FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
[
Jasså, siffror på det?

AK höll ju ett helt föredrag nyligen om de nya NN som gör detta, så att det skulle vara mer avancerade (ha högre precision), och därmed ta mer kraft, än de gamla verkar rimligt, men teoretiskt är det möjligt att du inte har fel ;)

När det gäller beräknings-kraft, för att förtydliga, så har Tesla 2xSoC på ett PCB. Det är inte "två cpu:er" i ett system.

...så är det alltså "distributed computing" som höjer komplexiteten rejält jämför med ett single-nod-system. Plötsligt har man ett datorkluster att hantera, och inte bara failover.
Jag menade att Tesla har investerat i att utveckla och masstillverka kraftfulla datorer som de sedan monterar i över 1 miljon bilar trots att majoriteten av kunderna inte har bidragit till den kostnaden genom att köpa FSD. Det är inget annat företag som är i närheten av sådana investeringar i datainsamling ännu. Men det har jag sagt tidigare här och det behöver vi inte dra fler gånger nu. Däremot finns de andra som Mobileye och Cruise som istället har investerat i skapandet av HD-kartor. Det är värt att nämna med.

Förbättringarna som Karpathy talade om var man ändå tvungna att göra för att öka FSD-betans tillförlitlighet eftersom radarn inte alltid går att lita på. FSD-beta måste även kunna bedöma avstånd till korsande bilar lika bra som till bilar framför. Ett av de största problemen med FSD-beta har varit att den har tvekat i korsningar. Bristande avståndsbedömning sidledes har garanterat bidragit till det. När Tesla tvingades förbättra avståndsbedömningen där ledde det till att man insåg att radarn framåt var överflödig. Så tolkar jag det iaf.

Än en gång så kan man inte dra så långtgående slutsatser utifrån vad Greentheonly delar med sig. Han har inte FSD beta. Varför skulle Tesla köra så omfattande processer på hans dator när han bara använder vanlig autopilot? Den enda förklaring som jag tycker känns rimlig är att Tesla testar icke optimerade NNs i shadow mode. Man gjorde tex 7 vändor med shadow mode innan man tog bort radarn. Första vändorna kan ha varit rätt råa NNs bara för att testa funktionen. Undan för undan optimerade man sedan NNs tills dess att man har något som går att släppa.
Screenshot_20210702-143044.png
Många menar ju att simulering är vägen till att lösa problemet "vardaglig körning". Många företag har stora investeringar där. Det är för mig oklart vad Tesla gör där. Man har inte pratat så mycket om det på sistone upplever jag. Har jag missat något?. Eftersom Tesla bara, trots sin enorma flotta, har knappt 4 månaders körning man tränar nätverken på så undrar man ju osökt vad den består av, och hur mycket som krävs för att nå en rimlig säkerhetsnivå. Det känns orimligt lite i mina öron för att vara i närheten av någon slags long-tail.

Hoppas inte Tesla blir/är HW-contrained, men jag tror det är kört, baserat på det green säger. Då är det inte längre en investering, utan "sunk cost", helt plötsligt.

Baserat på dina tips så lyssnade jag igenom David Lees serie med James Douma, och jag måste säga att jag inte förstår vad du får ut av det. David Lee är fan dummare än en sten. Douma är smart, men det blir ju sjukt frustrerande när han får irrelevanta frågor hela tiden... Det roligaste var när David Lee sa att alla kommer att välja bil baserat på vilken som är säkrast, innan jag han svimma av att banka huvudet i väggen samtidigt som jag skrek "varför kör inte alla Volvo då", så hörde jag att Douma började förklara för Dave varför Porsche och Corvette fanns...

De två senaste The Robot Brains-avsnitten tycker jag är bra däremot. De pratar inte om AI eller self driving hela tiden, men när dom gör det är som väldigt intressanta ur ett investerar-perspektiv: Missy Cummings, professor (och före detta stridspilot), som man kanske kan beskriva som självkörnngs-skeptiker, och Mike Volpi som är grundare av Index Ventures SF-kontor och AI-investerare. Han har bland annat investerat (som en av de första) i Aurora. Han är säker på att självkörning kommer att hända, men inte när. Han kallar det för en "moonshot". Dom sa även något i stil med att det finns två läger i branschen, Elon och Tesla som säger att självkörning finns "igår", och alla andra som säger att det är oklart när det kan tänkas funka, och för vilka användningsfall (självkörning kan brysas ned i till exempel motorväg, förort, New York, Detroit, Rom). Volpi sa att han i alla fall inte kunde köra bil i Rom... Och menade på att det är en massa kuturella regler och sånt som spelar in i körningen, vilket säger en del om kompexiteten.

