Eftersom det inte finns fristående ÅF till nya Tesla så kan du inte privatimportera en ny bil. Om du kontaktar Tesla i Tyskland så kommer de bara att flytta över dig till Sverige så fort de får klart för sig att du hör dit.Fredrik j skrev:Hur funkar det med tesla? Får man loss en bil utan att den är registrerad på köparen och momsen betald?Jerker skrev:Den ska säljas utan moms till utlandet annars gör handlaren fel. Köparen betalar endast moms i det land varan importeras till.Fredrik j skrev:Antar att man också måste ligga ut med den tyska momsen innan man får den tillbaka? Eller släpper en tysk handlare iväg bilen utan moms?
Priskrig i Tyskland på elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Så det Jerker hänvisar till här ovan, att handlaren gör fel om inte bilen exporteras till utlandet, inte gäller Tesla eftersom man saknar lokal handlare?Jerker skrev:Eftersom det inte finns fristående ÅF till nya Tesla så kan du inte privatimportera en ny bil. Om du kontaktar Tesla i Tyskland så kommer de bara att flytta över dig till Sverige så fort de får klart för sig att du hör dit.Fredrik j skrev:Hur funkar det med tesla? Får man loss en bil utan att den är registrerad på köparen och momsen betald?Jerker skrev:Den ska säljas utan moms till utlandet annars gör handlaren fel. Köparen betalar endast moms i det land varan importeras till.Fredrik j skrev:Antar att man också måste ligga ut med den tyska momsen innan man får den tillbaka? Eller släpper en tysk handlare iväg bilen utan moms?
Kan en vanlig bilhandlare, låt säga BMW, i t.ex. tyskland egentligen vägra att sälja en bil för export?
Klart handlaren kan döda affären genom att lämna en hög offert men kan dom egentligen neka med tanke på den fria rörligheten?
En tysk handlare kan ju inte hänvisa till en annan handlare i sverige. Det skulle ju innebära kartell.
Skillnaden mellan Tesla och andra biltillverkare är väl att andra säljer bilar genom fristående generalagenter i respektive land medans Tesla bara har ett försäljningsbolag.
Man hänvisar så att säga till sig själv fast till ett annat kontor vilket ju rimligen är ok med tanke på konkurrenslagstiftning.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Varför då egentligen?Jerker skrev:Eftersom det inte finns fristående ÅF till nya Tesla så kan du inte privatimportera en ny bil. Om du kontaktar Tesla i Tyskland så kommer de bara att flytta över dig till Sverige så fort de får klart för sig att du hör dit.Fredrik j skrev:Hur funkar det med tesla? Får man loss en bil utan att den är registrerad på köparen och momsen betald?Jerker skrev:Den ska säljas utan moms till utlandet annars gör handlaren fel. Köparen betalar endast moms i det land varan importeras till.Fredrik j skrev:Antar att man också måste ligga ut med den tyska momsen innan man får den tillbaka? Eller släpper en tysk handlare iväg bilen utan moms?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Corsan kan vara ett intressant vid nästa bilköp. Beroende på hur prisbilden ser ut kan det vara en av de mer prisvärda elbilarna på marknaden. Jag måste bara se till att provköra för att kolla att den inte är för liten för oss. Tycker dessutom den är rätt snygg för att vara en småbil.
Nissan Leaf 2014
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Varför köpa nytt i utlandet?
Blir det så mycket billigare i slutändan när man räknar ihop vad man betalat mer i helförsäkring då man inte har vagnskadan?
Sen lär man väl inte heller bonusen efter 6 månader?
Eller tänker man helt fel?
Blir det så mycket billigare i slutändan när man räknar ihop vad man betalat mer i helförsäkring då man inte har vagnskadan?
Sen lär man väl inte heller bonusen efter 6 månader?
Eller tänker man helt fel?
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Alla kommer inte att importera sin elbil.Erxon skrev:Varför köpa nytt i utlandet?
Blir det så mycket billigare i slutändan när man räknar ihop vad man betalat mer i helförsäkring då man inte har vagnskadan?
Sen lär man väl inte heller bonusen efter 6 månader?
