Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 18 apr 2021 13:55
Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Hej
Har haft min model 3 LR ett par månader nu, och är väldigt nöjd med mycket. Dock två saker som jag har problem med, och vill gärna höra om andra har liknande samt lite allmänna reflektioner kring detta.
1. Halvljusautomatik: Körde för ett par dagar sedan min första rejäla nattkörning, och tycker att den automatiska avbländningen halvljus/helljus funkade riktigt dåligt, så dåligt att jag stängde av den och körde manuellt. Det bländar av för sent, bländar på för sent och missar ganska ofta (20-30% av fordonen jag mötte eller körde ikapp) att blända av över huvud taget. Vad är era erfarenheter av den automatiken?
2. Panikbroms vid skarp skugga på grund av bro: Jag har vi 2-3 tillfällen kört med adaptiv farthållare och kommit i ensam majestät en solid dag på motorvägen. Skall köra under en bro som går över motorvägen, dvs. det finns en skarp skugga tvärs över motorvägen. Då panikbromsar bilen, vilket ju kan bli riktigt farligt. Har ni varit med om liknande situationer?
Har haft min model 3 LR ett par månader nu, och är väldigt nöjd med mycket. Dock två saker som jag har problem med, och vill gärna höra om andra har liknande samt lite allmänna reflektioner kring detta.
1. Halvljusautomatik: Körde för ett par dagar sedan min första rejäla nattkörning, och tycker att den automatiska avbländningen halvljus/helljus funkade riktigt dåligt, så dåligt att jag stängde av den och körde manuellt. Det bländar av för sent, bländar på för sent och missar ganska ofta (20-30% av fordonen jag mötte eller körde ikapp) att blända av över huvud taget. Vad är era erfarenheter av den automatiken?
2. Panikbroms vid skarp skugga på grund av bro: Jag har vi 2-3 tillfällen kört med adaptiv farthållare och kommit i ensam majestät en solid dag på motorvägen. Skall köra under en bro som går över motorvägen, dvs. det finns en skarp skugga tvärs över motorvägen. Då panikbromsar bilen, vilket ju kan bli riktigt farligt. Har ni varit med om liknande situationer?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
1. Ja, sämre funktion än hos min 2015 Volvo.
2. Samma här. Googla spökbromsning.
3. Torkarautomatiken är också sämre.
4. Även farthållaren är i flera avseenden sämre än hos en gammal Volvo.
Ingen katastrof, men en rejäl besvikelse för de som trott att de bytt upp sig.
2. Samma här. Googla spökbromsning.
3. Torkarautomatiken är också sämre.
4. Även farthållaren är i flera avseenden sämre än hos en gammal Volvo.
Ingen katastrof, men en rejäl besvikelse för de som trott att de bytt upp sig.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Kör model X och tidigare S men är samma sak där. (Är ju samma AI)Anders Nyberg skrev:Hej
Har haft min model 3 LR ett par månader nu, och är väldigt nöjd med mycket. Dock två saker som jag har problem med, och vill gärna höra om andra har liknande samt lite allmänna reflektioner kring detta.
1. Halvljusautomatik: Körde för ett par dagar sedan min första rejäla nattkörning, och tycker att den automatiska avbländningen halvljus/helljus funkade riktigt dåligt, så dåligt att jag stängde av den och körde manuellt. Det bländar av för sent, bländar på för sent och missar ganska ofta (20-30% av fordonen jag mötte eller körde ikapp) att blända av över huvud taget. Vad är era erfarenheter av den automatiken?
2. Panikbroms vid skarp skugga på grund av bro: Jag har vi 2-3 tillfällen kört med adaptiv farthållare och kommit i ensam majestät en solid dag på motorvägen. Skall köra under en bro som går över motorvägen, dvs. det finns en skarp skugga tvärs över motorvägen. Då panikbromsar bilen, vilket ju kan bli riktigt farligt. Har ni varit med om liknande situationer?
Jag trycker alltid lätt på gasen vid överfarter och att avbländningen inte funkar är tyvärr sen gammalt :/
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
1) använder inte halvljus-auto. Den är för dålig.
2) har aldrig haft spökbroms pga skugga. Har tidigare haft några spökbromsningar då och då, men de senaste uppdateringarna (sedan slutet 2020) har varit problemfria avseende spökbromsningar.
M3 8700 mil
2) har aldrig haft spökbroms pga skugga. Har tidigare haft några spökbromsningar då och då, men de senaste uppdateringarna (sedan slutet 2020) har varit problemfria avseende spökbromsningar.