Kolla in dem och återkoppla med tankar här, så kanske vi hittar någon neutral mark :)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Många menar ju att simulering är vägen till att lösa problemet "vardaglig körning". Många företag har stora investeringar där.

Baserat på dina tips så lyssnade jag igenom David Lees serie med James Douma, och jag måste säga att jag inte förstår vad du får ut av det. David Lee är fan dummare än en sten.

Dom sa även något i stil med att det finns två läger i branschen, Elon och Tesla som säger att självkörning finns "igår"
Jaja... Det här kan få vara Spacecoins tråd i fortsättningen så kan jag starta en ny tråd för information om hur FSD-beta utvecklas.

Tesla var tidigt ute med simulator men man insåg snabbt att det enda sättet att verkligen lösa autonomi är en gigantisk flotta av datainsamlande bilar. Det är själva grunden till Teslas hela strategi och jag förstår inte hur man kan ha missat det? Tesla använder fortfarande simulator konstant för ovanliga scenarios och verifiering innan släpp men Elon har varit tydlig massor med gånger att det är helt omöjligt att förlita sig till simulator. De enda som fortfarande hävdar det är de utvecklare som saknar en större testflotta och deras enda alternativ är simulator.

Douma är den som jag har hittat hittils som bäst förstår och kan förklara Teslas strategi. Synd att han inte får bättre frågor ja.

Robot brains är bra ibland men det du återberättar här är åsikter som dessutom är falska. Alla stora utvecklare har haft aggresiva tidsmål som man har missat. Av alla de som skulle ha robotaxis i trafik 2020 så var det bara Waymo som lyckades i slutändan.

Lycka till.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Många menar ju att simulering är vägen till att lösa problemet "vardaglig körning". Många företag har stora investeringar där.

Baserat på dina tips så lyssnade jag igenom David Lees serie med James Douma, och jag måste säga att jag inte förstår vad du får ut av det. David Lee är fan dummare än en sten.

Dom sa även något i stil med att det finns två läger i branschen, Elon och Tesla som säger att självkörning finns "igår"
Jaja... Det här kan få vara Spacecoins tråd i fortsättningen så kan jag starta en ny tråd för information om hur FSD-beta utvecklas.

Tesla var tidigt ute med simulator men man insåg snabbt att det enda sättet att verkligen lösa autonomi är en gigantisk flotta av datainsamlande bilar. Det är själva grunden till Teslas hela strategi och jag förstår inte hur man kan ha missat det? Tesla använder fortfarande simulator konstant för ovanliga scenarios och verifiering innan släpp men Elon har varit tydlig massor med gånger att det är helt omöjligt att förlita sig till simulator. De enda som fortfarande hävdar det är de utvecklare som saknar en större testflotta och deras enda alternativ är simulator.

Douma är den som jag har hittat hittils som bäst förstår och kan förklara Teslas strategi. Synd att han inte får bättre frågor ja.

Robot brains är bra ibland men det du återberättar här är åsikter som dessutom är falska. Alla stora utvecklare har haft aggresiva tidsmål som man har missat. Av alla de som skulle ha robotaxis i trafik 2020 så var det bara Waymo som lyckades i slutändan.

Lycka till.
Tråkigt om du skulle välja att sluta diskutera när vi börjar komma in på intressanta detaljer. Det är väl lämpligt att fortsätta att rapportera om FSD-betan här. Jag kan skapa en ny tråd om alla andra leverantörer om det nu är provocerande/opassande att göra det här. Jag tycker att det var rimligt att förklara att de flesta i Teslalägret är överoptimistiska enligt min uppfattning och har skitdålig koll på övriga aktörer.

Jag har så klart inte missat att Tesla jobbat mycket med simulator förut, och att man är troligen är bäst på datainsamling. Jag menade med min fråga i vilken utsträckning man kommunicerat att man utvecklat och/eller använder simulator idag.

