Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
Vilken enhet används för momentan förbrukning när bilen faktiskt rullar, byter bilen enhet då?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
Vilken enhet används för momentan förbrukning när bilen faktiskt rullar, byter bilen enhet då?
/fth
P.S. insåg när jag hade skrivit frågan att den sannolikt byter till Wh/km eller liknande, eller?
I så fall är det ju inte så svårt att förstå hur dom resonerat kring enhet vid stillastående, och det är ju inte fel, bara lite lustigt taget ur sitt sammanhang.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
Vilken enhet används för momentan förbrukning när bilen faktiskt rullar, byter bilen enhet då?
/fth
P.S. insåg när jag hade skrivit frågan att den sannolikt byter till Wh/km eller liknande, eller?
I så fall är det ju inte så svårt att förstå hur dom resonerat kring enhet vid stillastående, och det är ju inte fel, bara lite lustigt taget ur sitt sammanhang.
/fth
kWh/100km visas då. Nej, det är inte fel. Men det är en enhet som är ganska meningslös eftersom man vill uttrycka att det är förbrukning i kilowatt. Varför skriver man då inte bara kW?
Om jag får gissa så är en en relikt från fossil-Golfen. För där antar jag att man visar liter/h som momentan förbrukning i stillestånd och liter/100km när man kör. Och det är ju helt i sin ordning. Men att bara rakt av konvertera det till kWh/h blir ju minst sagt konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om jag får gissa så är en en relikt från fossil-Golfen. För där antar jag att man visar liter/h som momentan förbrukning i stillestånd och liter/100km när man kör. Och det är ju helt i sin ordning. Men att bara rakt av konvertera det till kWh/h blir ju minst sagt konstigt.
Jag håller helt med, men jag kan som sagt förstå resonemanget.
Man antog nog att användarna var vana med att se förbrukning som "något per någonting" både i stillastående och under körning, och antog (sannolikt felaktigt) att dom inte skulle fatta "bara" kW
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
Vilken enhet används för momentan förbrukning när bilen faktiskt rullar, byter bilen enhet då?
/fth
P.S. insåg när jag hade skrivit frågan att den sannolikt byter till Wh/km eller liknande, eller?
I så fall är det ju inte så svårt att förstå hur dom resonerat kring enhet vid stillastående, och det är ju inte fel, bara lite lustigt taget ur sitt sammanhang.
/fth
kWh/100km visas då. Nej, det är inte fel. Men det är en enhet som är ganska meningslös eftersom man vill uttrycka att det är förbrukning i kilowatt. Varför skriver man då inte bara kW?
Om jag får gissa så är en en relikt från fossil-Golfen. För där antar jag att man visar liter/h som momentan förbrukning i stillestånd och liter/100km när man kör. Och det är ju helt i sin ordning. Men att bara rakt av konvertera det till kWh/h blir ju minst sagt konstigt.
Finns ofta udda reliker i mjukvaror som används till mer än bara elbil. Ioniq ber mig t.ex att sänka varvtalet i motorn innan man växlar mellan framåt/bakåt, ber mig att bara använda infotainment systemet med motorn igång för att inte ladda ur batteriet, samt har en kategori att för att navigera till bränslestationer, inkluderat automatmackar men inga snabbladdare listas där
Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
Snyggt!
Den var bra mati. Klassiker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Samtidigt så är det ganska smart för det är ju lättare att sätta denna enhet i relation till hur stort
batteri man har och hur mycket som är kvar i det.
Då kan man ju enkelt se hur mycket av kapaciteten i batteriet som förbrukas medans man står där,
det kan nog vara mycket svårare för många att förstå hur mycket 2kW är eller 6kW osv och hur det
förhåller sig till det som finns i batteriet, jämfört med kWh alltså.
Inget fel på siffran/värdet. Var mer enheten som jag håller med mati och er andra om var lite mer redundant/"festlig".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Samtidigt så är det ganska smart för det är ju lättare att sätta denna enhet i relation till hur stort
batteri man har och hur mycket som är kvar i det.
Då kan man ju enkelt se hur mycket av kapaciteten i batteriet som förbrukas medans man står där,
det kan nog vara mycket svårare för många att förstå hur mycket 2kW är eller 6kW osv och hur det
förhåller sig till det som finns i batteriet, jämfört med kWh alltså.
