Nilp skrev:Givetvis behövs laddnätverket successivt byggas ut. Men man ska kanske ha lite perspektiv också
Gå tillbaka 6 månader i tiden, de Ionity stationer jag besökte då var jag oftast helt själv på. Eller gå tillbaka ett par hundra sidor i den här underhållande tråden då många här skrattade åt Ionity om deras priser och att det aldrig skulle funka och INGEN skulle ladda där! Någonsin!
Nu är det gnäll på att det är kö och att de inte bygger ut tillräckligt snabbt…
Körde Malmö -Sth t/r med några avstickare för ca 2 veckor sedan och laddade bl.a. i Värnamo, Mjölby, Gränna och Södertälje. Bara kö en gång i Mjölby på Polestar grattisladdning.
Verkar dock vara mer trafik nu, ok. Kan säkert också bli liknande situation kring jul och sportlov.
Läser man här och inte har kört elbil innan får man ju intrycket att man aldrig kan ta sig hem igen.
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
De flesta systemen dimensioneras just för peak (med sannolikhet på nyttjandet), speciellt infrastruktur. Även om denna tid är begränsad. Så även stora arenor som fylls enstaka gånger per år, sedan står tomma större delen eller fylls till 30-50% vid enstaka tillfällen.
Helt utan kö vid laddare vid större högtider kommer vi nog aldrig komma till, men ska omställningen fungera krävs det att kötiden blir kort och för det krävs det många laddare.
De stora massorna klarar sig normalt med hemmaladdning och det är ofta vid storhelgerna, sportlov, semester etc. som folk åker längre där man behöver stanna och ladda. Så det är just för dessa tillfällen som laddarna till antalet ska vara dimensionerande för. Att ha ett underdimensionerat laddnätverk skulle innebära att ingen eller få skulle ta elbilen vid längre resor som de flesta enbart gör vid lov, semester etc.
Men det optimala skulle vara att ha mobila laddare som man flyttar runt efter behov för att snabbt kunna öka antalet laddplatser per site vid lov, semester etc. Lite som Tesla verkar ha börjat med på vissa ställen?