Kan ju hoppas att de aktiverar de nya ”pixel”-strålkastarna i mjukvaran så lär det vara löst.themax skrev:https://teslanorth.com/2021/05/29/tesla ... s-enabled/
Vad väljer du? Autopilot eller driva dig själv och dina medtrafikanter till vansinne. Jag hoppas nästa bil har radar, för helljusautomatiken är fortfarande lika intelligent som en sköldpadda på crack efter två år.
Radar debaklet
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Radar debaklet
Re: Radar debaklet
Enligt mina erfarenheter så reagerar inte helljusautomatiken på förare som kör med halvljus hela tiden. Naturligtvis är det dessa som också blir irriterade när de får helljus emot sig. Det verkar som att de inte riktigt fattat det konceptet, typ.themax skrev:https://teslanorth.com/2021/05/29/tesla ... s-enabled/
Vad väljer du? Autopilot eller driva dig själv och dina medtrafikanter till vansinne. Jag hoppas nästa bil har radar, för helljusautomatiken är fortfarande lika intelligent som en sköldpadda på crack efter två år.
Radar debaklet
Jag har inga höga förhoppningar om det. Troligen får vi ett nytt spel istället.OfarligTesla skrev:
Kan ju hoppas att de aktiverar de nya ”pixel”-strålkastarna i mjukvaran så lär det vara löst.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Radar debaklet
Får erkänna att jag kör typ aldrig helljus, inte riktigt fattat det heller. Speciellt har jag inte förstått varför folk envisas med att ha det på när det är sommar i Sverige, då blir det ju inte så mörkt att man ens behöver halvljus egentligen, om man nu inte bländas av helljusförare, då kan man behöva halvljusen ibland.LarsL skrev:Enligt mina erfarenheter så reagerar inte helljusautomatiken på förare som kör med halvljus hela tiden. Naturligtvis är det dessa som också blir irriterade när de får helljus emot sig. Det verkar som att de inte riktigt fattat det konceptet, typ.
Haha, ja vem vet. Nu har de iaf hårdvaran där så får vi se vad som händer.themax skrev:Jag har inga höga förhoppningar om det. Troligen får vi ett nytt spel istället.
Re: Radar debaklet
Jag har helljus på för att jag vill ge mig och bilen så stor chans som möjligt att upptäcka älgar och andra faror i tid.
På sommaren blir det inte många mil med helljus tackvare ljuset.
På sommaren blir det inte många mil med helljus tackvare ljuset.
Re: Radar debaklet
Jag har jobbat en hel del med radar och även designat radarsystem för bilar.loftux skrev:Men radarn kan väl inte heller se igenom snö och slask? Och fastnar på sensorerna?weizf skrev:...
Känns som ett förhastat beslut imo. Av vad man läst på så känns det ju knappast säkert att enbart förlita sig på kameror, speciellt i ett land som Sverige med snö och slask som med lätthet kommer skymma kamerorna.
...
Hittade inget om Teslas radar, men är säger Volvo att det är så https://www.volvocars.com/en-ca/support ... imitations
Kort sammanfattning:
Det finns 3st olika "fria" frekvensband radar som bla bilradarerna använder sig av.
5,8GHz
24GHz
76-77GHz
Från början, runt 2000 till 2015 var det 5,8 och 24GHz det vanligaste. Idag är 76gHz bandet vanligast.
5,8 har inga problem alls med snö och slask.
24 funkar hyggligt. 76 har jag ingen erfarehet av när det gäller just slask/snö men generellt blir problemet större ju högre upp i frekvens man kommer.
Re: Radar debaklet
Varför kör man inte 5,8 idag om det klarar av snö och slask? Är det för mycket annat "skräp" på samma frekvens idag?[JM] skrev:Jag har jobbat en hel del med radar och även designat radarsystem för bilar.loftux skrev:Men radarn kan väl inte heller se igenom snö och slask? Och fastnar på sensorerna?weizf skrev:...
Känns som ett förhastat beslut imo. Av vad man läst på så känns det ju knappast säkert att enbart förlita sig på kameror, speciellt i ett land som Sverige med snö och slask som med lätthet kommer skymma kamerorna.
