Så är det väl med alla typer av framsteg genom historien. Dom ”skarpaste hjärnorna” visade sig inte vara så skarpa tillslut och så kommer det någon "idiot" och löser problemet.fth skrev:Ursäkta, men det där låter ju som mumbojumbo i mina öron, ”annan typ av vätgas”, vad skulle det vara, deuterium, tritium?GreenMachine skrev:Är ganska väl insatt i ett intressant projekt inom vätgas och får nog säga att det hänt en hel del som förändrar förutsättningarna inom/för vätgas.
Framför allt så har det hänt rätt mycket när det kommer till energikonsumtion vid produktion av vätgas, samt lagring men om det kommer till just personbilar in någon närtid kanske är lite för tidigt att säga.
Har varit och tittat på och laddat min elbil också på helt fristående (hemlig) anläggning som inte är större än 3x3 meter. Två platser för att tanka vätas och två för el-laddning. Helt självproducerande dvs det behövs inga tankbilar eller gasflaskor och allt sker på plats. Först kondenserar man vatten ur luften som man därefter gör om, till vätgas, som i sin tur sedan kan användas till att även genera el om behov.
Genom att man hittat nya sätt att producera vätgas på, eller om man nu ska vara helt korrekt kanske, kommit på att det krävs långt mindre energi för att skapa en lite annan typ av vätgas än ”vanlig” vätgas, men som i de här sammanhangen fungerar på samma sätt så har man inte heller några stora behov av annat än normal elanslutning.![]()
Kan du utveckla lite, vad är det som gör den här vätgasen annorlunda? Hur har dom lyckats med att få framställningen att kräva ”långt mindre energi”, det låter ju också helt otroligt med tanke på att detta är ett problem som det har arbetats på under tiotals år av några av jordens skarpaste hjärnor, och att befintliga processer i många fall närmar sig den teoretiska gränsen för effektivitet…![]()
/fth
Var själv rätt skeptisk i början men .. Men efter att ha sett det i verkligheten så blev jag allt mer intresserad. Så för att svara på din fråga på en nivå som förhoppningvis kanske inte gör till inte bara mumbojumbo men utifrån att jag nu själv inte direkt är professor i fysik eller kan dra alla detaljer på ett webbforum.
Om du googlar ”exotic atoms” så kan du på läsa att en exotisk atom är en helt vanlig atom Till vilken en eller flera partiklar ersatts av andra partiklar med samma laddning. Kalla det en fejk, atom då kanske. Man kan på samma sätt också göra fejk molekyler vilket det kanske mer är fåga om då H2O
Det har är i sig inte någon ny upptäckt och har inte specifikt med just väte att göra men vatten innehåller ju som bekant 2 delar. Vatten och syre- och att dela på H2O på det traditionella viset är som du just säger en välkänd vetenskap som man jobbat länge med. Huruvida det sedan var dom “skarpaste hjärnorna” lär väl dock bara historien kunna utvisa, men dock. Point made

Problemet man brottats med historiskt är med andra ord exakt det som många redan pekat på, dvs att det går åt väldigt mycket energi som för att en vattenmolekyl och orsaken till det är att elektroner är väldigt stabila vilket i sin tur gör det till en väldigt ineffektiv process och varför man man hittills just gått bet på vätgas.
Vad man nu kommit på är hur man kan utnyttja vetenskapen omkring exotiska atomer i denna process. Egentligen handlar det om en teknik där man genom att tillföra mycket lite energi, först ordnar om molekylstrukturen i (H2O) och ersätter elektroner med pioner eller muoner eller vad det nu är på ett särkilt sätt (ja det är väl här som mina egna fysikkunskaper tar slut .. ) som är mycket instabilare än vanliga elektroner men som då å andra sidan mycket lättare kan separera
Ursprunget omkring detta har dock inte primärt varit att man ville producera vätgas utan det har väl snarare varit att använda tekniken för att effektivisera förbränningsprocesser inom industrin och så har man senare komit på att man på att den även kunde användas samma teknik till att producera vätgas.
Så för att återkoppla till rubriken i tråden så händer det ganska mycket inom området men vi får väl se hur det utvecklar sig.