Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Solius
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 aug 2021 18:05

Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av Solius »

Hej!

Har börjar kolla på att eventuellt byta ut dieselkombin mot en elbil då det förhoppningsvis sparar in en del pengar som går till bränsle, servicekostnader osv.

Krav/vad som eftersöks:
* Söker något som gärna ligger under 400 000:- om möjligt. Misstänker att jag får kolla begagnat.
* Ska få plats med barnvagn, någon väska och gärna ha plats för en matkasse eller två.
* Få plats med två bakåtvända barnstolar + två vuxna (utan att man får sitta ihopknöcklad i fram. Är 182cm)
* Billiga ägandekostnader :D
* Får gärna ha hyfsad ljudnivå i kupén då det ändå blir en del mil.

Kör ca 2500mil per år, jobbpendlar 9mil tur och retur varje dag. Är väl trevligt om man kan ta den på någon längre semestertur också, kommer dock ha kvar ena dieselbilen ett tag till (tills man blivit frälst och kanske byter den med ;) )

Har kollat på följande kandidater (dock ingen irl, har aldrig kört en elbil innan heller).

* Kia E-Niro 64 kwh (2019)
+ Bra räckvidd, lång garanti, hyfsat utrymme.
- Fantasipriser som beg, täta serviceintervall, svindyrt batterivätskebyte var 3e år / 4500mil.

* VW ID.3 Pro perf 58kwh (2021)
+ Bra räckvidd, hyfsat ny/modern, enligt mig snygg bil, hyfsat utrymme, glest serviceintervall med fria mil.
- Kort garanti, irriterande kapacitiva knappar/touch, plastig inredning (och stolar från 90 talet) :D

* Hyundai Ioniq 38kwh (2020)
+ Bra pris, okej räckvidd, hyfsat utrymme tror jag?, lång garanti.
- Långsam laddning, täta serviceintervall, dålig sikt bak, lite tråkig?

* Hyundai Kona 64kwh (2020)
+ Hyfsat pris, bra räckvidd, lång garanti.
- Täta serviceintervall, plastig interiör (silvrig hårdplast..), trångt baksäte.

Dessa är bara mina intryck från bilder, videos/recensioner.

Några modeller jag missat? Förslag? Synpunkter? :D

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av LarsL »

Fråga om budgeten. Har du räknat per månad här eller har du översatt från fossilbil direkt? Mitt tips är att utgå från månadskostnaden och räkna därifrån istället för att titta på inköpspriset. Säg att bilen inklusive 9 mils körning (eller är det 18?) kostar dig 6000kr/månad idag (inklusive bränsle och service)? Ja då har du en helt annan budget än 400kkr att lägga på elbilen. Teslakalkylen.com använder jag för uträkningar.

ID3 eller kanske ID4 är idéer eller Skodas variant Enyaq?

Glöm inte heller att du har Model 3 SR+ där i krokarna också om du vill ha en modern elbil med ett stabilt laddnätverk.

Om du säger var du bor så kanske någon medlem kan bjuda dig på en åktur? Det blir oftast lättare att fatta beslut efter det.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av Lacho »

Hade samma krav som du. Bestämde mig för Enyaq IV 80. Verkar vara den som är bäst just nu för familjen som behöver packa i lite.

Men leasar eftersom jag hoppas att en vettig kombi med längre räckvidd finns om tre år. Du får räkna med 6-7k/mån. Har dock ingen koll på begagnademarknaden
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11669
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av martinot »

Har inga bra elbilar att rekommendera i de prisklasserna. Kan dock rekommendera https://www.teslakalkylen.com/dashboard (mycket bra tjänst, och tvärt emot namnet så är den till för att jämföra alla typer av bilmärken). Då kan man räkna på totalkostnaden för bilar, drivmedel, etc.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Solius
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 aug 2021 18:05

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av Solius »

Tack för era svar (och tips!). Jag har räknat lite på det och som ni säger kanske jag kan utöka budgeten lite då månadskostnad totalt sett bör gå +-0 trots högre inköpspris.

Kandidaterna är väl än så länge:

* Skoda Enyaq iv. Osäker på 60 eller 80.. är en del på priset som skiljer. Men verkar vara en del utrustning som ingår i 80 som inte ingår i 60 (tillval).
* Hyundai Ioniq 5. Tycker den är förbaskat häftig utseendemässigt :D Större batteriet samt advance paket är rätt prisvärd tycker jag.
* Tesla model 3 sr+ kaaaanske. Ser inte så stor ut, sen så oroar det mig med bara en skärm i mitten för allt. Även eventuell ljudnivå i kupén har jag förstått inte är super? Dock finns det en dragning till bilen ändå.. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av LarsL »

Man vänjer sig vi skärmen. För mig tog det bara några minuter och nu föredrar jag den framför Model S.

