{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av PhR34k »

termosen skrev:
PhR34k skrev:
larsw skrev:
Skulle ju fått en S LR nu i september så jag testade att fråga om leveranstiderna:

”Vi har inget estimat för leverans i dagsläget, och all tillgänglig information som finns kommer du kunna se på ditt tesla konto under din order.”

Undrar vad ”inget estimat” skulle betyda på Elon-tid.
Vår 2021, förhoppningsvis innan statens nya mupp regler
Bonusförändringarna är ju tänkt att gälla från 1 januari. Så att få bilen innan det verkar kört.
Var väl så att de ska ha förslag färdigt till 1 Jan men att den ska börja gälla 1 juni?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

larsw skrev:
Skulle ju fått en S LR nu i september så jag testade att fråga om leveranstiderna:

”Vi har inget estimat för leverans i dagsläget, och all tillgänglig information som finns kommer du kunna se på ditt tesla konto under din order.”

Man borde ju kunna kosta på sig att svara Q1 2022 som det står på hemsidan.
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

PhR34k skrev:
termosen skrev:
PhR34k skrev:
larsw skrev:

Vår 2021, förhoppningsvis innan statens nya mupp regler
Bonusförändringarna är ju tänkt att gälla från 1 januari. Så att få bilen innan det verkar kört.
Var väl så att de ska ha förslag färdigt till 1 Jan men att den ska börja gälla 1 juni?
Jag tolkade det som att bonus-förändringarna ska gälla från 1 januari, och malus-förändringarna från 1 juli.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av larsw »

Fredrik j skrev:

Kanske inte gäller heller.

Av en slump fick jag från annat insatt håll (fråga inte) höra att Nederländerna saknar delar till S/X Plaid som ska lokalmonteras, saknar i bemärkelsen okänt leveransdatum. Om de så får bilarna kan de inte slutleverera dem. Samma gäller S/X LR.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

larsw skrev:
Fredrik j skrev:

Av en slump fick jag från annat insatt håll (fråga inte) höra att Nederländerna saknar delar till S/X Plaid som ska lokalmonteras, saknar i bemärkelsen okänt leveransdatum. Om de så får bilarna kan de inte slutleverera dem. Samma gäller S/X LR.
Min killgissning blir bakskärmen med kinaluckan samt ccs-kontakten. viewtopic.php?f=10&t=26220

Den lär inte hamna på ritbordet innan US-produktionen är i full gång utan problem och alla temporära lösningar är fixade. Rich Rebuilds genomgång imponerade inte. :(
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

dstr skrev:
Rich Rebuilds genomgång imponerade inte. :(
Det känns som dom behöver lägga ned Fremont innan det blir bättre :( Det verkar sitta djupt i kulturen. Jag fattar inte varför man bygger en kanon-design och en jättefin bil (förutom några detaljer) och så slarvar man med montering och QC.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

larsw skrev:
Fredrik j skrev:

S/X kommer levereras färdigmonterade till Europa som man gör med 3/Y. Tilburg kommer stängas eller användas till annat. Länk: https://www.nu.nl/auto/6122612/tesla-tr ... tocht.html
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

spacecoin skrev:
dstr skrev:
Rich Rebuilds genomgång imponerade inte. :(
Det känns som dom behöver lägga ned Fremont innan det blir bättre :( Det verkar sitta djupt i kulturen. Jag fattar inte varför man bygger en kanon-design och en jättefin bil (förutom några detaljer) och så slarvar man med montering och QC.
Då har du inte sett youtube-klippet. Det handlar om delar som helt enkelt inte passar, inte att det skulle vara dåligt monterat.

