Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Moderator: Redaktion
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Märkligt att det i stort sett bara är elbilsentusiaster som ältar och ältar att det snart kommer ut i media att det var en Tesla som brann. När media trots det inte lyfter fram det så ältar man det lite till. Till slut får man väl rubriken man eftersträvar. Är det något form av självskadebeteende eller varför är det så viktigt att media poängterar att det är en elbil?
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Artikeln var rätt tydlig med att peka ut att det var en elbil. Det är inte det som vi diskuterat eller är frågande till. Journalister pekar i princip alltid att det är en elbil vid en bilbrand om en elbil eller laddhybrid är inblandad (ibland även när det är en avgasbil...). De skriver i princip aldrig att det är en avgasbil, dieselbil eller bensinbil om elbil inte är inblandad. Om det är en Tesla inblandad i någon olycka brukar även detta förstoras. Det som var märkligt i detta fall var att trots att det var en Tesla så skrevs inte detta.Fredrik j skrev:Märkligt att det i stort sett bara är elbilsentusiaster som ältar och ältar att det snart kommer ut i media att det var en Tesla som brann. När media trots det inte lyfter fram det så ältar man det lite till. Till slut får man väl rubriken man eftersträvar. Är det något form av självskadebeteende eller varför är det så viktigt att media poängterar att det är en elbil?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Det beror nog på att diesel/bensin-bilar bara kallas för ”bilar”. Samma fenomen inträffar ofta när en Porsche är inblandad. Ofta refereras det då till ”lyxbil”.Svenssons skrev:Artikeln var rätt tydlig med att peka ut att det var en elbil. Det är inte det som vi diskuterat eller är frågande till. Journalister pekar i princip alltid att det är en elbil vid en bilbrand om en elbil eller laddhybrid är inblandad (ibland även när det är en avgasbil...). De skriver i princip aldrig att det är en avgasbil, dieselbil eller bensinbil om elbil inte är inblandad. Om det är en Tesla inblandad i någon olycka brukar även detta förstoras. Det som var märkligt i detta fall var att trots att det var en Tesla så skrevs inte detta.Fredrik j skrev:Märkligt att det i stort sett bara är elbilsentusiaster som ältar och ältar att det snart kommer ut i media att det var en Tesla som brann. När media trots det inte lyfter fram det så ältar man det lite till. Till slut får man väl rubriken man eftersträvar. Är det något form av självskadebeteende eller varför är det så viktigt att media poängterar att det är en elbil?
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
En effekt av den där krocken och branden blev att en rad olika brandmän eller "experter" har gått ut i media och pratat om hur farligt och svårt det är att släcka elbilsbränder. Detta trots att det på senaste tiden har publicerats rapporter som bevisar att det inte är så värst märkvärdigt med en elbilsbrand men att vissa åtgärder som brandpersonalen måste vidta är lite speciella. Men svårare eller farligare är det inte, bara lite annorlunda.
Sen blir ju effekten av den uppmärksamhet som den här händelsen har fått att folks undermedvetna matas med känslan av att elbilar är farligare än avgasbilar. Skulle man ägna lika mycket medieuppmärksamhet varje gång en bensin- eller dieselbil brinner så skulle det bli lika frekvent som rapporteringen om Trumps stolligheter när han var president.
Sen blir ju effekten av den uppmärksamhet som den här händelsen har fått att folks undermedvetna matas med känslan av att elbilar är farligare än avgasbilar. Skulle man ägna lika mycket medieuppmärksamhet varje gång en bensin- eller dieselbil brinner så skulle det bli lika frekvent som rapporteringen om Trumps stolligheter när han var president.
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Detta att brandmän har synpunkter har jag fått veta.Jerker skrev:En effekt av den där krocken och branden blev att en rad olika brandmän eller "experter" har gått ut i media och pratat om hur farligt och svårt det är att släcka elbilsbränder. Detta trots att det på senaste tiden har publicerats rapporter som bevisar att det inte är så värst märkvärdigt med en elbilsbrand men att vissa åtgärder som brandpersonalen måste vidta är lite speciella. Men svårare eller farligare är det inte, bara lite annorlunda.
