Hmpftfhdns skrev:– Det är klokt att börja med storstäderna eftersom 42 procent av alla elbilar i Sverige och Danmark finns i huvudstadsområdena. Här är behovet och marknaderna störst, säger Marc Skriver-Bayer, som är chef för snabbladdning och e-mobilitet för den danska marknaden, till OKQ8:s tidning Oqtan.
Är det rätt tänkt? Hur många av dessa elbilar i storstadsområdena har möjlighet till hemmaladdning? Med möjlighet till hemmaladdning och rejäl räckvidd är jag totalt ointresserad av snabbladdare i min egen stad. I det användarfallet är det mycket viktigare att det finns ute efter vägarna -- gärna på trevligare ställen än bensinstationer
Bra att det byggs i alla fall -- kommer behövas överallt.
En stor del av mina kolleger bor i lägenhet i storstad, utan möjlighet till hemmaladdning.
Kan man (som med I5 tex) ladda "fullt" på 20 minuter en dag i veckan på väg till jobb, så öppnas dörrarna för många till att skaffa elbil.
Sen hoppas jag det kommer upp fler och fler 11/22kW stolpar runt om i storstädarna (och andra ställen i landet självklart), så man kan lämna bilen på gatan några timmar för att fylla batterierna.
Men båda behövs, och OKQ8s satsning är ett steg på vägen.
Eftersom det är en kommersiell satsning, så känns det smartare att börja i Malmö än i Abbekås.