Inbrott

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inbrott

Inlägg av Jojo »

Man blir vansinnigt... Ikväll kommer jag till bilen, som för tillfället står i en parkeringsgarage på Kungsholmen, och ser att någon ****** har slagit sönder rutan på passagerarsidan. Bara glas överallt. Ringde genast polisen, tog en kvart att komma fram, bara för att höra att de inte gör någonting förutom ta emot anmälan... :evil: Vad finns de för, egentligen?!? Bolaget som äger garaget "har kontorstid till kl17" och svarar inte i telefonen. Hotline finns ej. Numret till ett bevakningsbolag som står på en skylt inne i garaget är kopplat till 112. Fastighetsägaren/-skötaren är inte ansvarig ("bara vid driftstörning"). Efter mycket letande hittade jag en liten klistermärke vid en annan ingång till fastigheten, där det finns ett journummer till ett vaktbolag. Jag ringer och får höra att väktarna "bara kommer och gör sina ronder", f ö hänvisar man till polisen. Dessutom är man inte säkert att deras avtal omfattar bevakningen av garaget... :twisted: I garaget vimlar det av uteliggare och annat obehörigt folk.
Ringde försäkringsbolaget, som givetvis också stänger sitt kontor vid kl17 och telefonsvararen hänvisar till bärgningsservice. Så ringde jag dem och frågade om de kunde hjälpa mig att åtminstone täcka den sönderslagna rutan. Nej, sa de, men vi kan bärga Din bil. Tack så mycket...
Till sist ringde jag Tesla för att försäkra mig att de har en ruta tillhands med kort varsel, men de hade ju också stängt redan... :evil: What a sh!tty day.
Tur at det inte fanns mycket av värde i bilen. Fast mina RayBans är borta :cry: .
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Inbrott

Inlägg av e5m1r »

Lider med dig....

En följdfråga
Borde inte bilen kunna förmedla rill tesla appen att larmet går igång ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Den har dessvääre ingen mottagning därnere i garaget... :evil:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag hatar när man får bilen sönderslagen för något skit som lämnats i bilen. (Åh, jag kan ta ett par solglasögon om jag bara gör tiotusentals kronor skada på denna bil.) Hade samma med min Corvette där tjuven krossade stora bakrutan, mitt på dagen, på parkeringen på Ikea. Så ledsen att det hände dig.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Fan det är riktigt tråkigt, speciellt för en sån struntsak :evil:

Känns som att man skulle vilja ha nått som detta när en ruta slås sönder:
https://www.youtube.com/watch?v=fDrzMGdYWZc
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

chpaulin skrev:
Fan det är riktigt tråkigt, speciellt för en sån struntsak :evil:

Känns som att man skulle vilja ha nått som detta när en ruta slås sönder:
https://www.youtube.com/watch?v=fDrzMGdYWZc
Tänk på miljö och utsläppen
Bättre i så fall med nåt i stil med elpistol :)
Går liksom bättre ihop med resten av bilen

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Fan va trist. Finns det nån kamera övervakning kanske?

Så tråkigt att få bilen sönder slagen. vi lämnar alltid dörrarna öppna.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

För jävla tråkigt sånt här.
Jag själv råkat ut för inbrott förr. massa strul för att nån idiot ska sno en grej som dom kanske får 100 kr för.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Usch och fy! Beklagar verkligen! Tyvärr saknar vissa samhällsinvånare respekt för vad som är ditt och mitt..
Hoppas du får bra hjälp imorgon och att bilen snart är komplett igen!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Så tråkigt att få bilen sönder slagen. vi lämnar alltid dörrarna öppna.
Lämnar ni dörrarna öppna när ni lämnar bilen? Antar att du menar att ni lämnar dörrarna olåsta, men ändå? Om du är på resa och har hela bilen full med packning, lämnar du då bilen olåst om ni går in i en butik el. liknande?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Bara hemma i garaget lämnar vi den olåst.
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inlägg av Shven »

