The ID 3 will also benefit from ongoing developments next year, including an increase in charging power. Buyers will be offered the choice of a 130kW system by mid-2021 and a 170kW system by the end of next year, up from the current maximum of 100kW. The 170kW set-up is claimed to deliver 121 miles of range in 10 minutes using a DC charger.
VW is also promising a moderate increase in range for all ID 3 models through the end of next year. The Pro S is set to offer up to an extra 24 miles from its 77kWh battery, to 360 miles, due in part to software improvements and advances in thermal management and cell efficiency.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Från tidigare i denna tråd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Kan ju alltid hoppas på att det blir på redan levererade bilar också via OTA.Zalman3 skrev:Från tidigare i denna tråd.
The ID 3 will also benefit from ongoing developments next year, including an increase in charging power. Buyers will be offered the choice of a 130kW system by mid-2021 and a 170kW system by the end of next year, up from the current maximum of 100kW. The 170kW set-up is claimed to deliver 121 miles of range in 10 minutes using a DC charger.
VW is also promising a moderate increase in range for all ID 3 models through the end of next year. The Pro S is set to offer up to an extra 24 miles from its 77kWh battery, to 360 miles, due in part to software improvements and advances in thermal management and cell efficiency.
Re: VW I.D
Kan ju hända att både plastig inredning och alla touchknappar är en del av VW:ens tidigare plan att skära i tillverkningskostnader (som Diess själv ledde).FredrikR skrev:https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Men fixar de den plastiga interiören, infotainment, och laddeffekt/range på ID4, så har de nog en stor vinnare. Grunden till en bra elbil finns ju helt klart där.
Nu behöver Tesla fixa alla panelgap och kvalitetsproblem...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: VW I.D
Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.
Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.
Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.
Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.
Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.
Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.
Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.
Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Re: VW I.D
Känner igen problemet, kör en ID.3 sedan en tid tillbaka som hyrbil. Körde ca 12 mil motorväg i rejäl hastighet men väl framme på Cirkel K i Flädie på 150 kw så laddade den endast ca 60 kw vid 20%. Batteriet bör varit i bra temp, har upplevt samma sak fler gånger. Trodde också att det hade att göra med SW då denna ID.3 aldrig fått en uppdatering sedan ny.Elektrifierad skrev:Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.
Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.
Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.
Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.
Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Re: VW I.D
Laddkurva ID3 från ev database.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Det där är 82kwh.Zalman3 skrev:Laddkurva ID3 från ev database.
62kwh maxar på 100kw.
Tror också det krävs lägre SOC för att den ska komma upp i hastighet.
Man bör nog inte ha mer än 10% plus att det förstås ska vara varmt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Var det bilar tillverkade efter 24 maj som får 130kW laddning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
ID.3 börjar dra ned omkring 30%. Så du behöver antaligen komma ned lägre och ha varmare batteri för att uppnå 100kW.
Hade 83kW som mest på min men då var knappast batteriet varmt. Vet andra som fått 100kW så det funkar nog som det ska.
Hade 83kW som mest på min men då var knappast batteriet varmt. Vet andra som fått 100kW så det funkar nog som det ska.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: VW I.D
OkDodde skrev:Känner igen problemet, kör en ID.3 sedan en tid tillbaka som hyrbil. Körde ca 12 mil motorväg i rejäl hastighet men väl framme på Cirkel K i Flädie på 150 kw så laddade den endast ca 60 kw vid 20%. Batteriet bör varit i bra temp, har upplevt samma sak fler gånger. Trodde också att det hade att göra med SW då denna ID.3 aldrig fått en uppdatering sedan ny.Elektrifierad skrev:Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.
Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.
Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.
Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.
Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Minns du hur varmt det var utomhus den dagen?
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: VW I.D
Ok tackLeo skrev:ID.3 börjar dra ned omkring 30%. Så du behöver antaligen komma ned lägre och ha varmare batteri för att uppnå 100kW.
Hade 83kW som mest på min men då var knappast batteriet varmt. Vet andra som fått 100kW så det funkar nog som det ska.
Minns du hur varmt det var utomhus?
Hur mycket påverkas laddhastigheten egentligen av att man kört länge innan man börjar ladda? Jag har en känsla, som dock inte är spec vetenskaplig, av att det inte spelar så stor roll i jämförelse med hur varmt det är utomhus. Nån som testat samma utomhustemperatur och olika körsträckor innan laddning (givet samma SOC)?
