Robotklippare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Robotklippare

Inlägg av Teslaspolen »

Testar att prova fråga här!

Ni alla som köpt robotklippare, vem har ni vänt er till för råd och installation? Jag känner mig väl lite så där till att vända mig till någon halvkunnig säljare på Clas Ohlson eller liknande. Antar att flera av er gjort installationer själva och/eller har enkel gräsmatta att klippa.

Jag sitter med raka motsatsen till liten och enkel gräsmatta och är lite fundersam på vem som är bra att vända sig till för frågor och expertkunskap.
Erxon
elbilist
Inlägg: 416
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Robotklippare

Inlägg av Erxon »

Med tanke på att du verkar ha en stor och komplicerad utformad gräsmatta säger jag bara Husqvarna Automover.
Gällande modell/storlek på robot så tar man gärna minst en modell med högre kapacitet också.

Ser att det står Siljan i profilen, tyvärr ingen kunskap om handlare i detta område
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Robotklippare

Inlägg av Holve »

Har en riktigt krånglig gräsmatta och min Husqvarna fixar det riktigt bra.

Har ingen erfarenhet av andra klippare men några andra i byn kör Honda och den står still ofta.

Om du bor runt Siljan så kan jag rekommendera Abris som installatör. De fixade min installation.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Robotklippare

Inlägg av UrbanL »

Tja, har en någorlunda komplicerad gräsmatta som består av en del framtill huset med plan yta som övergår i en brant lutning upp genom en korridor på 2 meter till bakom ett garage. Sedan fortsätter det runt garaget, laddstation och sedan en smal korridor på ca 1,5 meter och öppnar det up mot en yta med som böjer sig runt där en klätterställning och lekstuga är. Har fått en gammal begagnad HQ Automower 220 AC att navigera detta m h a en guideslinga som tar sig genom det hela.

Jag kan rita en illustration som bättre visar det hela strax, men jag har lärt mig en hel del genom trial-and-error. T ex undvik skarpa hörn på begränsningsslingan.

Men beskriv vilka funderingar som du har så kan jag och andra säkert ge lite tips.

EDIT:
Illustration, blå linje är begränsningsslinga och röd är guideslinga, där slutpunkterna möts står laddstationen. Med reservation att jag har ritat den ur minnet, dragningen kan skilja sig lite mot verkligheten :-)
Roboten går 50-50% ut höger respektive vänster ett antal meter från laddstationen så att den kommer ut på de större gräsytorna. Det har funkat bra efter lite intrimning. Den stora loopen på guidekabeln söderut gör att klipparen lättare hittar hem eftersom den annars kan studsa runt där nere och ge upp.
Principskiss slinga o guide lr.jpg
Senast redigerad av UrbanL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Robotklippare

Inlägg av Hedman »

Huskvarna Automower alla dagar i veckan. De som säljer har duktiga installatörer och prylarna funkar länge. Haft min i snart 10 år bara servat vartannat år och byt batteri efter 6 år. Så jag kan verkligen rekommenderar dig en Automower.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 575
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Robotklippare

Inlägg av Elmil »

Jag köpte min första Automower 2005 (G2), och den fick ge upp för några år sedan, nu är den ersatt av en 420, men jag gör allt själv. Min erfarenhet är att de lokala Husqvarnaåterförsäljarna helst vill tampas med tvåtaktsoljor och maskiner som kräver professionella hörselskydd. Det är nog lite samma som med bilarna...
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
TangentEnd
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 01 apr 2021 14:22
Ort: Stockholm

Re: Robotklippare

Inlägg av TangentEnd »

Jag har också en Automower. Installationen var väldigt lätt. Tror de flesta skulle klara av det själva. Finns steg för steg guider på Youtube.

