martinot skrev:heldiggrisen skrev:martinot skrev:heldiggrisen skrev:
Finns inget sett (som jag kan se) att finansiera ett oberoende laddnätverk som är dimensionerad för peak, utan att staten täcker stora delar av kostnaden.
Tesla?
Oberoende?
Läste det som
"oberoende av staten".
Men menar du
"oberoende av en biltillverkare", så håller jag med helt. (Var lite oklart för mig vad som avsågs med oberoende, men antog du menad oberoende av staten/bidrag/skatter).
Finns ingen ekonomi i det, som du riktigt påpekar.
Precis som det inte finns någon ekonomi för Tesla att öppna upp SuC helt öppet för alla andra elbilar.
Oberoende av biltillverkare menade jag, förlåt jag var oklar.
Så länge SuC står oanvänd är jag oenig med dig. Hade SuC haft mer än 50% beläggning på V2, så hade Tesla ägare blivit förtvivlade, nu står många tomma eller med mindre än 50% beläggning, och då gäller det bara för Tesla att hitta ett pris som ger vinst, ska jag gissa strax under 8,70kr kWh
För mig som kör icke-Tesla betyder det att jag har flera valmöjligheter på långresor, för Tesla betyder det flera enheter att fördela sina fasta utgifter på samt några ören vinst på själva elen.
Sen kommer ett eventuellt retroaktivt EU bidrag som en bonus på det.