VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Från tidigare i denna tråd.

The ID 3 will also benefit from ongoing developments next year, including an increase in charging power. Buyers will be offered the choice of a 130kW system by mid-2021 and a 170kW system by the end of next year, up from the current maximum of 100kW. The 170kW set-up is claimed to deliver 121 miles of range in 10 minutes using a DC charger.

VW is also promising a moderate increase in range for all ID 3 models through the end of next year. The Pro S is set to offer up to an extra 24 miles from its 77kWh battery, to 360 miles, due in part to software improvements and advances in thermal management and cell efficiency.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Zalman3 skrev:
Från tidigare i denna tråd.

The ID 3 will also benefit from ongoing developments next year, including an increase in charging power. Buyers will be offered the choice of a 130kW system by mid-2021 and a 170kW system by the end of next year, up from the current maximum of 100kW. The 170kW set-up is claimed to deliver 121 miles of range in 10 minutes using a DC charger.

VW is also promising a moderate increase in range for all ID 3 models through the end of next year. The Pro S is set to offer up to an extra 24 miles from its 77kWh battery, to 360 miles, due in part to software improvements and advances in thermal management and cell efficiency.
Kan ju alltid hoppas på att det blir på redan levererade bilar också via OTA.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

FredrikR skrev:
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg


Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Kan ju hända att både plastig inredning och alla touchknappar är en del av VW:ens tidigare plan att skära i tillverkningskostnader (som Diess själv ledde).

Men fixar de den plastiga interiören, infotainment, och laddeffekt/range på ID4, så har de nog en stor vinnare. Grunden till en bra elbil finns ju helt klart där.

Nu behöver Tesla fixa alla panelgap och kvalitetsproblem...
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Elektrifierad
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.

Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.

Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.

Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.

Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Elektrifierad skrev:
Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.

Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.

Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.

Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.

Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Känner igen problemet, kör en ID.3 sedan en tid tillbaka som hyrbil. Körde ca 12 mil motorväg i rejäl hastighet men väl framme på Cirkel K i Flädie på 150 kw så laddade den endast ca 60 kw vid 20%. Batteriet bör varit i bra temp, har upplevt samma sak fler gånger. Trodde också att det hade att göra med SW då denna ID.3 aldrig fått en uppdatering sedan ny.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Laddkurva ID3 från ev database.
Screenshot_20210515-100512_Google.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Laddkurva ID3 från ev database.
Screenshot_20210515-100512_Google.jpg
Det där är 82kwh.
62kwh maxar på 100kw.

Tror också det krävs lägre SOC för att den ska komma upp i hastighet.
Man bör nog inte ha mer än 10% plus att det förstås ska vara varmt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Var det bilar tillverkade efter 24 maj som får 130kW laddning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

ID.3 börjar dra ned omkring 30%. Så du behöver antaligen komma ned lägre och ha varmare batteri för att uppnå 100kW.

Hade 83kW som mest på min men då var knappast batteriet varmt. Vet andra som fått 100kW så det funkar nog som det ska.
F25F37E9-F6D1-4B87-9BC8-1F6BFE8E976A.jpeg
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Elektrifierad
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Dodde skrev:
Elektrifierad skrev:
Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.

Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.

Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.

Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.

Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Känner igen problemet, kör en ID.3 sedan en tid tillbaka som hyrbil. Körde ca 12 mil motorväg i rejäl hastighet men väl framme på Cirkel K i Flädie på 150 kw så laddade den endast ca 60 kw vid 20%. Batteriet bör varit i bra temp, har upplevt samma sak fler gånger. Trodde också att det hade att göra med SW då denna ID.3 aldrig fått en uppdatering sedan ny.
Ok

Minns du hur varmt det var utomhus den dagen?
Elektrifierad
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Leo skrev:
ID.3 börjar dra ned omkring 30%. Så du behöver antaligen komma ned lägre och ha varmare batteri för att uppnå 100kW.

Hade 83kW som mest på min men då var knappast batteriet varmt. Vet andra som fått 100kW så det funkar nog som det ska.
F25F37E9-F6D1-4B87-9BC8-1F6BFE8E976A.jpeg
Ok tack

Minns du hur varmt det var utomhus?

