Har börjar kolla på att eventuellt byta ut dieselkombin mot en elbil då det förhoppningsvis sparar in en del pengar som går till bränsle, servicekostnader osv.
Krav/vad som eftersöks:
* Söker något som gärna ligger under 400 000:- om möjligt. Misstänker att jag får kolla begagnat.
* Ska få plats med barnvagn, någon väska och gärna ha plats för en matkasse eller två.
* Få plats med två bakåtvända barnstolar + två vuxna (utan att man får sitta ihopknöcklad i fram. Är 182cm)
* Billiga ägandekostnader

* Får gärna ha hyfsad ljudnivå i kupén då det ändå blir en del mil.
Kör ca 2500mil per år, jobbpendlar 9mil tur och retur varje dag. Är väl trevligt om man kan ta den på någon längre semestertur också, kommer dock ha kvar ena dieselbilen ett tag till (tills man blivit frälst och kanske byter den med

Har kollat på följande kandidater (dock ingen irl, har aldrig kört en elbil innan heller).
* Kia E-Niro 64 kwh (2019)
+ Bra räckvidd, lång garanti, hyfsat utrymme.
- Fantasipriser som beg, täta serviceintervall, svindyrt batterivätskebyte var 3e år / 4500mil.
* VW ID.3 Pro perf 58kwh (2021)
+ Bra räckvidd, hyfsat ny/modern, enligt mig snygg bil, hyfsat utrymme, glest serviceintervall med fria mil.
- Kort garanti, irriterande kapacitiva knappar/touch, plastig inredning (och stolar från 90 talet)

* Hyundai Ioniq 38kwh (2020)
+ Bra pris, okej räckvidd, hyfsat utrymme tror jag?, lång garanti.
- Långsam laddning, täta serviceintervall, dålig sikt bak, lite tråkig?
* Hyundai Kona 64kwh (2020)
+ Hyfsat pris, bra räckvidd, lång garanti.
- Täta serviceintervall, plastig interiör (silvrig hårdplast..), trångt baksäte.
Dessa är bara mina intryck från bilder, videos/recensioner.
Några modeller jag missat? Förslag? Synpunkter?

Tack på förhand!