Sen blir ju effekten av den uppmärksamhet som den här händelsen har fått att folks undermedvetna matas med känslan av att elbilar är farligare än avgasbilar. Skulle man ägna lika mycket medieuppmärksamhet varje gång en bensin- eller dieselbil brinner så skulle det bli lika frekvent som rapporteringen om Trumps stolligheter när han var president.

Speciellt en som är deltidsbrandman på en av våra verkstäder jag besöker och varje gång tar han upp detta. Senast i veckan fick jag hör att han sa något i stil med att räddningstjänsten vill veta varje gång en bilverkstad tar in en elbil i verkstaden och något när man reparerar en elbil som vart med om en olycka att den skall stå i 14 dagar innan man tar in den. Nu måste jag också erkänna att det var så jag uppfattade det han sa då mitt filter kopplades på för jag orkar inte höra samma saker varenda gång man är där...
Däremot var jag mer förvånad att han inte lyfte just denna händelse...
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Gäller det även laddhybrider enligt honom, eller BEV med små/mindre batteripaket?Erxon skrev:Detta att brandmän har synpunkter har jag fått veta.Jerker skrev:En effekt av den där krocken och branden blev att en rad olika brandmän eller "experter" har gått ut i media och pratat om hur farligt och svårt det är att släcka elbilsbränder. Detta trots att det på senaste tiden har publicerats rapporter som bevisar att det inte är så värst märkvärdigt med en elbilsbrand men att vissa åtgärder som brandpersonalen måste vidta är lite speciella. Men svårare eller farligare är det inte, bara lite annorlunda.
Sen blir ju effekten av den uppmärksamhet som den här händelsen har fått att folks undermedvetna matas med känslan av att elbilar är farligare än avgasbilar. Skulle man ägna lika mycket medieuppmärksamhet varje gång en bensin- eller dieselbil brinner så skulle det bli lika frekvent som rapporteringen om Trumps stolligheter när han var president.![]()
Speciellt en som är deltidsbrandman på en av våra verkstäder jag besöker och varje gång tar han upp detta. Senast i veckan fick jag hör att han sa något i stil med att räddningstjänsten vill veta varje gång en bilverkstad tar in en elbil i verkstaden och något när man reparerar en elbil som vart med om en olycka att den skall stå i 14 dagar innan man tar in den. Nu måste jag också erkänna att det var så jag uppfattade det han sa då mitt filter kopplades på för jag orkar inte höra samma saker varenda gång man är där...
Däremot var jag mer förvånad att han inte lyfte just denna händelse...
Stackars person tänker jag annars rent generellt. Tänk när 50% av flottan är elbilar!

Blir mycket samtal och många bilar att hålla reda på då i samhället...
Kanske han får en heltidsanställning då bara för att uppdatera var alla bilar i samhället befinner sig (finns ju rätt många verkstäder och garage att ha koll på).


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Åh! Har du en bild på detta! Jag har ofta nämnt de absurda reglerna som kom i Storbritannien när bilarna var nya, men aldrig sett en bild på det! Kul!martinot skrev:
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Bilden är Tibors, och kommer från denna mycket läsvärda artikel som handlar om den amerikanska motsvarighet till den fåniga VESS (som ljudvarnaren heter i EU):Jerker skrev:Åh! Har du en bild på detta! Jag har ofta nämnt de absurda reglerna som kom i Storbritannien när bilarna var nya, men aldrig sett en bild på det! Kul!martinot skrev:
https://teslaclubsweden.se/losning-pa-problemet/
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Det är väl klart att åtgärder vid olyckor förändras. För var ju fokus på sanering av miljöfarliga vätskor. Nu handlar det om att säkerställa att ett krockat batteri inte har kortslutna celler. Det är väl det man menar med att inte ställa in en krockad bil direkt utan att förvissa sig om att det inte finns kortslutningar.
Att avvakta lite låter som en praktisk metod.
