Hej,
Jag fick precis min nya model 3 performance och undrar varför max laddning endast visar att bilen ska gå 50.2 mil när det i papperna står att enligt wltp ska den gå 56.7 mil?
Frågan är säkert ställd sedan tidigare men hittar inte bland alla svar. Tackar ödmjukast för ett svar eller hänvisning.
Med vänlig hälsning,
Robert
Max laddning model 3 performance 2021
Moderator: Redaktion
Re: Max laddning model 3 performance 2021
Gratulera till nya bilen
Det som visas i displayen är teslas eget mått på räckvidd. Wltp är ett standardiserad mätmetod för att kunna jämföra olika bilar.

Det som visas i displayen är teslas eget mått på räckvidd. Wltp är ett standardiserad mätmetod för att kunna jämföra olika bilar.
Re: Max laddning model 3 performance 2021
Lägger till lite:
I Europa använder vi WLTP. Trots att det heter ” Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Pro….” så används den mätmetoden inte av USA.
Deras kallas EPA( U.S. Environmental Protection Agency) och mäter inte på samma sätt. Den är lite hårdare och ger kortare räckvidd.
Tesla baserar sin range* vid batterisymbolen på EPA. Amerikanskt bilmärke, amerikanska data. Den rangmätaren är helt fast och påverkas inte av körstil, fart etc.
Energiappen visar aktuell/faktisk förbrukning och range.
M3P ’21 har 315 miles EPA-range vilket blir 507km EPA range. Om ditt batteri får en beräknad kapacitet av BMS (Battery Management System) på runt 80.6-81 kWh eller mer kommer du se 507km på rangeindikatorn. Man kan faktiskt få upp till 509km (någon här på forumet skrev 510km tror jag) på indikatorn.
Att du läser 502km just nu tyder på att BMS just nu kalkylerar batterikapaciteten till strax under 80kWh. Det är ganska vanligt att man hamnar där.
Hur långt har bilen gått och hur ser ditt laddschema ut/hur laddar du?
*) EPA-rangen inkluderar att man kör till bilen stannar men Tesla har 4.5% av den totala batterikapaciteten under 0%( 0km) på batterimätaren så från fullt batteri till 0% finns bara 95.5% tillgänligt. Innebär att om du kör med samma förbrukning som EPA kommer du bara 95.5% av EPA-rangen, dvs 484km.
I Europa använder vi WLTP. Trots att det heter ” Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Pro….” så används den mätmetoden inte av USA.
Deras kallas EPA( U.S. Environmental Protection Agency) och mäter inte på samma sätt. Den är lite hårdare och ger kortare räckvidd.
Tesla baserar sin range* vid batterisymbolen på EPA. Amerikanskt bilmärke, amerikanska data. Den rangmätaren är helt fast och påverkas inte av körstil, fart etc.
Energiappen visar aktuell/faktisk förbrukning och range.
M3P ’21 har 315 miles EPA-range vilket blir 507km EPA range. Om ditt batteri får en beräknad kapacitet av BMS (Battery Management System) på runt 80.6-81 kWh eller mer kommer du se 507km på rangeindikatorn. Man kan faktiskt få upp till 509km (någon här på forumet skrev 510km tror jag) på indikatorn.
Att du läser 502km just nu tyder på att BMS just nu kalkylerar batterikapaciteten till strax under 80kWh. Det är ganska vanligt att man hamnar där.
Hur långt har bilen gått och hur ser ditt laddschema ut/hur laddar du?
*) EPA-rangen inkluderar att man kör till bilen stannar men Tesla har 4.5% av den totala batterikapaciteten under 0%( 0km) på batterimätaren så från fullt batteri till 0% finns bara 95.5% tillgänligt. Innebär att om du kör med samma förbrukning som EPA kommer du bara 95.5% av EPA-rangen, dvs 484km.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Max laddning model 3 performance 2021
Sticky på AAKEEs inlägg, just saying
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Max laddning model 3 performance 2021
Den har gått 200 mil och det är exakt samma laddningskapacitet som den var ny.
Jag laddar ca 1ggr per vecka då batteriet är mindre än 50%. Ok? Eller ska den alltid sitta på laddning? Laddar alltid med minst 22 kWh.
Jag laddar ca 1ggr per vecka då batteriet är mindre än 50%. Ok? Eller ska den alltid sitta på laddning? Laddar alltid med minst 22 kWh.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Max laddning model 3 performance 2021
ABC, always be charging.Robsof skrev:Den har gått 200 mil och det är exakt samma laddningskapacitet som den var ny.
Jag laddar ca 1ggr per vecka då batteriet är mindre än 50%. Ok? Eller ska den alltid sitta på laddning? Laddar alltid med minst 22 kWh.
Batteriet tar inte skada att bli laddat varje dag, och du är alltid klar för nya äventyr.
Varier gärna laddgränsen mellan 60 och 90% för att "trimma" BMSen.
Låt inte bilen stå med 100%, det gillar inte batteripaketet.
Du kan ställa ner strömmen, M3 klarar inte ladda med mer än 11kW ändå (3fas 16A).
Re: Max laddning model 3 performance 2021
Du har ingen egen laddare?Robsof skrev:Den har gått 200 mil och det är exakt samma laddningskapacitet som den var ny.
Jag laddar ca 1ggr per vecka då batteriet är mindre än 50%. Ok? Eller ska den alltid sitta på laddning? Laddar alltid med minst 22 kWh.
Lithiumbatterier har överhuvudtaget ingen ”minneskapacitet”.
Lithiumjonbatterier håller längre om man använder sig av små cykler, tex 60-40% fem gånger är bättre än en gång 100-0%.
Har du egen laddare, ladda varje natt( ”alltid” laddaren inkopplad). Ladda inte mer
än du behöver dvs hellre 60% än 80%.
Jag har ställt laddningen på 55-58% nu på sommaren och så att laddningen börjar 0300 när jag jobbar.
Har du ingen egen laddare, ladda ändå så ofta du ids. Ladda inte mer än 90% om du inte ska köra direkt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5