...
Hittade inget om Teslas radar, men är säger Volvo att det är så https://www.volvocars.com/en-ca/support ... imitations
Kort sammanfattning:
Det finns 3st olika "fria" frekvensband radar som bla bilradarerna använder sig av.
5,8GHz
24GHz
76-77GHz
Från början, runt 2000 till 2015 var det 5,8 och 24GHz det vanligaste. Idag är 76gHz bandet vanligast.
5,8 har inga problem alls med snö och slask.
24 funkar hyggligt. 76 har jag ingen erfarehet av när det gäller just slask/snö men generellt blir problemet större ju högre upp i frekvens man kommer.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Radar debaklet
Har med upplösningen att göra. Högre frekvenser är mer känsliga för väder och annat, och når mycket kortare än lägre frekvenser, men ger å andra sidan en betydlig mer högupplöst bild.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Radar debaklet
Korrekt.martinot skrev:Har med upplösningen att göra. Högre frekvenser är mer känsliga för väder och annat, och når mycket kortare än lägre frekvenser, men ger å andra sidan en betydlig mer högupplöst bild.
Beror som sagt vad man ska ha prylarna till.
Vliken funktion man vill kunna åstadkomma.
Nu är jag ingen SW-typ men största problemen vi hade var ju kopplade till att fläta samman radardatat med vad visionsystemet såg.
Så jag förstår precis varför elon säger som han gör men jag hade nog gärna sett att man bibehållit radarn för mörker, dimma, snörök, motljus, osv.
Kan ju inte vara supersvårt att ha ett "fallback" läge när man inser att kamerorna inte räcker till som man växlar över till i nödfall.
Re: Radar debaklet
Precis. Har jobbat med team som just haft sensor fusion som domän. Mycket svårt område. Håller med om att det är enklare att få till radar som alternativ när vision inte fungerar, än att försöka slå samman de. Kan förstå att man skippar radar för full AD (för att just inte komplicera till mjukvaran med sammanslagning av två helt olika typer av källor), men eftersom den är relativt billig (i sammanhanget) så är jag lite förvånad att man skippar den helt. Kan ju om inte annat vara nyttig för ADAS och annat om kameror lägger av vid dimma (är ju då som radar verkligen kommer till sin rätt).[JM] skrev:Korrekt.martinot skrev:Har med upplösningen att göra. Högre frekvenser är mer känsliga för väder och annat, och når mycket kortare än lägre frekvenser, men ger å andra sidan en betydlig mer högupplöst bild.
Beror som sagt vad man ska ha prylarna till.
Vliken funktion man vill kunna åstadkomma.
Nu är jag ingen SW-typ men största problemen vi hade var ju kopplade till att fläta samman radardatat med vad visionsystemet såg.
Så jag förstår precis varför elon säger som han gör men jag hade nog gärna sett att man bibehållit radarn för mörker, dimma, snörök, motljus, osv.
Kan ju inte vara supersvårt att ha ett "fallback" läge när man inser att kamerorna inte räcker till som man växlar över till i nödfall.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Radar debaklet
FSD beta har varit utan radar hela tiden om jag förstår det rätt. Tesla har verkligen gjort det här riktigt rörigt. De har nu massa olika versioner av mjukvaran till olika bilar och regioner. Inte konstigt om det blir problematiskt.
Elon verkar ha haft dålig koll med. Han var tvungen att kolla med Autopilot-teamet innan han kunde bekräfta för media att alla säkerhetsfunktioner fortfarande fungerande på bilar utan radar. Känns som något han borde haft stenkoll på.
Jag tror inte det här var något panikbeslut utan något man hade planerat ett tag efter att man hade utvärderat den uppgraderade radarn. Men man överskattade hur snabbt man kunde få mjukvaran färdig. Tesla löser kanske de värsta problemen inom några veckor men det känns som att det kommer ta tid att helt ersätta radarn.
