Hej,
Fick felmeddelandet "Kan ej ladda, koppla loss kabeln och försök igen" i går morse då bilen stod parkerad utan kabel ansluten!
Lite festligt, öppna och stänga luckan tog bort felmeddelandet men det återkom igen när den stod parkerad och vid anslutning till laddplatserna på jobbet (både 22kwh och 11 kwh platser, av typen Ensto) så laddar den 10kwh i 5 minuter (har enkelladdare, aldrig sett mer än 10kwh på displayen) och sedan kommer felmeddelandet igen och den laddar 7kwh.
Testat reset:a bilen och byta laddplatser vilket inte gjorde skillnad, fungerade dock fint att ladda med SuperCharger (med CCS adaptern).
Jag skall prova med min laddare hemma o schuko laddaren så att det inte är kabelrelaterat (vilket skulle vara underligt om det var kabeln då jag fick felmeddelandet även när jag inte hade laddkabel ansluten överhuvudtaget)...
Kan man utesluta att det är problem med den interna säkringen i ombordladdaren då det laddar på 10kwh så pass länge?
Förresten, ni som har enkelladdare, får ni 11kwh - jag har aldrig sett mer än 10kwh på jobbet inte ens på stolpen som skall vara 22kwh, men tänkte att de kanske har reducerat effekten något?
Har kontaktat service center som skulle gå in på bilen o kolla...
Tack,
Niclas
Får felet "Kan ej ladda" vid typ 2 laddning men laddar 7kwh
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Får felet "Kan ej ladda" vid typ 2 laddning men laddar 7
Jag får det meddelandet ett par gånger varje gång jag kopplar in på (EpSpot-) laddarna i mitt garage.
Laddningen kommer dock igång ändå, så jag ha valt att ignorera "felet".
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Funderar på göra det samma, den laddar ju med 7 kwh vilket är ok för mig... Får du 11 KW på typ 2 laddning eller är 10 Kwh "normalt"?fth skrev:Jag får det meddelandet ett par gånger varje gång jag kopplar in på (EpSpot-) laddarna i mitt garage.
/fth
Tesla Model S P85D 2015, AP1
- Gustafsson
- Teslaägare
En fas trasig? 2* 16 A ger ju 7.2 kW
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Låter onekligen så - den håller typ 5 minuter på 10 Kwh innan den växlar ned - och nu på vägen hem så kom varningen i 70 km/H...Gustafsson skrev:En fas trasig? 2* 16 A ger ju 7.2 kW

- Gustafsson
- Teslaägare
Det är ju skumt. Under körning är inte AC laddaren aktiv väl?nicce12 skrev:Låter onekligen så - den håller typ 5 minuter på 10 Kwh innan den växlar ned - och nu på vägen hem så kom varningen i 70 km/H...Gustafsson skrev:En fas trasig? 2* 16 A ger ju 7.2 kW
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Precis, på något sätt så tror systemet att den laddar eller så är det något el-fel i laddaren som utlöses oavsett om man laddar eller ej...Gustafsson skrev:Det är ju skumt. Under körning är inte AC laddaren aktiv väl?nicce12 skrev:Låter onekligen så - den håller typ 5 minuter på 10 Kwh innan den växlar ned - och nu på vägen hem så kom varningen i 70 km/H...Gustafsson skrev:En fas trasig? 2* 16 A ger ju 7.2 kW
Tesla service center kollade loggarna vid tidpunkterna felen uppstod men såg tydligen inte inte något som förklarade problemet utan vill att jag kommer in med bilen - i och för sig rimlig - men jag har en, kanske ogrundad, farhåga i att de kommer kasta delar på bilen och se om det fixar det i stället för att undersöka djupare...
Nja så brukar inte Tesla jobba. De är väldigt duktiga på att hitta precis vad som är fel (de kan se mer saker än över nätet när de har den inne).
Sen om det är så att ombordladdaren har en trasig fas måste de ju byta hela.
Sen om det är så att ombordladdaren har en trasig fas måste de ju byta hela.
Multicoat Red Model X P100D