Eller tänker man helt fel?
Men det visar ju på att priserna snabbt är på väg ner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Det visar inte alls på att priserna snabbt är på väg ner, utan att vissa marknader är inte intresserade av vissa elbilar eller av elbilar överhuvudtaget.Zalman3 skrev:Alla kommer inte att importera sin elbil.Erxon skrev:Varför köpa nytt i utlandet?
Blir det så mycket billigare i slutändan när man räknar ihop vad man betalat mer i helförsäkring då man inte har vagnskadan?
Sen lär man väl inte heller bonusen efter 6 månader?
Eller tänker man helt fel?
Men det visar ju på att priserna snabbt är på väg ner.
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Det är inte det som bekymrar folk. Få är så insatta i tekniken att de förstår alla stora och små problem som vätgas innebär. Men tyskar är ärkekonservativa. Ny teknik anammas bara långsamt, man önskar ingen förändring. Men samtidgt förstår även tyskarna att fossildrivna bilar inte har någon framtid. Då tror många att vätgas är räddaren i nöden. Man kan fortsätta tanka bilen, precis som vanligt. Ingen behöver tänka om. Vätgas funkar ju till och med som bränsle. Gaseldning är mycket vanligt i Tyskland. De flesta tror nog att man kan använda den befintliga gasinfrastrukturen och blåsa in vätgas i ledningarna istället. Att det inte går är nog inte många som begriper.nek0 skrev:Frågan är bara hur de tänker skaffa tillräckligt med hydrogen till 55 miljoner eller flera bilarHelectriC skrev:Jag har precis samma uppfattning, jag är i Tyskland ganska ofta och nästan varje gång kommer vi in på elbilar. Nästan alla tyskar verkar överens om att elbilar inte funkar i Tyskland och de väntar på hydrogenbilar. Till viss del kan jag förstå det eftersom tyskarna har ett överskott av vind- och solenergi vissa delar av dagen/veckan/året och de vet inte var de ska göra av energin. Då är det nära till lösningen att göra om det till hydrogen som enklare kan lagras.nek0 skrev:Enligt en vän till mig som bor i Tyskland vill man inte ha elbilar där. Han påstår att framtiden är Toyota Mirai som är 100 gånger bättre än alla elbilar och kostar bara 39 000€. Kanske är detta anledningen varför man sänker priserna på elbilarna där.Surfaren skrev:På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.Zalman3 skrev:Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
Han var hemma hos mig i 5 dagar över nyår och vi tjafsade vär minst 3 dagar om vad som är bättre.
Sen är el ganska dyr i Tyskland. En kWh ligger vid 3,5kr eller så. De har inte samma incitament att byta till eldrift, det blir nämligen inte billigare än diesel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Föga förvånande, så tror jag att priserna är snabbt på väg ner.nek0 skrev:Det visar inte alls på att priserna snabbt är på väg ner, utan att vissa marknader är inte intresserade av vissa elbilar eller av elbilar överhuvudtaget.Zalman3 skrev:Alla kommer inte att importera sin elbil.Erxon skrev:Varför köpa nytt i utlandet?
Blir det så mycket billigare i slutändan när man räknar ihop vad man betalat mer i helförsäkring då man inte har vagnskadan?
Sen lär man väl inte heller bonusen efter 6 månader?
Eller tänker man helt fel?
Men det visar ju på att priserna snabbt är på väg ner.
Men vi får väl se.
Om det fanns ca 60 laddbara modeller 2019 i EU, så pratas det om ca 180st 2020.
Klart större konkurrens.
VW e-Up går ju att få loss för runt 190.000kr netto.
Det är en ny prisnivå för en 36kWh elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Kan vem som helst gå in på Atteviks i Jönköping och hämta en sån för de pengarna. Nästa fråga är är den värd ens så mycket. En liten skit bil som laddar långsamt.Zalman3 skrev:Föga förvånande, så tror jag att priserna är snabbt på väg ner.nek0 skrev:Det visar inte alls på att priserna snabbt är på väg ner, utan att vissa marknader är inte intresserade av vissa elbilar eller av elbilar överhuvudtaget.Zalman3 skrev:Alla kommer inte att importera sin elbil.Erxon skrev:Varför köpa nytt i utlandet?