Elon verkar ha haft dålig koll med. Han var tvungen att kolla med Autopilot-teamet innan han kunde bekräfta för media att alla säkerhetsfunktioner fortfarande fungerande på bilar utan radar. Känns som något han borde haft stenkoll på.
Jag tror inte det här var något panikbeslut utan något man hade planerat ett tag efter att man hade utvärderat den uppgraderade radarn. Men man överskattade hur snabbt man kunde få mjukvaran färdig. Tesla löser kanske de värsta problemen inom några veckor men det känns som att det kommer ta tid att helt ersätta radarn.
Re: Radar debaklet
Du borde byta ditt namn till FarligTesla.OfarligTesla skrev:
Får erkänna att jag kör typ aldrig helljus, inte riktigt fattat det heller. Speciellt har jag inte förstått varför folk envisas med att ha det på när det är sommar i Sverige, då blir det ju inte så mörkt att man ens behöver halvljus egentligen,
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Radar debaklet
Varför det? För att jag har normalt mörkerseende? Om någon är farlig är det väl de som uppenbarligen ser så dåligt i mörker att de behöver helljus på sommaren och ändå kör bil.tommyd skrev:Du borde byta ditt namn till FarligTesla.
Re: Radar debaklet

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Radar debaklet
Alltså, de slutsatser som artikelförfattaren drar, utan belägg, får man ju tro att det är självaste elon musk som sitter bakom.martinot skrev:
Tesla MY -24
Re: Radar debaklet
Har kamerabaserad adaptiv farthållare på vår BMW i3, den fungerar riktigt dåligt. Låg sol, mycket regn, is, snö så lägger den av. Kanske Tesla lyckas bättre.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Radar debaklet
Den nuvarande FSD Beta (8.2) använder radar. V9 är första utan, förutom då de stackars kunderna som blir ofrivilliga försökskaniner nu då.Jordad skrev:FSD beta har varit utan radar hela tiden om jag förstår det rätt. Tesla har verkligen gjort det här riktigt rörigt. De har nu massa olika versioner av mjukvaran till olika bilar och regioner. Inte konstigt om det blir problematiskt.
Elon verkar ha haft dålig koll med. Han var tvungen att kolla med Autopilot-teamet innan han kunde bekräfta för media att alla säkerhetsfunktioner fortfarande fungerande på bilar utan radar. Känns som något han borde haft stenkoll på.
Jag tror inte det här var något panikbeslut utan något man hade planerat ett tag efter att man hade utvärderat den uppgraderade radarn. Men man överskattade hur snabbt man kunde få mjukvaran färdig. Tesla löser kanske de värsta problemen inom några veckor men det känns som att det kommer ta tid att helt ersätta radarn.
"Next significant release will be in April. Going with pure vision — not even using radar. This is the way to real-world AI."
Jag skulle säga att det är ett fullständigt panikbeslut som är drivet av viljan att skeppa bilar till varje pris och komponentbrist på radarn.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Re: Radar debaklet
Det handlar om att ge sig själv bästa möjliga chans att upptäcka faror, främst älgar. Om du bara kör med halvljus så har du bara en sikt på 70-80 meter och är i princip körd om det skulle stå en älg på vägen. Kontrasten mellan ljuset och mörkret gör att du absolut inte ser något utöver det.OfarligTesla skrev:Varför det? För att jag har normalt mörkerseende? Om någon är farlig är det väl de som uppenbarligen ser så dåligt i mörker att de behöver helljus på sommaren och ändå kör bil.tommyd skrev:Du borde byta ditt namn till FarligTesla.
Re: Radar debaklet
Som jag har förstått det så har "city streets" som är det nya funktionen med FSD beta varit utan radar från början men det är svårt att få vettig information från Tesla. Förhoppningsvis blir det bättre information vid en större lansering. Vi lär nog få veta mycket mer under AI-day med.spacecoin skrev:Den nuvarande FSD Beta (8.2) använder radar. V9 är första utan, förutom då de stackars kunderna som blir ofrivilliga försökskaniner nu då.
"Next significant release will be in April. Going with pure vision — not even using radar. This is the way to real-world AI."