Många andra bilar har laminerade sidorutor åtminstone som tillval. Detta försvårar inbrott i bilen. Sökte efter detta när jag beställde min Tesla men finns inte som tillval. Någon annan som haft laminerade sidorutor som har erfarenhet av inbrott? Hjälper det?
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Lider med dig. Hade mardröm om detta i natt :?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Shven skrev:
Många andra bilar har laminerade sidorutor åtminstone som tillval. Detta försvårar inbrott i bilen. Sökte efter detta när jag beställde min Tesla men finns inte som tillval. Någon annan som haft laminerade sidorutor som har erfarenhet av inbrott? Hjälper det?
Det finns laminerinsfolie som man kan sätta dit i efterhand

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inlägg av Shven »

Skulle vilja att det vore mer fritt att sätt upp övervakningskameror. Kan inte förstå den myndighet som tycker att det kränker integriteten och förbjuder kameror. Att förbjuda kameror gynnar bara skurkar. Tack vare den liberala synen på att sätta upp kameror i England lyckades man lösa sprängningarna i tunnelbanan.
Blir så upprörd över människor som inte lämnar andras egendom ifred. Träffade i mitt yrke en narkoman som försörjde sig på att stjäla al-hjul som han sedan sålde. När jag frågade om han inte led med dem som drabbades sa han: De har ju försäkring. Men självrisken? Den hade han förträngt!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Shven skrev:
Skulle vilja att det vore mer fritt att sätt upp övervakningskameror. Kan inte förstå den myndighet som tycker att det kränker integriteten och förbjuder kameror. Att förbjuda kameror gynnar bara skurkar. Tack vare den liberala synen på att sätta upp kameror i England lyckades man lösa sprängningarna i tunnelbanan.
Blir så upprörd över människor som inte lämnar andras egendom ifred. Träffade i mitt yrke en narkoman som försörjde sig på att stjäla al-hjul som han sedan sålde. När jag frågade om han inte led med dem som drabbades sa han: De har ju försäkring. Men självrisken? Den hade han förträngt!
Det finns två sidor av alla mynt. Tyvärr är det ju allt för vanligt att övervakning missbrukas för att kränka människors rättigheter, och ju mer övervakning, desto mer och allvarligare missbruk. Till och med här i Sverige finns det ju exempel på när någon fått hela sitt liv förstört för att Säpo såg en bil parkerad på fel ställe vid fel tid. Jag hade inte litat på dem att hålla koll på mig dygnet runt, för förr eller senare hittar de något att sätta dit mig för, riktigt eller inbillat. Och det är bara ett av många problem med massövervakning...

Vad gäller försäkringen så är det ju inte inte bara självrisken som är problemet, utan även att premierna går upp. Vi betalar ju allihopa tillsammans för den sortens brottslighet. Om inga såna stölder förekom alls skulle försäkringspremierna vara lägre.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

danni skrev:
Det finns två sidor av alla mynt. Tyvärr är det ju allt för vanligt att övervakning missbrukas för att kränka människors rättigheter, och ju mer övervakning, desto mer och allvarligare missbruk. Till och med här i Sverige finns det ju exempel på när någon fått hela sitt liv förstört för att Säpo såg en bil parkerad på fel ställe vid fel tid. Jag hade inte litat på dem att hålla koll på mig dygnet runt, för förr eller senare hittar de något att sätta dit mig för, riktigt eller inbillat. Och det är bara ett av många problem med massövervakning...
Amen!

