Tyvärr inget skämt.Teslaspolen skrev:Enda rimliga att dom tar betalt i Ah per minut...
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
Moderator: Redaktion
Tyvärr inget skämt.Teslaspolen skrev:Enda rimliga att dom tar betalt i Ah per minut...
Vilken enhet används för momentan förbrukning när bilen faktiskt rullar, byter bilen enhet då?mati skrev:Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
P.S. insåg när jag hade skrivit frågan att den sannolikt byter till Wh/km eller liknande, eller?fth skrev:Vilken enhet används för momentan förbrukning när bilen faktiskt rullar, byter bilen enhet då?mati skrev:Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.![]()
/fth
Nu är du dum! Ändrat !Bjelke skrev:Korrekta laddtrycket står på dekalen på stolpen på förarsidan...
kWh/100km visas då. Nej, det är inte fel. Men det är en enhet som är ganska meningslös eftersom man vill uttrycka att det är förbrukning i kilowatt. Varför skriver man då inte bara kW?fth skrev:P.S. insåg när jag hade skrivit frågan att den sannolikt byter till Wh/km eller liknande, eller?fth skrev:Vilken enhet används för momentan förbrukning när bilen faktiskt rullar, byter bilen enhet då?mati skrev:Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.![]()
/fth
I så fall är det ju inte så svårt att förstå hur dom resonerat kring enhet vid stillastående, och det är ju inte fel, bara lite lustigt taget ur sitt sammanhang.![]()
/fth
Hehe f`låt... undrar om dom andra såg det eller bara trodde att jag larvade mig som vanligtGustafsson skrev:Nu är du dum! Ändrat !Bjelke skrev:Korrekta laddtrycket står på dekalen på stolpen på förarsidan...
Antar att du var snäll som inte tog med hela citatet men det gjorde ju samtidigt att "trycket" blev taget lite ur sitt sammanhang...Bjelke skrev:Hehe f`låt... undrar om dom andra såg det eller bara trodde att jag larvade mig som vanligtGustafsson skrev:Nu är du dum! Ändrat !Bjelke skrev:Korrekta laddtrycket står på dekalen på stolpen på förarsidan...
Jag håller helt med, men jag kan som sagt förstå resonemanget.mati skrev:Om jag får gissa så är en en relikt från fossil-Golfen. För där antar jag att man visar liter/h som momentan förbrukning i stillestånd och liter/100km när man kör. Och det är ju helt i sin ordning. Men att bara rakt av konvertera det till kWh/h blir ju minst sagt konstigt.
Finns ofta udda reliker i mjukvaror som används till mer än bara elbil. Ioniq ber mig t.ex att sänka varvtalet i motorn innan man växlar mellan framåt/bakåt, ber mig att bara använda infotainment systemet med motorn igång för att inte ladda ur batteriet, samt har en kategori att för att navigera till bränslestationer, inkluderat automatmackar men inga snabbladdare listas därmati skrev:kWh/100km visas då. Nej, det är inte fel. Men det är en enhet som är ganska meningslös eftersom man vill uttrycka att det är förbrukning i kilowatt. Varför skriver man då inte bara kW?fth skrev:P.S. insåg när jag hade skrivit frågan att den sannolikt byter till Wh/km eller liknande, eller?fth skrev:Vilken enhet används för momentan förbrukning när bilen faktiskt rullar, byter bilen enhet då?mati skrev:Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.![]()
/fth
I så fall är det ju inte så svårt att förstå hur dom resonerat kring enhet vid stillastående, och det är ju inte fel, bara lite lustigt taget ur sitt sammanhang.![]()
/fth
Om jag får gissa så är en en relikt från fossil-Golfen. För där antar jag att man visar liter/h som momentan förbrukning i stillestånd och liter/100km när man kör. Och det är ju helt i sin ordning. Men att bara rakt av konvertera det till kWh/h blir ju minst sagt konstigt.
Snyggt!mati skrev:Tyvärr inget skämt.Teslaspolen skrev:Enda rimliga att dom tar betalt i Ah per minut...