Min kommentar om att jag tycker att en total på 3.8 månaders körning för träning av NN för betan verkar lite när man har sin stora flotta som kör flera 100 år per dag, hoppade du visst över. Kanske beror det på att man inte hunnit längre med birdseye-videor ännu sedan strategibytet och att man snabbt kan dubbla eller tiodubbla det träningssetttet. Vi får se.

Med det jag förstår och sett av ML så har jag väldigt svårt att förstå varför man ska behöva ha videoer från flottan för att lära en bil att hålla/byta fil och svänga t ex om man har en simulator som genererar tillräckligt realistisk output (t ex i paritet med de senaste racingspelen)

Att lägga på valfritt väder som filter, som det var någon som visade på senaste konferensen (jag länkade till den i tråden) är ett annat bra "simulerat" use-case.

För att lösa long-tail, vilket är det allra svåraste, har man definitivt ett jättevärde av att ha en stor pool av bilar att sourca material ifrån. Där är det inget snack om att Tesla har en stor fördel där, om man kan hitta alla intressanta fall bland bruset.

Till sist så kan du väl lyssna på podden innan du säger att "det är falskt" och "bara åsikter". Det blir mer trovärdigt så. Vad exakt var det som var fel menar du? Eventuella åsikter i podden är i alla fall från folk som är långt mer insatta än du och jag.
Reconnnn

Inlägg av Reconnnn »

Fast 3.8 månerders data är ju extremt missvisande. Detta är ju 1 miljon unika scenarion med väldigt lite överlapp som alla är taggade perfekt. Det är som James säger Dave's filmer man vill inte ha 1000 filmer på en motorväg scen där man följer en annan bil utan man vill ha en sådan video av 1 miljon videos.

Även om Tesla har mer dator kraft att beräkna sina NN än alla konkurrenterna så vill man inte ha duplikat för det tar bara tid.

Sen har ju teslas NNs kört I shadow mode väldigt mycket mer än 3.8 månarder för att evakuera dem.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev:
spacecoin skrev:
Du får göra en poll på det. :)

Jag gillar att få läsa er diskussion :)
Samma här. Ser inget argument att spacecoin och jordad skulle flytta diskussionen så vi inte kan se den. Man måste ju inte läsa om man inte vill och själv tycker jag den är extremt on-topic.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
Fast 3.8 månerders data är ju extremt missvisande. Detta är ju 1 miljon unika scenarion med väldigt lite överlapp som alla är taggade perfekt. Det är som James säger Dave's filmer man vill inte ha 1000 filmer på en motorväg scen där man följer en annan bil utan man vill ha en sådan video av 1 miljon videos.

Även om Tesla har mer dator kraft att beräkna sina NN än alla konkurrenterna så vill man inte ha duplikat för det tar bara tid.

Sen har ju teslas NNs kört I shadow mode väldigt mycket mer än 3.8 månarder för att evakuera dem.
Det är klart att det rör sig om unika scenarion. Att jag valde att säga 3.8 månader istället för 1 miljon 10-sekunders-klipp var för för att illustrera att det inte verkar vara så mycket. Men man kan väl säga det samma om siffran 1 miljon. Det låter väldigt lite. Min magkänsla är att man behöver långt över en miljard scenarion, eller i alla fall 10x eller 100x det man har idag för att komma i mål med någon som kan anses vara stabilt självkörande.

Tänk på att man ska hantera olika bjåljusfordon, vägarbeten med flaggning, polismans tecken, körning kring olika typer av olyckor etc etc etc (som man inte ens har börjat titta på ännu) om vi pratar Robotaxi. Jag bedömer det oerhört osannolikt att HW3 skulle räcka till för detta om man närmar sig gränsen redan.

Så några kärnfrågor för mig blir då (som jag önskar att någon kunde ställa till Tesla, eller svara på genom kunskap/insikt):

1) Hur lång tid tar det att komma framåt mot något som är tillräckligt bra för autonom körning i nordamerika i 90-95% av geon?
a) Ovanstående för L4 med förare som fallback. Hur ser strategin för handover till förare ut i så fall?
b) Ovanståede för robotaxi (L4 utan förare, som Waymo har, med någon form av central övervakning av alla bilar så man vet när det går åt helvete och varför - till exempel om man blir påkörd och inte är vållande)?

