Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Aida
Inlägg: 1021
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av Aida »

Hur stor kan risken vara för detta??

http://www.vibilagare.se/nyheter/kyla-k ... ns-batteri
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av MWall »

Har inte hänt mig än iaf. Tror vi nog haft ner mot -30 här också. Som vore det Norrland. :D
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 717
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av Elix747 »

Svårt att bedöma risk. Batterierna mår ju bättre i +25 än -25. Min erfarenhet att BMS räckvidd minskar mest på vintern. Även tillgängliga kWh verkar minska mer på vintern. På sommaren verkar det stå nästan still. Sen om detta blir ett verkligt problem eller inte. Men det skulle kunna påverka livslängden.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av MWall »

Elix747 skrev:
Även tillgängliga kWh verkar minska mer på vintern.
Det har jag hört många säga men kollar jag mina TeslaFi-siffror så ser jag ingen korrelation mellan temperatur och typical range. Kan det vara så att Model 3-batteriet påverkas mer av temperaturen?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av Zalman3 »

Aida skrev:
Hur stor kan risken vara för detta??

http://www.vibilagare.se/nyheter/kyla-k ... ns-batteri
Som resande i Norrland och har kört ner till -35 grader utan problem så är jag inte oroad.
Dessutom kan jag inte ladda hemma, så är jag hemma i Umeå så kan jag inte underhålls ladda heller.

Men visst, ska bilen stå ute i -40 i en vecka, så rekommenderas att du är ansluten i ett strömuttag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 305
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av FinaFisken »

Zalman3 skrev:
Aida skrev:
Hur stor kan risken vara för detta??

http://www.vibilagare.se/nyheter/kyla-k ... ns-batteri
Som resande i Norrland och har kört ner till -35 grader utan problem så är jag inte oroad.
Dessutom kan jag inte ladda hemma, så är jag hemma i Umeå så kan jag inte underhålls ladda heller.

Men visst, ska bilen stå ute i -40 i en vecka, så rekommenderas att du är ansluten i ett strömuttag.
Exakt. Bilen skyddar sig själv mot kyla så länge den har ström.
Samma sak med värme. Jag är betydligt mer orolig för min telefons batteri vid höga temperaturer eftersom den inte kan kyla sig själv.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av 12man »

Rapporten som är underlag till artikelkedjan heter
Multiphase, Multiscale Chemomechanics at Extreme Low Temperatures: Battery Electrodes for Operation in a Wide Temperature Range
Kostar $ men detta var gratis
-80C hyfsat svalt

https://onlinelibrary.wiley.com/action/ ... ovieS1.gif
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5998
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av AAKEE »

Artikeln verkar inte ta med hela biten.
Laddning i minusgrader är direkt dåligt.
Förvaring i minusgrader har i vart fall tidigare ansetts bra för livslängden på batteriet.

Teslas batterier förvärms till över noll grader innan de laddas. Vi har alltså inte problemet med laddning i kyla.

Tesla skriver att man bör undvika förvaring av bilen mer än ett dygn i -30, så följer man det bör det inte vara några problem.
Det går ju även använda bilen/ ladda den för att hålla batteritempen i schack.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5556
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av chaffis75 »

En gammal kollega startade sin BMW diesel i typ - 35 (minns inte exakt) den motorn blev aldrig sig själv igen..

Ja extrema temperaturer är en utmaning för alla bilar skulle jag säga..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5998
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av AAKEE »

chaffis75 skrev:
En gammal kollega startade sin BMW diesel i typ - 35 (minns inte exakt) den motorn blev aldrig sig själv igen..

Ja extrema temperaturer är en utmaning för alla bilar skulle jag säga..
-46.3 är kallast hittills hemma hos mig. Bussarna körde inte pga kylan, frun behövde hämtning när kvällspasset var slut.
Såklart att dubbelgaraget var som en snickeriverkstad pga ombygge badrum så bilen stod ute. ”Popp-popp” så var bägge drivaxeldamasker fram i två delar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
HenrikC
Inlägg: 782
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av HenrikC »

Gå sönder lär batterierna inte göra. Alla bilkomponenter brukar testas i kyla, ofta -40 eller så. Däremot blir räckvidden med ett så kallt batteri usel och snabbladdningen blir slöladdning tills dess att batteriet fått upp temperaturen.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av Elof »

Var med om minus 46 i lumpen i norra Sverige. Även så välrenommerade motorer som Volvo B230F (240, 740, 940) havererade. En packbox i toppen har jag för mig att det var, runt kamaxeln, som trycktes ut. Förmodligen för att oljan blev väldigt trögflytande i yttre delar av motorn.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 717
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av Elix747 »

MWall skrev:
Elix747 skrev:
Även tillgängliga kWh verkar minska mer på vintern.
Det har jag hört många säga men kollar jag mina TeslaFi-siffror så ser jag ingen korrelation mellan temperatur och typical range. Kan det vara så att Model 3-batteriet påverkas mer av temperaturen?
Det är ju svårt att veta exakt. Det kan ju bero på vilken kemi man har i sitt batteri, då de förmodligen är olika känsliga. Även hur kallt batteriet har varit. Jag har haft bilen ner mot -25 på vintern. Även BMS vs teslafi kan ju visa olika. Man skulle kunna anta att det inte är bra för batterier att parkeras eller köras i för kalla temperaturer. Jag har bara en referens, min egen bil, vilket inte är så stort underlag. Det som händer är att 100% blir färre km på vintern än sommaren. Tex ca 467 km i vintras och 474km nu. Likadant förra vintern fast några km fler. Det behöver ju inte betyda att degraderingen sker på vintern, utan endast att BMS räknar kortare på vintern. Jag tror inte att detta är något stort problem på tesla, men ändå intressant. Får helt enkelt söka mer i forskningen kring detta ämne.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av Leo »