Att avvakta lite låter som en praktisk metod.
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
martinot skrev:Gäller det även laddhybrider enligt honom, eller BEV med små/mindre batteripaket?Erxon skrev:Detta att brandmän har synpunkter har jag fått veta.Jerker skrev:En effekt av den där krocken och branden blev att en rad olika brandmän eller "experter" har gått ut i media och pratat om hur farligt och svårt det är att släcka elbilsbränder. Detta trots att det på senaste tiden har publicerats rapporter som bevisar att det inte är så värst märkvärdigt med en elbilsbrand men att vissa åtgärder som brandpersonalen måste vidta är lite speciella. Men svårare eller farligare är det inte, bara lite annorlunda.
Sen blir ju effekten av den uppmärksamhet som den här händelsen har fått att folks undermedvetna matas med känslan av att elbilar är farligare än avgasbilar. Skulle man ägna lika mycket medieuppmärksamhet varje gång en bensin- eller dieselbil brinner så skulle det bli lika frekvent som rapporteringen om Trumps stolligheter när han var president.![]()
Speciellt en som är deltidsbrandman på en av våra verkstäder jag besöker och varje gång tar han upp detta. Senast i veckan fick jag hör att han sa något i stil med att räddningstjänsten vill veta varje gång en bilverkstad tar in en elbil i verkstaden och något när man reparerar en elbil som vart med om en olycka att den skall stå i 14 dagar innan man tar in den. Nu måste jag också erkänna att det var så jag uppfattade det han sa då mitt filter kopplades på för jag orkar inte höra samma saker varenda gång man är där...
Däremot var jag mer förvånad att han inte lyfte just denna händelse...
Stackars person tänker jag annars rent generellt. Tänk när 50% av flottan är elbilar!![]()
Blir mycket samtal och många bilar att hålla reda på då i samhället...
Kanske han får en heltidsanställning då bara för att uppdatera var alla bilar i samhället befinner sig (finns ju rätt många verkstäder och garage att ha koll på).
Ärligt, så ser jag bara ut att lyssna när han matar på, men inte tänkt på detta mer är att han menar 100% el.
Skall försöka komma ihåg detta tills nästa gång jag är där och fråga honom då om han även menar plug-in och det nya "mildhybrid", typ Toyotas självladdande

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Bilverkstäderna har vad jag vet särskilda rutiner de ska följa när det kommer in krockade bilar med HV-batterier. Där HV-teknikern läser av hur de mår i batteriet och avgör hur bilen ska hanteras och vilka åtgärder som behövs vidtas.
Innan det är gjort tror jag de ska förvaras på en speciell utmärkt plats utomhus.
Osäker på vad bärgarna har för direktiv. De bärgare jag pratat med har inte fått någon utbildning eller har några direktiv.
Inom räddningstjänsten är det också olika hur utbildade/upplysta/uppdaterade de är. Har mött flera som ännu inte fått någon speciell utbildning. De har väl sen länge någon databas/fordonskort där respektive importör ska förse de med information om hur olika bilmodeller ska hanteras, var de får klippas, placering av airbags, nödavstängning osv.
Innan det är gjort tror jag de ska förvaras på en speciell utmärkt plats utomhus.
Osäker på vad bärgarna har för direktiv. De bärgare jag pratat med har inte fått någon utbildning eller har några direktiv.
Inom räddningstjänsten är det också olika hur utbildade/upplysta/uppdaterade de är. Har mött flera som ännu inte fått någon speciell utbildning. De har väl sen länge någon databas/fordonskort där respektive importör ska förse de med information om hur olika bilmodeller ska hanteras, var de får klippas, placering av airbags, nödavstängning osv.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Leo skrev:Bilverkstäderna har vad jag vet särskilda rutiner de ska följa när det kommer in krockade bilar med HV-batterier. Där HV-teknikern läser av hur de mår i batteriet och avgör hur bilen ska hanteras och vilka åtgärder som behövs vidtas.
Innan det är gjort tror jag de ska förvaras på en speciell utmärkt plats utomhus.
Osäker på vad bärgarna har för direktiv. De bärgare jag pratat med har inte fått någon utbildning eller har några direktiv.
Inom räddningstjänsten är det också olika hur utbildade/upplysta/uppdaterade de är. Har mött flera som ännu inte fått någon speciell utbildning. De har väl sen länge någon databas/fordonskort där respektive importör ska förse de med information om hur olika bilmodeller ska hanteras, var de får klippas, placering av airbags, nödavstängning osv.
Egentligen inte så stor skillnad mot hur bärgare ska hantera krockade fossilbilar. Får ju inte ställas hur som helst på grund av utsläppstesten.
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Är detta en av de brandmännen som försöker göra karriär på att prata om riskerna med elbilar?
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Apropå hur man krocktestar elbilar mot hur man testar bensinbilar. En bensinbil har tanken full med vatten vid krocktest och certifiering. Detta pga. av att ha massa bensin som sprutar runt i anläggningen och riskeras att antändas är livsfarligt. Däremot krocktestas elbilar alltid med fulladdat batteri monterat och inkopplat.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Säger ju en hel del om skillnaden i risker mellan bensin och batterier.martinot skrev:Apropå hur man krocktestar elbilar mot hur man testar bensinbilar. En bensinbil har tanken full med vatten vid krocktest och certifiering. Detta pga. av att ha massa bensin som sprutar runt i anläggningen och riskeras att antändas är livsfarligt. Däremot krocktestas elbilar alltid med fulladdat batteri monterat och inkopplat.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4171
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Hittade en "rolig" video där några entusiastiska orädda "forskare" har sönder batterier
Nissan leaf battericeller verkar mer brandsäkra
Nissan leaf battericeller verkar mer brandsäkra
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Det skrivs allt om bensinbilar som brinner, även Volvo.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Ser ingenstans att det är en bensinbil?Gustafsson skrev:Det skrivs allt om bensinbilar som brinner, även Volvo.
Kan lika gärna vara en diesel (om jag inte missat något i nyhetsartikeln).
Felet media gör är att de glömmer att påpeka vilket drivmedel som det rör sig om.
Dvs. om det är ett fossilt drivmedel så "glömmer" de bort det (vilket jag misstänker att de inte glömmer lika ofta om de vet att det är el).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Du förstod nog att jag menade ”icke elbil” och Volvo. Bil som går på flytande brännbart borde det ha stått ...martinot skrev:Ser ingenstans att det är en bensinbil?Gustafsson skrev:Det skrivs allt om bensinbilar som brinner, även Volvo.
Kan lika gärna vara en diesel (om jag inte missat något i nyhetsartikeln).
Felet media gör är att de glömmer att påpeka vilket drivmedel som det rör sig om.
Dvs. om det är ett fossilt drivmedel så "glömmer" de bort det (vilket jag misstänker att de inte glömmer lika ofta om de vet att det är el).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Nej. Poängen, som jag ville göra, är att media inte alls skriver om drivmedel. Varken vid olyckor eller bränder.Gustafsson skrev:Du förstod nog att jag menade ”icke elbil” och Volvo. Bil som går på flytande brännbart borde det ha stått ...martinot skrev:Ser ingenstans att det är en bensinbil?Gustafsson skrev:Det skrivs allt om bensinbilar som brinner, även Volvo.
Kan lika gärna vara en diesel (om jag inte missat något i nyhetsartikeln).
Felet media gör är att de glömmer att påpeka vilket drivmedel som det rör sig om.
Dvs. om det är ett fossilt drivmedel så "glömmer" de bort det (vilket jag misstänker att de inte glömmer lika ofta om de vet att det är el).
Såvida det just inte är elbilar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4171
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Vilken jävla smällLarsL skrev:5 liter bensin på en brasa.

Förbjud fossiler

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
5 gallon, inte 5 liter....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5
Tellus skrev:Vilken jävla smällLarsL skrev:5 liter bensin på en brasa.
![]()
Förbjud fossiler


