Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Nect skrev:

Kom ner till 17.4 kWh/100km på en nästan två mil lång sträcka. Medelhastighet 59km/h
I låg hastighet som 30-60 km/h så drar ju nästan alla elbilar extremt lite, och är sällan något problem. Det är ju när man kommer upp i motorvägsfart som det börjar bli problem, och där man skiljer agnarna från vetet.

Där blir både laddhastighet och energisnålhet (med främst lågt luftmotstånd) av yttersta vikt i kombination med storlek på batteripaketet.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

mati skrev:
macky skrev:
Känner igen mig. Pulshöjning inför stoppet på Ionity. Är det ledigt (ser man iofs i bilen numera), går laddningen igång, vad är alternativet... :D

Men det har iofs alltid funkat för mig (fått byta laddare en gång) men viss anspänning ändå. Behöver mer rutin, kör så sällan mer än 25 mil från hemmet numera, särskilt iom Covid.
Jag känner också igen det där med höjd puls innan varje laddstopp. Visserligen ligger min senaste snabbladdning med e-tron över 16 månader tillbaka i tiden, och som det ser ut så kommer det inte bli några fler snabbladdningar heller. Det längsta jag har kört var Göteborg 15 mil tur och retur, och det klarade jag precis utan laddning genom att supersnålköra enligt konstens alla regler (aldrig över 90km/h, ligga bakom lastbilar, pulse and glide, ingen farthållare osv). Men jag minns alltför väl den där otrevliga stress-känslan och ovissheten varje gång man skulle ladda. Kan jag undvika det så gör jag gärna det.
Det stämmer nog att man behöver mer rutin, då släpper det säkert. Men jag har tvärtom liksom tappat rutinen helt, och skulle jag nu behöva göra en resa som kräver snabbladdning så skulle jag förmodligen känna mig lika stressad som en blodig nybörjare.
Vissa spår tom. skilsmässa av stressen: https://carup.se/larmrapport-timslanga- ... massoboom/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Tjohopp, där sket sig dagens badutflykt.. Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Klagar på kylvätskenivån för batteriet och hänvisade till instruktionsboken. I instruktionsboken står beskrivet hur man kontrollerar och fyller på kylarvätska men det kändes ju inte riktigt som något man skulle göra själv. Och mycket riktigt, fin plombering på kärlet Bild
Så bidde bärgare till Audi. Får se vad de säger. Tur att man inte behöver stå för kostnaden själv... BildBild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Inte nån mjukvarubugg bara?
Jag fick upp nått kritiskt fel på min ID4, stanna och kontakta verkstad etc.
Körde vidare, efter paus så var felet borta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Nect skrev:

Kom ner till 17.4 kWh/100km på en nästan två mil lång sträcka. Medelhastighet 59km/h
I låg hastighet som 30-60 km/h så drar ju nästan alla elbilar extremt lite, och är sällan något problem. Det är ju när man kommer upp i motorvägsfart som det börjar bli problem, och där man skiljer agnarna från vetet.

Där blir både laddhastighet och energisnålhet (med främst lågt luftmotstånd) av yttersta vikt i kombination med storlek på batteripaketet.
80 väg med bitvis 60 och sista biten stadskörning. Men samma sträcka brukar ligga på runt 2.5-2.7.

E-tronen drar extremt mycket vid många start/stopp vid korsningar etc. Så den här förbrukningen är helt klart väldigt bra mot vad jag brukar ligga på.
8-)
Tänk en E-tron 55 med tesla drivlina
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

taliz skrev:
Inte nån mjukvarubugg bara?
Jag fick upp nått kritiskt fel på min ID4, stanna och kontakta verkstad etc.
Körde vidare, efter paus så var felet borta.
Nope, luttrad som man är i Automotive SW branchen så testade jag inte mindre än 5 gånger att få bilen att gå ner i vad jag iaf tror är deep sleep. Dvs, slå av tändning och lås bilen och vänta i minst 5 minuter.
Även två längre cykler, dvs slå av och lås, vänta.. Typ 30 minuter. Men icke.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Btw, ska inte bilen ringa upp call center om man trycker på info/service knappen i taket? Kan jag ju tala om att den inte gjorde trots att den fint indikerade att knappen var aktiverad med en liten röd lysdiod. Fick vackert ringa Audis mobilitetsgsrantinummer manuellt. Inget direkt problem men iaf...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Audi e-tron

Inlägg av M3apan »

Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Själv så tjänar jag ca 130kr/h så tänker köpa typ en Lexus eller annan elbil med max 50 kW laddning...
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Hur långt pendlar du till kunderna?

Skaffa en Tesla som kan ladda på SuC V3, eller ännu hellre en effektiv diesel om du åker långt.

Men laddning blir allt bättre. Porsche/Audi har ju visat upp nya rekord nyligen på fronten med 800V-laddning på över 300kW. Så framtiden ser ändå ljus ut för BEV (även om vissa användningsfall idag kanske slås av en effektiv diesel).

Om din tid är värd pengar, så kan det vara bra att känna till att du tjänar mest på att ligga runt 160-180 km/h (om man inte tar hänsyn till stopp av polis) om du har tillgång på effektiva snabbladdare som SuC eller Ionity längs färdvägen.

(Själv fakturerar jag endast 1050 för nuvarande kund, annars så har jag tidigare innan Cv19 legat på 1500, men pengar är inte allt i världen).

På tisdag ska jag åka 53 mil enkelväg.

Enda tesla jag får in benen under ratten är TMX:en, mycket dyrare än eqc:n.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Hur långt pendlar du till kunderna?

Skaffa en Tesla som kan ladda på SuC V3, eller ännu hellre en effektiv diesel om du åker långt.

Men laddning blir allt bättre. Porsche/Audi har ju visat upp nya rekord nyligen på fronten med 800V-laddning på över 300kW. Så framtiden ser ändå ljus ut för BEV (även om vissa användningsfall idag kanske slås av en effektiv diesel).

Om din tid är värd pengar, så kan det vara bra att känna till att du tjänar mest på att ligga runt 160-180 km/h (om man inte tar hänsyn till stopp av polis) om du har tillgång på effektiva snabbladdare som SuC eller Ionity längs färdvägen.

(Själv fakturerar jag endast 1050 för nuvarande kund, annars så har jag tidigare innan Cv19 legat på 1500, men pengar är inte allt i världen).

På tisdag ska jag åka 53 mil enkelväg.

Enda tesla jag får in benen under ratten är TMX:en, mycket dyrare än eqc:n.
Nu dröjer det kanske ett år innan den kommer till Sverige, men tror det skulle kunna bli intressant för dig att testa en MY?

Fram tills dess så kanske en bra diesel Mercedes eller BMW skulle kunna vara ett alternativ?

Ett annat tips för laddstopp: Tycker inte heller att det är optimalt att stanna i onödan, men ett tips är att ta med sig en dator. Har även en datorbricka/miniskrivbord jag hänger på ratten, musmatta jag lägger på mittkonsolen (har även en datormus alltid liggandes i bilen), och sedan är det bara att koppla upp internet via mobilen och logga på VPN. Då kan du jobba och fakturera för hela tiden som du väntar på laddning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Hur långt pendlar du till kunderna?

Skaffa en Tesla som kan ladda på SuC V3, eller ännu hellre en effektiv diesel om du åker långt.

Men laddning blir allt bättre. Porsche/Audi har ju visat upp nya rekord nyligen på fronten med 800V-laddning på över 300kW. Så framtiden ser ändå ljus ut för BEV (även om vissa användningsfall idag kanske slås av en effektiv diesel).

Om din tid är värd pengar, så kan det vara bra att känna till att du tjänar mest på att ligga runt 160-180 km/h (om man inte tar hänsyn till stopp av polis) om du har tillgång på effektiva snabbladdare som SuC eller Ionity längs färdvägen.

(Själv fakturerar jag endast 1050 för nuvarande kund, annars så har jag tidigare innan Cv19 legat på 1500, men pengar är inte allt i världen).

På tisdag ska jag åka 53 mil enkelväg.

Enda tesla jag får in benen under ratten är TMX:en, mycket dyrare än eqc:n.
Nu dröjer det kanske ett år innan den kommer till Sverige, men tror det skulle kunna bli intressant för dig att testa en MY?

Fram tills dess så kanske en bra diesel Mercedes eller BMW skulle kunna vara ett alternativ?

Ett annat tips för laddstopp: Tycker inte heller att det är optimalt att stanna i onödan, men ett tips är att ta med sig en dator. Har en datorbricka/miniskrivbord jag hänger på ratten, musmatta jag lägger på mittkonsolen (har även en datormus alltid liggandes i bilen), och sedan är det bara att koppla upp internet via mobilen och logga på VPN. Då kan du jobba och fakturera för hela tiden som du väntar på laddning.

Njae, med den prislappen så är en Taycan CT mer intressant (utan att provsuttit någon av dem)
Anledningen att jag tog en elis var just att slippa lägga ut med 6-12000kr/månad i soppa-pengar.

Fast skulle inte kunna byta in min EQC nu, merca vill ha nu vid månadsskiftet ca 770tkr.
Bästa bud går att få runt 580tkr.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:

Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Hur långt pendlar du till kunderna?

Skaffa en Tesla som kan ladda på SuC V3, eller ännu hellre en effektiv diesel om du åker långt.

Men laddning blir allt bättre. Porsche/Audi har ju visat upp nya rekord nyligen på fronten med 800V-laddning på över 300kW. Så framtiden ser ändå ljus ut för BEV (även om vissa användningsfall idag kanske slås av en effektiv diesel).

Om din tid är värd pengar, så kan det vara bra att känna till att du tjänar mest på att ligga runt 160-180 km/h (om man inte tar hänsyn till stopp av polis) om du har tillgång på effektiva snabbladdare som SuC eller Ionity längs färdvägen.

(Själv fakturerar jag endast 1050 för nuvarande kund, annars så har jag tidigare innan Cv19 legat på 1500, men pengar är inte allt i världen).

På tisdag ska jag åka 53 mil enkelväg.

Enda tesla jag får in benen under ratten är TMX:en, mycket dyrare än eqc:n.
Nu dröjer det kanske ett år innan den kommer till Sverige, men tror det skulle kunna bli intressant för dig att testa en MY?

Fram tills dess så kanske en bra diesel Mercedes eller BMW skulle kunna vara ett alternativ?

Ett annat tips för laddstopp: Tycker inte heller att det är optimalt att stanna i onödan, men ett tips är att ta med sig en dator. Har en datorbricka/miniskrivbord jag hänger på ratten, musmatta jag lägger på mittkonsolen (har även en datormus alltid liggandes i bilen), och sedan är det bara att koppla upp internet via mobilen och logga på VPN. Då kan du jobba och fakturera för hela tiden som du väntar på laddning.

Njae, med den prislappen så är en Taycan CT mer intressant (utan att provsuttit någon av dem)
Anledningen att jag tog en elis var just att slippa lägga ut med 6-12000kr/månad i soppa-pengar.

Fast skulle inte kunna byta in min EQC nu, merca vill ha nu vid månadsskiftet ca 770tkr.
Bästa bud går att få runt 580tkr.
Du får nog ändå räkna med en 6-12 papp extra i månaden för en hyfsat vettigt utrustad Taycan när du räknar på högre inköpspris, högre förmånsvärde och högre försäkringskostnad.

Var själv rätt starkt inne på en Taycan nu senaste månaden, men förutom priset (som jag skulle kunnat leva med), så föll det denna gången främst på de sämre laddmöjligheterna.

Skippade Taycan, och har alldeles nyligen beställt en M3 på nytt (trots dess brister hittade jag inget bättre på marknaden för mitt/vårt behov). Ionity och andra laddnät blir förhoppningsvis och troligen mycket bättre i framtiden, men nu för denna gången så avstod jag. Får om 2-4 år checka hur det ser ut då.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:


Njae, med den prislappen så är en Taycan CT mer intressant (utan att provsuttit någon av dem)
Anledningen att jag tog en elis var just att slippa lägga ut med 6-12000kr/månad i soppa-pengar.

Fast skulle inte kunna byta in min EQC nu, merca vill ha nu vid månadsskiftet ca 770tkr.
Bästa bud går att få runt 580tkr.
Du får nog ändå räkna med en 6-12 papp extra i månaden för en hyfsat vettigt utrustad Taycan när du räknar på högre inköpspris, högre förmånsvärde och högre försäkringskostnad.

Var själv rätt starkt inne på en Taycan nu senaste månaden, men förutom priset (som jag skulle kunnat leva med), så föll det denna gången främst på de sämre laddmöjligheterna.

Skippade Taycan, och har alldeles nyligen beställt en M3 på nytt (trots dess brister hittade jag inget bättre på marknaden för mitt/vårt behov). Ionity och andra laddnät blir förhoppningsvis och troligen mycket bättre i framtiden, men nu för denna gången så avstod jag. Får om 2-4 år checka hur det ser ut då.
Fick ett anbud på en 4S

Förmånsavgiften 13 798kr.
Månadsavgiften för bilen 15 844kr/månad (exkl momsen)

tror Cross Turismon kommer bli lite dyrare än så, då den är ny.
Har dock aldrig provsuttit e-tronen, fanns typ aldrig i tanken när jag jämförde.. kände nog inte till den så mycket då.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:

Fick ett anbud på en 4S

Förmånsavgiften 13 798kr.
Månadsavgiften för bilen 15 844kr/månad (exkl momsen)

tror Cross Turismon kommer bli lite dyrare än så, då den är ny.
Har dock aldrig provsuttit e-tronen, fanns typ aldrig i tanken när jag jämförde.. kände nog inte till den så mycket då.
Testa en e-tron 55!

Även om den inte är någon energisnål bil, så laddar den snabbt med väldigt hög effekt (och mycket rak laddkurva). Inte alls något dåligt alternativ.

Dessutom finns den ofta till extremt bra förmånliga leasingpriser. Här är ett tidigare exempel (från i början av året):
Nu har vi fantastiskt företagserbjudande på Audis elbil, E-tron 55 Quattro Proline, som ger dig all den kvalitet du förväntar dig av en Audi. Batteriet ger dig en räckvidd på upp till 435 km och snabbladdning med upp till 150kW finns tillgängligt. Dessutom medföljer ett par All Mountain skidor från Fischer vid beställning innan 2021.

Pris: Fr. 799 000 kr
Business Lease: Fr. 3 791 kr/mån exkl. moms. (1000 mil/år, löptid 24 mån).
Förmånsvärde: Netto 3 458 kr/mån.

Utrustad med bl.a.:

Adaptiv luftfjädring
20” aluminiumfälgar
Assistanspaket Tour
El-inställbara framsäten med minnesfunktion för förarsäte
LED-strålkastare
MMI navigation
Takreling i eloxerad aluminium
Interiörbelysningspaket
Audi sound system
(Erbjudandet gäller svart färg. Annan färg eller utrustning mot pristillägg).

I Business Lease ingår:

0 kr i första förhöjd insats
Garanterat restvärde.
2 års nybilsgaranti och assistans som förlängs via auktoriserad service.
Bränslekort.
Allt på en faktura.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Nect skrev:
Följde rådet att frirulla (coasting) mycket och då nådde jag nytt personbästa!
Inte tänkt på det tidigare men jäklar i gatan vad bilen rullar långt utan ”gaspådrag”. Har nog att göra med bilens momentum tack vare den höga vikten.

Kom ner till 17.4 kWh/100km på en nästan två mil lång sträcka. Medelhastighet 59km/h
Kul att jag kunde hjälpa till.
Snittade själv 21.1 igår på en runda på 33 mil. Grusväg och landsväg vindstilla.
Körde så gått som lagligt då jag har två fortkörningsböter på två månader.

Nu verkar jag fått någon slags ban på forumet då jag blir utloggad efter ett antal minuter. Kanske beror på att jag skrev väldigt nedlåtande om Musk. Så det blir nog tyst från mig framöver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

M3apan skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Själv så tjänar jag ca 130kr/h så tänker köpa typ en Lexus eller annan elbil med max 50 kW laddning...
Tjänar du 130kr/h? Försöker inte var spydig, men var tjänar man så lite? Jag hade mer på sommarjobb för 20år sen :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
M3apan skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Själv så tjänar jag ca 130kr/h så tänker köpa typ en Lexus eller annan elbil med max 50 kW laddning...
Tjänar du 130kr/h? Försöker inte var spydig, men var tjänar man så lite? Jag hade mer på sommarjobb för 20år sen :o
Det beror väl på om det är netto eller brutto. Men 21.000kr/månad anser jag inte är ovanligt lite. Framförallt inte om det är netto. En ganska vanlig lön skulle jag vilja påstå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10422
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Hur stor blir skillnaden på fmv? Det blev väl inte så stor skillnad på dyrare bilar, eller?
(Grattis förresten :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
Hur stor blir skillnaden på fmv? Det blev väl inte så stor skillnad på dyrare bilar, eller?
(Grattis förresten :) )

Enligt Danni Audi e-tron 55 quattro 6336 kr -> 7116 kr. så 780:-/mån. Men det är väl en grundutrustad. Har man mycket utrustning minskar skillnaden. Dvs det är inte hela världen på en E-Tron.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Bjelke skrev:
Hur stor blir skillnaden på fmv? Det blev väl inte så stor skillnad på dyrare bilar, eller?
(Grattis förresten :) )

Enligt Danni Audi e-tron 55 quattro 6336 kr -> 7116 kr. så 780:-/mån. Men det är väl en grundutrustad. Har man mycket utrustning minskar skillnaden. Dvs det är inte hela världen på en E-Tron.
Ok :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Legato skrev:
Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning :D
Vad kul! Lägg dig bakom en långtradare så kanske det går :lol:

Ett tips är att ändra ”regen” inställningen. Tror den ligger i automatikläget standard (ändrar du via paddlarna återställs den ganska snabbt) i automatik så kopplar den in regen om den via kartdata eller radarn anser att du kommer behöva bromsa. Annars låter den bilen frirulla när man släpper upp pedalen.

I manuellt läge frirullar bilen och man använder paddlarna för att reglera regen i två steg.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

MWall skrev:
Bjelke skrev:
Hur stor blir skillnaden på fmv? Det blev väl inte så stor skillnad på dyrare bilar, eller?
(Grattis förresten :) )

Enligt Danni Audi e-tron 55 quattro 6336 kr -> 7116 kr. så 780:-/mån. Men det är väl en grundutrustad. Har man mycket utrustning minskar skillnaden. Dvs det är inte hela världen på en E-Tron.
Jag klarade mig också med någon månads marginal. Men blir intressant att se vad förmånsvärdet faktiskt blir efter höjningen.
Jag skulle ta en ”base” först men råkade bli utrusning för runt 90-100k 8-)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning :D
Det är ju en höjdskillnad på 60 meter eller nåt sånt. Kanske får du medvind också. Och sen får du räkna med att behöva ta bussen de sista milen. Men annars så. :lol:
Grattis till nya bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar