Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Moderator: Redaktion
Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Jag har laddat på flera 22kw stolpar men har aldrig kommit över 11kw. Kan model 3 bara ladda max 11kw via typ 2 eller har laddstolparna nån annan standard?
Vad kan den blåa kabeln som man fick med klara av i kw/A?
Vad kan den blåa kabeln som man fick med klara av i kw/A?
Re: Max laddning med typ 2 kabel på model 3?
Model 3 kan ta emot max 11kW (3x16A) AC-laddning.
Den medföljande kabeln klarar 22kW (3x32A), åtminstone den jag fick med. Det står på den.
Den medföljande kabeln klarar 22kW (3x32A), åtminstone den jag fick med. Det står på den.
Det var det jag misstänkte... Dvs onödigt tjock kabel, räcker med 16A. Då är det ju ingen idé att säkra upp mer än 16A hemma, annars klarar väl Teslas hemmaladdare 32A?
Då är det likström laddning som gäller över 11kw?
-
Är det inte så att bilen kan ta 7.2kW 1fas dvs 32A vid 230volt? Det kan vara anledningen till den tjocka kabeln. Så är det på Model S/X exempelvis.Black skrev:Det var det jag misstänkte... Dvs onödigt tjock kabel, räcker med 16A. Då är det ju ingen idé att säkra upp mer än 16A hemma, annars klarar väl Teslas hemmaladdare 32A?
(Det sitter förövrigt en resistor i kabeln som talar om för laddstolpen hur grov den är och då ger stolpen i sin tur bara 16A exempelvis)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Model 3 klarar 1-fas 32A också så det är väl därför kabeln är så tjock. Men väldigt opraktiskt att ha en laddning på 1-fas 32A, dyrt att säkra upp huvudsäkringen, blir otrolig snebelastning på elnätet, sen går det oftast inte att säkra upp mer än 25A på villor heller. Ser faktiskt ingen fördel med det alls.
Teslas WC klarar 22kW men den går att låsa genom ett vred ovanför kabelanslutningarna till 11kW. Då räcker det med 2.5mm matningskabel. Enda anledningen till att man vill säkra upp högre vore väl om nästa elbil klarar mer än 11kW, men då får du även höja huvudsäkringarna vilket ofta är dyrt så även om bilen skulle klarat mer kan det varit en ide att hålla laddningen på 11kW.
Teslas WC klarar 22kW men den går att låsa genom ett vred ovanför kabelanslutningarna till 11kW. Då räcker det med 2.5mm matningskabel. Enda anledningen till att man vill säkra upp högre vore väl om nästa elbil klarar mer än 11kW, men då får du även höja huvudsäkringarna vilket ofta är dyrt så även om bilen skulle klarat mer kan det varit en ide att hålla laddningen på 11kW.
- ChristerSjo
- Teslaägare
har man huvudsäkringar på 16 A och vill köra laddning på Model 3 på 16 A (11 kW) måste man säkra upp om man inte har lastbegränsning/balansering på laddaren i förhållande till vad huset drar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
-
Just typ 2 kabel vi diskuterar här används ju publikt. Då är det inte helt ovanligt med 1fas 32A faktiskt. Då kan ju samma stolpe ge dig dubbla farten med den till synes onödigt tjocka kabeln.kikat skrev:Model 3 klarar 1-fas 32A också så det är väl därför kabeln är så tjock. Men väldigt opraktiskt att ha en laddning på 1-fas 32A, dyrt att säkra upp huvudsäkringen, blir otrolig snebelastning på elnätet, sen går det oftast inte att säkra upp mer än 25A på villor heller. Ser faktiskt ingen fördel med det alls.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Är det alltså den medföljande blåa kabeln vi pratar om?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Ja, men varför tror du att du ska ladda 16A?ChristerSjo skrev:har man huvudsäkringar på 16 A och vill köra laddning på Model 3 på 16 A (11 kW) måste man säkra upp om man inte har lastbegränsning/balansering på laddaren i förhållande till vad huset drar.
I snart 5 år har vi laddat vår Model S på 7A över nätterna.
- ChristerSjo
- Teslaägare
För det är inte solklart för alla att om man har en huvudsäkring på X så kan man ladda bilen i X.dstr skrev:Ja, men varför tror du att du ska ladda 16A?ChristerSjo skrev:har man huvudsäkringar på 16 A och vill köra laddning på Model 3 på 16 A (11 kW) måste man säkra upp om man inte har lastbegränsning/balansering på laddaren i förhållande till vad huset drar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
- ChristerSjo
- Teslaägare
ChristerSjo skrev:För det är inte solklart för alla att om man har en huvudsäkring på X så kan man ladda bilen i X.dstr skrev:Ja, men varför tror du att du ska ladda 16A?ChristerSjo skrev:har man huvudsäkringar på 16 A och vill köra laddning på Model 3 på 16 A (11 kW) måste man säkra upp om man inte har lastbegränsning/balansering på laddaren i förhållande till vad huset drar.
EDIT. Det finns väll även en undersökning att om att ju högre laddning du har (Ampere) desto mindre förluster. Man förlorara mellan 5-15% av det man matar in i AC
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Intressant! Jag visste inte detta men råkade upptäcka det igår när jag var på en offentlig laddstolpe som erbjöd 1fas 32A och jag blev förvånad när bilen kunde acceptera det.kikat skrev:Model 3 klarar 1-fas 32A också så det är väl därför kabeln är så tjock. Men väldigt opraktiskt att ha en laddning på 1-fas 32A, dyrt att säkra upp huvudsäkringen, blir otrolig snebelastning på elnätet, sen går det oftast inte att säkra upp mer än 25A på villor heller. Ser faktiskt ingen fördel med det alls.