Blir det så mycket billigare i slutändan när man räknar ihop vad man betalat mer i helförsäkring då man inte har vagnskadan?
Sen lär man väl inte heller bonusen efter 6 månader?
Eller tänker man helt fel?
Men det visar ju på att priserna snabbt är på väg ner.
Men vi får väl se.
Om det fanns ca 60 laddbara modeller 2019 i EU, så pratas det om ca 180st 2020.
Klart större konkurrens.
VW e-Up går ju att få loss för runt 190.000kr netto.
Det är en ny prisnivå för en 36kWh elbil.
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Det är en liten pendlarbil. Den behöver inte lång räckvidd och snabb laddning.nek0 skrev:Kan vem som helst gå in på Atteviks i Jönköping och hämta en sån för de pengarna. Nästa fråga är är den värd ens så mycket. En liten skit bil som laddar långsamt.Zalman3 skrev:Föga förvånande, så tror jag att priserna är snabbt på väg ner.nek0 skrev:Det visar inte alls på att priserna snabbt är på väg ner, utan att vissa marknader är inte intresserade av vissa elbilar eller av elbilar överhuvudtaget.Zalman3 skrev:Alla kommer inte att importera sin elbil.Erxon skrev:Varför köpa nytt i utlandet?
Blir det så mycket billigare i slutändan när man räknar ihop vad man betalat mer i helförsäkring då man inte har vagnskadan?
Sen lär man väl inte heller bonusen efter 6 månader?
Eller tänker man helt fel?
Men det visar ju på att priserna snabbt är på väg ner.
Men vi får väl se.
Om det fanns ca 60 laddbara modeller 2019 i EU, så pratas det om ca 180st 2020.
Klart större konkurrens.
VW e-Up går ju att få loss för runt 190.000kr netto.
Det är en ny prisnivå för en 36kWh elbil.
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
För min syster som idag kör en Nissan Leaf 24kWh, skulle räckvidden öka avsevärt med en VW e-up 36kWh.nek0 skrev:Kan vem som helst gå in på Atteviks i Jönköping och hämta en sån för de pengarna. Nästa fråga är är den värd ens så mycket. En liten skit bil som laddar långsamt.Zalman3 skrev:Föga förvånande, så tror jag att priserna är snabbt på väg ner.nek0 skrev:Det visar inte alls på att priserna snabbt är på väg ner, utan att vissa marknader är inte intresserade av vissa elbilar eller av elbilar överhuvudtaget.Zalman3 skrev:Alla kommer inte att importera sin elbil.Erxon skrev:Varför köpa nytt i utlandet?
Blir det så mycket billigare i slutändan när man räknar ihop vad man betalat mer i helförsäkring då man inte har vagnskadan?
Sen lär man väl inte heller bonusen efter 6 månader?
Eller tänker man helt fel?
Men det visar ju på att priserna snabbt är på väg ner.
Men vi får väl se.
Om det fanns ca 60 laddbara modeller 2019 i EU, så pratas det om ca 180st 2020.
Klart större konkurrens.
VW e-Up går ju att få loss för runt 190.000kr netto.
Det är en ny prisnivå för en 36kWh elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Min syster är snål, hon vill ha en ännu billigare bil!nek0 skrev:Zalman3 kommer hon köpa en sån?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Jag förstår henne,för den här är ingen billig bil.Zalman3 skrev:Min syster är snål, hon vill ha en ännu billigare bil!nek0 skrev:Zalman3 kommer hon köpa en sån?