M3 8700 mil
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Vilken software version har du? Trodde det mesta av spökbromsningsproblem var lösta sen senaste par uppdateringarna.Anders Nyberg skrev:2. Panikbroms vid skarp skugga på grund av bro: Jag har vi 2-3 tillfällen kört med adaptiv farthållare och kommit i ensam majestät en solid dag på motorvägen. Skall köra under en bro som går över motorvägen, dvs. det finns en skarp skugga tvärs över motorvägen. Då panikbromsar bilen, vilket ju kan bli riktigt farligt. Har ni varit med om liknande situationer?
Hur som helst, spökbromsningarna lär (enl Tesla) komma från radarn och den kommer de koppla bort i senare uppdateringar när de övergår till "pure vision". Det bilen reagerar på är alltså inte skuggan men radarreflektionen av bron i vägytan.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Hur ser andra farthållarsystem att det bara är ett eko?renes skrev:Vilken software version har du? Trodde det mesta av spökbromsningsproblem var lösta sen senaste par uppdateringarna.Anders Nyberg skrev:2. Panikbroms vid skarp skugga på grund av bro: Jag har vi 2-3 tillfällen kört med adaptiv farthållare och kommit i ensam majestät en solid dag på motorvägen. Skall köra under en bro som går över motorvägen, dvs. det finns en skarp skugga tvärs över motorvägen. Då panikbromsar bilen, vilket ju kan bli riktigt farligt. Har ni varit med om liknande situationer?
Hur som helst, spökbromsningarna lär (enl Tesla) komma från radarn och den kommer de koppla bort i senare uppdateringar när de övergår till "pure vision". Det bilen reagerar på är alltså inte skuggan men radarreflektionen av bron i vägytan.
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Vet inte.Fredrik j skrev:Hur ser andra farthållarsystem att det bara är ett eko?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Jag tror nyckeln till det hela är hur man kombinerar informationen från radar och kamera.renes skrev:Vet inte.Fredrik j skrev:Hur ser andra farthållarsystem att det bara är ett eko?
Tesla har uppenbarligen stora problem med detta och deras lösning är att ta bort radarn.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Kända problem.
1. Jag tycker att helljusautomatik funkar någorlunda om de man möter har helljus på. Men många verkar köra omkring med halvljus hela tiden. När man kommer ikapp bilar missar den ofta att blända av.
2. Ja, AP reagerar på allt den uppfattar som konstigt.
1. Jag tycker att helljusautomatik funkar någorlunda om de man möter har helljus på. Men många verkar köra omkring med halvljus hela tiden. När man kommer ikapp bilar missar den ofta att blända av.
2. Ja, AP reagerar på allt den uppfattar som konstigt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
I många fall skiter den helt enkelt i det vad jag förstått och skriver av det som ett eko. Det handlar alltså inte om att andra farthållare ser att det är ett eko eller inte utan att nivån för när den panikbromsar är högre satt.Fredrik j skrev:
Hur ser andra farthållarsystem att det bara är ett eko?
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Just det. Samtidigt rapporteras det hela tiden om ägare som kör nyare M3 (utan radar) och som har problem med spökbromsningar. Det enda jag vet (MS 2020) är att jag haft spökbromsningar på helt öppna ytor där det varit skuggor. Radar ser inte skuggor...renes skrev:Hur som helst, spökbromsningarna lär (enl Tesla) komma från radarn och den kommer de koppla bort i senare uppdateringar när de övergår till "pure vision". Det bilen reagerar på är alltså inte skuggan men radarreflektionen av bron i vägytan.
Enligt Reuters har Elon sagt att vi kommer få försämrad möjlighet (eller ingen alls!) att hålla samma hastighet som bilen framför under en begränsad period medan man uppdaterar till det nya vision-only systemet.
Hoppas det är många fanboys som tycker det är kul att uppdatera till något sämre för det gör inte jag.Tesla said some driver-assistant features including its ability to maintain speed at the pace of the car ahead may be temporarily limited or inactive upon delivery. It said it would start restoring the features via software updates in the weeks ahead.
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Ja ställde ner känsligheten på front kollisions-varning ett steg och efter det upplever jag att det funkar ok. Innan dess höll jag på att bli tokig på alla spökbromsningar, plingande och hyss bilen höll på med.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Lite märkligt ändå att det blivit sämre med tiden.
Har haft en Model S -14 i två och ett halvt år och på den fungerar halvljusautomatiken till 99,9%. Körde en ny Mercedes C-klass innan och Teslan är bättre än den. Blir imponerad av att den vid möte alltid bländar av exakt i rätt ögonblick, men även att den bländar av rätt när man börjar hinna ikapp andra bilar och det bara är par svaga röda baklysen framför. Det enda som kunde varit bättre är snabbare påslag av hellyset efter möte.
Har AP1 som jag också tycker fungerar hyffsat. Har under mina två och ett halvt år blivit utsatt för spökbromsningar endast en handfull gånger och då alltid vid omkörning av långtradare på motorväg vid dåligt väder, snö eller kraftigt regn. I somras fick jag dock under en körning, flera varningar vid omkörningar att bilen trodde det var en annan bil framför. När jag kom fram visade det sig att en stor fjäril hade fastnat framför radarsensorn. Efter att jag plockat bort den var det ok igen.