Beroende på hur komplicerad trädgården är så kanske du behöver en modell med stöd för två eller tre guidekablar. Släng upp en ritning på hur det ser ut.
Model Y LR Grå, 20"
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Robotklippare

Inlägg av CrazyGang »

+1 på Husqvarna/Gardena. Har haft två olika maskiner på två olika tomter och det har fungerat utmärkt mest hela tiden. Finns många trådar och tips på byggahus.se t.ex.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Robotklippare

Inlägg av Trevlig »

Kan inget om dessa förutom att jag har en Husqvarna 230? tror jag den heter, typ 10 år gammal, rullar på fint med nytt batteri och blad lite då och då.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Robotklippare

Inlägg av Front242 »

Min 230 är inne på 11:e säsongen. Har bytt två batterier, två hjulmotorer och knappsats. Laddningstationen är lagad med aluminium på några ställen. Att det går in fukt i knappsatsens membran är inte helt ovanligt, och problem med motorer förekommer oxå. Egentligen är det inte motorerna som pajar utan ett litet planetdrev i plast i växellådan. Hade enkelt gått att byta om skiten fanns som reservdel.
Användarvisningsbild
Skaman
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 sep 2019 14:55

Re: Robotklippare

Inlägg av Skaman »

Trodde detta var teslaforum...
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Robotklippare

Inlägg av UrbanL »

Skaman skrev:
Trodde detta var teslaforum...

Tja det stämmer absolut, men tråden ligger å andra sidan under Allmänt/Övrigt. Intresset för robotgräsklippare kanske överlappar lite med Tesla eftersom de går på el, och är självkörande/autonoma? :-)
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jun 2015 21:09
Ort: Spånga, Stockholm

Re: Robotklippare

Inlägg av Plinder »

Skaman skrev:
Trodde detta var teslaforum...
Vi diskuterar alla slags elfordon :D

Jag hade tidigare en Worx landroid och den körde fast rättså ofta (varje dag). Efter ett par år gick laddstationen sönder. Skaffade en Husqvarna efter det och nu funkar allt perfekt så kan verkligen rekommendera dem. Det är en nivåskillnad helt enkelt som märks.

Jag har en ganska komplicerad trädgård med gräsmatta hela vägen runt huset, driverse träd och buskar, studsmatta etc men inga större lutningar. Man behöver inte vara så noga med att slinga in alla buskar och träd etc, roboten märker när den kör in i nånting och tar sig runt fint ändå. Jag använder också funktionen att roboten ska köra visst antal meter till höger och vänster längs med kabeln vid uppstart så att den med iaf väldigt stor sannolikhet besöker hela gräsmattan ofta. Jag installerade inte guidekabeln, roboten hittar hem ändå. Jag ställde in att den ska spendera 0 minuter med att leta efter guidekabeln så börjar den istället följa slingan direkt. Med det så slipper jag dessutom en skarv i slingan, något som du kommer att märka är önskvärt :?

Så precis som alla andra säger och kör husqvarna så blir du nöjd nästan automatiskt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Robotklippare

Inlägg av mati »

Skaman skrev:
Trodde detta var teslaforum...
Det finns många trådar här som inte har det minsta med Tesla att göra. Det är ett generellt batterdrivna-prylar-och-andra-nörderier forum. :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Robotklippare

Inlägg av UrbanL »

Plinder skrev:
Jag hade tidigare en Worx landroid och den körde fast rättså ofta (varje dag). Efter ett par år gick laddstationen sönder.
Trist, jag har sneglat lite åt Android eftersom deras system har en del vad det verkar smarta lösningar (kantklippning, moduler för extrafunktioner t ex).
Men är de plastiga/smäck maskiner eller var satt problemet tror du?
Plinder skrev:
Med det så slipper jag dessutom en skarv i slingan, något som du kommer att märka är önskvärt :?
Ja, skarvarnas kvalitet är mycket viktiga. Ett annat tips till trådstartaren är t ex att inte återanvända gamla klämskarvdon, tvinna/eltejpa. Skarvar måste vara vattentäta,
annars går slingsignalen ut i jord och det kan bli svårt att felsöka. Ett tecken på dåliga skarvar är om basstationen ger felsignal och det börjar krångla efter det har regnat :-)