Usch vad tråkigt för dig Jojo. Beklagar verkligen. :cry:
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Efter att ha tillbringat större delen av förmiddagen i telefon, trots att jag egentligen måste jobba, kan jag bara konstatera att samhället blir alltmer korkad :twisted: . För det första finns det uppenbarligen inga rutor till en Model S tillgängligt, då fyra stycken olika bilglasföretag har avslagit min förfrågan. Tesla själv vill nog hjälpa, men hänvisar till mitt försäkringsbolag, som skulle ordna detta åt mig. På försäkringen svarar de dessvärre inte i telefonen, utan man uppfordras att lämna sina uppgifter och fylla i ett webbformulär (!). :evil: Done that, de har ej återkommit till mig. Sk!tbolag! Känns inte så kul, med den stundande helgen och en bil som inte är riktigt användbart.
Parkeringsbolaget beklagar (visst är jag tacksam för det :evil: ), men tillbakavisar all ansvar. Kameraövervakning fanns givetvis inte.
Kan bara konstatera att det uppenbarligen är dags att säga upp parkeringsplatsen och byta försäkringsbolag.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Jojo skrev:
Tesla själv vill nog hjälpa, men hänvisar till mitt försäkringsbolag, som skulle ordna detta åt mig. På försäkringen svarar de dessvärre inte i telefonen, utan man uppfordras att lämna sina uppgifter och fylla i ett webbformulär (!). :evil: Done that, de har ej återkommit till mig. Sk!tbolag!
Kan bara konstatera att det uppenbarligen är dags att säga upp parkeringsplatsen och byta försäkringsbolag.
Känner med dig. Både ilskan och frustrationen.

Viket bolag? Bara så vi andra vet vilket bolag vi inte skall använda!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag blir bara så ledsen av att höra om denna typ av meningslöst våld mot en oskyldig bil. Samhället (föräldrarna) verkar tyvärr bara bli värre och värre när det gäller att uppfostra folket till att kunna skilja på ditt och mitt. Hemsk inställning att bara hänvisa till att " de har ju försäkring". Det försvarar ju inte på något vis att man våldför sig på annans egendom.

Den enklaste lösningen på ditt akuta problem vore väl att via SC få fram en ruta som de byter och sedan ta kampen med försäkringsbolaget. Det verkar ju inte gå så fort att få försäkringsbolag/glasmästare att åtgärda skadan... Alternativet vore kanske att hitta en ruta från en skadad bil. Det var ju en i Norge som fick ett träd över sig. Vet dock inte hur det gick med "din" ruta.

Hoppas verkligen att du får en snabb lösning på detta så att ni kan fortsätta njuta av bilen. (nog jobbigt att få bort allt glas bara...) :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Tyvärr är det ju allt för vanligt att övervakning missbrukas för att kränka människors rättigheter, och ju mer övervakning, desto mer och allvarligare missbruk. Till och med här i Sverige finns det ju exempel på när någon fått hela sitt liv förstört för att Säpo såg en bil parkerad på fel ställe vid fel tid.
Kameraövervakning kan inte bara fälla, utan också fria den som är oskyldig till ett påstått brott.
Dessutom är det inte bara tjuvar som har rättigheter, utan jag som butiksägare har också rättigheter och måste kunna få övervaka vad som händer i min butik efter eget tycke, i syfte att skydda min egen egendom.

Om Säpo har övervakningsbilder som binder person Y till en brottsplats, så kan andra övervakningsbilder visa att person Y faktiskt bara var och handlade i en närbelägen butik och inte deltog i brottet.

Det där med att någon "fått hela sitt liv förstört" låter lite som en kvällstidningsrubrik - menar du att personens hela livssituation för all framtid är ödelagt trots att denne varit helt oskyldig, bara på grund av fast kameraövervakning som inte borde varit tillåten enligt dig?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
danni skrev:
Tyvärr är det ju allt för vanligt att övervakning missbrukas för att kränka människors rättigheter, och ju mer övervakning, desto mer och allvarligare missbruk. Till och med här i Sverige finns det ju exempel på när någon fått hela sitt liv förstört för att Säpo såg en bil parkerad på fel ställe vid fel tid.
Kameraövervakning kan inte bara fälla, utan också fria den som är oskyldig till ett påstått brott.
Dessutom är det inte bara tjuvar som har rättigheter, utan jag som butiksägare har också rättigheter och måste kunna få övervaka vad som händer i min butik efter eget tycke, i syfte att skydda min egen egendom.

Om Säpo har övervakningsbilder som binder person Y till en brottsplats, så kan andra övervakningsbilder visa att person Y faktiskt bara var och handlade i en närbelägen butik och inte deltog i brottet.