Märkligt att utvecklingen "gått bakåt", men får hoppas det blir bättre för er M3-ägare så småningom med ny mjukvara.
Har haft en Model S -14 i två och ett halvt år och på den fungerar halvljusautomatiken till 99,9%. Körde en ny Mercedes C-klass innan och Teslan är bättre än den. Blir imponerad av att den vid möte alltid bländar av exakt i rätt ögonblick, men även att den bländar av rätt när man börjar hinna ikapp andra bilar och det bara är par svaga röda baklysen framför. Det enda som kunde varit bättre är snabbare påslag av hellyset efter möte.
Har AP1 som jag också tycker fungerar hyffsat. Har under mina två och ett halvt år blivit utsatt för spökbromsningar endast en handfull gånger och då alltid vid omkörning av långtradare på motorväg vid dåligt väder, snö eller kraftigt regn. I somras fick jag dock under en körning, flera varningar vid omkörningar att bilen trodde det var en annan bil framför. När jag kom fram visade det sig att en stor fjäril hade fastnat framför radarsensorn. Efter att jag plockat bort den var det ok igen.
Märkligt att utvecklingen "gått bakåt", men får hoppas det blir bättre för er M3-ägare så småningom med ny mjukvara.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Varningen har inget med inbromsningarna att göra, det är därför dom kallar den för just en "varning". Du kan inte ändra hur bilen hanterar nödbromsningar.SkipperO skrev:Ja ställde ner känsligheten på front kollisions-varning ett steg och efter det upplever jag att det funkar ok. Innan dess höll jag på att bli tokig på alla spökbromsningar, plingande och hyss bilen höll på med.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3705
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Skriver under på allt. Helljusautomatiken är dålig. Torkarautomatiken hygglig men inte bra. Spökbromsar då och då, bland annat (sällan en det händer) under broar och ibland obegripligt.
Dessutom, och för mig mer störande, är att bilen då och då börjar pipa ljudligt och säger något om att den upptäckt en avfart och att jag måste ta över omedelbart. Trots att jag inte ens kör AP när det sker. Brukar vara på mindre vägar. Inte lane departure warning (som också är kinkig ibland) utan något annat. Går säkert att justera bort men samtidigt vill jag ju gärna ha säkerhetssystemen aktiva. Jobbigt med tutandet bara om det är sovande barn i bilen..
Dessutom, och för mig mer störande, är att bilen då och då börjar pipa ljudligt och säger något om att den upptäckt en avfart och att jag måste ta över omedelbart. Trots att jag inte ens kör AP när det sker. Brukar vara på mindre vägar. Inte lane departure warning (som också är kinkig ibland) utan något annat. Går säkert att justera bort men samtidigt vill jag ju gärna ha säkerhetssystemen aktiva. Jobbigt med tutandet bara om det är sovande barn i bilen..
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Synd att det inte går att stänga av automatiska inbromsningar och istället bara köra bilen med en helt vanlig 'dum' farthållare...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Körde nyligen lite Model 3 på 100-väg med mitträcke. Det regnade en del. Samtidigt så blåste det och mötande bilar orsakade ofta rejält med vattendimma. Det hände ett antal gånger att bilen spökbromsade. Kanske 4-5 gånger sammanlagt under en sträcka på ~15 mil… En gång så blev det en rejäl inbromsning. Som jag uppfattade det så kändes det som att det var en kombination av vatten på vindrutan, vattendimma i luften, kvällssol och att mitträcket började i kombination med en stor rund blå påvisad körbane-skylt framför mitträckets början. Tänkte inte på eventuella skuggor…
Det var en av de första bilarna som kom till Sverige. Vet dock inte vad det var för programvara, men tror det var den senaste eller en av de senaste.
Det var en av de första bilarna som kom till Sverige. Vet dock inte vad det var för programvara, men tror det var den senaste eller en av de senaste.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Angående broms när du kör under en bro, är det panikbromsa med varningsljud du får eller bara att den bromsar ner kraftigt? Ibland när man kör under en bro plockar autopiloten upp hastighetsgränsen på bron som kanske är 50 och då blir det en kraftig inbromsning om du ligger i 110 och den vill sakta ner till 50. Det ser man att farthållarfarten plötsligt ändrat sig till tex 50. Blir så när kartdatan är lite felaktigt gjord.
Jobbigt beteende men tycker det blivit bättre med tiden.
Jobbigt beteende men tycker det blivit bättre med tiden.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Jag delar bilden att det har blivit allt färre spökbromsningar under senaste året, däremot upplevde jag ungefär det TS beskriver med broms för skugga nu under sommaren.
