Tips - köpt en model s på auktion

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

Det finns ju en säkringsboz inne i bilen också vid passagerarstolen sägs det.

Den här gula säkringen - sitter den under frunken? Av något skäl så har även den hakat upp sig och kan inte öppnas.

/Fredrik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7260
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av fth »

Ether skrev:
Det finns ju en säkringsboz inne i bilen också vid passagerarstolen sägs det.

Den här gula säkringen - sitter den under frunken? Av något skäl så har även den hakat upp sig och kan inte öppnas.

/Fredrik
Det finns manuell nödöppning av frunken, lite olika placering beroende på årsmodell tror jag, men det bör gå att googla fram rätt variant. Jag har använt detta på min X några gånger, det funkar utmärkt (dock inte samma placering som S).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av jonasl »

Har du inte varit inne i frunken alls? Låter spännande, hoppas det finns en extra bonus där :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av heldiggrisen »

jonasl skrev:
Har du inte varit inne i frunken alls? Låter spännande, hoppas det finns en extra bonus där :-)
C274D8FB-AB0A-4BF1-B266-A357B6D552D3.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Bjelke »

Ether skrev:
Det finns ju en säkringsboz inne i bilen också vid passagerarstolen sägs det.

Den här gula säkringen - sitter den under frunken? Av något skäl så har även den hakat upp sig och kan inte öppnas.

/Fredrik
Har du testat både fob och app-öppning?
Eller förresten, du hade inte appen än va?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
jonasl skrev:
Har du inte varit inne i frunken alls? Låter spännande, hoppas det finns en extra bonus där :-)
C274D8FB-AB0A-4BF1-B266-A357B6D552D3.jpeg
Ja, jag är ganska säker på att bananen måste bytas. Har man inte fått en uppdatering dagen efter att någon annan fått det ska man genast lägga en banan i frunken.
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

VAD FANNS i frunken efter manuell öppning?

Hör och häpna: jag sålde en Skoda igår och bal i bilens fack låg två sprillans nya blåbärsplockare. När jag manuellt lyckas öppna frunken idag på Teslan jag köpte på auktion - vad ligger då där!? Se bild. Exakt likadana bärplockare i mint condition. Så nu har vi fyra!

Annars var det inget spännande - jo en adapter av något slag från trefas som säkert kan vara bra att ha.
6039A164-873A-441B-9944-C7E05C19F2EF.jpeg
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

Skärmen fortfarande svart: tack för tipsen med säkringarna. Jag tog ut en och en och inspekterade dem från båda boxarna under frunken- alla var hela. Det lutar väl åt det där MCU MMC-felet då, vilket ju verkar gå på garantin.

Tesla håller på och pysslar med ägarbytet så appen ska funka. Jag påpekade ”gratis supercharge”, hon på Tesla hade en lång utläggning som gick ut på att det kanske var det men att det kanske inte var det och att det kanske inte skulle aktiveras automatiskt utan man skulle få göra en utredning innan något sådant aktiverades. Hade jag inte sagt något tror jag chanserna varit små….vi får se.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7260
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av fth »

Ether skrev:
Skärmen fortfarande svart: tack för tipsen med säkringarna. Jag tog ut en och en och inspekterade dem från båda boxarna under frunken- alla var hela. Det lutar väl åt det där MCU MMC-felet då, vilket ju verkar gå på garantin.

Tesla håller på och pysslar med ägarbytet så appen ska funka. Jag påpekade ”gratis supercharge”, hon på Tesla hade en lång utläggning som gick ut på att det kanske var det men att det kanske inte var det och att det kanske inte skulle aktiveras automatiskt utan man skulle få göra en utredning innan något sådant aktiverades. Hade jag inte sagt något tror jag chanserna varit små….vi får se.
Fri SuC kan dom nog inte dra tillbaka hur som helst, så länge bilen inte har sålts via Tesla i något led så ska bilen förstås behålla alla tillval som tidigare ägare köpt.

Det skall gå att se vad som gäller via Tesla-kontot, men du kanske inte har fått in bilen där ännu?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

Nu är det klart: Det ÄR fri Supercharge på bilen! Följer med bilen! Även premium connectivity. Borde inte de här bilarna med Supercharge kosta mer? :) Underbart!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7260
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av fth »

Ether skrev:
Nu är det klart: Det ÄR fri Supercharge på bilen! Följer med bilen! Även premium connectivity. Borde inte de här bilarna med Supercharge kosta mer? :) Underbart!
Fri SuC borde ju vara värt mer än dubbelt så mycket idag som ursprungligen, priset per kWh har ju stigit från 1.90:- när jag skaffade bilen till 4.30:- idag, dvs en ökning på 126%, det borde väl rimligen ge effekt på andrahandsvärdet på de bilar som har fri SuC?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av roder99 »

