Dubbelladdare
Moderator: Redaktion
Dubbelladdare
Hej,
Har en beställning inne med förväntat leveransdatum i slutet på februari. Har kryssat i all utrustning förutom säkerhetspaketet samt dubbelladdare. Efter beställningen så har jag underhållit mig själv genom att läsa på så mycket som möjligt på nätet. Jag har förstått att såvida man inte har lust att höja den ingående amperen till huset till 32 amp (jag har 16 amp) så har jag ingen nytta av en dubbelladdare. Jag brukar inte ha bråttom iväg efter att jag väl har kommit hem så där ser jag inget behov för min del.
Däremot så lyckas jag inte få kläm på alla offentliga laddstationer som man använder när man gör längre resor. Vid längre resor så är det klart att man vill ladda så snabbt det går för att ha så kort stopp som möjligt.
Gör det någon skillnad på SC om man har dubbelladdare eller ej?
Hur är det med alla andra offentliga laddstationer som de man ser på McDonalds etc. Hur många av dessa gör det någon skillnad om man har dubbelladdare eller inte? Hur ofta laddar ni som redan har en eldriven bil på en sådan laddstation?
Med den erfarenheten ni har idag; rekommenderar ni dubbelladdare eller är det inte värt pengarna?
Sedan vill jag slänga med en fråga till:
Vid längre resor. Hur långt räknar ni med att avståndet måste vara till nästa eluttag för att ni ska kunna köra som normalt, med AC påslagen och allt, utan att ni ens ska behöva fundera på om det räcker? -Utgår ni då från 100% laddning eller lägre (80%, 90%)?
Tack för svar!
Har en beställning inne med förväntat leveransdatum i slutet på februari. Har kryssat i all utrustning förutom säkerhetspaketet samt dubbelladdare. Efter beställningen så har jag underhållit mig själv genom att läsa på så mycket som möjligt på nätet. Jag har förstått att såvida man inte har lust att höja den ingående amperen till huset till 32 amp (jag har 16 amp) så har jag ingen nytta av en dubbelladdare. Jag brukar inte ha bråttom iväg efter att jag väl har kommit hem så där ser jag inget behov för min del.
Däremot så lyckas jag inte få kläm på alla offentliga laddstationer som man använder när man gör längre resor. Vid längre resor så är det klart att man vill ladda så snabbt det går för att ha så kort stopp som möjligt.
Gör det någon skillnad på SC om man har dubbelladdare eller ej?
Hur är det med alla andra offentliga laddstationer som de man ser på McDonalds etc. Hur många av dessa gör det någon skillnad om man har dubbelladdare eller inte? Hur ofta laddar ni som redan har en eldriven bil på en sådan laddstation?
Med den erfarenheten ni har idag; rekommenderar ni dubbelladdare eller är det inte värt pengarna?
Sedan vill jag slänga med en fråga till:
Vid längre resor. Hur långt räknar ni med att avståndet måste vara till nästa eluttag för att ni ska kunna köra som normalt, med AC påslagen och allt, utan att ni ens ska behöva fundera på om det räcker? -Utgår ni då från 100% laddning eller lägre (80%, 90%)?
Tack för svar!
Re: Dubbelladdare
Hastigheten vid laddning vid superchargers (och chademo) gör ingen skilnad med eller utan dubbelladdare. De e bara vid AC ladning som man märker skilnad.
Vad det gäller räckvid så värkar folk komma 30 mil i 120 km/h http://teslaclubsweden.se/ams-testkorning/
Vad det gäller räckvid så värkar folk komma 30 mil i 120 km/h http://teslaclubsweden.se/ams-testkorning/
Nej, det gör ingen skillnad. Laddaren är då själva superladdaren som matar bilen med den likström den vill ha. Laddningen går alltså inte via bilens laddare.Senox skrev:Gör det någon skillnad på SC om man har dubbelladdare eller ej?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
När du laddar SC så spelar dubbelladdaren ingen roll. SC laddar likström direkt till batterierna, och går inte via bilens inbyggda laddare.
Jag har räddats av dubbelladdare två gånger, och skulle ha missat färjan Malmö-Travemünde om jag inte kunnat ladda snabbt i Jönköping. Med 16A skulle det tagit så lång tid att jag inte hunnit med.
Det som avgör om det är värt eller inte med dubbelladdare så är enligt min mening vilken typ av laddstolpar som sätts upp på destinationerna, t.ex. hotell, nöjesparker, etc. Det är ju ofta ställen med väldigt stor huvudsäkring, så kostnaden för att sätta upp en 32A Typ2-laddare är knappast större än att sätta upp en med 16A.
Men det får framtiden utvisa. Jag valde också dubbelladdare pga att jag bor på en ort som sannolikt aldrig kommer att få en supercharger.
Jag har räddats av dubbelladdare två gånger, och skulle ha missat färjan Malmö-Travemünde om jag inte kunnat ladda snabbt i Jönköping. Med 16A skulle det tagit så lång tid att jag inte hunnit med.
Det som avgör om det är värt eller inte med dubbelladdare så är enligt min mening vilken typ av laddstolpar som sätts upp på destinationerna, t.ex. hotell, nöjesparker, etc. Det är ju ofta ställen med väldigt stor huvudsäkring, så kostnaden för att sätta upp en 32A Typ2-laddare är knappast större än att sätta upp en med 16A.
Men det får framtiden utvisa. Jag valde också dubbelladdare pga att jag bor på en ort som sannolikt aldrig kommer att få en supercharger.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
På SC spelar det ingen roll om du har en dubbelladdare eller inte.
På vissa offentliga laddstationer kan det däremot göra skillnad. Läs mer om det här:
http://teslaclubsweden.se/ladda-din-tesla/
Vid långresor laddar man 100%, och slår på Range Mode. Då blir räckvidden på motorväg 120km/h ca 35 mil på sommaren och knappa 30 mil på vintern.
För varje 10 km/h extra i fart minskar räckvidden med 7%.
Läs mer om det här:
http://teslaclubsweden.se/rackvidd-vs-hastighet/
Se även TM officiella räckviddsberäknare:
http://www.teslamotors.com/sv_SE/goelectric#range
Du kan komma längre eller kortare beroende på väder, temperatur, körsätt, däcktyp, motvind, regn, etc. Iom bilens extrema effektivitet påverkar sådana små faktorer extra mycket.
På vissa offentliga laddstationer kan det däremot göra skillnad. Läs mer om det här:
http://teslaclubsweden.se/ladda-din-tesla/
Vid långresor laddar man 100%, och slår på Range Mode. Då blir räckvidden på motorväg 120km/h ca 35 mil på sommaren och knappa 30 mil på vintern.
För varje 10 km/h extra i fart minskar räckvidden med 7%.
Läs mer om det här:
http://teslaclubsweden.se/rackvidd-vs-hastighet/
Se även TM officiella räckviddsberäknare:
http://www.teslamotors.com/sv_SE/goelectric#range
Du kan komma längre eller kortare beroende på väder, temperatur, körsätt, däcktyp, motvind, regn, etc. Iom bilens extrema effektivitet påverkar sådana små faktorer extra mycket.
Han hade 100% laddning, men Range Mode var inte på. Med Range Mode kommer man några mil extra.Kalle skrev:Vad det gäller räckvid så värkar folk komma 30 mil i 120 km/h http://teslaclubsweden.se/ams-testkorning/
Nej. Åtminstonde inte om vi pratar om DC över CCS. Teoretiskt skulle man nog kunna ha en CCS-kontakt med AC i men det är nog enbart i teorin.Senox skrev:Tack för alla svar!
Behövs det dubbelladdare till den nya EU standarden CCS?
CCS kan du för övrigt precis som chademo inte koppla till Teslan än. För chademo är en adapter på väg men för CCS är inget annonserat i adapterväg.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Jag hade från början skippat dubbelladdare i min konfig men har bett min DS lägga på det i efterhand trots allt.
Anledningar är att
1) Det känns inte solklart hur utbyggnaden av stolpar kommer bli. Kanske kan detta bli en dealbreaker när det är dags att sälja bilen om några år.
2) Murphys lag råder. Lägger jag inte till det så kommer jag garanterat försättas i en situation då jag förbannar min snålhet/dumhet medans jag ser på när laddningen går för långsamt i ett avgörande ögonblick.
Anledningar är att
1) Det känns inte solklart hur utbyggnaden av stolpar kommer bli. Kanske kan detta bli en dealbreaker när det är dags att sälja bilen om några år.
2) Murphys lag råder. Lägger jag inte till det så kommer jag garanterat försättas i en situation då jag förbannar min snålhet/dumhet medans jag ser på när laddningen går för långsamt i ett avgörande ögonblick.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Jag tycker att du tänker helt rätt. Det känns som om det kommer upp 32A laddare på fler ställen vartefter. Om man lägger så mycket pengar på en bil, så känns det dumsnålt att spara drygt tio tusen, och istället kanske stå flera timmar extra och vänta på laddning när det är bråttom.Kilowatt skrev:Jag hade från början skippat dubbelladdare i min konfig men har bett min DS lägga på det i efterhand trots allt.
Anledningar är att
har man två laddare har man ju också redundancy, pajar en kan man fortfarande ladda
Jag resonerade tvärtom. Varför betala 10000kr för något jag aldrig kommer att använda.
Är jag ute och åker så är det med familjen och då spelar det ingen roll om det 4 eller 8 timmar att ladda. Det är för länge oavsett.
Är jag ute och åker så är det med familjen och då spelar det ingen roll om det 4 eller 8 timmar att ladda. Det är för länge oavsett.
Det är säkert olika beroende på vilka vanor man har, men för vår del så är 3-4 timmar en normal vistelse på t.ex. Skansen, IKEA med omgivande butiker, etc. Tror aldrig vi stannat 8 timmar någonstans.matbl skrev:Jag resonerade tvärtom. Varför betala 10000kr för något jag aldrig kommer att använda.
Min dubbelladdare gör att jag väldigt sällan behöver ladda hemma. Gratisladdar istället vid köpcentret när vi är där ett par timmar på helgen, veckohandlar och lämnar barnen på någon kurs eller annan aktivitet. Så kör man hem med kommande veckas förbrukning "tankad" och klar.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Hade jag inte ens tänkt på men du har en jättebra poäng!Kalle skrev:har man två laddare har man ju också redundancy, pajar en kan man fortfarande ladda
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Jag tror att varje laddare består av flera laddare, så du kan fortfarande ladda med enkelladdare om en laddare skulle gå sönder.
Nej du tänker nog på supercharhen sofie. Den är upbygd av 16 singelladdare (samma som fins i bilen faktiskt)
Det är sällan man kör helt slut på batteriet. Det är oftast långresor. 95% av tiden fyller man bara på tanken. Har man tillgång till 32 amp laddare utanför hemmet är det klart smidigt med dubbelladdare. Själv använder jag den ju aldrig. Kör bara röd trefas eller 220 på Arlanda typ. Inte provat superchargers ännu... 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
hybris skrev:Det är sällan man kör helt slut på batteriet. Det är oftast långresor. 95% av tiden fyller man bara på tanken. Har man tillgång till 32 amp laddare utanför hemmet är det klart smidigt med dubbelladdare. Själv använder jag den ju aldrig. Kör bara röd trefas eller 220 på Arlanda typ. Inte provat superchargers ännu...
Det är, som man säger i Svenskfinland, "olika på olika tegelbruk".

Själv har jag gjort det till en sport att ladda så lite som möjligt hemma. I garaget vid jobbet så finns laddstolpar och jag laddar ganska snabbt med en Type 2 kabel. Behöver ladda ungefär två gånger i veckan för att klara mig hela veckan. Använder också en del offentliga laddstolpar i köpcentrum etc. I och med att laddinfrastrukturen förhoppningsvis förbättras mer och mer så antar jag att det kommer fler snabbladdare och då ser jag dubbelladdaren som framtidssäkring för en relativt billig peng.
Model X P100D
Och du har så långt till dessa att du inte kommer hem igen om du startade med 100% och hade haft enkelladdare?hasse_h skrev:Det är säkert olika beroende på vilka vanor man har, men för vår del så är 3-4 timmar en normal vistelse på t.ex. Skansen, IKEA med omgivande butiker, etc. Tror aldrig vi stannat 8 timmar någonstans.matbl skrev:Jag resonerade tvärtom. Varför betala 10000kr för något jag aldrig kommer att använda.
Jamen säg Romme Alpin då. Utan dubbelladdare så hinner jag inte med färjan hem på kvällen. Kan ge massor med exempel.matbl skrev:Och du har så långt till dessa att du inte kommer hem igen om du startade med 100% och hade haft enkelladdare?hasse_h skrev:Det är säkert olika beroende på vilka vanor man har, men för vår del så är 3-4 timmar en normal vistelse på t.ex. Skansen, IKEA med omgivande butiker, etc. Tror aldrig vi stannat 8 timmar någonstans.matbl skrev:Jag resonerade tvärtom. Varför betala 10000kr för något jag aldrig kommer att använda.
Tack igen för synpunkterna! Fick nu bekräftat att min ändring till dubbelladdare gick igenom. Undra hur länge man kan göra justeringar i ordern? Efter torsdag? 

Dubbelladdare är ju enkelt att eftermontera om man skulle ångra sig och vill ha det.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tror det kostar ca 25 000 att eftermontera. Kanske lika bra att bestämma sig innan.Niclas skrev:Dubbelladdare är ju enkelt att eftermontera om man skulle ångra sig och vill ha det.