Och AdBlue för dieselbilarnas avgasrening fryser vid -11… (sen måste systemen konstrueras för att hantera det. Lyckas inte alltid så bra om ni googlar)

Så alla bilar har nog olika utmaningar vid kyla. Tror nog elbilar i längden statistiskt sett har färre problem av kyla än ICE-bilar.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av mati »

Det roliga är ju att fossilbilar kan ha svårt att starta på vintern just eftersom 12V-batteriet inte klarar kyla så bra. Jag har dock aldrig upplevt att elbilen inte ville starta. Och inte mina andra eldrivna prylar heller. Jag brukar anföra detta som en av de största fördelarna med t.ex. batteridrivna (åk-)gräsklippare osv, just att de alltid startar utan minsta knussel, även efter en lång vinter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4526
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av dstr »

Klickbait-rubriker. Leta reda på ursprunget...

"SLAC researchers are working to understand the effects of the extreme temperatures of distant planets"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av LarsL »

För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5998
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
Det torde vara lite beroende på batterityp men för li ion generellt ogillar de att laddas om cellerna är minusgrader. Det är temperaturen på cellerna som avgör, vilket kan vara svårt att veta men generellt blir ju batteriet varmt av användning så ladda direkt efter körning torde lösa det.

Li ion mår inte dåligt av att stå kallt, tvärtom är min uppfattning att kyla sparar batteriet från degradering av tid.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
I manualen står att man ska ladda batterierna inomhus på vintern. Samtidigt står det också att de ska förvaras fulladdade och att de ska underhållsladdas varje månad. Troligen är det inte samma batterikemi som i bilen, annars låter det ju galet.
Jag plockar alltid ut batteriet när jag laddar mopeden. Det är jättesmidigt, för då slipper man parkera mopeden i närheten av ett vägguttag. Ingen större uppoffring med andra ord.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
I manualen står att man ska ladda batterierna inomhus på vintern. Samtidigt står det också att de ska förvaras fulladdade och att de ska underhållsladdas varje månad. Troligen är det inte samma batterikemi som i bilen, annars låter det ju galet.
Jag plockar alltid ut batteriet när jag laddar mopeden. Det är jättesmidigt, för då slipper man parkera mopeden i närheten av ett vägguttag. Ingen större uppoffring med andra ord.
Dottern tyckte det var en stor befrielse när hon slapp lyfta ur batteriet varje dag efter turen till skolan. Men jag tänker att det blir tvunget på vintern.

Tyvärr verkar ju batteripacket sakna allt av kontroll och övervakning när det gäller temperatur.
Också superkonstigt att inte kunna ladda till 80 eller 90% automatiskt.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Batterier till elmopeder, elcyklar och elsparkcyklar är väl ofta designade för att gå sönder efter några år?

Och det går då inte att få tag i dem som reservdel = mer nyförsäljning.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
Batterier till elmopeder, elcyklar och elsparkcyklar är väl ofta designade för att gå sönder efter några år?

Och det går då inte att få tag i dem som reservdel = mer nyförsäljning.
Många av dem består av 18650 celler och är därmed ganska lätta att fixa om man vill. Men ja de verkar vara byggda och designade som mobiltelefoner och alltså prioritera prestanda för de första åren och sedan hoppas de att resten av cykeln/mopeden är slut också, antar jag.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
I manualen står att man ska ladda batterierna inomhus på vintern. Samtidigt står det också att de ska förvaras fulladdade och att de ska underhållsladdas varje månad. Troligen är det inte samma batterikemi som i bilen, annars låter det ju galet.
Jag plockar alltid ut batteriet när jag laddar mopeden. Det är jättesmidigt, för då slipper man parkera mopeden i närheten av ett vägguttag. Ingen större uppoffring med andra ord.
Dottern tyckte det var en stor befrielse när hon slapp lyfta ur batteriet varje dag efter turen till skolan. Men jag tänker att det blir tvunget på vintern.

Tyvärr verkar ju batteripacket sakna allt av kontroll och övervakning när det gäller temperatur.
Också superkonstigt att inte kunna ladda till 80 eller 90% automatiskt.
Det kan inte min bil heller. :oops:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:

Det kan inte min bil heller. :oops:
Kunde inte min Leaf heller och det var ju obra. Möjligt att Nissan hade samma tanke som elcykel tillverkarna om att bilen ändå är slut efter 16000 mil och 6 år. …Men då borde de gjort en sämre bil.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader

Inlägg av RagWal »

LarsL skrev:
Teslaspolen skrev:

Det kan inte min bil heller. :oops:
Kunde inte min Leaf heller och det var ju obra. Möjligt att Nissan hade samma tanke som elcykel tillverkarna om att bilen ändå är slut efter 16000 mil och 6 år. …Men då borde de gjort en sämre bil.
Fast leafen kan iaf ställas att ladda till max 80%
Skriv svar