Man kan få en fingervisning om om man vet hur lång tid det tog att kurera den där första miljonen och hur snabbt det går idag och en informerad gissning av hur mycket data som behövs.

2) Hur mycket växer de NN i relation till datasettet - och hur påverkar det prestandan i NN med 10x mer corner cases. Räcker kapaciteten i HW3 även fast man använder "extended compute" (bägge noderna)?

3) Hur påverkar datasettets storlek iterationstiden mellan ändringar -> test -> utvärdering -> ändringar. Vad har man för cycle-time i dag för en ändring? Vilka är flaskhalsarna? Är det träningsdatorns kapacitet? Är det förmågan att hitta "rätt" data? Är det labelling eller annan manuell hantering? Vad gör man för att snabba upp cycle-time?

4) Hur blir det med träning för olika jurisdiktioner/kontinenter? Man behöver definitivt (delvis) ett annat dataset för träning. Hur många procent av NN behöver "lokaliseras"? Hur ser strategin ut?

5) Vad har man för strategi vid en OS-krash/NN-krash om man använder bägge noderna för aktiva NN?

Kanske får vi svar på några av frågorna på Teslas AI-dag.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Elon påminner mig om när Trump sa något i stil med ”Abraham Lincoln was a republican, who knew?”. Ja, alla utom du Donald…

Senaste tweeten:
”FSD 9 beta is shipping soon, I swear!

Generalized self-driving is a hard problem, as it requires solving a large part of real-world AI. Didn’t expect it to be so hard, but the difficulty is obvious in retrospect.

Nothing has more degrees of freedom than reality.”
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Coola interaktiva point clouds från Teslas depth NN:
https://fn.lc/s/depthrender/?cars.xyz

Ref:
Reconnnn

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:

Ref:
Riktigt coola!

160x120 punkters resolution borde vara ganska nära samma upplösning som Lidar har. Med tanke på att detta endast är 1 av 8 kameror.
Efter lite snabb reaserch så hittade jag någon som har högre upplösning men måste såklart jämföras med hur bred vinkel kameran filmar vilket krävde mer noggran undersökning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:

Ref:
Riktigt coola!

160x120 punkters resolution borde vara ganska nära samma upplösning som Lidar har. Med tanke på att detta endast är 1 av 8 kameror.
Efter lite snabb reaserch så hittade jag någon som har högre upplösning men måste såklart jämföras med hur bred vinkel kameran filmar vilket krävde mer noggran undersökning.
Det händer så mycket med alla sensorer. 3D-kameror, Infrarött, Lidar och annat. Om några år kommer det att finnas billiga och bra sensorer som kommer att få det här att se töntigt ut, men det är kul i alla fall. Frågan är om det är rätt fokus. Det tar kameror närmre Lidar (eller i alla fall radar) under rätt förhållanden, även om range-estimaten var bara 5m när. Men det tar oss inte mot målet: självkörning.

Härom dagen åkte jag bilfärja och det var vitt klistermärke på sidan av färjan, ca 30x40cm med ett svart kryss med en grön fylld cirkel under. Tydligen var det med hög sannolikhet ett trafikljus... Tror inte det kommer några självkörande (L3 -) bilar i någon större ODD på tio år.
Reconnnn

Inlägg av Reconnnn »

spacecoin skrev:
Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:

Ref:
Riktigt coola!

Det händer så mycket med alla sensorer. 3D-kameror, Infrarött, Lidar och annat. Om några år kommer det att finnas billiga och bra sensorer som kommer att få det här att se töntigt ut, men det är kul i alla fall. Frågan är om det är rätt fokus. Det tar kameror närmre Lidar (eller i alla fall radar) under rätt förhållanden, även om range-estimaten var bara 5m när. Men det tar oss inte mot målet: självkörning.

Härom dagen åkte jag bilfärja och det var vitt klistermärke på sidan av färjan, ca 30x40cm med ett svart kryss med en grön fylld cirkel under. Tydligen var det med hög sannolikhet ett trafikljus... Tror inte det kommer några självkörande (L3 -) bilar i någon större ODD på tio år.

Precis som du säger finns det många aspekter av självkörning som dem inte börjat jobba med. Jag tror inte vi kommer plocka bort ratten ur dem flesta bilar på många år. Men att få 99% av allt jag kör självkörande tror jag inte är så långt kvar till. Det har ju redan en waymo bevisat och tesla är en bra bit påvägen. Vad som har hänt på AI fronten de senaste åren är också enorm.

Självklörning är något som bara plötsligt kommer fungera inte något som blir långsamt bättre. Utan det antingen fungerar eller inte fungerar.

Frågorna du ställde i ett tidigare inlägg om hur träningsdata storleken påverkar NN storleken har gjort att jag har börjat försöka läsa på mer om hur man faktiskt bygger NNs. Tror det krävs för att verkligen förstå vad som händer.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Reconnnn skrev:
Precis som du säger finns det många aspekter av självkörning som dem inte börjat jobba med. Jag tror inte vi kommer plocka bort ratten ur dem flesta bilar på många år. Men att få 99% av allt jag kör självkörande tror jag inte är så långt kvar till. Det har ju redan en waymo bevisat och tesla är en bra bit påvägen. Vad som har hänt på AI fronten de senaste åren är också enorm.

Självklörning är något som bara plötsligt kommer fungera inte något som blir långsamt bättre. Utan det antingen fungerar eller inte fungerar.

Frågorna du ställde i ett tidigare inlägg om hur träningsdata storleken påverkar NN storleken har gjort att jag har börjat försöka läsa på mer om hur man faktiskt bygger NNs. Tror det krävs för att verkligen förstå vad som händer.
Vad kul att jag kunde inspirera dig till att läsa på om ML!

Det finns en massa olika sorters NN och vissa kan över tid bli mindre när man tränar dem mer, men jag vet inte tillräckligt om det. T ex om det gäller computer vision.

Personligen tror jag inte det finns någon exponentiell utveckling i sikte eller någon magisk punkt då det börjar funka. Mina intryck är att Waymo var där Tesla är för 10 år sedan och att man istället inte tänker på hur sjukt lång tid det tagit för dem att våga ta bort föraren, även i en geografiskt mycket begränsad ODD. Jag tror att det går exponentiellt långsammare att nå framsteg, möjligtvis till dess till dess att datorn kan hitta underlag och träna sig själv, vilket vi inte ens är i närheten av.

Att spela Go eller andra super-små (men viktiga) problemområden, som att t ex diagnosticera cancer från röntgenbilder är super-triviala problem jämfört med att köra en bil i verkliga världen. Att ta bort ratten i en konsumentbil tror jag inte är aktuellt för än om 15-20 år, om ens då. Robotaxi i vissa städer (á la Waymo) kommer "snart", före 2025.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Nu kanske det är nära, Elon har verkligen specificerat en tid nu.BildBildBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Ska bli spännande att se lite nya videos på Youtube!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Bra att han påminner om att det är en beta också :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Bjelke skrev:
Med det menar han att det inte är en bred utrullning utan vara för de fåtal tusen som är beta-testare. Bredare utrullning och knappen för download är någon månad ut i tid enligt Elon så troligen till midsommar nästa år.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Hertsh skrev:
Bjelke skrev:
Med det menar han att det inte är en bred utrullning utan vara för de fåtal tusen som är beta-testare. Bredare utrullning och knappen för download är någon månad ut i tid enligt Elon så troligen till midsommar nästa år.
Får jag fråga, när ni själva driver stora projekt med potential att revolutionera omvärlden
såsom rymdraketer som kan användas mer än en gång och kanske kan ta människan
till mars eller startar bolag där tiotusentals kan få en inkomst och där man jobbar
ihärdigt med system som kommer minska antalet omkomna i trafiken,
händer det då att det tar liiiite längre tid än ni först trodde???
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Larofo skrev:
Hertsh skrev:
Bjelke skrev:
Får jag fråga, när ni själva driver stora projekt med potential att revolutionera omvärlden
till mars eller startar bolag där tiotusentals kan få en inkomst och där man jobbar
Jag driver inte såna företag eller projekt. Jag kommunicerar inte heller som Elon ens vid mindre projekt.

Tidslinje (mer eller mindre korrekt):
Maj 2021: FSD v9 senast Juni 2021
Juni 2021: Om 2 veckor (nu 4v sedan)
7 juli 2021: 10 juli*

* Endast Beta för de 2 tusen kunder (eller ja, mestadels Tesla-anställda) som har nuvarande beta. Utrullningen som är bredare bör komma "inom någon månad".

Denna bredare utrullningen skall komma via en download knapp samtidigt som en prenumeration på FSD skulle komma.

Dec 2020: Holiday update is BildBild (med indikationer om v11 och FSD beta utrullning, men inget sådant. Vi väntar fortfarande på vad som skall vara Bildför under 2021 har det hittills bara varit buggfixar". Men jag var troligen korkad som trodde han menade holiday 2020, det är förmodligen vilken holiday som helst i framtiden...)
April 2020: FSD prenumeration under 2020
December 2020: FSD prenumeration tidigt i 2021
Mars 2021: Garanterat med FSD prenumeration under Q2 2021
April 2021: Det blir absolut i Maj tillsammans med FSD v9

Får se om den senaste deadlinen möts... Kanske inte konstigt, oavsett komplexitet i projekt som drivs, om folk gör sig lustiga över Elons löften.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Elon kommunicerar som en grundare av ett pyttelitet techbolag som håller på med en DD-process. "Det där är lätt, fixar jag på en kafferast." Det funkar bra i små bolag där man är ensam eller har 10 anställda, men när du skalar det så måste dina prognoser vara bättre än så annars får du investeringar baserade på drömmar, det duger inte och i ett publikt handlat bolag snuddar det på att vara brottsligt.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Remuz skrev:
Elon kommunicerar som en grundare av ett pyttelitet techbolag som håller på med en DD-process. "Det där är lätt, fixar jag på en kafferast." Det funkar bra i små bolag där man är ensam eller har 10 anställda, men när man skalar det så måste dina prognoser vara bättre än så annars får man investeringar baserade på drömmar, det duger inte och i ett publikt handlat bolag snuddar det på att vara brottsligt.
Jag håller med dig. Jag har lånat ut pengar till Tesla när jag köpt FSD och det är baserat på löften som aldrig uppfylls. Det fortsätter likadant för nya köpare. Ett lån till 0% baserat på falska löften.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev:
Remuz skrev:
Elon kommunicerar som en grundare av ett pyttelitet techbolag som håller på med en DD-process. "Det där är lätt, fixar jag på en kafferast." Det funkar bra i små bolag där man är ensam eller har 10 anställda, men när man skalar det så måste dina prognoser vara bättre än så annars får man investeringar baserade på drömmar, det duger inte och i ett publikt handlat bolag snuddar det på att vara brottsligt.
Jag håller med dig. Jag har lånat ut pengar till Tesla när jag köpt FSD och det är baserat på löften som aldrig uppfylls. Det fortsätter likadant för nya köpare. Ett lån till 0% baserat på falska löften.
Samma här, men det är inte ett lån. _Du, jag och alla andra kommer inte att se röken av någon självkörning (ej ADAS) förrän bilen är såld.

Att Tesla inte låter oss early adopters (suckers kanske är mer rätt?) ta med FSD till nästa bil innebär med hög sannolikhet att jag inte köper en till Tesla.

Jag tycker det är hål i huvet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Beta 9 går ut nu. Nu får vi se om den är så bra som det utlovades. Håller tummarna, lätt skeptisk.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Larofo skrev:
Hertsh skrev:
Bjelke skrev:
Jag brukar ta vikt i mina estimat för att jag är en sopa som ofta underestimerar. Det är ju något jag lärt mig med tiden. Men jag har å andra sidan aldrig felestimerat med flera år..

Jag tror många som saknar erfarenhet av systemutveckling överdriver komplexiteten i detta. Det är inte raketforskning att estimera, hur komplicerat ämnet än är. Det har väldigt lite med det att göra.
Kubi

Inlägg av Kubi »

spacecoin skrev:
Beta 9 går ut nu. Nu får vi se om den är så bra som det utlovades. Håller tummarna, lätt skeptisk.
https://twitter.com/i/lists/1321956269293490182?s=20
https://twitter.com/i/lists/1319121975265067009?s=20

Listor med folk som fått betan.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

D88F6EE3-3975-4193-9ADD-66E93B281E3C.jpeg
7F5C6E59-A7BA-4E38-B56B-F15F897CFB92.jpeg
Skriv svar