Var väl så att de ska ha förslag färdigt till 1 Jan men att den ska börja gälla 1 juni?termosen skrev:Bonusförändringarna är ju tänkt att gälla från 1 januari. Så att få bilen innan det verkar kört.PhR34k skrev:Vår 2021, förhoppningsvis innan statens nya mupp reglerlarsw skrev:Skulle ju fått en S LR nu i september så jag testade att fråga om leveranstiderna:
”Vi har inget estimat för leverans i dagsläget, och all tillgänglig information som finns kommer du kunna se på ditt tesla konto under din order.”
Undrar vad ”inget estimat” skulle betyda på Elon-tid.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Man borde ju kunna kosta på sig att svara Q1 2022 som det står på hemsidan.larsw skrev:Skulle ju fått en S LR nu i september så jag testade att fråga om leveranstiderna:
”Vi har inget estimat för leverans i dagsläget, och all tillgänglig information som finns kommer du kunna se på ditt tesla konto under din order.”
Jag tolkade det som att bonus-förändringarna ska gälla från 1 januari, och malus-förändringarna från 1 juli.PhR34k skrev:Var väl så att de ska ha förslag färdigt till 1 Jan men att den ska börja gälla 1 juni?termosen skrev:Bonusförändringarna är ju tänkt att gälla från 1 januari. Så att få bilen innan det verkar kört.PhR34k skrev:Vår 2021, förhoppningsvis innan statens nya mupp reglerlarsw skrev:Skulle ju fått en S LR nu i september så jag testade att fråga om leveranstiderna:
Model Y LR
Model S 100D -18
Kanske inte gäller heller.Fredrik j skrev:
Man borde ju kunna kosta på sig att svara Q1 2022 som det står på hemsidan.
Av en slump fick jag från annat insatt håll (fråga inte) höra att Nederländerna saknar delar till S/X Plaid som ska lokalmonteras, saknar i bemärkelsen okänt leveransdatum. Om de så får bilarna kan de inte slutleverera dem. Samma gäller S/X LR.
Författare och bloggare. Model S 2023
Min killgissning blir bakskärmen med kinaluckan samt ccs-kontakten. viewtopic.php?f=10&t=26220larsw skrev:Kanske inte gäller heller.Fredrik j skrev:
Av en slump fick jag från annat insatt håll (fråga inte) höra att Nederländerna saknar delar till S/X Plaid som ska lokalmonteras, saknar i bemärkelsen okänt leveransdatum. Om de så får bilarna kan de inte slutleverera dem. Samma gäller S/X LR.
Den lär inte hamna på ritbordet innan US-produktionen är i full gång utan problem och alla temporära lösningar är fixade. Rich Rebuilds genomgång imponerade inte.

Det känns som dom behöver lägga ned Fremont innan det blir bättredstr skrev:Rich Rebuilds genomgång imponerade inte.

S/X kommer levereras färdigmonterade till Europa som man gör med 3/Y. Tilburg kommer stängas eller användas till annat. Länk: https://www.nu.nl/auto/6122612/tesla-tr ... tocht.htmllarsw skrev:Kanske inte gäller heller.Fredrik j skrev:
Då har du inte sett youtube-klippet. Det handlar om delar som helt enkelt inte passar, inte att det skulle vara dåligt monterat.spacecoin skrev:Det känns som dom behöver lägga ned Fremont innan det blir bättredstr skrev:Rich Rebuilds genomgång imponerade inte.Det verkar sitta djupt i kulturen. Jag fattar inte varför man bygger en kanon-design och en jättefin bil (förutom några detaljer) och så slarvar man med montering och QC.
Trösklarna ser ut som man använt de gamla på ett helt nytt ramverk för batteriet (eller så är det dom nya trösklarna för 4680-packet som inte finns ännu?) och andra detaljer som helt enkelt är felaktigt utformade. Det ser ut som en prov- eller nollseriebil.
Gardin är ju enbart för att skydda glas osv. Sidokrockkuddar är ju oftast tillval.OfarligTesla skrev:Vad menar du? Sidokrockkuddar bak är en gardin som kommer ner från takbalken, brukar täcka både fram och bak. Finns som tillval iaf hos de flesta bättre tillverkare, Tesla har vad jag vet haft det som standard sedan Model S kom då det är en säkerhetssak.Fredrik j skrev:
Sidokrockkuddar bak är ju ganska ovanligt. Har alla teslor kuddar i baksätet?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja jag insåg att jag blandat ihop dem, Model X verkar dock ha sidokrockkuddar och det är standard på den men det är ju som som sagt en mer ovanlig sak.Esterox skrev:Gardin är ju enbart för att skydda glas osv. Sidokrockkuddar är ju oftast tillval.
Ouch.spacecoin skrev:Edmunds testar Plaid med klickvänlig rubrik...
Är ändå den bästa review som jag sett av Plaid, väldigt saklig och lyfter både för och nackdelar utan att desperat söka efter dom.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Yoke ratten är verkligen en joke... Tycker det var en bra review med, lägger fokus på vad som är problemen. Lite coola kommentarer: "for billionaires in cocktail bars" och only good for one thing "drag racing" 

Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Vilken tråkgubbe! Ska man bara ha en bil att förflytta sig i kan man väl köpa en Skoda eller en Kia eller vadsomhelst. Vill man ha en ball bil är Plaid ett fynd!
Tycker ändå den var rätt insiktsfull. Tippade mig över lite mot LR istället för Plaid faktiskt.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Jo. Tänkte på slutklämmen.dd88 skrev:Är ändå den bästa review som jag sett av Plaid, väldigt saklig och lyfter både för och nackdelar utan att desperat söka efter dom.
"Model S. Uppsk. leverans: i mitten av 2022" står det nu på hemsidan.
Asterix skrev:"Model S. Uppsk. leverans: i mitten av 2022" står det nu på hemsidan.
Vilket skämt. 1,5 år utan leveranser. Minst. Borde väl vara bra för värdet på våra befintliga bilar dock.
Betyder inte nödvändigtvis att redan lagda beställningar inte levereras under Q1. #hoppas
(Såld) M3P - Röd - vita säten
Gjorde ju misstaget och sålde min Model S innan jag fått leverans. Men det visste jag inte då, då var leverans Q1 2021 ...MWall skrev:Asterix skrev:"Model S. Uppsk. leverans: i mitten av 2022" står det nu på hemsidan.
Vilket skämt. 1,5 år utan leveranser. Minst. Borde väl vara bra för värdet på våra befintliga bilar dock.
Model Y LR
Model S 100D -18
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Gjorde samma misstag.....termosen skrev:Gjorde ju misstaget och sålde min Model S innan jag fått leverans. Men det visste jag inte då, då var leverans Q1 2021 ...MWall skrev:Asterix skrev:"Model S. Uppsk. leverans: i mitten av 2022" står det nu på hemsidan.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Upplevs så klart surt, trodde jag var så jävla smart. Sålde till bra pris, beställde innan nya modellen presenterades i tron om prishöjning, och att jag skulle ha leverans i April innan förmånsförändringarna och med 70k i bonus istället för 60k.Tars skrev:Gjorde samma misstag.....termosen skrev:Gjorde ju misstaget och sålde min Model S innan jag fått leverans. Men det visste jag inte då, då var leverans Q1 2021 ...MWall skrev:Asterix skrev:"Model S. Uppsk. leverans: i mitten av 2022" står det nu på hemsidan.
Nu står jag här med en Passat som bryggbil, höjda förmånsvärden som antagligen går upp ännu mer i 2022, samt ingen bonus.
Allt har ju slagit in som jag trodde, förutom att Tesla inte kan leverera produkten i tid. Och alternativen för liknande bil i vettig kostnad finns liksom inte, då är det en hybrid 5-serie eller liknande som gäller. Inte bestämt mig hur jag ska göra. Drömmen vore så klart om Tesla helt plötsligt kunde leverera bilen i Q4, men det ser föga troligt ut.
Model Y LR
Model S 100D -18
- OfarligTesla
- Teslaägare
Såg MKBHDs nya video tidigare idag och det nya UI:t med nya datorn verkar ju riktigt soft, är sådana saker som skapar riktiga ”vill ha” känslor iaf hos mig.
Har vi fortfarande ingen aning om varför ”nya” S och X har blivit så kraftigt försenade? Förändringarna är ju, av allt att döma, ganska små. Har det framkommit om/hur batteriet är förändrat?