Det där med att någon "fått hela sitt liv förstört" låter lite som en kvällstidningsrubrik - menar du att personens hela livssituation för all framtid är ödelagt trots att denne varit helt oskyldig, bara på grund av fast kameraövervakning som inte borde varit tillåten enligt dig?
Ja, det finns både för- och nackdelar med övervakning. Jag är inte emot övervakning generellt. Under rätt omständigheter kan det fungera för att klara upp brott. Avgränsade områden, med begränsningar på vad man får göra med det inspelade materialet, fine. Övervaka gärna din butik eller ett p-hus. Däremot den sortens övervakning de har i Storbritannien känns absurd.

Det där med att någon "fått hela sitt liv förstört" hade inte med kameraövervakning att göra, utan att Säpos spanare såg en persons bil parkerad på fel ställe vid fel tid. Visst, det är lite överdrivet att han fick hela sitt liv förstört, men han fick sparken helt utan anledning, och fick driva en nästan tjugo år lång rättsprocess för att få upprättelse. Jag pratar såklart om Torsten Leander. Dennis Töllborg, som drev det fallet, drev även en massa andra liknande fall, så det var ingen isolerad händelse. Vad jag säger är att om Säpo hade haft tillgång till massövervakning istället, då hade det inte varit ett tjugotal fall det rört sig om, utan tiotusentals. Ju mer som registreras, desto mer risk att något tolkas fel, vilket det förr eller senare kommer göras. Säg att du la ut en pryl på Blocket, och en av de som ringde på den prylen råkade vara ledaren för en lokal MC-klubb som sysslar med allehanda fuffens. Samtalet registrerades automatiskt i din akt eftersom han är en person of interest. Någon vecka senare har du ett ärende till en affär som råkar ligga i samma kvarter som den MC-klubbens klubblokal. Den registreringsplåt identifierades av en övervakningskamera, och på grund av det tidigare samtalet knyts även den händelsen till din akt. Helt plötsligt är du en person of interest och får leva med att ha din telefon buggad och dina förehavanden registrerade. Rent hypotetiskt, såklart, men med utbredd massövervakning är det helt oundvikligt att mängder av feltolkningar av metadata på precis det viset kommer att uppstå.

Jag tycker att till och med i lugna lilla Sverige så har det hänt mer än tillräckligt som bevisar att vi absolut inte kan lita på våra myndigheter att ha de möjligheterna som utbredd massövervakning innebär. Det finns gott om fall och skandaler även i modern tid som visar tydligt på det. Och vi vet inte heller vad framtiden bär på - vad händer om vi inför en sån övervakningsapparat och sen rätt vad det är får ett neofascistiskt parti ett alldeles för stort inflytande i riksdagen (ett inte alls osannolikt utan snarare ganska sannolikt scenario)?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

I det aktuella fallet hade nog kamera hjälpt föga. Jag har vid två olika tillfällen fått min MC misshandlad (den är svår att stjäla pga kodad nyckel). Bägge gångerna fanns det kamera, bägge gångerna fanns det bra bilder på förövare (jag ringde vaktbolaget och frågade) och bägge gångerna la polisen ner utredningen utan ens begära ut bilderna "Brist på spaningsunderlag".
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

"Brist på spaningsunderlag" är bara en omskrivning för brist på resurser och att de tvingas prioritera andra brott.

Så kameraövervakning är värdelös om det inte finns resurser nog att ta hand om materialet. :evil:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

danni skrev:
Jag tycker att till och med i lugna lilla Sverige så har det hänt mer än tillräckligt som bevisar att vi absolut inte kan lita på våra myndigheter att ha de möjligheterna som utbredd massövervakning innebär. Det finns gott om fall och skandaler även i modern tid som visar tydligt på det. Och vi vet inte heller vad framtiden bär på - vad händer om vi inför en sån övervakningsapparat och sen rätt vad det är får ett neofascistiskt parti ett alldeles för stort inflytande i riksdagen (ett inte alls osannolikt utan snarare ganska sannolikt scenario)?
Håller helt med. Speciellt som man i det scenariot inför variabeln "Vårt parti tänker byta ut alla polischefer som inte stödjer vår åsikt"
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Skriv svar