Jag skulle säga att det är ett fullständigt panikbeslut som är drivet av viljan att skeppa bilar till varje pris och komponentbrist på radarn.
Panikbeslut är det nog inte för det är troligen ett beslut man har övervägt under lång tid. Men de har definitivt planerat det dåligt. Det påminner om hur det var vid bytet från Mobileye till Nvidia. Det var riktigt rörigt med.
Re: Radar debaklet
När det gäller FSD-betan har du fel. Det finns inga FSD-betor utan radar (hittills). Det är ju snart tydligen "april" i Elon-tid, så "Going with pure vision — not even using radar", händer liksom då. Med FSD-beta (a k a Navigate on City Steets) v9. Tweeten innan pratade Elon om att dubbla beta-programmet i 8.2 och göra 10x i 8.3 (som aldrig kom). Dom här tweetsen är från början av mars.Jordad skrev:Som jag har förstått det så har "city streets" som är det nya funktionen med FSD beta varit utan radar från början men det är svårt att få vettig information från Tesla. Förhoppningsvis blir det bättre information vid en större lansering. Vi lär nog få veta mycket mer under AI-day med.spacecoin skrev:Den nuvarande FSD Beta (8.2) använder radar. V9 är första utan, förutom då de stackars kunderna som blir ofrivilliga försökskaniner nu då.
"Next significant release will be in April. Going with pure vision — not even using radar. This is the way to real-world AI."
Jag skulle säga att det är ett fullständigt panikbeslut som är drivet av viljan att skeppa bilar till varje pris och komponentbrist på radarn.
Panikbeslut är det nog inte för det är troligen ett beslut man har övervägt under lång tid. Men de har definitivt planerat det dåligt. Det påminner om hur det var vid bytet från Mobileye till Nvidia. Det var riktigt rörigt med.
Du kan kalla beslutet vad du vill. Det finns ingen logisk förklaring förutom komponentbrist för att plocka bort radar på endast en marknad, och endast på volymmodellerna - men inte på premium. Möjligtvis är det kostnadsdrivet, men koncensus på nätet är komponentbrist. Det är i alla fall inte strategiskt drivet över huvudtaget. Då skulle man inte klantat till tajmingen på detta sätt. Det finns ju ingen anledning till att hasta ut detta som dom gjort nu.
Vi är ju överens om utfallet i alla fall: Riktigt rörigt.
Edit: Brad Templeton har några bra kommentarer här:
Re: Radar debaklet
Ajdå, nu får jag min M3 LR inom 1-2 veckor med radar då givetvis, men det bevisade lite mina farhågor att de skickar ut en undermålig produkt pga ren och skär girighet.spacecoin skrev:När det gäller FSD-betan har du fel. Det finns inga FSD-betor utan radar (hittills). Det är ju snart tydligen "april" i Elon-tid, så "Going with pure vision — not even using radar", händer liksom då. Med FSD-beta (a k a Navigate on City Steets) v9. Tweeten innan pratade Elon om att dubbla beta-programmet i 8.2 och göra 10x i 8.3 (som aldrig kom). Dom här tweetsen är från början av mars.Jordad skrev:Som jag har förstått det så har "city streets" som är det nya funktionen med FSD beta varit utan radar från början men det är svårt att få vettig information från Tesla. Förhoppningsvis blir det bättre information vid en större lansering. Vi lär nog få veta mycket mer under AI-day med.spacecoin skrev:Den nuvarande FSD Beta (8.2) använder radar. V9 är första utan, förutom då de stackars kunderna som blir ofrivilliga försökskaniner nu då.
"Next significant release will be in April. Going with pure vision — not even using radar. This is the way to real-world AI."
Jag skulle säga att det är ett fullständigt panikbeslut som är drivet av viljan att skeppa bilar till varje pris och komponentbrist på radarn.
Panikbeslut är det nog inte för det är troligen ett beslut man har övervägt under lång tid. Men de har definitivt planerat det dåligt. Det påminner om hur det var vid bytet från Mobileye till Nvidia. Det var riktigt rörigt med.
