Står i begrepp att få leverans av en hybrid och även köpa en ren elbil, och börjar fundera på boxar. Detta är en ”vilken box med *dubbla uttag* ska jag köpa?”-fråga.
Jag har idag ett vanligt eluttag på fasaden där jag vill ha boxen, och mitt fasadskåp med elcentral ca 2 meter därifrån. Uppsäkrad med 25A.
Dom två boxarna jag landat i är:
- Garo Twin: stabil med trådbunden lastbalanserare som inte är beroende av en molntjänst. Dock väldigt stor (66cm hög!) och känns ”gammal” men med beprövad teknik.
- Charge Amps Aura: Liten modern med trådlös lastbalanserare, dock görs lastbalansering via molnet.
Min första tanke var ett dra 5 nya trådar från den inre elcentralen via existerande 16-slang, byta uttag mot box, och ha lastbalansering mot huset.
Man kan ju inte kan dra en modbuskabel tillsammans med elkablarna, så en Garo skulle i så fall behöva ha utanpåliggande kabel till fasadskåpet.
ChargeAmps Aura skulle om jag förstått saken rätt kunna kopplas in i den inre elcentralen, med lastbalanseraren i fasadskåpet eller inomhus. Dvs det skulle inte behövas en ful utanpåliggande kabel.
På pappret ser det ut som ChargeAmps vinner, men:
1) vill man ha lastbalansering via molntjänst?
2) har jag tänkt rätt gällande kabeldragning?
3) borde jag satsa på 2 boxar typ Easee istället även om det ser estetiskt bättre ut med 1 box?
4) Bonusfråga: kan man köpa utrustning och installation i flera omgångar och ändå få 50% miljöavdrag (om jag köper två boxar kanske jag kan köpa dom i 2 omgångar tänker jag)?
Många frågor men har inte sett dom i forumet hittills