Så det finns faktiskt undantagsfall där det är bra att ha denna kabel och att bilen klarar det

Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
-
Vilket gör att man måste ha med kabeln... Annars hade ju en 16A 2m lång spiral varit smidigt. Men nej...Ulfie2 skrev:Så det finns faktiskt undantagsfall där det är bra att ha denna kabel och att bilen klarar det

I vår förening sätter de upp laddare som är 32a 1Fas. huvudsäkringen är 63A.
Antal platser är 25 på den ledningen.
Betyder det att jag får 7,2A i min 3a om det max är två som laddar samtidigt?
Vad händer då om tex 15 bilar pluggar in samtidigt?
Knasig lösning?
Knasig lösning?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Är du säker på att 15 platser delar på en fas 63A? Är det inte så att 15 platser får dela på tre faser på vardera 63 A? Annars låter det konstigt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Plexx
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn50072
Låter som en udda lösning.pejvic skrev:I vår förening sätter de upp laddare som är 32a 1Fas. huvudsäkringen är 63A.
Knasig lösning?
Utan att ha en blekaste aning om hur det ser ut hos dig eller vad det är för laddare som sätts upp så får du ta mitt svar med en nypa eller skopa salt till och med.
För enfas laddning syr man normalt med en 3-fas kabel som man varvar L1-L2-L3 mella laddplatserna. 32A 1fas laddare känns dock lite udda och jag skulle gissa att man tänker sig att lastbalancera alltså maximalt ge 32A per laddare när man är ensam bil. Gör man ingen lastbalansering så ska man inte sammanlagra effekten enligt standarden och det skulle betyda att varje laddare begränsas till 7,5 A eller 1,7kW per laddare.
Model 3 LR -21 Såld
Model Y LR (Juniper) -25
Model Y LR (Juniper) -25
- Gustafsson
- Teslaägare
32A enfas kan vara bra att ha. Använt mycket sådan i Norge. Med 3 kW kan man ofta inte heller ladda fullt över natten på destinationen, men med 7,2 kW brukar det gå fint
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
såhär skriver de:
Installation av 25 st Halo 1-fas 32A
Fördelningccentralen A1 kompletteras med två nya utgående grupper på 63A.
A1c och a1d till en större box.
installation av en ampguard public för dynamisk lastbalanserring.
från elrummet dras två kablar 5g16 via nya brytare ut i garaget och vidare till resp laddplats. Kablarna klarar en framtida utbygnad av ytterligare 20 platser.
laddstationerna ansluts parvis till kabeln via personskyddsbrytare som monteras i kapslingar i anslutning till laddstationerna.
ett wifinät etableras och ansluts via LANkabel.
Kan man med denna text utläsa vad som händer om alla 25 laddar samtidigt? Tacksam för input då jag inte förstår.
För mig är det ingen fara om jag får dåligt med kräm, men då jag kört tesla utan laddning i två år här så får jag lite frågor av grannarna och jag förstår inte tyvärr.
från elrummet dras två kablar 5g16 via nya brytare ut i garaget och vidare till resp laddplats. Kablarna klarar en framtida utbygnad av ytterligare 20 platser.
laddstationerna ansluts parvis till kabeln via personskyddsbrytare som monteras i kapslingar i anslutning till laddstationerna.
Kan man med denna text utläsa vad som händer om alla 25 laddar samtidigt? Tacksam för input då jag inte förstår.
För mig är det ingen fara om jag får dåligt med kräm, men då jag kört tesla utan laddning i två år här så får jag lite frågor av grannarna och jag förstår inte tyvärr.
Som jag läser det installeras Halo enfasladdare på en trefasgrupp. Precis som vi har det. Lastbalanseringen i boxarna väljer fas efter belastning automatiskt.pejvic skrev:installation av en ampguard public för dynamisk lastbalanserring.
Installerar de dessutom AmpGuard så kommer era 25 laddboxar att fördelas över tillgänglig servis (63A). Så skulle det otroliga hända att 25 bilar laddas samtidigt får varje laddare 7A. Det kan jag lova aldrig kommer inträffa.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- Plexx
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn50072
Tolkar jag din text rätt så ser det ut att vara väl tilltaget med 2x63A från fastighetscentralen, alltså 2st 3-fas grupper totalt. Jag skulle räkna kallt med full effekt (7,4kW) per plats så länge inte alla platser används exakt samtidigt och alla har tomt batteri. Begränsningen ligger troligen snarare i inkommande serviskabel/huvudsäkring.pejvic skrev:såhär skriver de:
Model 3 LR -21 Såld
Model Y LR (Juniper) -25
Model Y LR (Juniper) -25
Plexx skrev:Tolkar jag din text rätt så ser det ut att vara väl tilltaget med 2x63A från fastighetscentralen, alltså 2st 3-fas grupper totalt. Jag skulle räkna kallt med full effekt (7,4kW) per plats så länge inte alla platser används exakt samtidigt och alla har tomt batteri. Begränsningen ligger troligen snarare i inkommande serviskabel/huvudsäkring.pejvic skrev:såhär skriver de:
Okej, fattar, då är det lugnt. Jag tror att fastigheten har 200A.
ChargeAmps Halo har inbyggd lastbalansering mellan boxarna via en molntjänst. Vi har 65st Halo 11KW på 63A huvudssäkring.
Ampguard för att begräsna effekten mot huvudsäkringen.
Ampguard för att begräsna effekten mot huvudsäkringen.