Tips - köpt en model s på auktion

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av TobbeTesla »

Kriper skrev:
TobbeTesla skrev:
Kul att det gick så bra för dig! Måste ändå fråga: hur gick tankarna när du bestämde dig för att ta en stor risk med så mycket pengar? Tänk om du hade stått där med ett förstört batteri som hade kostat typ 150.000 att byta? :shock:

Man får ju en bil som har gått betydligt färre mil (även om milen inte spelar så stor roll hos Teslor), garanterat fungerande och ibland med garanti, för inte så mycket mer pengar?

Modigt hursomhelst, det ska du ha credd för :D
8 års garanti på batteri och drivlina gör väl köpet ganska säkert ändå.
Iofs, tog för givet att den kanske inte gäller om man låtit batteriet ladda ur fullständigt. Men den borde ju gälla ändå såklart.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av TobbeTesla »

Ether skrev:
Bra fråga hur jag vågade. Jag köpte ju bilen utan att ens titta på den innan dessutom. Jag tänkte väl att det troligen inte är ett dåligt batteri som gör att en myndighet säljer bilen.

Kanske lite tur, men jag vet inte om det var någon toppenaffär ändå? 350000 men jag behöver lägga 30.000 för att få allt iordning (Model s 2015 85d).

Bra tips här! Mcu1, ser den exakt likadan ut som mcu2 eller är det olika skärmar och funktioner?
Förstår. Du kanske räknade med att ev havererat batteri hade gått på batterigarantin (som jag inte tänkte på).

MCU2 får man väl några spel till och Netflix/andra streaming, i övrigt är det bara flytet/hastigheten som skiljer vad jag vet.
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

Intresssnt det där med MCUn - om det inte är någon skillnad kanske jag ska nöja mig med att ta mcu1 på garantin (skärmen är ju helt svart nu).

Men är inte uppkopplingen seg mcu1?
Nect
elbilist
Inlägg: 1636
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Nect »

TobbeTesla skrev:
Kul att det gick så bra för dig! Måste ändå fråga: hur gick tankarna när du bestämde dig för att ta en stor risk med så mycket pengar? Tänk om du hade stått där med ett förstört batteri som hade kostat typ 150.000 att byta? :shock:

Man får ju en bil som har gått betydligt färre mil (även om milen inte spelar så stor roll hos Teslor), garanterat fungerande och ibland med garanti, för inte så mycket mer pengar?

Modigt hursomhelst, det ska du ha credd för :D
Ungefär som att köpa Tesla aktier under den värsta krisen vid utrullningen av model 3 :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av TobbeTesla »

Ether skrev:
Intresssnt det där med MCUn - om det inte är någon skillnad kanske jag ska nöja mig med att ta mcu1 på garantin (skärmen är ju helt svart nu).

Men är inte uppkopplingen seg mcu1?
4G får man ju iofs med MCU2 upgrade men man kan ha det med MCU1 också, så tänkte inte på det. Ärligt talat är både 3G och 4G ganska segt i de Teslor jag testat, ingen enorm skillnad.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Gustafsson »

Hör med Vimmerby om reservdelar, det borde finnas en del där.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av fth »

Ether skrev:
Intresssnt det där med MCUn - om det inte är någon skillnad kanske jag ska nöja mig med att ta mcu1 på garantin (skärmen är ju helt svart nu).

Men är inte uppkopplingen seg mcu1?
Det har väl mer med 3G/4G än med själva MCU att göra killgissar jag, visst går det att uppgradera från 3G (om det nu är det) separat utan att byta MCU, det har jag för mig ha läst?

Min 2016 X med MCU1/AP1 4G har iaf inga direkta problem med långsam uppkoppling. Webbläsaren är förstås rätt seg, men den använder jag aldrig ändå. navigatorn är snabb och bra, Spotify rullar på bra, bilen poppar upp i appen efter ett par sekunder, etc, allt som jag behöver funkar alldeles utmärkt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av abagewitz »

Jag fick uppgradering till 4G när jag fick min MCU1 utbytt på garanti. Så om man har "tur" får man den uppgraderingen automagiskt
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av frippe »

abagewitz skrev:
Jag fick uppgradering till 4G när jag fick min MCU1 utbytt på garanti. Så om man har "tur" får man den uppgraderingen automagiskt
Det var väl innan när de bytte hela MCU till en nyrenoverad. Numera för eMMC problemet byter de bara det kortet minnet sitter på. Så då blir det inget 4G.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
EnzoF1
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 apr 2021 15:00

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av EnzoF1 »

Kolla med grufmans bil också. De byter inte enbart hela enheter. De tar t ex 74 spänn plus en timmes jobb för att drevet i handtag som pajar.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Bernando »