Trösklarna ser ut som man använt de gamla på ett helt nytt ramverk för batteriet (eller så är det dom nya trösklarna för 4680-packet som inte finns ännu?) och andra detaljer som helt enkelt är felaktigt utformade. Det ser ut som en prov- eller nollseriebil.
Esterox

Inlägg av Esterox »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Sidokrockkuddar bak är ju ganska ovanligt. Har alla teslor kuddar i baksätet?
Vad menar du? Sidokrockkuddar bak är en gardin som kommer ner från takbalken, brukar täcka både fram och bak. Finns som tillval iaf hos de flesta bättre tillverkare, Tesla har vad jag vet haft det som standard sedan Model S kom då det är en säkerhetssak.
Gardin är ju enbart för att skydda glas osv. Sidokrockkuddar är ju oftast tillval.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Esterox skrev:
Gardin är ju enbart för att skydda glas osv. Sidokrockkuddar är ju oftast tillval.
Ja jag insåg att jag blandat ihop dem, Model X verkar dock ha sidokrockkuddar och det är standard på den men det är ju som som sagt en mer ovanlig sak.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Edmunds testar Plaid med klickvänlig rubrik...
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av larsw »

spacecoin skrev:
Edmunds testar Plaid med klickvänlig rubrik...
Ouch.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Är ändå den bästa review som jag sett av Plaid, väldigt saklig och lyfter både för och nackdelar utan att desperat söka efter dom.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Yoke ratten är verkligen en joke... Tycker det var en bra review med, lägger fokus på vad som är problemen. Lite coola kommentarer: "for billionaires in cocktail bars" och only good for one thing "drag racing" :D
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Vilken tråkgubbe! Ska man bara ha en bil att förflytta sig i kan man väl köpa en Skoda eller en Kia eller vadsomhelst. Vill man ha en ball bil är Plaid ett fynd!
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Tycker ändå den var rätt insiktsfull. Tippade mig över lite mot LR istället för Plaid faktiskt.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av larsw »

dd88 skrev:
Är ändå den bästa review som jag sett av Plaid, väldigt saklig och lyfter både för och nackdelar utan att desperat söka efter dom.
Jo. Tänkte på slutklämmen.
Asterix

Inlägg av Asterix »

"Model S. Uppsk. leverans: i mitten av 2022" står det nu på hemsidan.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Asterix skrev:

Vilket skämt. 1,5 år utan leveranser. Minst. Borde väl vara bra för värdet på våra befintliga bilar dock.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Betyder inte nödvändigtvis att redan lagda beställningar inte levereras under Q1. #hoppas
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

MWall skrev:
Asterix skrev:

Vilket skämt. 1,5 år utan leveranser. Minst. Borde väl vara bra för värdet på våra befintliga bilar dock.
Gjorde ju misstaget och sålde min Model S innan jag fått leverans. Men det visste jag inte då, då var leverans Q1 2021 ...
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

termosen skrev:
MWall skrev:
Asterix skrev:

Gjorde ju misstaget och sålde min Model S innan jag fått leverans. Men det visste jag inte då, då var leverans Q1 2021 ...
Gjorde samma misstag.....
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Tars skrev:
termosen skrev:
MWall skrev:
Asterix skrev:

Gjorde samma misstag.....
Upplevs så klart surt, trodde jag var så jävla smart. Sålde till bra pris, beställde innan nya modellen presenterades i tron om prishöjning, och att jag skulle ha leverans i April innan förmånsförändringarna och med 70k i bonus istället för 60k.
Nu står jag här med en Passat som bryggbil, höjda förmånsvärden som antagligen går upp ännu mer i 2022, samt ingen bonus.

Allt har ju slagit in som jag trodde, förutom att Tesla inte kan leverera produkten i tid. Och alternativen för liknande bil i vettig kostnad finns liksom inte, då är det en hybrid 5-serie eller liknande som gäller. Inte bestämt mig hur jag ska göra. Drömmen vore så klart om Tesla helt plötsligt kunde leverera bilen i Q4, men det ser föga troligt ut.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Såg MKBHDs nya video tidigare idag och det nya UI:t med nya datorn verkar ju riktigt soft, är sådana saker som skapar riktiga ”vill ha” känslor iaf hos mig.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Har vi fortfarande ingen aning om varför ”nya” S och X har blivit så kraftigt försenade? Förändringarna är ju, av allt att döma, ganska små. Har det framkommit om/hur batteriet är förändrat?
Skriv svar