God kväll på er!
Jag tänkte skriva om något som förundrat mig ett tag och se om någon har någon input vad det är frågan om.
Sedan januari i år kör jag en Hyundai Ioniq Electric, originalet från 2017. Den hade gått precis under 7000 mil i leasing tidigare. Innan köp bad jag firman göra en batterikoll för att få fram hälsostatus på batteriet, och enligt resultat är dessa på 100%. Jag hade även med mig en egen OBDII läsare och läste av bilen med appen EVNotify, och även denna rapporterar 100%SoH. Jaha, lite udda. Men tydligen visar alla Hyundaibilar det här, så det är inget specifikt för just min.
Även Kias elbilar verkar ha samma beteende, t.ex https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/
Här om veckan gjorde jag en rejäl "kördag". Allt som allt blev det 207km i regn och 8°, två kallstarter och fick en förbrukning på 122 Wh/km (Jösses vad bilen är snål!). Och kom hem med 6% på mätaren i displayen kvar. Finns sedan cirka 5% dold buffert, så är bilen 100% laddad så är den egentligen 95% laddad.
Så, jag har vad det verkar hela (nästan lite mer) den uppskattade realistiska räckvidden när bilen var ny finnas kvar, trots att bilen nu gått 7500 mil och är över 4 år gammal.
Hur är detta ens möjligt?
Suspekta batterier - 28 kWh Ioniq
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Suspekta batterier - 28 kWh Ioniq
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- lator
- Teslaägare
Re: Suspekta batterier - 28 kWh Ioniq
Enligt dina siffror så skulle batteriet kunna ge 28,375 kWh i dagsläget men när jag testade Ionic "back in the days" så minns jag att batteriet lagrade mycket mer än de uppgivna 28 kWh. Jag fick i ca 30,5 kWh och det har alltid förbryllat mig. Sen att räckvidden är lika bra som ny tycker inte jag är så konstigt. Bilen bör rimligen rulla bra mycket lättare nu än när den var ny. Som jämförelse så går exets gamla Leaf lika långt idag som den gjorde som ny trots 15000 mil på mätaren...Teslaspolen skrev:God kväll på er!
Jag tänkte skriva om något som förundrat mig ett tag och se om någon har någon input vad det är frågan om.
Sedan januari i år kör jag en Hyundai Ioniq Electric, originalet från 2017. Den hade gått precis under 7000 mil i leasing tidigare. Innan köp bad jag firman göra en batterikoll för att få fram hälsostatus på batteriet, och enligt resultat är dessa på 100%. Jag hade även med mig en egen OBDII läsare och läste av bilen med appen EVNotify, och även denna rapporterar 100%SoH. Jaha, lite udda. Men tydligen visar alla Hyundaibilar det här, så det är inget specifikt för just min.
Även Kias elbilar verkar ha samma beteende, t.ex https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/
Här om veckan gjorde jag en rejäl "kördag". Allt som allt blev det 207km i regn och 8°, två kallstarter och fick en förbrukning på 122 Wh/km (Jösses vad bilen är snål!). Och kom hem med 6% på mätaren i displayen kvar. Finns sedan cirka 5% dold buffert, så är bilen 100% laddad så är den egentligen 95% laddad.
Så, jag har vad det verkar hela (nästan lite mer) den uppskattade realistiska räckvidden när bilen var ny finnas kvar, trots att bilen nu gått 7500 mil och är över 4 år gammal.
Hur är detta ens möjligt?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Suspekta batterier - 28 kWh Ioniq
Vad gäller SOH så verkar Ioniq ha samma BMS som Kia Soul, och på den börjar SOH minska från 100% först när degraderingen nått 10%. Så 99% SOH betyder 11% degradering.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28