För mig handlade det om skuggor från mötande långtradare på E4 och uppstod säkert 3-4 gånger i rad. I det fallet stod solen precis så att skuggan från lastbilen i mötande fil gick över hela vägbanan i min fil.
Dessa 3-4 inbromsningar, i motorvägsfart, under en timme blev då av karaktären hårda och hyfsat obehagliga för övriga familjen.
Har det med radarn att göra?
För mig handlade det om skuggor från mötande långtradare på E4 och uppstod säkert 3-4 gånger i rad. I det fallet stod solen precis så att skuggan från lastbilen i mötande fil gick över hela vägbanan i min fil.
Dessa 3-4 inbromsningar, i motorvägsfart, under en timme blev då av karaktären hårda och hyfsat obehagliga för övriga familjen.
Har det med radarn att göra?
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
MX LR -23
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Har precis kört Höllviken- Stockholm - Örebro - Motala - Höllviken och använt farthållaren i princip hela tiden. Har inte en enda gång under resan, hela tiden i dagsljus men tidvis i mycket kraftigt regn, råkat ut för någon spökbromsning (SR+ 2021).
Däremot har man lärt sig att vara observant på cyklister, gångare samt bilar som av någon anledning kör nära eller över mittlinjen, då är spökbromsning obligatorisk om man inte snabbt stänger av farthållaren.
Däremot har man lärt sig att vara observant på cyklister, gångare samt bilar som av någon anledning kör nära eller över mittlinjen, då är spökbromsning obligatorisk om man inte snabbt stänger av farthållaren.
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
I min egenskap av gammal radaroperatör vill jag upplysa om att radarsignal är ganska komplicerat att tolka, speciellt om man har enkel hårdvara, måste man ha väldigt duktig mjukvara. Har man en radar med en eller bara några få lober, och ingen möjlighet att svepa strålen, som t.ex. militära installationer oftast gör, då får man en väldigt dålig bild av verkligheten. Det man får tillbaka från radarn är en signal som ser ut ungefär så här:
Det finns kanske nån grej där vid ungefär "70" men bara kanske. I den tillämpning vi använde radar var det "mycket" enklare, den bara filtrerade bort allt som rörde sig långsammare än vinden, så stenar, träd, moln, regndroppar ignorerades av systemet. Det går inte att göra i en fordonstillämpning så klart.
Min gissning är att Elon har ställts inför två val, antingen sätta in en mer avancerad radar som kan ge en bättre bild, MobilEyes radar har tydligen fler lober och därigenom bättre upplösning, eller att kasta bort radarn för att programvaran inte går att få tillräckligt bra, i exemplet ovan så kanske ekot är nånting över eller vid sidan av vägen, men det råkar sammanfalla med en skugga i kamerabilderna.
Andra biltillverkare som köper hela systemet från t.ex. MobilEye får mycket högre nivå på signalerna från MobilEye-"lådan", det kan t.ex. komma "Lastbil, rakt fram, 89km/h, körriktning 4.3 grader", och sedan implementerar de farthållare och nödbroms utifrån det.
Bilden är tagen från ett dataspel f.ö, inte från den luftvärnsradar vi använde, men illustrerar principen.Det finns kanske nån grej där vid ungefär "70" men bara kanske. I den tillämpning vi använde radar var det "mycket" enklare, den bara filtrerade bort allt som rörde sig långsammare än vinden, så stenar, träd, moln, regndroppar ignorerades av systemet. Det går inte att göra i en fordonstillämpning så klart.
Min gissning är att Elon har ställts inför två val, antingen sätta in en mer avancerad radar som kan ge en bättre bild, MobilEyes radar har tydligen fler lober och därigenom bättre upplösning, eller att kasta bort radarn för att programvaran inte går att få tillräckligt bra, i exemplet ovan så kanske ekot är nånting över eller vid sidan av vägen, men det råkar sammanfalla med en skugga i kamerabilderna.
Andra biltillverkare som köper hela systemet från t.ex. MobilEye får mycket högre nivå på signalerna från MobilEye-"lådan", det kan t.ex. komma "Lastbil, rakt fram, 89km/h, körriktning 4.3 grader", och sedan implementerar de farthållare och nödbroms utifrån det.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Spökbromsningarna är riktigt dryga, Tesla borde fixa det.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Panikbroms för skuggor och halvljusautomatik
Mobileye har ingen egen radar. Många biltillverkare köper vision system från Mobileye och radar från någon annan leverantör och gör sedan sin egen fusionering.
Jag har för mig att även Teslas radar har flera kanaler, dock är ju den vertikala upplösningen ändå väldigt dålig.
Jag har för mig att även Teslas radar har flera kanaler, dock är ju den vertikala upplösningen ändå väldigt dålig.