Jag hade absolut avvaktat med MCU. Du har ju inget att förlora på ett först pröva med garantiåtgärden. Förhoppningsvis löser det problemet med svart skärm, och mycket möjligt att du är nöjd med responsiviteten. Hade du fått rabatt på MCU byta mot att Tesla slapp garantiåtgärden hade det ju varit en annan femma, men nu kan man lika gärna börja med att prova gratislösningen.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Bernando »

TobbeTesla skrev:
Kriper skrev:
TobbeTesla skrev:
Kul att det gick så bra för dig! Måste ändå fråga: hur gick tankarna när du bestämde dig för att ta en stor risk med så mycket pengar? Tänk om du hade stått där med ett förstört batteri som hade kostat typ 150.000 att byta? :shock:

Man får ju en bil som har gått betydligt färre mil (även om milen inte spelar så stor roll hos Teslor), garanterat fungerande och ibland med garanti, för inte så mycket mer pengar?

Modigt hursomhelst, det ska du ha credd för :D
8 års garanti på batteri och drivlina gör väl köpet ganska säkert ändå.
Iofs, tog för givet att den kanske inte gäller om man låtit batteriet ladda ur fullständigt. Men den borde ju gälla ändå såklart.
Men om man låter den stå urladdad i ett halvår borde väl Tesla rimligen kunna påstå att garantin inte gäller? Fotona var väl från i vintras som visade varning om låg batterinivå?
MS P85 2014
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av TobbeTesla »

Bernando skrev:
TobbeTesla skrev:
Kriper skrev:
TobbeTesla skrev:
Kul att det gick så bra för dig! Måste ändå fråga: hur gick tankarna när du bestämde dig för att ta en stor risk med så mycket pengar? Tänk om du hade stått där med ett förstört batteri som hade kostat typ 150.000 att byta? :shock:

Man får ju en bil som har gått betydligt färre mil (även om milen inte spelar så stor roll hos Teslor), garanterat fungerande och ibland med garanti, för inte så mycket mer pengar?

Modigt hursomhelst, det ska du ha credd för :D
8 års garanti på batteri och drivlina gör väl köpet ganska säkert ändå.
Iofs, tog för givet att den kanske inte gäller om man låtit batteriet ladda ur fullständigt. Men den borde ju gälla ändå såklart.
Men om man låter den stå urladdad i ett halvår borde väl Tesla rimligen kunna påstå att garantin inte gäller? Fotona var väl från i vintras som visade varning om låg batterinivå?
Ja det var så jag tänkte spontant men det hänger ju på om de har någon paragraf i sina garantivillkor angående oaktsamhet, onormalt användande eller liknande...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Bjelke »

Och som det visade sig så hade dom uppenbarligen laddat den, men lite osäkert när
och hur ofta och till vilken nivå…
Men utifrån den lilla information köparen här hade så kändes det såklart ganska risky…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

Jo de hade laddat den. De hade även lyckats pricka in tiden för att skärmen skulle gå sönder! Den funkade ju när myndigheten fick in bilen! Så under tiden den ”stod still” så kördes den en hel del och laddades. 51% kvar i batteriet bör jag hämtade mot 6-9% på bilderna! Jag kanske bör vara tacksam att någon hade kul med bilen i somras! I alla fall finns det inga problem alls med laddning, batteri eller räckvidd!
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

Det här med MCU2 - jag har lämnar in Teslan och ber dem göra uppgraderingen (för 16000).

Så här tänker jag:
- bilen har ju gratis ”premium connectivity”
- det innebär väl att det är ett internetabonnemang som ingår?
- antar att det är snabbt 4g på nya MCUn
- då ingår väl data för streaming av musik och filmer?
- man kanske även kan använda bilen som Wi-Fi router vid behov?
- troligen kommer Apple Music snart till Teslorna och då vill jag gärna ha bra ljud och hög streamingkapacitet!
- de kommer väl inte stödja byte från gammal till nu mcu på gamla bilar om 5-10 år? Bättre att göra det nu!

En del här ovan är gissningar - har jag fått allt rätt eller något om bakfoten?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av frippe »

Ether skrev:
Det här med MCU2 - jag har lämnar in Teslan och ber dem göra uppgraderingen (för 16000).

Så här tänker jag:
- bilen har ju gratis ”premium connectivity”
- det innebär väl att det är ett internetabonnemang som ingår?
- antar att det är snabbt 4g på nya MCUn
- då ingår väl data för streaming av musik och filmer?
- man kanske även kan använda bilen som Wi-Fi router vid behov?
- troligen kommer Apple Music snart till Teslorna och då vill jag gärna ha bra ljud och hög streamingkapacitet!
- de kommer väl inte stödja byte från gammal till nu mcu på gamla bilar om 5-10 år? Bättre att göra det nu!

En del här ovan är gissningar - har jag fått allt rätt eller något om bakfoten?
Wi-fi router funkar den inte som.
Skulle inte heller tro att Apple Music kommer till tesla snart. Tesla har väl en liten egenhet att inte vilja ha varken IOS eller android koppling.
Model Y LR.
Model S70D
Ether
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 aug 2021 13:32

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Ether »

Ok, ingen Wi-Fi hotspot i bilen!

Det där med Apple Music är väl inte helt långsökt - Spotify finns ju
- Tidal (usa) har de ju lagt till eller ska
- Sedan har det ju dykt upp referenser till Apple Music i koden redan
- jag tror inte det blir någon IOS-koppling som Apple Carplay utan endast Apple Music som app i mediasystemet i bilen!

Inom ett år! Gissning!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av frippe »

Ether skrev:
Ok, ingen Wi-Fi hotspot i bilen!

Det där med Apple Music är väl inte helt långsökt - Spotify finns ju
- Tidal (usa) har de ju lagt till eller ska
- Sedan har det ju dykt upp referenser till Apple Music i koden redan
- jag tror inte det blir någon IOS-koppling som Apple Carplay utan endast Apple Music som app i mediasystemet i bilen!

Inom ett år! Gissning!
Skillnaden med Spotify är att den är plattformsoberoende, Apple Music är det inte. Så jämförelsen haltar lite.

Men, vi får se helt klart.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av TobbeTesla »

Ether skrev:
Det här med MCU2 - jag har lämnar in Teslan och ber dem göra uppgraderingen (för 16000).

Så här tänker jag:
- bilen har ju gratis ”premium connectivity”
- det innebär väl att det är ett internetabonnemang som ingår?
- antar att det är snabbt 4g på nya MCUn
- då ingår väl data för streaming av musik och filmer?
- man kanske även kan använda bilen som Wi-Fi router vid behov?
- troligen kommer Apple Music snart till Teslorna och då vill jag gärna ha bra ljud och hög streamingkapacitet!
- de kommer väl inte stödja byte från gammal till nu mcu på gamla bilar om 5-10 år? Bättre att göra det nu!

En del här ovan är gissningar - har jag fått allt rätt eller något om bakfoten?
Pengar i sjön enligt mig men du gör såklart som du vill :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Bjelke »

Ether skrev:
Jo de hade laddat den. De hade även lyckats pricka in tiden för att skärmen skulle gå sönder! Den funkade ju när myndigheten fick in bilen! Så under tiden den ”stod still” så kördes den en hel del och laddades. 51% kvar i batteriet bör jag hämtade mot 6-9% på bilderna! Jag kanske bör vara tacksam att någon hade kul med bilen i somras! I alla fall finns det inga problem alls med laddning, batteri eller räckvidd!
Fruktansvärt bra faktiskt! :) japp du kan vara glad att dom använde den ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av LarsL »

Ether skrev:
Det här med MCU2 - jag har lämnar in Teslan och ber dem göra uppgraderingen (för 16000).

Så här tänker jag:
- bilen har ju gratis ”premium connectivity”
- det innebär väl att det är ett internetabonnemang som ingår?
- antar att det är snabbt 4g på nya MCUn
- då ingår väl data för streaming av musik och filmer?
- man kanske även kan använda bilen som Wi-Fi router vid behov?
- troligen kommer Apple Music snart till Teslorna och då vill jag gärna ha bra ljud och hög streamingkapacitet!
- de kommer väl inte stödja byte från gammal till nu mcu på gamla bilar om 5-10 år? Bättre att göra det nu!

En del här ovan är gissningar - har jag fått allt rätt eller något om bakfoten?
1. Ja, du får möjlighet att kolla på film och spela spel.
2. Tror inte de kommer sluta erbjuda uppdatering i första taget. Men nya Model S ser ju helt annorlunda ut så det kommer förmodligen inga bättre skärmar till Model S.

3. Är det bättre kvalité på MCU 2 skärmen? MCU 1 är ju lite blaskig när jag jämför med Model 3. Om det är så att man få lika bra skärm i Model S som i Model 3 plus Youtube och spel så skulle jag överväga ett byte. Kanske i samband med att min skärm gulnar eller något sånt?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av mans71 »

Jag vågar inte byta till MCU2 pga detta;

viewtopic.php?f=10&t=24245
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av LarsL »

Har inte uppkopplings problemen att göra med de problem som alla Teslor hade under en period. Inte helt självklart att det beror just på bytet av MCU utan kan vara så att det var en olycklig slump.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av TobbeTesla »

Visst förlorar man FM radio vid uppgradering och måste köpa till FM modul för några tusen fortfarande? Kan vara värt att ta med i beräkningen.
Senast redigerad av TobbeTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar