Många menar ju att simulering är vägen till att lösa problemet "vardaglig körning". Många företag har stora investeringar där. Det är för mig oklart vad Tesla gör där. Man har inte pratat så mycket om det på sistone upplever jag. Har jag missat något?. Eftersom Tesla bara, trots sin enorma flotta, har knappt 4 månaders körning man tränar nätverken på så undrar man ju osökt vad den består av, och hur mycket som krävs för att nå en rimlig säkerhetsnivå. Det känns orimligt lite i mina öron för att vara i närheten av någon slags long-tail.Jordad skrev:Jag menade att Tesla har investerat i att utveckla och masstillverka kraftfulla datorer som de sedan monterar i över 1 miljon bilar trots att majoriteten av kunderna inte har bidragit till den kostnaden genom att köpa FSD. Det är inget annat företag som är i närheten av sådana investeringar i datainsamling ännu. Men det har jag sagt tidigare här och det behöver vi inte dra fler gånger nu. Däremot finns de andra som Mobileye och Cruise som istället har investerat i skapandet av HD-kartor. Det är värt att nämna med.spacecoin skrev:[
Jasså, siffror på det?
AK höll ju ett helt föredrag nyligen om de nya NN som gör detta, så att det skulle vara mer avancerade (ha högre precision), och därmed ta mer kraft, än de gamla verkar rimligt, men teoretiskt är det möjligt att du inte har fel
När det gäller beräknings-kraft, för att förtydliga, så har Tesla 2xSoC på ett PCB. Det är inte "två cpu:er" i ett system.
...så är det alltså "distributed computing" som höjer komplexiteten rejält jämför med ett single-nod-system. Plötsligt har man ett datorkluster att hantera, och inte bara failover.
Förbättringarna som Karpathy talade om var man ändå tvungna att göra för att öka FSD-betans tillförlitlighet eftersom radarn inte alltid går att lita på. FSD-beta måste även kunna bedöma avstånd till korsande bilar lika bra som till bilar framför. Ett av de största problemen med FSD-beta har varit att den har tvekat i korsningar. Bristande avståndsbedömning sidledes har garanterat bidragit till det. När Tesla tvingades förbättra avståndsbedömningen där ledde det till att man insåg att radarn framåt var överflödig. Så tolkar jag det iaf.
Än en gång så kan man inte dra så långtgående slutsatser utifrån vad Greentheonly delar med sig. Han har inte FSD beta. Varför skulle Tesla köra så omfattande processer på hans dator när han bara använder vanlig autopilot? Den enda förklaring som jag tycker känns rimlig är att Tesla testar icke optimerade NNs i shadow mode. Man gjorde tex 7 vändor med shadow mode innan man tog bort radarn. Första vändorna kan ha varit rätt råa NNs bara för att testa funktionen. Undan för undan optimerade man sedan NNs tills dess att man har något som går att släppa.
Hoppas inte Tesla blir/är HW-contrained, men jag tror det är kört, baserat på det green säger. Då är det inte längre en investering, utan "sunk cost", helt plötsligt.
Baserat på dina tips så lyssnade jag igenom David Lees serie med James Douma, och jag måste säga att jag inte förstår vad du får ut av det. David Lee är fan dummare än en sten. Douma är smart, men det blir ju sjukt frustrerande när han får irrelevanta frågor hela tiden... Det roligaste var när David Lee sa att alla kommer att välja bil baserat på vilken som är säkrast, innan jag han svimma av att banka huvudet i väggen samtidigt som jag skrek "varför kör inte alla Volvo då", så hörde jag att Douma började förklara för Dave varför Porsche och Corvette fanns...
De två senaste The Robot Brains-avsnitten tycker jag är bra däremot. De pratar inte om AI eller self driving hela tiden, men när dom gör det är som väldigt intressanta ur ett investerar-perspektiv: Missy Cummings, professor (och före detta stridspilot), som man kanske kan beskriva som självkörnngs-skeptiker, och Mike Volpi som är grundare av Index Ventures SF-kontor och AI-investerare. Han har bland annat investerat (som en av de första) i Aurora. Han är säker på att självkörning kommer att hända, men inte när. Han kallar det för en "moonshot". Dom sa även något i stil med att det finns två läger i branschen, Elon och Tesla som säger att självkörning finns "igår", och alla andra som säger att det är oklart när det kan tänkas funka, och för vilka användningsfall (självkörning kan brysas ned i till exempel motorväg, förort, New York, Detroit, Rom). Volpi sa att han i alla fall inte kunde köra bil i Rom... Och menade på att det är en massa kuturella regler och sånt som spelar in i körningen, vilket säger en del om kompexiteten.
Kolla in dem och återkoppla med tankar här, så kanske vi hittar någon neutral mark