Internetuppkoppling
Moderator: Redaktion
Internetuppkoppling
Någon mer än jag som upplever att bilen lite för ofta tappar kopplingen till internet (LTE)?
Vet inte varför den gör det men kommer tillbaka efter en stund körning om den försvunnit. Ibland tar det 5min någon annan gång tar det nästan 1 timme. Jäkligt retligt eftersom det mesta av funktionerna faller bort utan internet.
Är det sannolikt signalen utanför bilen eller bug i bilen?
Vet inte varför den gör det men kommer tillbaka efter en stund körning om den försvunnit. Ibland tar det 5min någon annan gång tar det nästan 1 timme. Jäkligt retligt eftersom det mesta av funktionerna faller bort utan internet.
Är det sannolikt signalen utanför bilen eller bug i bilen?
Re: Internetuppkoppling
har varit med om detta mer än 1 gång, antar det har att göra med mobilnätet, då det är ett mobilt internet, har aldrig funnits 100%ig stabilitet i det. Så har som bara suckat och åkt vidare
M3 LR AWD Midnight Silver
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Internetuppkoppling
Jag har Volvo V90 med VOC och internettuppkoppling(tre.se) som jag använder bla till nätradion/spotify och Apple Carplay.
Har aldrig tappat nätet, förutom mycket kortvarig när jag korsar landgränser och jag byter från/till roaming.
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Har aldrig tappat nätet, förutom mycket kortvarig när jag korsar landgränser och jag byter från/till roaming.
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Re: Internetuppkoppling
Kan säkert vara roamingen som gör detta.heldiggrisen skrev:Jag har Volvo V90 med VOC och internettuppkoppling(tre.se) som jag använder bla till nätradion/spotify och Apple Carplay.
Har aldrig tappat nätet, förutom mycket kortvarig när jag korsar landgränser och jag byter från/till roaming.
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Jag brukar köra snabb omstart med knapparna om det tar mer än 5-10 min för den att hitta kopplingen. Då kommer den alltid tillbaka igen någon minut efter systemet bootat om.
Re: Internetuppkoppling
Håll in båda knapparna på ratten i några sekunder till skärmen slocknar. Då startar en del av systemet om (bilen går fortfarande att köra).Spooky skrev:Vad innebär en snabb omstart med knapparna?
Efter ett tiotal sekunder så är systemet uppe igen, och då har den alltid (för mig) hittat LTE igen.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5461
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Internetuppkoppling
Det tror jag inte. Så har det i alla fall inte varit tidigare.heldiggrisen skrev:Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Svenska bilar har svenska sim-kort. Det är det första Tesla byter när de får in en privatimporterad bil på SC.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Internetuppkoppling
Om de inte har bytt nyligen så är det Telias mobilnät som används i bilarna.
Antennerna för mobildata hittar du i sidospeglarna. Ska sitta en antenn i varje för MIMO-funktionalitet. Det finns LTE och 3G som kan användas, med LTE som preferred.
Tappar du uppkopplingen så beror det på låg signalstyrka eller fel hos Telias mobilnät.
Antennerna för mobildata hittar du i sidospeglarna. Ska sitta en antenn i varje för MIMO-funktionalitet. Det finns LTE och 3G som kan användas, med LTE som preferred.
Tappar du uppkopplingen så beror det på låg signalstyrka eller fel hos Telias mobilnät.
Re: Internetuppkoppling
Att växla mellan WiFi och mobilnätet tar ju ett tag för bilen. Varje gång jag startar bilen ligger den på WiFi men när jag börjat köra så tappar den detta nät och TuneIn kan få lite bekymmer. Löser sig av sig själv men att byta kanal eller välja samma kanal man lyssnade på löser problemet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Internetuppkoppling
Jag har ett litet problem som jag tror jag hittat vad det är men vill veta säkert, om ni har svar får ni gärna svara
Hämtade ut en M3P för drygt två veckor sedan. När jag går in på YouTube mm så står det ”NL” vid loggan och bilen tror jag är i Nederländerna. Google blir också då o då på nederländska i webbläsaren. Detta medför också att jag inte kan kolla på SVTplay då de säger att jag inte befinner mig i Sverige.
Fick nys om att problemet är att jag har ett nederländskt sim-kort i bilen. Tydligen så fixar SC detta och byter det till ett svenskt. Har bokat ett service-ärende i appen med mobile service planerat till 3 maj.
Är det så? Att det ska bytas till ett svenskt och gör Tesla det? Kommer det kunna gå via MobileService? Drygt att åka 15 mil enkel resa till SC för detta lilla problem.
Antar att det går på garanti
Hämtade ut en M3P för drygt två veckor sedan. När jag går in på YouTube mm så står det ”NL” vid loggan och bilen tror jag är i Nederländerna. Google blir också då o då på nederländska i webbläsaren. Detta medför också att jag inte kan kolla på SVTplay då de säger att jag inte befinner mig i Sverige.
Fick nys om att problemet är att jag har ett nederländskt sim-kort i bilen. Tydligen så fixar SC detta och byter det till ett svenskt. Har bokat ett service-ärende i appen med mobile service planerat till 3 maj.
Är det så? Att det ska bytas till ett svenskt och gör Tesla det? Kommer det kunna gå via MobileService? Drygt att åka 15 mil enkel resa till SC för detta lilla problem.
Antar att det går på garanti
Re: Internetuppkoppling
Borde räcka med att ändra bilens locale.
Jag fick först bytt SIM, ingen skillnad. Löstes av någon remote support.
Sista svaret i denna tråden tyder också på det.
viewtopic.php?f=51&t=16896&p=345492#p345492
Jag fick först bytt SIM, ingen skillnad. Löstes av någon remote support.
Sista svaret i denna tråden tyder också på det.
viewtopic.php?f=51&t=16896&p=345492#p345492
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Internetuppkoppling
LTE/4G Brukar fungera vid leverans hos SC i Sverige, så jag skulle pga. det misstänka att det inte det är något vanligt fel med roaming iaf. Men Tesla Sverige kanske missat detta i några fall. Kan ju vara värt att kolla upp.heldiggrisen skrev:Jag har Volvo V90 med VOC och internettuppkoppling(tre.se) som jag använder bla till nätradion/spotify och Apple Carplay.
Har aldrig tappat nätet, förutom mycket kortvarig när jag korsar landgränser och jag byter från/till roaming.
Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
En sak som jag själv råkat ut för, är att WiFi stör. Tyvärr har M3 löjligt dålig antenn för WiFi (är ett skämt), och ibland så kopplar den inte upp mot LTE/4G istället för WiFi när man är hemma. Kan vara värt att checka för de som har problem.
I övrigt så tycker jag det fungerar väldigt väl med att lyssna på Spotify och radio (TuneIn) via streaming i bilen. Hade problem för något år sedan, men det löste Tesla med en uppdatering. Varit mycket stabilt sedan dess.
Vet inte vilken operatör de använder här i Sverige, men kan ju även vara att de byggt ut någon mast där vi bor/kör, som gör att det numera fungerar så bra (förutom WiFi).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Internetuppkoppling
Det varierar tyvärr. I min bil satt det ett från Holland. Det byttes när jag klagade. På SC sa dom att många inte tyckte det var ett problem och lät det vara.Nicke Nyfiken skrev:Det tror jag inte. Så har det i alla fall inte varit tidigare.heldiggrisen skrev:Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Svenska bilar har svenska sim-kort. Det är det första Tesla byter när de får in en privatimporterad bil på SC.
Re: Internetuppkoppling
Bytte de SIM-kortet fysiskt, eller är det e-sim i M3 som de bytte elektroniskt?Curik skrev:Det varierar tyvärr. I min bil satt det ett från Holland. Det byttes när jag klagade. På SC sa dom att många inte tyckte det var ett problem och lät det vara.Nicke Nyfiken skrev:Det tror jag inte. Så har det i alla fall inte varit tidigare.heldiggrisen skrev:Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Svenska bilar har svenska sim-kort. Det är det första Tesla byter när de får in en privatimporterad bil på SC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Internetuppkoppling
Ja om du inte tittar på diverse play-kanaler via webbläsaren eller tycker det är störande med Google på nederländska så bryr sig nog inte folk om det. YouTube skiter jag lite i, där är jag inloggad med premium ändå. Däremot hade jag ju som sagt velat kunna på ex SVT-live OM jag vill. Nu kan jag inte det pga location är satt till Nederländerna.Curik skrev:Det varierar tyvärr. I min bil satt det ett från Holland. Det byttes när jag klagade. På SC sa dom att många inte tyckte det var ett problem och lät det vara.Nicke Nyfiken skrev:Det tror jag inte. Så har det i alla fall inte varit tidigare.heldiggrisen skrev:Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Svenska bilar har svenska sim-kort. Det är det första Tesla byter när de får in en privatimporterad bil på SC.
Re: Internetuppkoppling
Förstår att det är en bit att åka (jag hade samma sträcka) och det tog ändå någon timma eller två att vänta, men det var det värt. I mitt fall kunde inte en ranger komma ut för dom saknade rätt utrustning.eizzmar skrev:Ja om du inte tittar på diverse play-kanaler via webbläsaren eller tycker det är störande med Google på nederländska så bryr sig nog inte folk om det. YouTube skiter jag lite i, där är jag inloggad med premium ändå. Däremot hade jag ju som sagt velat kunna på ex SVT-live OM jag vill. Nu kan jag inte det pga location är satt till Nederländerna.Curik skrev:Det varierar tyvärr. I min bil satt det ett från Holland. Det byttes när jag klagade. På SC sa dom att många inte tyckte det var ett problem och lät det vara.Nicke Nyfiken skrev:Det tror jag inte. Så har det i alla fall inte varit tidigare.heldiggrisen skrev:Som jag förstår det så är Teslas simkort i Europa reggat i Holland, så det är kanske problemet eftersom ni alltid är i roaming, och den byter från en leverantör till en annan också inom Sverige?
Svenska bilar har svenska sim-kort. Det är det första Tesla byter när de får in en privatimporterad bil på SC.
Men absolut, det går på garanti.
Re: Internetuppkoppling
Fick här om dagen svar från SC (se bild). Tråkigt att de inte fixar till det med nytt som-kort som andra här verkar ha fått. Får se om problemet kvarstår om några månader annars tar jag kontakt med dem igen. Är denna metod från SC något nytt? Att Tesla uppdaterar bilen centralt?
Re: Internetuppkoppling
Jag hade bilen inne på SC för bland annat just detta med holländsk locale och fick i princip samma besked, att detta kommer fixas med en kommande mjukvaruuppgradering. De kunde dock inte säga exakt när det kommer att ske. Detta var för en vecka sedan.
Re: Internetuppkoppling
Används fysiska SIM-kort, eller är det (som i många moderna bilar och andra prylar) elektroniska e-SIM i M3?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Internetuppkoppling
Jag har samma problem men är osäker på om det beror på MCU2-uppgradering eller någon OTA-uppdatering. Väldigt irriterande att det tar 1-2 minuter att få igång LTE när bilen startar. Med MCU1 (också LTE) var det sällan problem.
Re: Internetuppkoppling
Min bil TM3 uttagen i juni -21 har samma problem och jag fick svaret av SC att uppdatering kommer i Juli-Augusti som kommer fixa detta
Re: Internetuppkoppling
Enligt svaret jag fick när jag frågade om detta 2019 så är det E-sim i den.martinot skrev:Används fysiska SIM-kort, eller är det (som i många moderna bilar och andra prylar) elektroniska e-SIM i M3?
"Sim kortet i din model 3 är ett e-SIM och desvärre har vi ingen möjlighet i dagsläget att ändra "country code" i dessa"
/J
Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.
Re: Internetuppkoppling
Tack. Bra att veta!JonasF1 skrev:Enligt svaret jag fick när jag frågade om detta 2019 så är det E-sim i den.martinot skrev:Används fysiska SIM-kort, eller är det (som i många moderna bilar och andra prylar) elektroniska e-SIM i M3?
"Sim kortet i din model 3 är ett e-SIM och desvärre har vi ingen möjlighet i dagsläget att ändra "country code" i dessa"
/J
Då kan de troligen byta e-SIM OTA.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik