När man börjar mäta utsläpp på riktigt så kan man inte ha dessa undantag.
Exempel på fall där fossilbilstillverkaren kopplar helt eller delvis ut avgasreningen, eftersom man säger att det finns risk för motorskada:
1. Kallstart, när yttertemperaturen under stiger +20 grader.
2. För varmt, när yttertemperanturen överstiger +30 grader.
3. Tomgångskörning
4. Högt effektuttag.
https://www.vibilagare.se/nyheter/annu- ... lskandalenÄnnu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen.
Biltillverkarna får inte använda särskilt undantag för att trixa med utsläppen, enligt en ny dom i EU-domstolen.
Tack vare ett särskilt undantag kan biltillverkarna ha särskild mjukvara i motorn som drar ned på avgasreningen under vissa förhållanden. Det kan till exempel handla om kyligt väder då utsläppsreningen skalas ned för att spara på motorn och förlänga livslängden.
Det är särskilt problematiskt i länder som Sverige med en relativt låg medeltemperatur under vinterhalvåret, då många dieselbilar alltså har betydligt sämre avgasrening än annars.
Nu har EU-domstolen kommit med en viktig dom – och den kommer påverka vilka undantag biltillverkarna får använda sig av framöver.
Att använda den här typen av undantag för att ”spara” på motorn blir nu olagligt. Biltillverkarnas argument att det minskar risken för slitage på motorn och förlänger livslängden godtas inte av domstolen.
Det är framför allt Volkswagen som hamnat i hetluften gällande den här tekniken efter dieselgate. Med hjälp av särskild mjukvara kan motorns så kallade EGR-system ”skruvas ned” under vissa förhållanden.
Volkswagens argument har hittills varit att den här typen av lösning och undantag inte är olagligt i EU. Den nya domen ställer det argumentet på ända. Enligt domen ska motorns mjukvara säkerställa både att utsläppskraven nås och att motorns livslängd inte förkortas.