
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Moderator: Redaktion
80 väg med bitvis 60 och sista biten stadskörning. Men samma sträcka brukar ligga på runt 2.5-2.7.martinot skrev:I låg hastighet som 30-60 km/h så drar ju nästan alla elbilar extremt lite, och är sällan något problem. Det är ju när man kommer upp i motorvägsfart som det börjar bli problem, och där man skiljer agnarna från vetet.Nect skrev:
Kom ner till 17.4 kWh/100km på en nästan två mil lång sträcka. Medelhastighet 59km/h
Där blir både laddhastighet och energisnålhet (med främst lågt luftmotstånd) av yttersta vikt i kombination med storlek på batteripaketet.
Nope, luttrad som man är i Automotive SW branchen så testade jag inte mindre än 5 gånger att få bilen att gå ner i vad jag iaf tror är deep sleep. Dvs, slå av tändning och lås bilen och vänta i minst 5 minuter.taliz skrev:Inte nån mjukvarubugg bara?
Jag fick upp nått kritiskt fel på min ID4, stanna och kontakta verkstad etc.
Körde vidare, efter paus så var felet borta.
Själv så tjänar jag ca 130kr/h så tänker köpa typ en Lexus eller annan elbil med max 50 kW laddning...Gargamel skrev:Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/martinot skrev:Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.
Inte värt det. El är billigt.
martinot skrev:Hur långt pendlar du till kunderna?Gargamel skrev:Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/martinot skrev:Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.
Inte värt det. El är billigt.
Skaffa en Tesla som kan ladda på SuC V3, eller ännu hellre en effektiv diesel om du åker långt.
Men laddning blir allt bättre. Porsche/Audi har ju visat upp nya rekord nyligen på fronten med 800V-laddning på över 300kW. Så framtiden ser ändå ljus ut för BEV (även om vissa användningsfall idag kanske slås av en effektiv diesel).
Om din tid är värd pengar, så kan det vara bra att känna till att du tjänar mest på att ligga runt 160-180 km/h (om man inte tar hänsyn till stopp av polis) om du har tillgång på effektiva snabbladdare som SuC eller Ionity längs färdvägen.
(Själv fakturerar jag endast 1050 för nuvarande kund, annars så har jag tidigare innan Cv19 legat på 1500, men pengar är inte allt i världen).
Nu dröjer det kanske ett år innan den kommer till Sverige, men tror det skulle kunna bli intressant för dig att testa en MY?Gargamel skrev:martinot skrev:Hur långt pendlar du till kunderna?Gargamel skrev:Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/martinot skrev:Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.
Inte värt det. El är billigt.
Skaffa en Tesla som kan ladda på SuC V3, eller ännu hellre en effektiv diesel om du åker långt.
Men laddning blir allt bättre. Porsche/Audi har ju visat upp nya rekord nyligen på fronten med 800V-laddning på över 300kW. Så framtiden ser ändå ljus ut för BEV (även om vissa användningsfall idag kanske slås av en effektiv diesel).
Om din tid är värd pengar, så kan det vara bra att känna till att du tjänar mest på att ligga runt 160-180 km/h (om man inte tar hänsyn till stopp av polis) om du har tillgång på effektiva snabbladdare som SuC eller Ionity längs färdvägen.
(Själv fakturerar jag endast 1050 för nuvarande kund, annars så har jag tidigare innan Cv19 legat på 1500, men pengar är inte allt i världen).
På tisdag ska jag åka 53 mil enkelväg.
Enda tesla jag får in benen under ratten är TMX:en, mycket dyrare än eqc:n.
martinot skrev:Nu dröjer det kanske ett år innan den kommer till Sverige, men tror det skulle kunna bli intressant för dig att testa en MY?Gargamel skrev:martinot skrev:Hur långt pendlar du till kunderna?Gargamel skrev:Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/martinot skrev:Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.
Inte värt det. El är billigt.
Skaffa en Tesla som kan ladda på SuC V3, eller ännu hellre en effektiv diesel om du åker långt.
Men laddning blir allt bättre. Porsche/Audi har ju visat upp nya rekord nyligen på fronten med 800V-laddning på över 300kW. Så framtiden ser ändå ljus ut för BEV (även om vissa användningsfall idag kanske slås av en effektiv diesel).
Om din tid är värd pengar, så kan det vara bra att känna till att du tjänar mest på att ligga runt 160-180 km/h (om man inte tar hänsyn till stopp av polis) om du har tillgång på effektiva snabbladdare som SuC eller Ionity längs färdvägen.
(Själv fakturerar jag endast 1050 för nuvarande kund, annars så har jag tidigare innan Cv19 legat på 1500, men pengar är inte allt i världen).
På tisdag ska jag åka 53 mil enkelväg.
Enda tesla jag får in benen under ratten är TMX:en, mycket dyrare än eqc:n.
Fram tills dess så kanske en bra diesel Mercedes eller BMW skulle kunna vara ett alternativ?