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
Nja, kanske, men det är ju tyvärr så att folk i allmänhet har noll koll på enheter som kWh, kW, osv. Man ser ju inte sällan saker som kW/h eller att kW och kWh används synonymt. Att då VW helt i onödan hittar på en egen enhet, som egentligen inte finns, underlättar ju inte direkt. Det förvirrar bara ännu mer. Varför ska man krångla till det? En bil som inte rullar förbrukar energi i kW. Som en hårtork eller en dammsugare. Där anges ju effekten eller energiförbrukningen också i W och inte i Wh/h.Bjelke skrev:Samtidigt så är det ganska smart för det är ju lättare att sätta denna enhet i relation till hur stort
batteri man har och hur mycket som är kvar i det.
Då kan man ju enkelt se hur mycket av kapaciteten i batteriet som förbrukas medans man står där,
det kan nog vara mycket svårare för många att förstå hur mycket 2kW är eller 6kW osv och hur det
förhåller sig till det som finns i batteriet, jämfört med kWh alltså.
Jag uttryckte mig såklart slarvigt. Den drar en viss effekt som mäts i kW. Men under tiden den gör det så försvinner energi ur batteriet. Och den energin mäts i kWh. Men det är ju effekten som är intressant. kWh/h är ju också en effekt-enhet. Fast en krånglig sådan.Teslared skrev:Mati:
"En bil som inte rullar förbrukar energi i kW."
Ursäkta, det är väl inte ok, den förbrukar väl energi i kWh. kW är ett effektmått -enhet
kWh/h blir inte det tårta på tårta?mati skrev:Jag uttryckte mig såklart slarvigt. Den drar en viss effekt som mäts i kW. Men under tiden den gör det så försvinner energi ur batteriet. Och den energin mäts i kWh. Men det är ju effekten som är intressant. kWh/h är ju också en effekt-enhet. Fast en krånglig sådan.Teslared skrev:Mati:
"En bil som inte rullar förbrukar energi i kW."
Ursäkta, det är väl inte ok, den förbrukar väl energi i kWh. kW är ett effektmått -enhet
Energi mäts Joule (Ws), eller exempelvis kWh för att det är bekvämare.ChristerSjo skrev:Energi mäts i W och det kan vara i kW, MW eller GW osv. Det är momentan förbrukning av energi. (k/M/G)Wh är hur mycket något förbrukar på en timma. Det vi bli debiterade för hur mycket kW vi förbrukar på en timma, dvs kWh. Eller har jag missat något?
kWh/halvår alltså, vilket också är ett långsökt sätt att beskriva effektmikebike skrev:Jag blir debiterad för hur mycket energi vi förbrukat på ett halvår, inte på en timme.
Effekt mäts i W (som sedan kan vara kW, MW, mW etc...). Mäter man effektuttag över tid så får man den mängd energi man har använt som då oftast för hushållsförbrukning och elbilsladdning mäts i kWh.ChristerSjo skrev:Energi mäts i W och det kan vara i kW, MW eller GW osv. Det är momentan förbrukning av energi. (k/M/G)Wh är hur mycket något förbrukar på en timma. Det vi bli debiterade för hur mycket kW vi förbrukar på en timma, dvs kWh. Eller har jag missat något?
https://se.mer.eco/nyheter/mer/bee-byter-namn-till-mer/
Kommer priserna på de publika laddstationerna vara densamma efter 1 juni?
Nej, vi kommer justera priserna till de som Bee har idag. Vi kommer uppdatera vår prislista den 1 juni.
Han är ju bara så jobbig att titta påsven-labil skrev:Det kan bli tvärt om med enheter också. Såg just Doug DeMuros recension av en Roadster från 2008 (https://www.youtube.com/watch?v=YKDqhWwzzgo)
Han förstod inte att varvräknaren (märkt rpm x1000) visade motorvartalet eftersom han inte tror att det finns någon motor(del) som roterarHan följde upp med att gissa att den visar effektuttaget från batteriet och fnissar åt att det inte anges någon enhet