Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av Bernando »

Gargamel skrev:
PatrikL skrev:
Bernando skrev:
PatrikL skrev:

Grymt bra beskrivet! stort tack för det!
Jag tänker dock lite på att värdeminskningen kanske blir större på en model 3 än vad det blir på en S? men så kanske inte helt är fallet?

Imorrn blir det provkörning så jag hoppas jag kommer till insikt :)

//P
Alltid svårt det där att sia om framtida värdeminskning, men själv tänker jag som så att värdeminskningen borde vara större på en 3:a just eftersom de fortfarande har garanti. Den garantin är ju värd pengar i sig, och när den garantin gått ut vill folk betala mindre för bilen. På en fyra år gammal S har värdeminskning pga utgången garanti redan skett, så den smällen är redan tagen av någon annan. Men framtiden får utvisa det :)

Jag kör själv en beggad S (ännu äldre än de du tittat på, från -14), och är toknöjd. Underbar familjebil! Men så prioriterar jag också rymlighet högt, och att kunna lasta bagage. Har kört både ormbunkssoffa, våningssäng, byggställning och fullstor innerdörr där bak (inte samtidigt såklart) och en toalettstol i frunken :D Har inte enkel tillgång till släp, och använde dragkroken på förra bilen exakt 0 gånger under de tre år vi ägde den, så för mig blir S perfekt :)

Det har du också rätt i! detta är en djungel, spännande med en toastol i frunken, måste varit tight? :D
kan ha varit en potta eller liknande
Nädå, ingen potta :lol:
Bild finns här:
viewtopic.php?f=24&t=23390&p=483600
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

PatrikL skrev:
Zalman3 skrev:
Styrningen ska gå lätt och inte "hugga".

MS har aluminiumkaross. Min ser fin ut i lacken efter snart 5 år.

M3 har problem med stenskott på sparklådor och bakskärm. Jag skulle lägga på en folie.

Nackdelen med MS är att den är långsnodd och klumpigare att parkera än en M3.
M3 laddar snabbare.

Angående hårdvara kan jag uppgradera till MCU2 och FSD.
Då har jag samma hårdvara som en ny M3.
Förutom gratis laddning har jag även gratis Premium Connect.

Jag har också obegränsade mil på drivlina och batterigarantin. Vilket inga nya Teslor har.
Tackar för svar! Kompisen kommer över ikväll med sin M3 så får jag prova den lite. men som jag skrev till Lars så har jag en favör för MS (får se om jag ändrar mig efter ikväll).
Givetvis så lockar det ju såklart med att nästan få en ny bil om jag köper en m3 med nybilsgaranti etc samt snabbare laddning.
Om man köper en S med CCS uppgradering, laddar denne isåfall snabbare också eller spelar det ingen roll?

Sen gällande MS med plåttak, jag har inte hittat en enda annons tror ajg med plåttak? verkar vara något av en unicorn?
CCS ger i sig inte högre effekt på model S tyvärr men gör så att man kan ladda på alla platser med just CCS-
kontakt såklart (och då kanske framförallt alla nya SuC med enbart CCS på som på V3-stolparna)…
Angående plåttak så är det nog så att dom allra flesta har glas (eller panorama), jag hade en 2014 med plåttak
och det kändes onekligen som att man var i minoritet där :lol: Någon unicorn är det däremot inte direkt….
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
PatrikL

Inlägg av PatrikL »

Tack för alla svar!

Körde m3:an idag och blev faktiskt imponerad, kan absolut bli en sådan.
Dock så har en tanke slagit mig, varför ska jag välja tesla framför tex. audi q4 etron, skoda enyaq, etc.? Tar jätte gärna mot anledningar där då priserna blir snarlika om man ska köpa nytt.

//P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

PatrikL skrev:
Tack för alla svar!

Dock så har en tanke slagit mig, varför ska jag välja tesla framför tex. audi q4 etron, skoda enyaq, etc.? Tar jätte gärna mot anledningar där då priserna blir snarlika om man ska köpa nytt.

//P
Till stor del en smaksak vilken bil man gillar/behöver/klarar sig med, men supercharger-nätverket är väl en
ganska stor del i det hela (om dom inte öppnar upp det såklart), men ”alla” elbilar är ganska bra idag om man
kikar på dom lite dyrare varianterna iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

PatrikL skrev:
Tack för alla svar!

Dock så har en tanke slagit mig, varför ska jag välja tesla framför tex. audi q4 etron, skoda enyaq, etc.? Tar jätte gärna mot anledningar där då priserna blir snarlika om man ska köpa nytt. [Min understrykning.]

//P
Har du koll på luftmotstånd och aerodynamik, samt viktens betydelse för energiförbrukning?

En 'vanlig' bil som en Model 3 har betydligt bättre luftmotstånd än en SUV/Crossover. En SUV/Crossover är högre och har högre markfrigång. Och eftersom den är högre måste den även vara bredare för att få någorlunda vettiga proportioner. Annars skulle den se för smal ut vilket skulle göra den tämligen ful. Allt det här skapar en större frontyta vilket sabbar luftmotståndet. Den högre markfrigången i sig sabbar också luftmotståndet. Att bilen blir större gör även bilen tyngre. Det högre luftmotståndet och den högre vikten gör att bilen kommer dra mer energi än den annars skulle göra. Och denna högre energiförbrukningen kommer gälla under bilens hela livslängd. En större bil kräver även mer naturresurser och mer energi vid produktionen. Allt det här sammantaget är ju särskilt bra för alla små gulliga barn och deras kollektiva framtid på den här planeten. Gissar att du hört talas om den senaste klimatrapporten från FN:s klimatpanel...

En tyngre större bil kommer även kräva däck anpassade för den högre vikten. Och eftersom bilen är så hög kommer däcken vara större på större och tyngre fälgar. Annars skulle hjulen se för små ut vilket även det skulle bli fult. En tyngre bil betyder vidare att däcken kommer slitas snabbare än om bilen vägde mindre. Ca hälften av Sveriges alla utsläpp av mikroplaster bedöms komma från däckslitage. Även allt det här med däcken (tänker framförallt på mikroplasterna) är ju särskilt bra för alla små gulliga barn och deras kollektiva framtid på den här planeten.

Större däck anpassade för högre vikt är även dyrare. Har för mig att någon skrev på forumet att en ny uppsättning med fyra däck motsvarande Michelin kostar ca. 16000:- till en Skoda Enyaq...

EDIT: Med de sagt så finns det ju en (?) annan 'vanlig' personbil, och det är väl Audi E-tron GT...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Missade ytterligare en huvudpoäng: En 'vanlig' bils (som en Model 3) lägre energiförbrukning pga bättre luftmotstånd och lägre vikt betyder särskilt mycket i högre hastigheter som 90-120 km/h. Så kör du mycket i högre hastigheter kommer du få märkbart bättre räckvidd i en Model 3 jämfört med en SUV/Crossover.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

PatrikL skrev:
Tack för alla svar!

//P
1. Superchargernätverket som bilen själv planerar bästa väg genom.
2. Körglädjen/känslan, de andra bilarna är känns mer som gamla fossiler i jämförelse… åtminstone Skodan som jag provkörde.
3. Tekniken som självkörning, spel, film och en jättestor karta. Uppdateringar med något nytt flera gånger om året, bilen blir ny under längre tid.
4. Prestandan.

Att välja Tesla är det trygga enkla eller lata valet. Om man väljer en annan bil så får man fundera på ursäkter. En kan vara avstånd till service tex. En annan kan vara utseende eller vad grannarna tycker om en flådig Tesla.
SwedishAdvocate

LarsL skrev:
.../ vad grannarna tycker om en flådig Tesla.
Är det här verkligen en faktor?

Vad kostar grannarnas bilar? Tror faktiskt inte det är så mycket som skiljer. Och i många fall är väl deras bilar t.o.m dyrare än en 3LR. Särskilt om man räknar in skatt och bränslekostnader.

Och då har vi ju inte tagit med i beräkningen vad en bil med förbränningsmotor innebär för alla de små gulliga barnen och deras kollektiva framtid...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:
Jag vet inte hur folk motiverar att de inte köper Tesla, själv har jag två och mina grannar muttrar lite… men jag ser det bara som positivt :D
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:
Jag vet inte hur folk motiverar att de inte köper Tesla, själv har jag två och mina grannar muttrar lite… men jag ser det bara som positivt :D
Teslor är ju bara för småväxta personer ;P
SwedishAdvocate

Gargamel skrev:
LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:
Har du provsuttit en Model 3 med de nya säten nu? ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Gargamel skrev:

Ja, det problemet har man verkligen i en Model S. :D
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

SwedishAdvocate skrev:
Gargamel skrev:
LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:
Har du provsuttit en Model 3 med de nya säten nu? ;)
nix, bor på hotell söndagar till fredagar, och är bara hemma på lördagar i stort sett.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

LarsL skrev:
Gargamel skrev:

Ja, det problemet har man verkligen i en Model S. :D
Jupp, S passar större småväxta personer :D

När det kommer till X (och kansk Y) så börjar normallånga få plats att köra dem. :D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag är 195 cm och väger 90 kg, ryms utan några som helst problem i förarsätet. Sen gillar jag förvisso att sitta i en ganska "aktiv" position nära ratten och ligger inte ner och kör. Har haft Mazda Miata, den var klart trängre men fungerade den med.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

PatrikL skrev:
Tack för alla svar!

//P
Jo, den är grym tycket jag! Härlig att både provköra, och lika rolig att köra nu över två år senare (inne på min andra M3:a)! :D

Skall göra ett försök att snabbt sammanfatta mina största både + och - (även om det finns mycket mer).

För mig är det den överlägsna körkänslan, fantastiska vägprestandan, tekniken, enkelheten, snålheten (drar extremt lite), laddeffekten (en bland de högsta), låg värdeminskning, inga krav på obligatoriska dyra servicebesök och laddnätet SuC.

I korthet både mycket kraftfull/potent och väldigt energisnål bil på samma gång (få bilar/elbilar som lyckas kombinera just det), och den gör det extremt enkelt att vara elbilsägare med sina användarvänliga lösningar. Både bil och laddnät är helt sömnlöst integrerade med varandra i en helhet som ingen annan lyckats att komma i närheten av.

Kika på vilka elbilar som vann SECC för några veckor sedan. https://teslaclubsweden.se/secc-2021-2/

Nackdel är sämre lastmöjligheter som den sedanmodell det är (är ju inte någon lättlastad SUV som e-tron/Enyaq/Model Y), sämre lackkvalitet/panelgap, sämre vindrutetorkare och potentiellt krångligare verkstadsbesök (beror på var i landet du bor). Så finns även en hel del nackdelar.

För mig överväger fördelarna enormt stort, men det gäller garanterat inte alla. Fullt förståelse för det, och vore dessutom tråkigt om alla körde samma bil.

Nästan lite trist på det sättet att ha en M3, som är den överlägset mest sålda elbilen i Europa under 2021 (säljer mer än både 2:an ID3 och 3:an Zoe, tillsammans).

Men samtidigt förstår jag verkligen varför. Passar bilen ens behov (inte givet), så finns det nog ingen ny bil (inte bara elbil) som ger så mycket bil per krona på hela marknaden.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
PatrikL

Inlägg av PatrikL »

martinot skrev:
PatrikL skrev:
Tack för alla svar!

//P
Jo, den är grym tycket jag! Härlig att både provköra, och lika rolig att köra nu över två år senare (inne på min andra M3:a)! :D

Skall göra ett försök att snabbt sammanfatta mina största både + och - (även om det finns mycket mer).

För mig är det den överlägsna körkänslan, fantastiska vägprestandan, tekniken, enkelheten, snålheten (drar extremt lite), laddeffekten (en bland de högsta), låg värdeminskning, inga krav på obligatoriska dyra servicebesök och laddnätet SuC.

I korthet både mycket kraftfull/potent och väldigt energisnål bil på samma gång (få bilar/elbilar som lyckas kombinera just det), och den gör det extremt enkelt att vara elbilsägare med sina användarvänliga lösningar. Både bil och laddnät är helt sömnlöst integrerade med varandra i en helhet som ingen annan lyckats att komma i närheten av.

Kika på vilka elbilar som vann SECC för några veckor sedan. https://teslaclubsweden.se/secc-2021-2/

Nackdel är sämre lastmöjligheter som den sedanmodell det är (är ju inte någon lättlastad SUV som e-tron/Enyaq/Model Y), sämre lackkvalitet/panelgap, sämre vindrutetorkare och potentiellt krångligare verkstadsbesök (beror på var i landet du bor). Så finns även en hel del nackdelar.

För mig överväger fördelarna enormt stort, men det gäller garanterat inte alla. Fullt förståelse för det, och vore dessutom tråkigt om alla körde samma bil.

Nästan lite trist på det sättet att ha en M3, som är den överlägset mest sålda elbilen i Europa under 2021 (säljer mer än både 2:an ID3 och 3:an Zoe, tillsammans).

Men samtidigt förstår jag verkligen varför. Passar bilen ens behov (inte givet), så finns det nog ingen ny bil (inte bara elbil) som ger så mycket bil per krona på hela marknaden.
Stort tack för så utförligt svar! Gällande verkstad så bor jag i Uppsala så antar att Väsby är närmast?

Vet att fler klagat över lacken samt panelerna är det något man kan klaga över om man köper ny bil? Eller är man ”rökt” där? :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Japp. Tesla ServiceCenter på Kanalvägen 16 blir relativt nära: https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2& ... rs=service

Gällande lackfel och andra justeringar (har ett dörrhandtag som sitter lite långt in, och insidan på en B-stolpe som inte sitter riktigt) så har Tesla alltid tagit på sig felen, och lovat att fixa de. Mer att det är irriterande att behöva åka in med en ny bil till verkstad gällande saker de borde fångat i deras QA-processer på fabrik redan.

Men man får ta det onda med det goda gällande att ha Tesla, och det senare överväger ändå (för mig). :D
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

PatrikL skrev:
Vet att fler klagat över lacken samt panelerna är det något man kan klaga över om man köper ny bil? Eller är man ”rökt” där? :)
Självklart kan du klaga på lacken om den har skador. Men det måste ju göras innan du kör ifrån Tesla.
Panelglapp kan man ju också klaga på, om det stör en. Jag var väldig noga med att alla dörrar öppnade och stängde korrekt, hade det problemet på en Santa Fe och delvis på Leafen innan. Dörrar kan de ju ganska lätt hänga om ifall det är inom justerområdet. Är det dålig passform som det var på SantaFe så får man kompromissa mellan ljud och raka linjer - jag väljer ljud.
PatrikL

Inlägg av PatrikL »

LarsL skrev:
PatrikL skrev:
Självklart kan du klaga på lacken om den har skador. Men det måste ju göras innan du kör ifrån Tesla.
Panelglapp kan man ju också klaga på, om det stör en. Jag var väldig noga med att alla dörrar öppnade och stängde korrekt, hade det problemet på en Santa Fe och delvis på Leafen innan. Dörrar kan de ju ganska lätt hänga om ifall det är inom justerområdet. Är det dålig passform som det var på SantaFe så får man kompromissa mellan ljud och raka linjer - jag väljer ljud.
Absolut! Tänker mest om man upptäcker senare att den varit dåligt/tunt lackad på vissa ställen? Men det kanske är sånt man måste gå igenom på plats när man hämtar?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

PatrikL skrev:

Absolut! Tänker mest om man upptäcker senare att den varit dåligt/tunt lackad på vissa ställen? Men det kanske är sånt man måste gå igenom på plats när man hämtar?
Jag tog 15 minuter och gick igenom hela bilen själv (och med dottern som har bra ögon) i lugn och ro utan att ha Teslapersonal hängandes över axeln. Fotade två små defekter i lacken som jag lyckades hitta (som först knappt syntes), och tillkallade sedan leveransperson hos Tesla som godkände och dokumenterade felen (fotade också, och skrev in ärende på alla mina anmärkningar).

Var noggrann, och ha väldigt gott om tid på dig (lägg inte jobbmöten och annat kloss ann direkt efter) så skall det gå fint.
Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

PatrikL skrev:
Tror inte Tesla ersatte dem med stensprut på trösklarna, om det var det du tänkte på. Jag slängde ju på stänk skydd direkt när efter att jag hämtat bilen och det har nog hjälpt.

Tror det blir svårt att klaga på lack i efterhand. Men en tunn lack eller så slits ju inte efterhand så det går ju att påpeka om du hittar det efteråt.
PatrikL

Inlägg av PatrikL »

LarsL skrev:
PatrikL skrev:
Tror inte Tesla ersatte dem med stensprut på trösklarna, om det var det du tänkte på. Jag slängde ju på stänk skydd direkt när efter att jag hämtat bilen och det har nog hjälpt.

Tror det blir svårt att klaga på lack i efterhand. Men en tunn lack eller så slits ju inte efterhand så det går ju att påpeka om du hittar det efteråt.

Har för mig att jag läst någon som sa att han/hon hade hittat vissa ytor som var dåligt/tunt lackerade tex runt en dörr eller va det var.

Men ja, stänkskydd kommer åka på garanterat!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:

Jag tog 15 minuter och gick igenom hela bilen själv (och med dottern som har bra ögon) i lugn och ro utan att ha Teslapersonal hängandes över axeln. Fotade två små defekter i lacken som jag lyckades hitta (som först knappt syntes), och tillkallade sedan leveransperson hos Tesla som godkände och dokumenterade felen (fotade också, och skrev in ärende på alla mina anmärkningar).

Var noggrann, och ha väldigt gott om tid på dig (lägg inte jobbmöten och annat kloss ann direkt efter) så skall det gå fint.
Ja, raden tid du känner att du behöver. Det hjälper ofta att vänja sig lite vid bilen så ser man saker som stör en tydligare. Jag hade nog suttit lite längre bakom ratten och kollaterade fel, det är fel jag ser därifrån som stör mig mest.

Tänk på att det är du som ska bli nöjd, andrahandsvärdet påverkas knappast att det är ett litet märke i lacken någonstans. Det kommer bli fler.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

PatrikL skrev:

Har för mig att jag läst någon som sa att han/hon hade hittat vissa ytor som var dåligt/tunt lackerade tex runt en dörr eller va det var.

Men ja, stänkskydd kommer åka på garanterat!
Tänk på att få tillverkare målar sina bilar på insidan. Kan titta på valfri tysk premium och det finns ingen lack inne under taket i bagaget tex.

Tror Tesla hade lite problem rund kanten på dörrarna ett tag för 3 år sedan, typ.
Skriv svar