Ett annat tips för laddstopp: Tycker inte heller att det är optimalt att stanna i onödan, men ett tips är att ta med sig en dator. Har en datorbricka/miniskrivbord jag hänger på ratten, musmatta jag lägger på mittkonsolen (har även en datormus alltid liggandes i bilen), och sedan är det bara att koppla upp internet via mobilen och logga på VPN. Då kan du jobba och fakturera för hela tiden som du väntar på laddning.
Du får nog ändå räkna med en 6-12 papp extra i månaden för en hyfsat vettigt utrustad Taycan när du räknar på högre inköpspris, högre förmånsvärde och högre försäkringskostnad.Gargamel skrev:martinot skrev:Nu dröjer det kanske ett år innan den kommer till Sverige, men tror det skulle kunna bli intressant för dig att testa en MY?Gargamel skrev:martinot skrev:Hur långt pendlar du till kunderna?Gargamel skrev:
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Skaffa en Tesla som kan ladda på SuC V3, eller ännu hellre en effektiv diesel om du åker långt.
Men laddning blir allt bättre. Porsche/Audi har ju visat upp nya rekord nyligen på fronten med 800V-laddning på över 300kW. Så framtiden ser ändå ljus ut för BEV (även om vissa användningsfall idag kanske slås av en effektiv diesel).
Om din tid är värd pengar, så kan det vara bra att känna till att du tjänar mest på att ligga runt 160-180 km/h (om man inte tar hänsyn till stopp av polis) om du har tillgång på effektiva snabbladdare som SuC eller Ionity längs färdvägen.
(Själv fakturerar jag endast 1050 för nuvarande kund, annars så har jag tidigare innan Cv19 legat på 1500, men pengar är inte allt i världen).
På tisdag ska jag åka 53 mil enkelväg.
Enda tesla jag får in benen under ratten är TMX:en, mycket dyrare än eqc:n.
Fram tills dess så kanske en bra diesel Mercedes eller BMW skulle kunna vara ett alternativ?
Ett annat tips för laddstopp: Tycker inte heller att det är optimalt att stanna i onödan, men ett tips är att ta med sig en dator. Har en datorbricka/miniskrivbord jag hänger på ratten, musmatta jag lägger på mittkonsolen (har även en datormus alltid liggandes i bilen), och sedan är det bara att koppla upp internet via mobilen och logga på VPN. Då kan du jobba och fakturera för hela tiden som du väntar på laddning.
Njae, med den prislappen så är en Taycan CT mer intressant (utan att provsuttit någon av dem)
Anledningen att jag tog en elis var just att slippa lägga ut med 6-12000kr/månad i soppa-pengar.
Fast skulle inte kunna byta in min EQC nu, merca vill ha nu vid månadsskiftet ca 770tkr.
Bästa bud går att få runt 580tkr.
Fick ett anbud på en 4Smartinot skrev:Gargamel skrev:Du får nog ändå räkna med en 6-12 papp extra i månaden för en hyfsat vettigt utrustad Taycan när du räknar på högre inköpspris, högre förmånsvärde och högre försäkringskostnad.martinot skrev:
Njae, med den prislappen så är en Taycan CT mer intressant (utan att provsuttit någon av dem)
Anledningen att jag tog en elis var just att slippa lägga ut med 6-12000kr/månad i soppa-pengar.
Fast skulle inte kunna byta in min EQC nu, merca vill ha nu vid månadsskiftet ca 770tkr.
Bästa bud går att få runt 580tkr.
Var själv rätt starkt inne på en Taycan nu senaste månaden, men förutom priset (som jag skulle kunnat leva med), så föll det denna gången främst på de sämre laddmöjligheterna.
Skippade Taycan, och har alldeles nyligen beställt en M3 på nytt (trots dess brister hittade jag inget bättre på marknaden för mitt/vårt behov). Ionity och andra laddnät blir förhoppningsvis och troligen mycket bättre i framtiden, men nu för denna gången så avstod jag. Får om 2-4 år checka hur det ser ut då.
Testa en e-tron 55!Gargamel skrev:
Fick ett anbud på en 4S
Förmånsavgiften 13 798kr.
Månadsavgiften för bilen 15 844kr/månad (exkl momsen)
tror Cross Turismon kommer bli lite dyrare än så, då den är ny.
Har dock aldrig provsuttit e-tronen, fanns typ aldrig i tanken när jag jämförde.. kände nog inte till den så mycket då.
Nu har vi fantastiskt företagserbjudande på Audis elbil, E-tron 55 Quattro Proline, som ger dig all den kvalitet du förväntar dig av en Audi. Batteriet ger dig en räckvidd på upp till 435 km och snabbladdning med upp till 150kW finns tillgängligt. Dessutom medföljer ett par All Mountain skidor från Fischer vid beställning innan 2021.