Ether skrev:
Nu är det klart: Det ÄR fri Supercharge på bilen! Följer med bilen! Även premium connectivity. Borde inte de här bilarna med Supercharge kosta mer? :) Underbart!
Fri supercharge is da shit! Corona har räddat mej från att övertrassera max antal mil på helförsäkringen. När gränsen öppnades mot Norge brände jag 750 mil på 8 dagar :-)
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

Underbart! Jag räknade just ut att jag säkert sparar 3-400 kronor per tankning! Life is good. Jag tror jag ska köpa flera med fri supercharge!
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av roder99 »

roder99 skrev:
Ether skrev:
Nu är det klart: Det ÄR fri Supercharge på bilen! Följer med bilen! Även premium connectivity. Borde inte de här bilarna med Supercharge kosta mer? :) Underbart!
Fri supercharge is da shit! Corona har räddat mej från att övertrassera max antal mil på helförsäkringen. När gränsen öppnades mot Norge brände jag 750 mil på 8 dagar :-)
Bytte även försäkringsbolag från Trygg Hansa till Watercircles. Minskade milkostnaden på försäkringsdelen från 14 sek/mil till 8 sek/mil.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Bjelke »

Ether skrev:
Nu är det klart: Det ÄR fri Supercharge på bilen! Följer med bilen! Även premium connectivity. Borde inte de här bilarna med Supercharge kosta mer? :) Underbart!
Har du alltså fått igång appen med bilen inlagd nu också? Isf kan du öppna frunken därifrån?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2299
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av frippe »

Ether skrev:
Det finns ju en säkringsboz inne i bilen också vid passagerarstolen sägs det.

Den här gula säkringen - sitter den under frunken? Av något skäl så har även den hakat upp sig och kan inte öppnas.

/Fredrik
Bara ett tips när du håller på med säkringar och strömförsörjningen till bilen. Veva ned en sidoruta, för blir bilen helt strömlös kommer du inte in i den då handtagen inte går att få ut. :D
Model Y LR.
Model S70D
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Aida »

roder99 skrev:
Ether skrev:
Nu är det klart: Det ÄR fri Supercharge på bilen! Följer med bilen! Även premium connectivity. Borde inte de här bilarna med Supercharge kosta mer? :) Underbart!
Fri supercharge is da shit! Corona har räddat mej från att övertrassera max antal mil på helförsäkringen. När gränsen öppnades mot Norge brände jag 750 mil på 8 dagar :-)
Oj! Då har du ju i stort sett kört nästan 100 mil per dag! Med Norges låga hastighetsgränser och köer så måste du ju ha lagt 13-15 timmar bakom ratten (inkl pauser) varje dag i mer än en vecka! Hur lyckades du? Och varför??
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av heldiggrisen »

Ether skrev:
Skärmen fortfarande svart: tack för tipsen med säkringarna. Jag tog ut en och en och inspekterade dem från båda boxarna under frunken- alla var hela. Det lutar väl åt det där MCU MMC-felet då, vilket ju verkar gå på garantin.

Tesla håller på och pysslar med ägarbytet så appen ska funka. Jag påpekade ”gratis supercharge”, hon på Tesla hade en lång utläggning som gick ut på att det kanske var det men att det kanske inte var det och att det kanske inte skulle aktiveras automatiskt utan man skulle få göra en utredning innan något sådant aktiverades. Hade jag inte sagt något tror jag chanserna varit små….vi får se.
Byt säkringen ändå.
Ungefär 4 år seden jag pillade med min, men jag fick byta säkringen, svårt att se om den var trasig.
1. Kopplade ur 12V (mest för att restarta bilen)
2. Bytte ett gäng säkringar
3. Kopplade in 12V
4. Körde en reboot med stängde dörrar och bromspedalen/scrollwheel.

Osäker på om 1 och 3 spelar någon roll.
Kan vara att jag kommer ihåg fel, som sagt några år sedan jag gjorde det senast.

God ide att veva ner fönstret
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av roder99 »

Aida skrev:
roder99 skrev:
Ether skrev:
Nu är det klart: Det ÄR fri Supercharge på bilen! Följer med bilen! Även premium connectivity. Borde inte de här bilarna med Supercharge kosta mer? :) Underbart!
Fri supercharge is da shit! Corona har räddat mej från att övertrassera max antal mil på helförsäkringen. När gränsen öppnades mot Norge brände jag 750 mil på 8 dagar :-)
Oj! Då har du ju i stort sett kört nästan 100 mil per dag! Med Norges låga hastighetsgränser och köer så måste du ju ha lagt 13-15 timmar bakom ratten (inkl pauser) varje dag i mer än en vecka! Hur lyckades du? Och varför??
Skulle ha åkt tidigare men dåligt väder på Lofoten och Nordkap gjorde att det blev bråttom när finvädret kom under 5-6 dagar. Dessutom var sista natten med midnattssol den 30/7. Hann även med Kirkenes och fika på Bageriet i Puoltikasvaara :-)

Sov i bilen och hade kylbox. 100 mil per dag är inget problem med AP1 och bra vägmarkeringar.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Aida »

roder99 skrev:
Aida skrev:
roder99 skrev:
Ether skrev:
Nu är det klart: Det ÄR fri Supercharge på bilen! Följer med bilen! Även premium connectivity. Borde inte de här bilarna med Supercharge kosta mer? :) Underbart!
Fri supercharge is da shit! Corona har räddat mej från att övertrassera max antal mil på helförsäkringen. När gränsen öppnades mot Norge brände jag 750 mil på 8 dagar :-)
Oj! Då har du ju i stort sett kört nästan 100 mil per dag! Med Norges låga hastighetsgränser och köer så måste du ju ha lagt 13-15 timmar bakom ratten (inkl pauser) varje dag i mer än en vecka! Hur lyckades du? Och varför??
Skulle ha åkt tidigare men dåligt väder på Lofoten och Nordkap gjorde att det blev bråttom när finvädret kom under 5-6 dagar. Dessutom var sista natten med midnattssol den 30/7. Hann även med Kirkenes och fika på Bageriet i Puoltikasvaara :-)

Sov i bilen och hade kylbox. 100 mil per dag är inget problem med AP1 och bra vägmarkeringar.
Imponerande! Du är som en amerikansk lastbilschaufför! (El kanske rumänsk/bulgarisk). Jag hade gärna kört i Norge. Kan du inte berätta lite om resan o hur det gick.
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

Kan konstatera att Tesla service i Upplands Väsby är organiserade och trevliga! Jag åkte dit för att prata med dem idag.

Vad tror ni om följande idéer:

- Uppgradera MCUn till MCU2 (16000 sek)
- Uppgradera till CCS-laddning (ca 3800 sek)
- byta gamla dåliga hjulbultar mot nya (trodde det fanns en recall på det men icke (ca 2000 med fälglås och arbete gissningsvis)
- sätta dit knappen på sätet för förarens sätesinställning (knappen är borta men den funkar) (3000 sek säger de)
- byta rutan (den var trasig när jag köpte bilen så försäkringsbolaget vill nog inte göra det) (12700 sek)
- fixa så man kommer in i frunk och handskfack (samma som MCU-problemet?)
- fixa 12 voltsuttsget och USB (samma som MCU-problemet?)

Några tankar? Tips? Något jag borde låta bli eller lägga till?

Airbag och något dräneringshål skulle de kolla/byta på recall. Vad tycker ni teslianer?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7260
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av fth »

Uppgradera MCU är väl kanske den minst nödvändiga åtgärden? Jag har MCU1 och saknar egentligen inget, efter eMMC-bytet så funkar allt rätt snabbt också.

Eller är MCU trasig och behöver bytas av andra skäl? Jag förutsätter att eMMC-bytet går på garantin, då borde väl kanske skärmen kicka igång, och kanske också frunk, handskfack, USB etc?

CCS tycker jag är en självklar uppgradering, det ger så mycket mer flexibilitet, alla nya SuC kräver ju också detta för att du öht skall kunna använda dom.

Knappen för 2000 skulle jag undersöka om jag kan hitta själv på nätet, kändes hutlöst dyrt för vad som väl måste vara en enkel plastbit?

Rutan måste förstås bytas om den är trasig, kolla med nuvarande försäkringsbolag, om dom inte är så pigga på att ta skadan så kanske det går att kolla vem som försäkrade bilen när skadan skedde?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av TobbeTesla »

Kul att det gick så bra för dig! Måste ändå fråga: hur gick tankarna när du bestämde dig för att ta en stor risk med så mycket pengar? Tänk om du hade stått där med ett förstört batteri som hade kostat typ 150.000 att byta? :shock:

Man får ju en bil som har gått betydligt färre mil (även om milen inte spelar så stor roll hos Teslor), garanterat fungerande och ibland med garanti, för inte så mycket mer pengar?

Modigt hursomhelst, det ska du ha credd för :D
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Kriper »

TobbeTesla skrev:
Kul att det gick så bra för dig! Måste ändå fråga: hur gick tankarna när du bestämde dig för att ta en stor risk med så mycket pengar? Tänk om du hade stått där med ett förstört batteri som hade kostat typ 150.000 att byta? :shock:

Man får ju en bil som har gått betydligt färre mil (även om milen inte spelar så stor roll hos Teslor), garanterat fungerande och ibland med garanti, för inte så mycket mer pengar?

Modigt hursomhelst, det ska du ha credd för :D
8 års garanti på batteri och drivlina gör väl köpet ganska säkert ändå.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

Bra fråga hur jag vågade. Jag köpte ju bilen utan att ens titta på den innan dessutom. Jag tänkte väl att det troligen inte är ett dåligt batteri som gör att en myndighet säljer bilen.

Kanske lite tur, men jag vet inte om det var någon toppenaffär ändå? 350000 men jag behöver lägga 30.000 för att få allt iordning (Model s 2015 85d).

Bra tips här! Mcu1, ser den exakt likadan ut som mcu2 eller är det olika skärmar och funktioner?
Skriv svar