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Jag vet inte riktigt om jag hänger med i ditt resonemang. Det jag först menade med att en handlare gör fel var om den tog ut moms på en bil som ska exporteras. Man ska aldrig ta ut moms på varor som säljs till utlandet. Det är upp till det land dit varan exporteras att ta ut moms.Fredrik j skrev:Så det Jerker hänvisar till här ovan, att handlaren gör fel om inte bilen exporteras till utlandet, inte gäller Tesla eftersom man saknar lokal handlare?Jerker skrev:Eftersom det inte finns fristående ÅF till nya Tesla så kan du inte privatimportera en ny bil. Om du kontaktar Tesla i Tyskland så kommer de bara att flytta över dig till Sverige så fort de får klart för sig att du hör dit.Fredrik j skrev:Hur funkar det med tesla? Får man loss en bil utan att den är registrerad på köparen och momsen betald?Jerker skrev:Den ska säljas utan moms till utlandet annars gör handlaren fel. Köparen betalar endast moms i det land varan importeras till.Fredrik j skrev:Antar att man också måste ligga ut med den tyska momsen innan man får den tillbaka? Eller släpper en tysk handlare iväg bilen utan moms?
Kan en vanlig bilhandlare, låt säga BMW, i t.ex. tyskland egentligen vägra att sälja en bil för export?
Klart handlaren kan döda affären genom att lämna en hög offert men kan dom egentligen neka med tanke på den fria rörligheten?
En tysk handlare kan ju inte hänvisa till en annan handlare i sverige. Det skulle ju innebära kartell.
Skillnaden mellan Tesla och andra biltillverkare är väl att andra säljer bilar genom fristående generalagenter i respektive land medans Tesla bara har ett försäljningsbolag.
Man hänvisar så att säga till sig själv fast till ett annat kontor vilket ju rimligen är ok med tanke på konkurrenslagstiftning.
Sen försökte jag förklara skillnaden mellan traditionell bilhandel där bilarna först säljs från tillverkare till bilhandlare och sen till kund och Teslas system där tillverkaren säljer direkt till kund utan någon mellanhand. Eftersom Tesla har egna försäljningsorganisationer i både Tyskland och Sverige så säljer de inte en bil för privatexport. Ringer du till Tesla Tyskland och uppger att du bor och ska använda bilen i Sverige och att den ska utrustas med dokument och skyltar för export så säger de att du får ta det med den svenska organisationen. Om du hittar en lagerbil i Tyskland som du vill ha då kommer Tesla att se till att den kommer till Sverige och det blir på exakt samma sätt som att köpa en svensk lagerbil.
En bilhandlare för Wakarimazda el.dyl. får givetvis sälja till vilken kund hen vill, om hen vill.
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Vad jag menar är att en BMW-handlare i tyskland rimligen inte får ha en överenskommelse med t.ex. en BMW-handlare i sverige om att skick svenska köpare dit. Att komma överens om att dela upp en marknad mellan sig är kartellbildning. Skillnaden är sannolikt att tesla, precis som du säger, är samma säljande bolag i både tyskland och sverige. Man har s.a.s. monopol på att sälja bilarna.
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
OK, då hänger jag med.Fredrik j skrev:Vad jag menar är att en BMW-handlare i tyskland rimligen inte får ha en överenskommelse med t.ex. en BMW-handlare i sverige om att skick svenska köpare dit. Att komma överens om att dela upp en marknad mellan sig är kartellbildning. Skillnaden är sannolikt att tesla, precis som du säger, är samma säljande bolag i både tyskland och sverige. Man har s.a.s. monopol på att sälja bilarna.
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Skoda Citigoe iV som är näst intill identisk går att få under 180k till och med.Zalman3 skrev:Föga förvånande, så tror jag att priserna är snabbt på väg ner.nek0 skrev:Det visar inte alls på att priserna snabbt är på väg ner, utan att vissa marknader är inte intresserade av vissa elbilar eller av elbilar överhuvudtaget.Zalman3 skrev:Alla kommer inte att importera sin elbil.Erxon skrev:Varför köpa nytt i utlandet?
Blir det så mycket billigare i slutändan när man räknar ihop vad man betalat mer i helförsäkring då man inte har vagnskadan?
Sen lär man väl inte heller bonusen efter 6 månader?
Eller tänker man helt fel?
Men det visar ju på att priserna snabbt är på väg ner.
Men vi får väl se.
Om det fanns ca 60 laddbara modeller 2019 i EU, så pratas det om ca 180st 2020.
Klart större konkurrens.
VW e-Up går ju att få loss för runt 190.000kr netto.
Det är en ny prisnivå för en 36kWh elbil.
