Esterox skrev:[Nu har jag inte forskat i effektiviteten hos fossilbilar eller elbilar. Men om det är som ni säger att en fossil bara har en effektivitet på 20% men ändå så låg förbrukning så bör ju utveckligen utav hybrider vara det bästa. Öka effektiviteten hos fossilmotorn och nyttja elmotorn vid långsammare hastigheter vara det absolut bästa.
Dålig ide. Hybrider är i många fall en dålig( läs mycket mindre bra) lösning för miljön än elbilen.
En liter diesel innehåller cirka 10kWh.
På 10kWh kör jag 7 mil med en fullstor elbil. En fullstor diesel kommer väl runt två mil, i bästa fall lite mer.
Innan man kommer 7mil på en liter diesel med en fullstor personbil måste man
öka verkningsgraden med minst 200%, dvs mer än tredubbla
verkningsgraden. Vilket i realiteten är omöjligt. Det låter sig inte göras.
Fordonsindustrin gör förstås allt de kan och verkningsgraden har blivit bättre men man närmar sig gränsen för det möjliga och då blir det mindre och mindre skillnad för varje förbättring. Förbränningsmotorer kommer ha varma avgaser där energi försvinner.( tills någon löser ett sätt att ta hand om energin som fungerar praktiskt.
Man kommer ha friktionsförluster samt värmeöverföring från förbränningen till motorn.
I ett teoretiskt ( men praktiskt omöjligt) exempel där man gjort förbränningsmotorn 200% bättre kommer ändå det vara stora utsläpp för raffinering och transport av bränslet. Även då är det koldioxidutsläpp som världen inte mår bra av, så det är en dålig ide att fortsätta med förbränningsmotorn där det inte behövs.
Bättre i så fall att låta de delar av transportsektorn som har svårare att gå över till el förbränna och släppa ut CO2 och allt annat som inte behöver det går på el.