Du kan kalla beslutet vad du vill. Det finns ingen logisk förklaring förutom komponentbrist för att plocka bort radar på endast en marknad, och endast på volymmodellerna - men inte på premium. Möjligtvis är det kostnadsdrivet, men koncensus på nätet är komponentbrist. Det är i alla fall inte strategiskt drivet över huvudtaget. Då skulle man inte klantat till tajmingen på detta sätt. Det finns ju ingen anledning till att hasta ut detta som dom gjort nu.
Vi är ju överens om utfallet i alla fall: Riktigt rörigt.
Edit: Brad Templeton har några bra kommentarer här:
Tesla MY -24
Re: Radar debaklet
Ett annat exempel att biltillverkarna har det tufft att få fram diverse komponenter nu är ländryggsstödet ("lumbar support").weizf skrev:Ajdå, nu får jag min M3 LR inom 1-2 veckor med radar då givetvis, men det bevisade lite mina farhågor att de skickar ut en undermålig produkt pga ren och skär girighet.
BMW skickade nyligen ut ett brev till sina kunder att man inte kunde leverera bilar med detta på passagerarsidan och bad om ursäkt och gav 2500 kr i rabatt. Det kan man som kund bli irriterad och besviken på så klart.
Vad gör Tesla? Jo dom skickar ut MY/M3-bilar utan lumbar support på passagerarsidan utan att säga ett pip till kunden och utan att ge kompensation. Oklart om detta endast gäller 3/Y i Nordamerika, men antagligen.
Sen kommer Elon på Twitter och säger:
Moving lumbar was removed only in front passenger seat of 3/Y (obv not there in rear seats). Logs showed almost no usage. Not worth cost/mass for everyone when almost never used.
Prices increasing due to major supply chain price pressure industry-wide. Raw materials especially.
Det är typiskt Elon/Tesla att rättfärdiga beslutet med "fakta" och säga att det inte är värt pengarna. Det här är en funktion man använder typ en gång för att ställa in det som man vill ha om man har ryggproblem. Känner vi igen resonemanget från att ta bort radarn?
Det är lustigt att radarn verkar behövas, och lumbar support används mera, i model S/X... Och att folk rapporterar att phantom breaking fortfarande är kvar även i bilar utan radar...
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Radar debaklet
Om min MX ens har någon radar så skulle dom lika gärna kunna ta bort den eftersom den inte verkar göra någon som helst nytta. I alla fall inte på Autopilot/FSD. Rätt ofta måste jag säga som man märker att bilen inte uppfattar hinder framför tycker jag.
Re: Radar debaklet
Jag håller med om att det inte funkar bra. Men hur kommer du till slutsatsen att det du upplever (att bilen är dålig på att upptäcka hinder) är pga radarn?GreenMachine skrev:Om min MX ens har någon radar så skulle dom lika gärna kunna ta bort den eftersom den inte verkar göra någon som helst nytta. I alla fall inte på Autopilot/FSD. Rätt ofta måste jag säga som man märker att bilen inte uppfattar hinder framför tycker jag.
Här har du en jämförelse på med och utan radar (MX Raven vs ny MY):
Vilken tycker du är minst dålig?First we laced a brown box with foil (for great radar response) and tested my model X on it (FW 2021.4.18)
It rammed it like nothing, but we did get an FCW.
Now enter model radar-less model Y (FW 2021.4.15.11)
the recording angle is somewhat restricted, but the env is same as above.
The box is rammed without any hesitation. No warnings.
Eftersom radar behövs t ex när det är mörkt, så är Teslas lösning att man inte ens kan aktivera AP på bilar utan radar utan att helljusautomatiken är på.
Så här bra funkar det i senaste versionen:
När som helst kommer en Tesla-fanatiker in i den här tråden och påstår att helljusautomatiken funkar minst lika bra som på andra märken och/eller att radar inte har någon funktion för säkerheten någonsin.
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Radar debaklet
Så kreativtspacecoin skrev:Eftersom radar behövs t ex när det är mörkt, så är Teslas lösning att man inte ens kan aktivera AP på bilar utan radar utan att helljusautomatiken är på.

Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...