Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Japp!
Vilket är orsaken att jag gillar att köra elbil och Tesla (iaf. fram tills att de öppnar upp och eventuellt saboterar det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Njaa, bevisligen inte eftersom de nu öppnar upp.
Exakt. Den dagen (om det blir verklighet) så blir det återgång till fossilbil för mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Tesla har nån formel på ca 70 bilar per stolpe.
Alla elbilar borde kanske ha den regeln.
Att man måste se till att det byggs en stolpe per 70 elbilar.
Kvotplikt.
Utmärkt idé. Då finns det en chans att låta elbilar vara (nästan) lika bekväma och snabba på resa som fossilbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag gillar att du tar arenor som exempel. Finns många exempel på kommuner i Sverige som byggt fotbollsarenor och bandyarenor som varit extremt olönsamma då det visat sig att de sen inte går att fylla och sen inte kan bära kostnader för drift och underhåll.
Fråga Grekland efter OS eller Brasilien efter fotbolls VM. Enorma förluster.
Det sätts oftast på landets marknadsföringskonto. Få (eller inga) som tjänar pengar på själva OS enbart.
Samma sak med elbilsladdning. Är en ren förlustverksamhet (om man inte ser den stora kontexten av att kunna sälja elbilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Körde ner till Kalmar idag för att bo på hotell resten av veckan (igen), Närmaste hotell till emmaboda som jag ska jobba i till fredag. (såvidare man inte vill ha Hotell amigo med grovt smutsiga dusch-detaljer)..
IAF.. kommer till norrköping igen som för 2 veckor sedan, en laddare trasig/fryst (den som jag tar, igen, förra gången var det 1:An nu var det 2:an)
Efter 20 nånting minuter i samtal me ionity and startat om laddaren 2 gånger, så fick jag en gratisladdning iaf. (igen), så det var bara att ladda i cirka 40 minuter så jag kom till nästa stolpe i Oskarshamn..
Kommer till oskarshamn, så är den stolpe jag tar först, pajj/ur funktion, så det var bara att rulla till nästa, som faktiskt funkade..
Verkar vara mycket strul med ionitys skärmar som fryser/hänger sig och inte går att starta om remote utan måste felanmälas och lagas "senare"..
Jäkligt trist elbilsupplevelse!
Har du iaf. lyckats hitta ett hotell med laddmöjlighet?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Körde ner till Kalmar idag för att bo på hotell resten av veckan (igen), Närmaste hotell till emmaboda som jag ska jobba i till fredag. (såvidare man inte vill ha Hotell amigo med grovt smutsiga dusch-detaljer)..
IAF.. kommer till norrköping igen som för 2 veckor sedan, en laddare trasig/fryst (den som jag tar, igen, förra gången var det 1:An nu var det 2:an)
Efter 20 nånting minuter i samtal me ionity and startat om laddaren 2 gånger, så fick jag en gratisladdning iaf. (igen), så det var bara att ladda i cirka 40 minuter så jag kom till nästa stolpe i Oskarshamn..
Kommer till oskarshamn, så är den stolpe jag tar först, pajj/ur funktion, så det var bara att rulla till nästa, som faktiskt funkade..
Verkar vara mycket strul med ionitys skärmar som fryser/hänger sig och inte går att starta om remote utan måste felanmälas och lagas "senare"..
Jäkligt trist elbilsupplevelse!
Har du iaf. lyckats hitta ett hotell med laddmöjlighet?
Coolt, 5 olika citerade inlägget på raken i en och samma tråd! Typ nåt slags rekord känner jag på mig
Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
Det konstigaste tycker jag är att om det nu är svårt att tjäna pengar på laddare så är det väl ännu
svårare om dom tillåts stå trasiga och knappast kan dra in ett öre, speciellt när det börjar bli köer på
platserna…? Finns det inget management alls på Ionity??
Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
Det konstigaste tycker jag är att om det nu är svårt att tjäna pengar på laddare så är det väl ännu
svårare om dom tillåts stå trasiga och knappast kan dra in ett öre, speciellt när det börjar bli köer på
platserna…? Finns det inget management alls på Ionity??
