bakom större fordon som plöjde bort lite snö, annars hängde underredet på snön. Skulle haft telisarna istället.
Rent allmänt rekommenderar man ju att man skall häva överraskande sladd med att koppla ur växeln vid manuell låda. Ingen motorbroms vid automat. Inga krafter på hjulen utöver de som behövs för styrförmågan.
Regen motverkar ju detta och kan åstadkomma sladd. Är det RWD så tappar man fäste på bakhjulen lättare och kan få slängar. AWD får en fördelad bromsverkan och ett lugnare förlopp. (FWD tappar styrförmågan vid kraftig motorbroms och går rakt fram till man får fäste igen!)
I kritiskt väglag bör man nog sätta regen så lågt det går och anpassa farten så att det ändå blir behaglig körning. (Messershmit! Jag vet!)
Jag har som vana (ovana enligt hustrun) att alltid provocera bilen under säkra förhållanden när det är halt. Detta för att kolla hur halt det är och hur bilen beter under just dessa förhållanden. Färre överraskningar på det sättet.
Alltså: Vid halka, sätt regen på low. (Teori än så länge men jag kommer att kolla vad det lider!)