Klicka, watch replay. Scrolla ner lite till videon. Verkligen värt att titta på.

Moderator: Redaktion
Jag bedömde också chanserna som små att den skulle lyckas att landa och trodde inte mina ögon när jag så den landa. Det såg för enkelt ut. Helt otroligt att skjuta upp något sådant i rymden, skicka iväg sin nyttolast och sedan landa på marken igen. Förutom att det är en gigantisk teknisk bedrift och gör att rymdresepriset kan sänkas så minskas också nedskräpningen i vår närmaste rymd när vi kan börja återanvända det som vi skickar upp. En del saker kan man visserligen skicka tillbaka till Jorden och låta krascha i havet men vet inte om det är något bättre vad gäller nedskräpningen egentligen. Funderade innan på vad som hände med andra steget på raketen efter att satelliterna skjutits ut i sin omloppsbana. Denna del är ju ännu svårare att få tillbaka kontrollerat till Jorden men Elon kanske lyckas med detta också en dag.TiborBlomhall skrev:Shit va roligt!![]()
Och all heder åt er som vakade! Ska jag vara ärlig bedömde jag chanserna som så små att missade sömnen inte skulle löna sig.![]()
Mänsklighetens väg till stjärnorna har just öppnats.
(Hittills hade vi de enstaka männens väg - men det här innebär en decimering av priset för en rymdresa.)
+1Daoops skrev:...och endast tomten är vaken (enligt resten av hushållet tydligen väldigt tomtigt att vakna mitt i natten för det här). Go SpaceX!!
Andra steget styrs tillbaka ner mot atmosfären och brinner upp, den bidrar inte särskilt mycket till nedskräpningen i rymden. Elon har sagt att han ska börja arbeta med landning av andra steget när han har reguläraflygningar till Mars, det är alltså riktigt svårt och dyrt.Svenssons skrev:Förutom att det är en gigantisk teknisk bedrift och gör att rymdresepriset kan sänkas så minskas också nedskräpningen i vår närmaste rymd när vi kan börja återanvända det som vi skickar upp. En del saker kan man visserligen skicka tillbaka till Jorden och låta krascha i havet men vet inte om det är något bättre vad gäller nedskräpningen egentligen. Funderade innan på vad som hände med andra steget på raketen efter att satelliterna skjutits ut i sin omloppsbana. Denna del är ju ännu svårare att få tillbaka kontrollerat till Jorden men Elon kanske lyckas med detta också en dag.
Återvinns Dragon vid varje uppskjutning? Är det samma Dragon man skickar upp varje gång, eller hur funkar det?LarsL skrev:Tänk vad mycket smartare detta är en den galna idén med rymdfärjan. Jag kan fortfarande inte förstå hur man kan få för sig att det är en bra idé att skicka upp en bjässe på 80 ton rymden helt utan nytta, Dragon väger i jämförelse 4 ton. Kostnaden per kg till rymden ligger nu på ca 100kkr, vad jag kan se... Är detta måne skillnaden mellan statligverksamhet och privat?
Om kapseln, alltså Dragonspacekraft, har något som ska tillbaka till jorden så kan den landas med fallskärmar. Att landa med fallskärm är en säker och relativt enkel metod.bylund skrev:Det är väl bara förstasteget man försöker återvinna. Andrasteget förstörs fortfarande, och själva kapseln sitter ju där, så den får man knappast tillbaka.
Är du säker? Dragon I har man ju landat tidigare - den första man landade hänger i taket i SpaceX kontor.bylund skrev:Det är väl bara förstasteget man försöker återvinna. Andrasteget förstörs fortfarande, och själva kapseln sitter ju där, så den får man knappast tillbaka.
Man måste väl kunna styra också? Även en fallskärmsbromsad Dragon lär göra ont att få i huvudet.Herr X skrev:
Är det inte bara att låta den störta mot jorden och sedan deploya fallskärmarna för att sänka farten?
Jodå, ekot i P1 hade det i alla sina sändningar i morse!Bod skrev:Och som sagt inte ett ord i Svenska medier, i varje fal inte i Ekot, DN SVD eller Expressen vad jag har sett.
Enda spillran av journalism kvar i Sverige.Jerker skrev:Jodå, ekot i P1 hade det i alla sina sändningar i morse!Bod skrev:Och som sagt inte ett ord i Svenska medier, i varje fal inte i Ekot, DN SVD eller Expressen vad jag har sett.
Det är därför man siktar på havet, eller som i Ryssarnas fall mitt ute på stäppen.bylund skrev:Man måste väl kunna styra också? Även en fallskärmsbromsad Dragon lär göra ont att få i huvudet.Herr X skrev:
Är det inte bara att låta den störta mot jorden och sedan deploya fallskärmarna för att sänka farten?
Men de hade iaf en notis med korrekt innehåll. Jag kan tänka mig att de återkommer senare med en mer utförlig artikel. Har för mig att de ofta gör så.TiborBlomhall skrev:Enda spillran av journalism kvar i Sverige.Jerker skrev:Jodå, ekot i P1 hade det i alla sina sändningar i morse!Bod skrev:Och som sagt inte ett ord i Svenska medier, i varje fal inte i Ekot, DN SVD eller Expressen vad jag har sett.
Att Aftonbladet inte fattar är väl OK - men att Sveriges största tekniktidning bara har ett litet notis? http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 954144.ece
Bra där!TiborBlomhall skrev:F*CK IT jag orkar inte vänta till i morgon, utan kör morgondagens nyhetsartikel redan idag!![]()
http://teslaclubsweden.se/spacex-lyckade-landning/
Så det blir två nyheter idag och inga i morgon...
+1TiborBlomhall skrev:F*CK IT jag orkar inte vänta till i morgon, utan kör morgondagens nyhetsartikel redan idag!![]()
Tackar! Men är det inte 4 nyheter? SpaceX, Malmöbutiken, Magdalena och Spotify?TiborBlomhall skrev:F*CK IT jag orkar inte vänta till i morgon, utan kör morgondagens nyhetsartikel redan idag!![]()
Det är nog så illa. Det har legat nästan högst upp på förstasidan på reddit hela dagen men det verkar inte ens som att dom tar sig dit på förmiddagen för att kolla vad som händer. Bäst att inte chansa på utländska nyheter förens Fox News och The onion släpper någotTiborBlomhall skrev:DN-s artikel: http://www.dn.se/resor/nyheter/raketen- ... -landning/
Första svenska tidningen som kör nyheten högst uppe på sin sajt.
De svenska tidningarna verkar saxa nyheten från de amerikanska - och det är ju nu det börjar bli morgon där borta och tidningarna kommit ut...