Hur mycket påverkas laddhastigheten egentligen av att man kört länge innan man börjar ladda? Jag har en känsla, som dock inte är spec vetenskaplig, av att det inte spelar så stor roll i jämförelse med hur varmt det är utomhus. Nån som testat samma utomhustemperatur och olika körsträckor innan laddning (givet samma SOC)?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Elektrifierad
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Skulle tro att det inte är något fel på bilen utan helt enkelt att ditt batteri är för kallt OCH att du laddar från för hög %.

Prova att kör en lite längre sträcka och kör ner emot 5% och kolla sen efter den laddat en liten stund så att det hunnit komma igång rejält. Då bör du i alla fall komma upp 65-85kW skulle jag tro. Kan även bero på om någon fler laddar samtidigt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Elektrifierad skrev:
Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.

ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).

Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.

Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW I.D

Inlägg av lloydfabege »

martinot skrev:
Elektrifierad skrev:
Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.

ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).

Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.

Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
ID4an har i alla fall i de Youtube-recensionerna jag sett laddat väldigt bra så det kan ju inte ha något med MEB-plattformen att göra. Jag tror att det Tesla Björn som tom laddade ID4an något snabbare än Model 3. ID4an vid låga SoC kommer direkt upp 125 kw och trappar ned vid 50% till knappt 100 kw.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:

ID4an har i alla fall i de Youtube-recensionerna jag sett laddat väldigt bra så det kan ju inte ha något med MEB-plattformen att göra. Jag tror att det Tesla Björn som tom laddade ID4an något snabbare än Model 3. ID4an vid låga SoC kommer direkt upp 125 kw och trappar ned vid 50% till knappt 100 kw.
På vintern, vid 2-4 graders yttertemperatur, så kommer jag direkt upp till runt 230-235kW vid ca 15-20% SoC.

Tar sedan typiskt runt 20 minuter att ladda bilen upp till 75% SoC (som är min normala maxgräns vid snabbladdning på resa).

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW I.D

Inlägg av lloydfabege »

martinot skrev:
lloydfabege skrev:

ID4an har i alla fall i de Youtube-recensionerna jag sett laddat väldigt bra så det kan ju inte ha något med MEB-plattformen att göra. Jag tror att det Tesla Björn som tom laddade ID4an något snabbare än Model 3. ID4an vid låga SoC kommer direkt upp 125 kw och trappar ned vid 50% till knappt 100 kw.
På vintern, vid 2-4 graders yttertemperatur, så kommer jag direkt upp till runt 230-235kW vid ca 15-20% SoC.

Tar sedan typiskt runt 20 minuter att ladda bilen upp till 75% SoC (som är min normala maxgräns vid snabbladdning på resa).

Bild
Ja, det är ju grymt bra! Det är V3-laddare då antar jag? Måste varit V2 som Björn jämförde laddkurvan med då.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5497
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Jag laddade med 100 kW i vintras men då körde vi liter mer än 20 mil innan och hade 7% soc kvar om jag minns rätt. Detta ned vår id3.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Elektrifierad
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

martinot skrev:
Elektrifierad skrev:
Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.

ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).

Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.

Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
Går det att förvärma batteriet?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Elektrifierad skrev:
martinot skrev:
Elektrifierad skrev:
Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.

ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).

Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.

Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
Går det att förvärma batteriet?
På Tesla och även andra elbilar som som Porsche så förvärmer de (eller kyler) batterierna till optimal laddtemperatur när man väljer en snabbladdare från kartorna (SuC, EA/Ionity).

Vet ej hur det är på just ID-bilarna, men antog att det fanns även där. Prova att välja en Ionity-station som laddalternativ en bra stund innan du kommer fram till den, nästa gång du är på resa.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW I.D

Inlägg av Hoppsan_84 »

Elektrifierad skrev:
martinot skrev:
Elektrifierad skrev:
Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.

ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).

Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.

Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
Går det att förvärma batteriet?
Enl. Björn så förvärmer ID4 inte batteriet inför laddning. ID3 har jag ingen koll på.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Högre laddeffekt finns nu på 2022 ID.3 enligt Nextmove.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Dodde skrev:
Högre laddeffekt finns nu på 2022 ID.3 enligt Nextmove.
Är det 130kW laddhastighet på bilar tillverkade efter 24 maj?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Zalman3 skrev:
Dodde skrev:
Högre laddeffekt finns nu på 2022 ID.3 enligt Nextmove.
Är det 130kW laddhastighet på bilar tillverkade efter 24 maj?
Bara de mindre batterierna som fått högre och då Max 125kW.
Skriv svar