Model 3 är förvånansvärt stor bara med nackdelen av en liten baklucka då.

Jag upprepar att du nog ska provköra. Jag gillade Enyaq och trodde kanske att den skulle passa som familjebil. Men jag blev besviken då det kändes som att åka tillbaka i tiden. Det märks att de försöker sälja in bilen till fossilbilister.

Ja, Model 3 har högre kupé ljud än tex Enyaq.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av perkabolo »

Det kan vara värt att provpacka och prova med era barnstolar. Det kan faktiskt vara så att m3 packar mer än de du nämnt ovan. Det går in förvånansvärt mycket när man nyttjar alla bagageutrymmen. Jag blir inte riktigt klok på de där literangivelserna. Vi brukar fylla den till brädden på semestern. Min sambo spelar tetris med packningen så alla kubikcentimeteter är fyllda och jag upplever nog att vi får in ungefär lika mycket som i vår skoda octavia som vi hade innan. Och där tror jag man ståtade med uppemot 700l bagageutrymme. Långresa med autopilot på motorväg är kungligt.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av jonasl »

Ja, du packar i väldigt mycket i Model 3. Men packa inte i resväskor, packa i mjuka väskor. Bara facket under bagaget rymmer en proppfull ikeapåse, frunken en del den med.

Skärmen behöver du inte oroa dig för, det är en ren vanesak och efter att du vant dig känns andra bilar omoderna och gammaldags.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av [JM] »

När man mäter bagageutrymmets volym i VDA-liter så staplar man literpaket som har måtten 5x10x20cm (typ valigt mjölkpaket).
Men det finns regler för hur man får stapla dessa.
Till exempel så får man på en kombi-bil inte nytta utrymmet ovanför insynsskyddet.
Så att man kan se ut genom alla rutor.

Slutsaten av detta är att en sedan i databladet ofta kan lasta mer än motsvande kombi.
Alla här vet att så inte är fallet i verkligheten.

Utrummet under golvet i bak är ju galet stort på vår Model X men finns ju inte med i spekifikationen och biltestarna online använder nästan aldrig detta i sina jämförelser.

En korrekt designad elbil har mkt mer lastutrymme än motvarande storlek på ICE-bilen.
Man måste oftast titta, klämma, känna på bilen för att se/begripa denna skillnad.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Solius
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 aug 2021 18:05

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av Solius »

Tack!
Kommer att provköra alla kandidater. Detta är mer "förprat" för att se om något ska läggas till eller petas bort från listan :)

Kollar lite mer på M3 och den har onekligen ett större "vill ha" begär. Tycker det är kul med extra "lull" i form av teknik vilket den verkar ha. Även om prestanda inre är något krav på min lista så är det ju så klart kul det med. Som ni nämner verkar de flesta även vänja sig med att bara ha skärmen i mitten också.

Begagnad 2019 M3 LR AWD eller ny M3 SR+?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av BrooklynS »

Begagnad LR!
Tesla Y LR -22 EAP
Grimlos
elbilist
Inlägg: 101
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av Grimlos »

Inte forumets favorit, men kan berätta hur det fungerat för oss.

Vi har vår Leaf 40 kWh som enda bil sedan 2018. Kört 9000 mil på 3 år 2 månader.

Två barn 2 och 3 år åker i bakåtvända. Snart en nr 3, får se om vi står ut men hittills gått bra.

Jag 185 cm sitter fram utan problem framför ena barnstolen.

Frun har jobbpendlat 11 mil t o r alla vardagar i alla väder.

Vi har semestrat med barnvagn, 1 stor resväska och lite kassar. Åkt från Malmö till Umeå/Östersund (2018-19) och aldrig blivit fast utom en gång i Soillefteå där vi fick långsamladda några timmar. Med barn så är inte snabbladdningstiden ngt problem, de extra minutrarna går fort på något annat som toabesök mm.

++++ med bilen:
Låga driftskostnader, problemfri, ljudnivå, utrustning, Android auto, e-Pedalen

----
Lite utdaterad infotainment, räckvidden på långresor.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Fader J
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2019 12:42

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av Fader J »

Ioniq 38 kan vara en idé. Vi har en 28 och kör 3600/år inklusive alla långturer vår-sommar-höst med den. Fem i familjen, två bilkuddar och en framåtvända bilbarnstol. Jag är 194 cm och sitter ok. Är däremot vagnen stor, eller att ni tänker er en sådan som endabil är det inte lika självklart - då är de större, nyare (och dyrare) modellerna troligen lämpligare. Vi har en gaspassat för skidturer och dragkrok och kortare körningar - elbilen rullar de längre turerna.

Edit:
Ioniq 28 laddar snabbare än 38 så lite beroende på var ni bor och hur ni åker på era längre turer kan det gå fortare med det mindre batteriet.
El-ioniq sedan 2018.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av jonasl »

Solius skrev:
Begagnad 2019 M3 LR AWD eller ny M3 SR+?
Om ljudnivån i bilen är viktig för dig så skulle jag titta på en ny SR+, det sägs ju ha hänt en del genom åren på den fronten. Jag tycker ljudnivån är acceptabel på vår SR+ 2020 men hade ingen tyst bil innan heller.

Sen är det ju något som är ganska subjektivt. Audi A6 hade vi tidigare och den kändes tyst men ändå bullrig, s.a.s, det var dovare ljud i den som var ganska tröttande i längden och gjorde samtal mellan fram och baksäte svårt även om den till en början kändes tyst. Teslan är inte lika tyst men ändå inte tröttande på samma sätt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av Bjelke »

Grimlos skrev:
Inte forumets favorit, men kan berätta hur det fungerat för oss.

Vi har vår Leaf 40 kWh som enda bil sedan 2018. Kört 9000 mil på 3 år 2 månader.

Två barn 2 och 3 år åker i bakåtvända. Snart en nr 3, får se om vi står ut men hittills gått bra.

Jag 185 cm sitter fram utan problem framför ena barnstolen.

Frun har jobbpendlat 11 mil t o r alla vardagar i alla väder.

Vi har semestrat med barnvagn, 1 stor resväska och lite kassar. Åkt från Malmö till Umeå/Östersund (2018-19) och aldrig blivit fast utom en gång i Soillefteå där vi fick långsamladda några timmar. Med barn så är inte snabbladdningstiden ngt problem, de extra minutrarna går fort på något annat som toabesök mm.

++++ med bilen:
Låga driftskostnader, problemfri, ljudnivå, utrustning, Android auto, e-Pedalen

----
Lite utdaterad infotainment, räckvidden på långresor.
Ja Leafen är en pålitlig bil minst sagt :)
Men man måste väl fortfarande vara beredd på att man är utan app dvs ingen kontakt med bilen typ… eller?
Appen funkade uselt redan från dag 1 (dvs typ 2012 i vårt fall, vi hade den till 2018 och lika uselt då också)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av SwedishAdvocate »

jonasl skrev:
Solius skrev:
Begagnad 2019 M3 LR AWD eller ny M3 SR+?
Om ljudnivån i bilen är viktig för dig så skulle jag titta på en ny SR+, det sägs ju ha hänt en del genom åren på den fronten. Jag tycker ljudnivån är acceptabel på vår SR+ 2020 men hade ingen tyst bil innan heller.

Sen är det ju något som är ganska subjektivt. Audi A6 hade vi tidigare och den kändes tyst men ändå bullrig, s.a.s, det var dovare ljud i den som var ganska tröttande i längden och gjorde samtal mellan fram och baksäte svårt även om den till en början kändes tyst. Teslan är inte lika tyst men ändå inte tröttande på samma sätt.
Jag tycker det är rätt olika bud om ljudnivån i nyare M3 här på forumet. Som jag minns det så har jag läst flera som inte tycker det så stor skillnad på nyare M3 jämfört med äldre.

Jag har själv en ~2015 gasdriven VW Golf kombi. Och en dag hade jag möjlighet att jämföra den med en ~2012 gasdriven VW Passat kombi (i 110 km/h) och en av de första Model 3 LR AWD som kom till Sverige. M3 körde jag själv ca 20 mil på 100-väg (i ca. 103-104 km/h). Jag tyckte personligen inte att det var någon märkbar skillnad mot min Golf eller Passaten. Men visst – jag var ju inte uppe i 113-124 km/h...

Och vi vet ju inte vad det är för en dieselbil du har idag...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11669
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av martinot »

Solius skrev:
* Tesla model 3 sr+ kaaaanske. Ser inte så stor ut, sen så oroar det mig med bara en skärm i mitten för allt. Även eventuell ljudnivå i kupén har jag förstått inte är super? Dock finns det en dragning till bilen ändå.. :)
Är inne på vår andra M3, och varken jag eller min fru har saknat skärm som sitter bakom ratten.

Gällande ljudnivå så är den bra mycket lägre i vår nya 2021 M3LR än i vår 2019 M3LR. Testkör och avgör själv.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av SwedishAdvocate »

Solius skrev:
.../ Kandidaterna är väl än så länge:

* Skoda Enyaq iv. Osäker på 60 eller 80.. är en del på priset som skiljer. Men verkar vara en del utrustning som ingår i 80 som inte ingår i 60 (tillval). /...
Spelar det någon roll vad en ny uppsättning däck kostar?

Har för mig att någon här på forumet skrev i någon tråd att en ny uppsättning däck (motsvarande Michelin) till en Enyaq kostar ca 16000:- En Enyaq är tyngre än en Model 3. Den har även större däck eftersom hjulen annars skulle se för små ut på en så stor bil... Den tyngre vikten kommer även göra att däcken slits snabbare på en Enyaq jämfört med en Model 3...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av SwedishAdvocate »

Om räckvidden har betydelse:

Det här har du ju säkert koll på – men för säkerhets skull…

En 'vanlig' bil som en Model 3 har betydligt bättre luftmotstånd än en SUV/Crossover. En SUV/Crossover är högre och har högre markfrigång. Och eftersom den är högre måste den även vara bredare för att få någorlunda vettiga proportioner. Annars skulle den se för smal ut vilket skulle göra den tämligen ful. Allt det här skapar en större frontyta vilket sabbar luftmotståndet. Den högre markfrigången i sig sabbar också luftmotståndet. Att bilen blir större gör även bilen tyngre. Det högre luftmotståndet och den högre vikten gör att bilen kommer dra mer energi än den annars skulle göra.

En 'vanlig' bils (som en Model 3) lägre energiförbrukning pga bättre luftmotstånd och lägre vikt betyder särskilt mycket i högre hastigheter som 90-120 km/h. Så kör du mycket i högre hastigheter kommer du få märkbart bättre räckvidd i en Model 3 jämfört med en SUV/Crossover.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Lund
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 14:17

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av Lund »

Jag funderar också på samma som dig i budget. Dock har jag sneglat mot en Polestar 2. Den ligger strax över 400 i sitt enklaste utförande.
P2 kändes gedigen när jag provkörde en.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11669
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av martinot »

Nu är artikel låst, https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -elbilar-/ ,men passar att visa kostnad för olika elbilar/mil för resor:

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Nu är artikel låst, https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -elbilar-/ ,men passar att visa kostnad för olika elbilar/mil för resor:

Bild
Man får ju dock ha i åtanke att snabbladdning som det handlar om i artikeln för de flesta är en ytterst liten del av totala laddningen. Jag misstänker att genomsnittet laddar mindre än 10% av sina kWh vid snabbladdare.

Priserna på Tesla Suoercharger verkar också vara på väg upp och börja gå förbi Ionitys priser för de märken med de bättre avtalen så platserna i tabellen kanske redan börjar kastats om en del? :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av Gargamel »

Maw skrev:

Man får ju dock ha i åtanke att snabbladdning som det handlar om i artikeln för de flesta är en ytterst liten del av totala laddningen. Jag misstänker att genomsnittet laddar mindre än 10% av sina kWh vid snabbladdare.

Priserna på Tesla Suoercharger verkar också vara på väg upp och börja gå förbi Ionitys priser för de märken med de bättre avtalen så platserna i tabellen kanske redan börjar kastats om en del? :)
Jag hör nog till den andra sidan, där jag laddar mindre än 10% på icke-snabbladdare.
Men alla tabeller och artiklar för och emot verkar BARA handla om snabbladdare, där som du skriver få som laddar bara på snabbisar och laddar allt eller nästan all hemma eller på jobbet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11669
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Man får ju dock ha i åtanke att snabbladdning som det handlar om i artikeln för de flesta är en ytterst liten del av totala laddningen. Jag misstänker att genomsnittet laddar mindre än 10% av sina kWh vid snabbladdare.
Håller med helt. Vi laddar ju hemma till 90-95% av fallen. Så för totalpriset gör det nog i princip extremt lite.

Skulle vara de som vill ha bilen mycket på långsemesterresa och har någon speciell budget för det. Men normalt så har det som sagt extremt liten betydelse när man laddar hemma och i vardagen
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av LarsL »

Jag skulle vända på det! På en resa laddar jag aldrig bara med Superchargers. I princip alla resor börjar med en laddning hemma eller på en destinationsladdare.
Skriv svar