martinot skrev:Egentligen är E3LD större än vad Tesla berättar. Tror det är närmare 85 kW i verkligheten, men så räknar de på olika sätt (de har större buffert i botten än gamla siffrorna för E3D och andra batterierna).
Nä, nu är du nog lite fel ute.
Tesla anger inte officiellt batteristorleken.
Men man kan tex se hur mycket ström man får ur batteriet i EPA-testerna i USA(EPA = USAs WLTP-motsvarighet).
Model 3 P 2021 ( som min med det som i EU heter E3LD) med 2170L-cellen använde 80.818Wh från helt fulladdat, via en natts vila har jag för mig och sedan körning tills bilen inte längre rör sig. Gamla Panasonicbatteriet levererade 78.557Wh.
( de två sista sidorna i certifieringsdokumentet:
https://iaspub.epa.gov/otaqpub/display_ ... 235&flag=1
Jag( och ganska många andra) använder Scan My Tesla, ett program som med hjälp av canbus kan lyssna av all canbustrafiken i bilen. Med Scan My Tesla can man se batteriets märkstorlek( ”full pack when new”). Man kan även se vilken kapacitet BMS bedömer att batteriet har just nu( Nominal Full Pack, NFP), samt buffern.
Nya E3LD/2170L har 82.1kWh märkstorlek men når normalt aldrig riktigt upp dit. Jag har någon form av världsrekord med en Nominal Full Pack på 81.6 vid ett tillfälle.
Mitt batteri visade 80.7kWh när jag hämtat bilen, och den visar 80.7 fortfarande.
Det finns inte en chans att det nya batteriet är 85 kWh, utan det är märkt 82.1 men når inte riktigt dit i praktiken.
Tesla kör med 4.5% buffer i alla NCA-batterier. Buffern är 4.5% av nominal full pack så i mitt fall var den 3.7kWh när jag hade en NFP på 81.6kwh. Nu när NFP är 80.7kwh är buffern 3.6kWh.
Om man inte hade fått till en del effektiviseringar hade inte rangen blivit 614km med E3LD.
560km med det gamla E3D(77.8kwh) hade blivit kring 583km om vi tittar på vad man får ut ur både det gamla och nya och multiplicerar skillnaden med 560km.
Model 3 LR fick en rejäl boost i EPA i USA i och med refresh/faceliften. Detta trots att den då inte såldes med nya batteriet, utan såldes och certifierades med det gamla 77.8kWh-batteriet.
Vi pratar i storleksordningen 10% bättre range med samma batteri enligt artikeln nedan:
Enligt WLTP drar en WLTP560km kring 139Wh/km och en WLTP580km ca130Wh/km.
Det är klart att man blivit effektivare.
Matematiken 130Wh/km och 614km blir 79.8 kWh, vilket verkar ligga nära de flesta får som NFP på sina E3LD. Den batterikapacitet som bilen har vid testet sätter WLTP.