Tyvärr känns det som Sverige inte är en prioriterad marknad för Ionity
Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
Det konstigaste tycker jag är att om det nu är svårt att tjäna pengar på laddare så är det väl ännu
svårare om dom tillåts stå trasiga och knappast kan dra in ett öre, speciellt när det börjar bli köer på
platserna…? Finns det inget management alls på Ionity??
Tyvärr känns det som Sverige inte är en prioriterad marknad för Ionity
Är det bara i Sverige som Ionity inte underhåller sina laddare? Den tanken slog mig aldrig, men det kan ju faktiskt vara så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Körde ner till Kalmar idag för att bo på hotell resten av veckan (igen), Närmaste hotell till emmaboda som jag ska jobba i till fredag. (såvidare man inte vill ha Hotell amigo med grovt smutsiga dusch-detaljer)..
IAF.. kommer till norrköping igen som för 2 veckor sedan, en laddare trasig/fryst (den som jag tar, igen, förra gången var det 1:An nu var det 2:an)
Efter 20 nånting minuter i samtal me ionity and startat om laddaren 2 gånger, så fick jag en gratisladdning iaf. (igen), så det var bara att ladda i cirka 40 minuter så jag kom till nästa stolpe i Oskarshamn..
Kommer till oskarshamn, så är den stolpe jag tar först, pajj/ur funktion, så det var bara att rulla till nästa, som faktiskt funkade..
Verkar vara mycket strul med ionitys skärmar som fryser/hänger sig och inte går att starta om remote utan måste felanmälas och lagas "senare"..
Jäkligt trist elbilsupplevelse!
Har du iaf. lyckats hitta ett hotell med laddmöjlighet?
Igår fick jag parkera på en publik parkering med 50kW, så bilen var full i morse.
Nu står jag på Profil Hotell's parkering med 2.1kW kräm på g, bilen är inte fulladdar föräns 14:10 imorgon, och då är jag i emmaboda och jobbar, så jag kommer få stödladda innan fredag när jag ska hem, så jag slipper sitta efter jobbet på en 50-laddare innan jag tar mig till värnamo..
Men visst, 5 gratisladdningar har jag fått hitintills av ionity för deras laddare varit trasiga och andra platser upptagna, efter 20 minuter telefonsamtal..
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Skulle misstänka själva laddhårdvaran/likriktarna, eller fysiska problem/glapp med kontakterna.
Finns enormt mycket stabila datorer. Är inga som helst problem. Hur tror parkeringsautomater och bankomater (om de finns kvar) fungerar på både vinter och sommarhetta?
Problemet med Ionity (och andra) är att de troligen inte bryr sig om att ha en ordentlig serviceorganisation med anställda som kan åka runt och serva utrustningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Finns det igen reporter som kan göra ett reportage om det här? Icke fungerande laddare verkar vara ett utbrett problem där det tar lång tid att laga.
Både +/- för laddning i Norge under semester (många som åker hem just nu).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Skulle misstänka själva laddhårdvaran/likriktarna, eller fysiska problem/glapp med kontakterna.
Finns enormt mycket stabila datorer. Är inga som helst problem. Hur tror parkeringsautomater och bankomater (om de finns kvar) fungerar på både vinter och sommarhetta?
Problemet med Ionity (och andra) är att de troligen inte bryr sig om att ha en ordentlig serviceorganisation med anställda som kan åka runt och serva utrustningen.
Jag tror inte heller att det är datorns fel. Visst finns det dålig embedded-skit som är Windows baserad och som funkar sådär. Men det finns - precis som du säger - också mycket bra och stabila terminaler som är tåliga. Man får väl bara hoppas att de inte kör Windows och att de inte har tagit den billigaste hårdvaran. Det ska ju vara premium.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Finns det igen reporter som kan göra ett reportage om det här? Icke fungerande laddare verkar vara ett utbrett problem där det tar lång tid att laga.