Re: VW I.D
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: VW I.D
Aaa misstänkte detLeo skrev:Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Re: VW I.D
Skulle tro att det inte är något fel på bilen utan helt enkelt att ditt batteri är för kallt OCH att du laddar från för hög %.
Prova att kör en lite längre sträcka och kör ner emot 5% och kolla sen efter den laddat en liten stund så att det hunnit komma igång rejält. Då bör du i alla fall komma upp 65-85kW skulle jag tro. Kan även bero på om någon fler laddar samtidigt.
Prova att kör en lite längre sträcka och kör ner emot 5% och kolla sen efter den laddat en liten stund så att det hunnit komma igång rejält. Då bör du i alla fall komma upp 65-85kW skulle jag tro. Kan även bero på om någon fler laddar samtidigt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: VW I.D
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.Elektrifierad skrev:Aaa misstänkte detLeo skrev:Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).
Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.
Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW I.D
ID4an har i alla fall i de Youtube-recensionerna jag sett laddat väldigt bra så det kan ju inte ha något med MEB-plattformen att göra. Jag tror att det Tesla Björn som tom laddade ID4an något snabbare än Model 3. ID4an vid låga SoC kommer direkt upp 125 kw och trappar ned vid 50% till knappt 100 kw.martinot skrev:Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.Elektrifierad skrev:Aaa misstänkte detLeo skrev:Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).
Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.
Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW I.D
På vintern, vid 2-4 graders yttertemperatur, så kommer jag direkt upp till runt 230-235kW vid ca 15-20% SoC.lloydfabege skrev:
ID4an har i alla fall i de Youtube-recensionerna jag sett laddat väldigt bra så det kan ju inte ha något med MEB-plattformen att göra. Jag tror att det Tesla Björn som tom laddade ID4an något snabbare än Model 3. ID4an vid låga SoC kommer direkt upp 125 kw och trappar ned vid 50% till knappt 100 kw.
Tar sedan typiskt runt 20 minuter att ladda bilen upp till 75% SoC (som är min normala maxgräns vid snabbladdning på resa).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW I.D
Ja, det är ju grymt bra! Det är V3-laddare då antar jag? Måste varit V2 som Björn jämförde laddkurvan med då.martinot skrev:På vintern, vid 2-4 graders yttertemperatur, så kommer jag direkt upp till runt 230-235kW vid ca 15-20% SoC.lloydfabege skrev:
ID4an har i alla fall i de Youtube-recensionerna jag sett laddat väldigt bra så det kan ju inte ha något med MEB-plattformen att göra. Jag tror att det Tesla Björn som tom laddade ID4an något snabbare än Model 3. ID4an vid låga SoC kommer direkt upp 125 kw och trappar ned vid 50% till knappt 100 kw.
Tar sedan typiskt runt 20 minuter att ladda bilen upp till 75% SoC (som är min normala maxgräns vid snabbladdning på resa).
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW I.D
Jag laddade med 100 kW i vintras men då körde vi liter mer än 20 mil innan och hade 7% soc kvar om jag minns rätt. Detta ned vår id3.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: VW I.D
Går det att förvärma batteriet?martinot skrev:Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.Elektrifierad skrev:Aaa misstänkte detLeo skrev:Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).
Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.
Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
Re: VW I.D
På Tesla och även andra elbilar som som Porsche så förvärmer de (eller kyler) batterierna till optimal laddtemperatur när man väljer en snabbladdare från kartorna (SuC, EA/Ionity).Elektrifierad skrev:Går det att förvärma batteriet?martinot skrev:Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.Elektrifierad skrev:Aaa misstänkte detLeo skrev:Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).
Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.
Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
Vet ej hur det är på just ID-bilarna, men antog att det fanns även där. Prova att välja en Ionity-station som laddalternativ en bra stund innan du kommer fram till den, nästa gång du är på resa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW I.D
Enl. Björn så förvärmer ID4 inte batteriet inför laddning. ID3 har jag ingen koll på.Elektrifierad skrev:Går det att förvärma batteriet?martinot skrev:Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.Elektrifierad skrev:Aaa misstänkte detLeo skrev:Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).
Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.
Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
Re: VW I.D
Är det 130kW laddhastighet på bilar tillverkade efter 24 maj?Dodde skrev:Högre laddeffekt finns nu på 2022 ID.3 enligt Nextmove.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Bara de mindre batterierna som fått högre och då Max 125kW.Zalman3 skrev:Är det 130kW laddhastighet på bilar tillverkade efter 24 maj?Dodde skrev:Högre laddeffekt finns nu på 2022 ID.3 enligt Nextmove.