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Av
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Löjligt billig i drift. Duger gott att jobbpendla med.Skoda Citigoe iV som är näst intill identisk går att få under 180k till och med.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Absolut. Det är tanken. Andrabil/pendlarbil. Beställde en förra veckan.Zalman3 skrev:Löjligt billig i drift. Duger gott att jobbpendla med.Skoda Citigoe iV som är näst intill identisk går att få under 180k till och med.

Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Av
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Lite tester av de nya 2020 elbilarna.
https://www.elbil24.no/nyheter/elbiltes ... e/72073569Elbilstest av de nya 2020-modellerna
År 2020 kommer det att finnas 28 nya elbilar på den norska marknaden.
Vi har redan testat de viktigaste och kan berätta vilka bilar du ska köpa och inte.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Nu ger Nissan också 8000 euro i premie.Zalman3 skrev:Nu inför den massiva lanseringen av ID3 så sänker konkurrenterna sina priser.
Exempel på priser efter rabatter och stöd:
Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300 euro
Renault Zoe 50, 52kWh, 385km, 23.198 euro
Hyundai Kona, 39kWh, 289km, 26.400 euro
https://www.hyundai.de/modelle/kona-elektro/
Både Renault och Hyundai ger en extra 2000 eurobonus, utöver de 6000 euro man får i elbilsstöd.
https://www.electrive.net/2020/01/25/hy ... ktrobonus/
Prisraset har börjat.
https://www.electrive.net/2020/01/28/au ... e-praemie/Nissan erbjuder också en 8 000 euro e-premie.
Efter Renault (6 000 euro) och Hyundai (8 000 euro) är Nissan den tredje
importören som höjer kundens inköpspremie tills den nya miljöbonusen träder i kraft.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Vad får dig att tro att det har med lanseringen av ID3 att göra? Det handlar väl snarare om att försäljningen av elbilar inte ska dö i väntan på att de utökade subventionerna träder i kraft, vilket skulle vara förödande med tanke på EU:s nya utsläppsregler som gäller från och med i år.Zalman3 skrev:Nu ger Nissan också 8000 euro i premie.Zalman3 skrev:Nu inför den massiva lanseringen av ID3 så sänker konkurrenterna sina priser.
Exempel på priser efter rabatter och stöd:
Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300 euro
Renault Zoe 50, 52kWh, 385km, 23.198 euro
Hyundai Kona, 39kWh, 289km, 26.400 euro
https://www.hyundai.de/modelle/kona-elektro/
Både Renault och Hyundai ger en extra 2000 eurobonus, utöver de 6000 euro man får i elbilsstöd.
https://www.electrive.net/2020/01/25/hy ... ktrobonus/
Prisraset har börjat.
https://www.electrive.net/2020/01/28/au ... e-praemie/Nissan erbjuder också en 8 000 euro e-premie.
Efter Renault (6 000 euro) och Hyundai (8 000 euro) är Nissan den tredje
importören som höjer kundens inköpspremie tills den nya miljöbonusen träder i kraft.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Ledsen att väcka en gammal tråd men...
Har vi någon här som importerat elbil?
Jag har importerat enstaka ice bilar för typ 10år sedan då det fortfarande fanns en peng att spara.
Ska nu byta ut ”andra bilen”; bmw i3 94ah mot troligen en kia eniro.
Ser ut som man kan få en e-niro 2021 ca 100tkr(!) billigare på mobile.de än i sverige/blocket. Kring 34t eur, motsvarar ju en beg. E-niro 2019 på blocket med samma utrustning.
Har vi någon här som importerat elbil?
Jag har importerat enstaka ice bilar för typ 10år sedan då det fortfarande fanns en peng att spara.
Ska nu byta ut ”andra bilen”; bmw i3 94ah mot troligen en kia eniro.
Ser ut som man kan få en e-niro 2021 ca 100tkr(!) billigare på mobile.de än i sverige/blocket. Kring 34t eur, motsvarar ju en beg. E-niro 2019 på blocket med samma utrustning.
M3 2024, LR Ultra red - okrossat tak
Model 3, svart LR AWD, 18", AP+FSD. Special "krossat tak edition"