Och jag antar att det nu finns kunder som faktiskt betalar en månadsavgift för denna service (eller snarare
bättre pris per kWh)………
Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Finns det igen reporter som kan göra ett reportage om det här? Icke fungerande laddare verkar vara ett utbrett problem där det tar lång tid att laga.
Och jag antar att det nu finns kunder som faktiskt betalar en månadsavgift för denna service (eller snarare
bättre pris per kWh)………
Det har du f*n rätt i. Jag tänkte aldrig på det eftersom jag vägrar betala månadsavgift för Ionity. Men det är klart, gör man det så vill man ju såklart kunna ladda där också. Framförallt när man betalar typ 11 månader i onödan bara för att kunna ladda lite billigare under sommarsemestern. Skojigt när det inte fungerar då och man tvingas stå i köer, kanske till och med hos någon annan än Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Jag förstår inte varför det måste vara så?
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Jag förstår inte varför det måste vara så?
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
Om bensinpumpen eller bankomaten inte funkar blir det ramaskri direkt. En strulande laddare accepteras tydligen lättare. Vi elbilister är förmodligen tålmodigare än vanliga människor. Och så vågar vi kanske inte heller att skrika alldeles för högt eftersom vi är rädda att det blir massa vatten på kvarnen hos alla elbilsskeptiker. Det är lite så jag känner i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Jag förstår inte varför det måste vara så?
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
Om bensinpumpen eller bankomaten inte funkar blir det ramaskri direkt. En strulande laddare accepteras tydligen lättare. Vi elbilister är förmodligen tålmodigare än vanliga människor. Och så vågar vi kanske inte heller att skrika alldeles för högt eftersom vi är rädda att det blir massa vatten på kvarnen hos alla elbilsskeptiker. Det är lite så jag känner i alla fall.
Ligger nog något i det.
Kan också vara så att när det är fel på en laddare kommer man endast fram till en lam telefonist som inte tar åt sig det minsta.
Arga människor inne på en mack eller bank är svårare att hantera.
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Jag förstår inte varför det måste vara så?
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
Om bensinpumpen eller bankomaten inte funkar blir det ramaskri direkt. En strulande laddare accepteras tydligen lättare. Vi elbilister är förmodligen tålmodigare än vanliga människor. Och så vågar vi kanske inte heller att skrika alldeles för högt eftersom vi är rädda att det blir massa vatten på kvarnen hos alla elbilsskeptiker. Det är lite så jag känner i alla fall.
Ligger nog något i det.
Kan också vara så att när det är fel på en laddare kommer man endast fram till en lam telefonist som inte tar åt sig det minsta.
Arga människor inne på en mack eller bank är svårare att hantera.
Tror verkligen inte de är display och betal lösning som är problemet, möjligen krävs en omstart.. Nej jag tror de är själva laddbiten som är problem, typ kontakten eller kablar och annat som slits när folk använder de.. Kanske brister i kraft elektroniken också.
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Jag förstår inte varför det måste vara så?
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
Om bensinpumpen eller bankomaten inte funkar blir det ramaskri direkt. En strulande laddare accepteras tydligen lättare. Vi elbilister är förmodligen tålmodigare än vanliga människor. Och så vågar vi kanske inte heller att skrika alldeles för högt eftersom vi är rädda att det blir massa vatten på kvarnen hos alla elbilsskeptiker. Det är lite så jag känner i alla fall.
Ligger nog något i det.
Kan också vara så att när det är fel på en laddare kommer man endast fram till en lam telefonist som inte tar åt sig det minsta.
Arga människor inne på en mack eller bank är svårare att hantera.
En skillnad är ju att laddaren hanterar personsäkerhet, så den måste vara idiotsäker. Hellre fälla än fria, så att säga. Även om autentiseringen fungerar kommer det att uppstå fler användarrelaterade problem med en terminal. Det finns ju ingen så påhittig som en idiot.
Jag tycker skillnaden mellan SuC och övriga talar sitt tydliga språk - Teslas koncept saknar operatörspanel och detta är en av flera anledningar till att deras system är så driftsäkert och robust.