PoloPrinsen skrev:
Nu vill jag eg inte tjafsa om detaljer, men när blev en VW Golf, och framförallt en Alfa 156 en småbil? Ok, jag ger mig att du skrev liten bil om dessa och det är korrekt, de är såklart mindre än många andra bilar.
De känns ganska små tycker (iaf. för ett par som haft varsin kombi typ V70/E-klass större delen av de senaste 15 åren). Men skall erkänna att jag blev lite osäker. Tänkte först ta med BMW 3-serien som exempel (som vi hyrde senast när vi åkte runt i Portugal under den sista större utlandssemester med familjen innan Cv19 slog till), men tvekade lite att ta med den just då jag var osäker om den verkligen räknades som småbil eller inte (även om jag skulle säga att 5-serien är deras mellanstora bil, och 7-serien den stora).
PoloPrinsen skrev:
För att inte verka helt okänslig så vill jag ändå på att passa på att gratulera till att ha gjort såpass rejäla långresor med iaf inga direkt stora bilmodeller!

Är inte känslig för sådant, så det är helt lugnt. Vi kan alla tycka olika, men har inte sett en enda tillstymmelse till personangrepp i tråden. Det är väldigt trevligt tycker jag!

Så länge man kan hålla ifrån sig det (gäller även mig lika mycket som alla andra), så kan man diskutera och ha väldigt olika åsikter utan att det är ett problem.
Nja, mer lång bilkörning över kalendertid, men inte så många mil per dag skall jag erkänna. Är ingen som älskar att köra bil timtals och "nöta en massa asfalt". Speciellt inte när man har semester (är det i jobbet så må det vara hänt om det inte är allt för ofta).
När vi är på semester så gillar vi visserligen att göra och se mycket i landet (är inga som hänger på hotellet eller stranden hela dagarna), men å andra sidan vill vi absolut inte heller stressa. Tycker det är tråkigt att behöva sitta instängd i bil för transport hela dagarna, så föredrar att helst köra lite kortare sträckor de flesta dagar, och istället hinna njuta av den lokala naturen, kulturen, etc.
Gillar att se och göra mycket, men inte på bekostnad av stress. Då kommer jag hellre tillbaka till landet/staden/platsen en gång till och tar resten då.
PoloPrinsen skrev:
Elbilarnas räckviddsproblematik håller jag helt med om, vi får hoppas att det snart blir bättre!
Jo, speciellt på de små elbilarna så vore det extra önskvärt.
För små elbilar har absolut sitt värde, charm och sin plats. Känns som det är verkligen de som kommer mest gynnas av den pågående batteriutvecklingen, då de idag lider mer av begränsad räckvidd jämför med sina lika små ICE-syskon, än hos de större bilarna (både el och ICE). Kan de bara få lite längre räckvidd, så kommer betydligt genast många fler användningsfall där man kan klara sig med en mindre bil.
Men det kommer absolut bli mycket bättre! Är optimist, och det pågår mycket intressant utveckling av nya batterikemier som har högre energiinnehåll (och är miljövänligare att framställa). Så ser det endast som om en fråga om tid, än om det kommer.