Nja, kanske, men det är ju tyvärr så att folk i allmänhet har noll koll på enheter som kWh, kW, osv. Man ser ju inte sällan saker som kW/h eller att kW och kWh används synonymt. Att då VW helt i onödan hittar på en egen enhet, som egentligen inte finns, underlättar ju inte direkt. Det förvirrar bara ännu mer. Varför ska man krångla till det? En bil som inte rullar förbrukar energi i kW. Som en hårtork eller en dammsugare. Där anges ju effekten eller energiförbrukningen också i W och inte i Wh/h.
Så fort man börjar rulla är energiförbrukningen per km mer intressant och då visar man det istället. Men man behöver ju inte försöka att få det att se likadant ut i displayen. Det är ju helt olika saker man visar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vet "folk" vad X liter per minut faktiskt betyder om man talar om t.ex vattenkranar? I slutändan ja, att 4 liter per minut betyder exakt det, men inte nödvändigtvis hur mycket som är rimligt på en kran.
Det jag menar är att det finns massor av enheter som egentligen är för abstrakta för att man ska automagiskt ska förstå dem. Att oroa sig för att folk inte ved vad kWh betyder är ju lite fånigt, det är en enhet som dom flesta inte reflekterat över speciellt mycket. Den står på elräkningen men där tittar nog de flesta bara på antalet kronor. Och de flesta har ju tyvärr inte kört elbil, så då är man ju inte van vid den. Precis som jag själv tycker att liter-per-mil är ett väldigt konstigt uttryck, som dessutom tyvärr används på många elbilar, till skillnad från Tesla som använder det mycket mera logiska Wh/km.
Det kan bli tvärt om med enheter också. Såg just Doug DeMuros recension av en Roadster från 2008 (https://www.youtube.com/watch?v=YKDqhWwzzgo)
Han förstod inte att varvräknaren (märkt rpm x1000) visade motorvartalet eftersom han inte tror att det finns någon motor(del) som roterar Han följde upp med att gissa att den visar effektuttaget från batteriet och fnissar åt att det inte anges någon enhet
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Mati: "En bil som inte rullar förbrukar energi i kW."
Ursäkta, det är väl inte ok, den förbrukar väl energi i kWh. kW är ett effektmått -enhet
Jag uttryckte mig såklart slarvigt. Den drar en viss effekt som mäts i kW. Men under tiden den gör det så försvinner energi ur batteriet. Och den energin mäts i kWh. Men det är ju effekten som är intressant. kWh/h är ju också en effekt-enhet. Fast en krånglig sådan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mati: "En bil som inte rullar förbrukar energi i kW."
Ursäkta, det är väl inte ok, den förbrukar väl energi i kWh. kW är ett effektmått -enhet
Jag uttryckte mig såklart slarvigt. Den drar en viss effekt som mäts i kW. Men under tiden den gör det så försvinner energi ur batteriet. Och den energin mäts i kWh. Men det är ju effekten som är intressant. kWh/h är ju också en effekt-enhet. Fast en krånglig sådan.
kWh/h blir inte det tårta på tårta?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Energi mäts i W och det kan vara i kW, MW eller GW osv. Det är momentan förbrukning av energi. (k/M/G)Wh är hur mycket något förbrukar på en timma. Det vi bli debiterade för hur mycket kW vi förbrukar på en timma, dvs kWh. Eller har jag missat något?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Energi mäts i W och det kan vara i kW, MW eller GW osv. Det är momentan förbrukning av energi. (k/M/G)Wh är hur mycket något förbrukar på en timma. Det vi bli debiterade för hur mycket kW vi förbrukar på en timma, dvs kWh. Eller har jag missat något?
Energi mäts Joule (Ws), eller exempelvis kWh för att det är bekvämare.
Jag blir debiterad för hur mycket energi vi förbrukat på ett halvår, inte på en timme.
Energi mäts i W och det kan vara i kW, MW eller GW osv. Det är momentan förbrukning av energi. (k/M/G)Wh är hur mycket något förbrukar på en timma. Det vi bli debiterade för hur mycket kW vi förbrukar på en timma, dvs kWh. Eller har jag missat något?
Effekt mäts i W (som sedan kan vara kW, MW, mW etc...). Mäter man effektuttag över tid så får man den mängd energi man har använt som då oftast för hushållsförbrukning och elbilsladdning mäts i kWh.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Det kan bli tvärt om med enheter också. Såg just Doug DeMuros recension av en Roadster från 2008 (https://www.youtube.com/watch?v=YKDqhWwzzgo)
Han förstod inte att varvräknaren (märkt rpm x1000) visade motorvartalet eftersom han inte tror att det finns någon motor(del) som roterar Han följde upp med att gissa att den visar effektuttaget från batteriet och fnissar åt att det inte anges någon enhet