Jag har dragit om stora delar av den befintliga installationen på tomten eftersom den just hade hoptvinnade/eltejpade skarvar. Där jag skarvat har jag lött ihop skarvarna och använt krympslang, alternativt vulktejp som också verkar vara en bra försegling. Där guidekabeln ansluter till slingan har jag använt ett nytt fräscht fettfyllt klämskarvdon.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Robotklippare

Inlägg av mati »

Jag har tidigare haft en Robomow för en mindre gräsplätt på knappt 500kvm, som inte ligger i anslutning till min vanliga gräsmatta och som dessutom är ganska lätt att klippa för en robot, trodde jag. Robotskiten höll inte längre än två säsonger, då hade kretskortet givit upp för andra gången och garantin hade gått ut. En felinvestering helt enkelt. Den ersattes aldrig med någon ny robot. Eftersom jag har så mycket annat att klippa ändå så kör jag den lilla biten numera också med åkgräsklipparen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Robotklippare

Inlägg av Thed75 »

Jag har en 7 och 10åring som med glädje klipper gräset :D
De tjänar 80kr per klippning så blir klart billigare än en robot, dessutom träning. Kör med sladdklippare och gardena batteriklippare

I förra huset hade vi robot men blixten tog den
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Robotklippare

Inlägg av mati »

Thed75 skrev:
Jag har en 7 och 10åring som med glädje klipper gräset :D
De tjänar 80kr per klippning så blir klart billigare än en robot, dessutom träning. Kör med sladdklippare och gardena batteriklippare

I förra huset hade vi robot men blixten tog den
Vi brukar slåss med näbbar och klor om vem som får köra batteriåkgräsklipparen och vem som får ta batteridrivna handklipparen. Båda är roliga på varsitt sätt, det är alltså ingen större uppoffring vad man än väljer. :D
En robot känns ganska tråkig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Skaman
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 sep 2019 14:55

Re: Robotklippare

Inlägg av Skaman »

Vilken bamix stavmixer ska man köpa? Finns hur många olika förpacknings alternativ som helst...
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Robotklippare

Inlägg av UrbanL »

Thed75 skrev:
Jag har en 7 och 10åring som med glädje klipper gräset :D
De tjänar 80kr per klippning så blir klart billigare än en robot, dessutom träning. Kör med sladdklippare och gardena batteriklippare

I förra huset hade vi robot men blixten tog den
Ja, alltså för att vara krass har jag nog lagt ner mer tid på att dra om slingor och klura ut det ena och andra, byta ut slingsensor i maskinen (som sagt en gammal begagnad HQ robot) än det skulle ta att bara klippa gräset med en vanlig (el/)motorgräsklippare. Samtidigt är det ju också roligt att ha lite pyssel och lära sig detaljer om något nytt "nörderi". Att klippa gräset manuellt är också trivsamt.

Märkligt nog har roboten klarat sig från blixten, ett antal nätverksswitchar har gått åt och det har sprakat till i uttagen när åskan har gått. Men blixten har nog aldrig slagit ner tillräckligt nära för att påverka roboten, utan det som sabbat switcharna har nog varit spänningsspikar som färdats från nedslag längre bort. Laddstationen verkar vara robust nog.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Robotklippare

Inlägg av UrbanL »

Skaman skrev:
Vilken bamix stavmixer ska man köpa? Finns hur många olika förpacknings alternativ som helst...
Ja, oj vad det fanns grejer till dem. Ja det är väl helt beroende på vad för nåt man brukar laga till hemma. Men det kanske går att börja med ett baspaket och sedan köpa tillbehör ut eftersom. Tack för tipset, jag råkade sabba vår stavmixer (ändå en Bosch som verkade stabil) på att dumt nog försöka mixa ner frusna jordgubbar.
Erxon
elbilist
Inlägg: 416
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Robotklippare

Inlägg av Erxon »

Ett tips till som jag fick av en vän som håller på med installationer av robotklippare är förutom Husqvarna även att den har 4 hjul, de mindre modellerna som har 3 hjul är mer instabila och kan tippa "omkull".
Nu lär det mycket troligt inte vara en sådan som TS behöver, men kan ändå vara bra att veta.

