En lastbil körs inte så långt dagligen i genomsnitt. Extremfallen är timmerbilar som körs 12 000 mil/år, men genomsnittet för alla typer är ~1800 mil/år. En lastbil förbrukar förstås lite olika beroende på typ men jag hittade ett exempel som hade vunnit en test och där förbrukade den 2 l/mil vid testkörningen men 3-3.5l/mil vid normal körning utanför testbanan. Räknar vi 3l/mil, tar 1/3 av det så får vi 1l/mil, 9.8kWh/l för diesel blir 10 kWh/mil.Leo skrev:Så personligen älskar jag mina två elbilar. Tror och hoppas det är framtiden. Men bränslecells bilar/lastbilar/bussar kanske man också behöver satsa på parallellt? Tillsammans med Biogas och annat??
Tror liksom ALLA miljövänliga teknologier behövs och gör nytta. Vi ska nog inte lägga alla ägg i en enda korg så att säga.
Vi höjer oss från genomsnittet på 1800 mil/år , dubblerar det till 3600 mil. Det blir ca 14 mil/dag med 253 arbetsdagar. 14 mil är "bara" 140 kWh, även om vi dubblerar även denna siffra så blir det bara 280 kWh. Elbussarna har idag redan en del över det, ex på 321 kWh:
http://www.greencarcongress.com/2015/09 ... terra.html
Det finns förstås extremfall som timmerbilarna som jag nämnde. Men dessa står trots det för en liten del av det totala antalet mil som körs:
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20cent ... 0-2010.xls
Så jag är rätt optimistisk när det gäller lastbilar och eldrift.