Pris: Fr. 799 000 kr
Business Lease: Fr. 3 791 kr/mån exkl. moms. (1000 mil/år, löptid 24 mån).
Förmånsvärde: Netto 3 458 kr/mån.
Utrustad med bl.a.:
Adaptiv luftfjädring
20” aluminiumfälgar
Assistanspaket Tour
El-inställbara framsäten med minnesfunktion för förarsäte
LED-strålkastare
MMI navigation
Takreling i eloxerad aluminium
Interiörbelysningspaket
Audi sound system
(Erbjudandet gäller svart färg. Annan färg eller utrustning mot pristillägg).
I Business Lease ingår:
0 kr i första förhöjd insats
Garanterat restvärde.
2 års nybilsgaranti och assistans som förlängs via auktoriserad service.
Bränslekort.
Allt på en faktura.
Kul att jag kunde hjälpa till.Nect skrev:Följde rådet att frirulla (coasting) mycket och då nådde jag nytt personbästa!
Inte tänkt på det tidigare men jäklar i gatan vad bilen rullar långt utan ”gaspådrag”. Har nog att göra med bilens momentum tack vare den höga vikten.
Kom ner till 17.4 kWh/100km på en nästan två mil lång sträcka. Medelhastighet 59km/h
Tjänar du 130kr/h? Försöker inte var spydig, men var tjänar man så lite? Jag hade mer på sommarjobb för 20år senM3apan skrev:Själv så tjänar jag ca 130kr/h så tänker köpa typ en Lexus eller annan elbil med max 50 kW laddning...Gargamel skrev:Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/martinot skrev:Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.
Inte värt det. El är billigt.
Det beror väl på om det är netto eller brutto. Men 21.000kr/månad anser jag inte är ovanligt lite. Framförallt inte om det är netto. En ganska vanlig lön skulle jag vilja påstå.HelectriC skrev:Tjänar du 130kr/h? Försöker inte var spydig, men var tjänar man så lite? Jag hade mer på sommarjobb för 20år senM3apan skrev:Själv så tjänar jag ca 130kr/h så tänker köpa typ en Lexus eller annan elbil med max 50 kW laddning...Gargamel skrev:Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/martinot skrev:Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.
Inte värt det. El är billigt.
Bjelke skrev:Hur stor blir skillnaden på fmv? Det blev väl inte så stor skillnad på dyrare bilar, eller?
(Grattis förresten)
OkMWall skrev:Bjelke skrev:Hur stor blir skillnaden på fmv? Det blev väl inte så stor skillnad på dyrare bilar, eller?
(Grattis förresten)
Enligt Danni Audi e-tron 55 quattro 6336 kr -> 7116 kr. så 780:-/mån. Men det är väl en grundutrustad. Har man mycket utrustning minskar skillnaden. Dvs det är inte hela världen på en E-Tron.
Vad kul! Lägg dig bakom en långtradare så kanske det gårLegato skrev:Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning
Jag klarade mig också med någon månads marginal. Men blir intressant att se vad förmånsvärdet faktiskt blir efter höjningen.MWall skrev:Bjelke skrev:Hur stor blir skillnaden på fmv? Det blev väl inte så stor skillnad på dyrare bilar, eller?
(Grattis förresten)
Enligt Danni Audi e-tron 55 quattro 6336 kr -> 7116 kr. så 780:-/mån. Men det är väl en grundutrustad. Har man mycket utrustning minskar skillnaden. Dvs det är inte hela världen på en E-Tron.
Det är ju en höjdskillnad på 60 meter eller nåt sånt. Kanske får du medvind också. Och sen får du räkna med att behöva ta bussen de sista milen. Men annars så.Legato skrev:Plötsligt var min bil klar för leverans. Inte mig emot då man slank det höjda förmånsvärdet. Imorgon blir det hämtning i Karlstad. Undrar om jag kommer hem till Tyresö utan laddning
Relativt ovanligt att prata nettolön både i Sverige och Norge. Det är väl mer i Tyskland man brukar göra det. Brutto 21k är ju ingen höjdare va?mati skrev:Det beror väl på om det är netto eller brutto. Men 21.000kr/månad anser jag inte är ovanligt lite. Framförallt inte om det är netto. En ganska vanlig lön skulle jag vilja påstå.HelectriC skrev:Tjänar du 130kr/h? Försöker inte var spydig, men var tjänar man så lite? Jag hade mer på sommarjobb för 20år senM3apan skrev:Själv så tjänar jag ca 130kr/h så tänker köpa typ en Lexus eller annan elbil med max 50 kW laddning...Gargamel skrev:Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/martinot skrev:Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.
Inte värt det. El är billigt.
Min är extremt sparsamt utrustad så det blev ungefär 10% diff. Men slänger man på lite utrustning så blir det snabbt en helt annan sak! Tack!Bjelke skrev:Hur stor blir skillnaden på fmv? Det blev väl inte så stor skillnad på dyrare bilar, eller?
(Grattis förresten)