Av egen upplevd egenskap av grannarnas klippare är följande. Vi bor i ett nybyggt område där det bara kommer bli 8 hus och nu finns det 5 klara med 3 som har gräsmatta, varav en är våran.
De andra 2 som har klar gräsmatta har tomtgräns mot varandra och båda kom med varsin Worxs Landroid, det gick inte så bra trots att de hade sina begränsningslinor separerade på dryga metern. Den ena grannens klippare fick frispel när den kom för nära den andres begränsningslina. Det slutade med att de kom överens om att klippa på olika tider så de inte störde ut varandra. Sedan tycker jag att de då väldigt ofta behövde lyfta upp och flytta klipparen för hand då den även fastnade eller körde fast på olika sätt. Nu är deras gräsmattor inte krångliga med massa träd mm i vägen utan ganska plana. Jag har inte än flyttat min Husqvarna för hand, den har bara klippt utan bekymmer i sommar.

Sen tröttnade ena grannen på detta strul med olika slot-tider mm och köpte en begagnad Robomow och den har fasta klippblad i metall, så kommer något in under den gör det ont... och satan vad den låter också när den klipper, har inte vart med om detta tidigare att en robotklippare låter så mycket. Däremot har den en fördel skulle jag säga, det är när den börjar klippa så kantklipper den först längs med begränsningslinan innan den börjar klippa det övriga.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3981
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Robotklippare

Inlägg av AAKEE »

mati skrev:
En robot känns ganska tråkig.
Jo, jag har haft tråkigt i fem år nu. :geek:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Robotklippare

Inlägg av Trevlig »

Skaman skrev:
Vilken bamix stavmixer ska man köpa? Finns hur många olika förpacknings alternativ som helst...
Lite fel tråd? Du får nog skapa en mixer tråd :| :mrgreen:
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Robotklippare

Inlägg av Teslaspolen »

Oj vilken respons! Tack!

Här är situationen:

Vi har i familjen en gammal gård och hus utanför Svärdsjö. Vi bor inte där själva utan huset används för hyresturister. Det ligger 8 mil bort från där vi bor, men på sommaren så behöver bland annat den enorma gräsmattan klippas, vilket hitintills görs med en kombination av åkgräsklippare och traditionell klippare. Båda bensindrivna härken med år på nacken. Det är opraktiskt, dyrt och för att inte tala om helt oförsvarbart miljömässigt. Men det lilla problemet är att området är så pass stort att jag inte riktigt vet om det finns robotmodeller som faktiskt klarar av jobbet. Gården är enligt hitta.se strax över 10 000m2 stor, men på korsar en jord/grusväg, flertalet större hus, träd och buskage. Men ändå, stort. Ska se om jag kan fixa någon snabb kartbild.

Hemma på gården där vi bor är det så mycket vilttomt och blomsteräng att den lilla gräsmattan vi har där kör vi med manuell batteriklippare och har aldrig brytt oss om med någon robot. Den klipparen är inne på sitt 5e år nu och har aldrig behövt servas. Och där håller jag med Mati, det är lite avkopplande att gå runt en timme med någon bra podcast.

Förresten, detta är helt enligt Teslas uppdrag. Skynda på elektrifering och hållbar energi. Vi kastar ut bensinslukare och skaffar batteridrivet. ;) En stavmixer är så vitt jag vet redan helt elektrifierad om du nu inte har någon udda modell ifrån Nissan/Renaults gamla reklamfilmer.
Skriv svar