Elbilsbatterier går sönder av minusgrader
Moderator: Redaktion
Re: Elbilsbatterier går sönder av minusgrader
Har inte hänt mig än iaf. Tror vi nog haft ner mot -30 här också. Som vore det Norrland. 

Svårt att bedöma risk. Batterierna mår ju bättre i +25 än -25. Min erfarenhet att BMS räckvidd minskar mest på vintern. Även tillgängliga kWh verkar minska mer på vintern. På sommaren verkar det stå nästan still. Sen om detta blir ett verkligt problem eller inte. Men det skulle kunna påverka livslängden.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Det har jag hört många säga men kollar jag mina TeslaFi-siffror så ser jag ingen korrelation mellan temperatur och typical range. Kan det vara så att Model 3-batteriet påverkas mer av temperaturen?Elix747 skrev:Även tillgängliga kWh verkar minska mer på vintern.
Som resande i Norrland och har kört ner till -35 grader utan problem så är jag inte oroad.Aida skrev:
Dessutom kan jag inte ladda hemma, så är jag hemma i Umeå så kan jag inte underhålls ladda heller.
Men visst, ska bilen stå ute i -40 i en vecka, så rekommenderas att du är ansluten i ett strömuttag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- FinaFisken
- Teslaägare
Exakt. Bilen skyddar sig själv mot kyla så länge den har ström.Zalman3 skrev:Som resande i Norrland och har kört ner till -35 grader utan problem så är jag inte oroad.Aida skrev:
Dessutom kan jag inte ladda hemma, så är jag hemma i Umeå så kan jag inte underhålls ladda heller.
Men visst, ska bilen stå ute i -40 i en vecka, så rekommenderas att du är ansluten i ett strömuttag.
Samma sak med värme. Jag är betydligt mer orolig för min telefons batteri vid höga temperaturer eftersom den inte kan kyla sig själv.
Rapporten som är underlag till artikelkedjan heter
-80C hyfsat svalt
https://onlinelibrary.wiley.com/action/ ... ovieS1.gif
Kostar $ men detta var gratisMultiphase, Multiscale Chemomechanics at Extreme Low Temperatures: Battery Electrodes for Operation in a Wide Temperature Range
-80C hyfsat svalt
https://onlinelibrary.wiley.com/action/ ... ovieS1.gif
ms 76132 "Eleamore"
Artikeln verkar inte ta med hela biten.
Laddning i minusgrader är direkt dåligt.
Förvaring i minusgrader har i vart fall tidigare ansetts bra för livslängden på batteriet.
Teslas batterier förvärms till över noll grader innan de laddas. Vi har alltså inte problemet med laddning i kyla.
Tesla skriver att man bör undvika förvaring av bilen mer än ett dygn i -30, så följer man det bör det inte vara några problem.
Det går ju även använda bilen/ ladda den för att hålla batteritempen i schack.
Laddning i minusgrader är direkt dåligt.
Förvaring i minusgrader har i vart fall tidigare ansetts bra för livslängden på batteriet.
Teslas batterier förvärms till över noll grader innan de laddas. Vi har alltså inte problemet med laddning i kyla.
Tesla skriver att man bör undvika förvaring av bilen mer än ett dygn i -30, så följer man det bör det inte vara några problem.
Det går ju även använda bilen/ ladda den för att hålla batteritempen i schack.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
En gammal kollega startade sin BMW diesel i typ - 35 (minns inte exakt) den motorn blev aldrig sig själv igen..
Ja extrema temperaturer är en utmaning för alla bilar skulle jag säga..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-46.3 är kallast hittills hemma hos mig. Bussarna körde inte pga kylan, frun behövde hämtning när kvällspasset var slut.chaffis75 skrev:En gammal kollega startade sin BMW diesel i typ - 35 (minns inte exakt) den motorn blev aldrig sig själv igen..
Såklart att dubbelgaraget var som en snickeriverkstad pga ombygge badrum så bilen stod ute. ”Popp-popp” så var bägge drivaxeldamasker fram i två delar.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Gå sönder lär batterierna inte göra. Alla bilkomponenter brukar testas i kyla, ofta -40 eller så. Däremot blir räckvidden med ett så kallt batteri usel och snabbladdningen blir slöladdning tills dess att batteriet fått upp temperaturen.
Var med om minus 46 i lumpen i norra Sverige. Även så välrenommerade motorer som Volvo B230F (240, 740, 940) havererade. En packbox i toppen har jag för mig att det var, runt kamaxeln, som trycktes ut. Förmodligen för att oljan blev väldigt trögflytande i yttre delar av motorn.
Det är ju svårt att veta exakt. Det kan ju bero på vilken kemi man har i sitt batteri, då de förmodligen är olika känsliga. Även hur kallt batteriet har varit. Jag har haft bilen ner mot -25 på vintern. Även BMS vs teslafi kan ju visa olika. Man skulle kunna anta att det inte är bra för batterier att parkeras eller köras i för kalla temperaturer. Jag har bara en referens, min egen bil, vilket inte är så stort underlag. Det som händer är att 100% blir färre km på vintern än sommaren. Tex ca 467 km i vintras och 474km nu. Likadant förra vintern fast några km fler. Det behöver ju inte betyda att degraderingen sker på vintern, utan endast att BMS räknar kortare på vintern. Jag tror inte att detta är något stort problem på tesla, men ändå intressant. Får helt enkelt söka mer i forskningen kring detta ämne.MWall skrev:Det har jag hört många säga men kollar jag mina TeslaFi-siffror så ser jag ingen korrelation mellan temperatur och typical range. Kan det vara så att Model 3-batteriet påverkas mer av temperaturen?Elix747 skrev:Även tillgängliga kWh verkar minska mer på vintern.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
Och AdBlue för dieselbilarnas avgasrening fryser vid -11… (sen måste systemen konstrueras för att hantera det. Lyckas inte alltid så bra om ni googlar)
Så alla bilar har nog olika utmaningar vid kyla. Tror nog elbilar i längden statistiskt sett har färre problem av kyla än ICE-bilar.
Så alla bilar har nog olika utmaningar vid kyla. Tror nog elbilar i längden statistiskt sett har färre problem av kyla än ICE-bilar.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Det roliga är ju att fossilbilar kan ha svårt att starta på vintern just eftersom 12V-batteriet inte klarar kyla så bra. Jag har dock aldrig upplevt att elbilen inte ville starta. Och inte mina andra eldrivna prylar heller. Jag brukar anföra detta som en av de största fördelarna med t.ex. batteridrivna (åk-)gräsklippare osv, just att de alltid startar utan minsta knussel, även efter en lång vinter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Klickbait-rubriker. Leta reda på ursprunget...
"SLAC researchers are working to understand the effects of the extreme temperatures of distant planets"
"SLAC researchers are working to understand the effects of the extreme temperatures of distant planets"
För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
Det torde vara lite beroende på batterityp men för li ion generellt ogillar de att laddas om cellerna är minusgrader. Det är temperaturen på cellerna som avgör, vilket kan vara svårt att veta men generellt blir ju batteriet varmt av användning så ladda direkt efter körning torde lösa det.LarsL skrev:För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
Li ion mår inte dåligt av att stå kallt, tvärtom är min uppfattning att kyla sparar batteriet från degradering av tid.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
I manualen står att man ska ladda batterierna inomhus på vintern. Samtidigt står det också att de ska förvaras fulladdade och att de ska underhållsladdas varje månad. Troligen är det inte samma batterikemi som i bilen, annars låter det ju galet.LarsL skrev:För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
Jag plockar alltid ut batteriet när jag laddar mopeden. Det är jättesmidigt, för då slipper man parkera mopeden i närheten av ett vägguttag. Ingen större uppoffring med andra ord.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dottern tyckte det var en stor befrielse när hon slapp lyfta ur batteriet varje dag efter turen till skolan. Men jag tänker att det blir tvunget på vintern.mati skrev:I manualen står att man ska ladda batterierna inomhus på vintern. Samtidigt står det också att de ska förvaras fulladdade och att de ska underhållsladdas varje månad. Troligen är det inte samma batterikemi som i bilen, annars låter det ju galet.LarsL skrev:För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
Jag plockar alltid ut batteriet när jag laddar mopeden. Det är jättesmidigt, för då slipper man parkera mopeden i närheten av ett vägguttag. Ingen större uppoffring med andra ord.
Tyvärr verkar ju batteripacket sakna allt av kontroll och övervakning när det gäller temperatur.
Också superkonstigt att inte kunna ladda till 80 eller 90% automatiskt.
- Off Grid Byggaren
Batterier till elmopeder, elcyklar och elsparkcyklar är väl ofta designade för att gå sönder efter några år?
Och det går då inte att få tag i dem som reservdel = mer nyförsäljning.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Många av dem består av 18650 celler och är därmed ganska lätta att fixa om man vill. Men ja de verkar vara byggda och designade som mobiltelefoner och alltså prioritera prestanda för de första åren och sedan hoppas de att resten av cykeln/mopeden är slut också, antar jag.Off Grid Byggaren skrev:Batterier till elmopeder, elcyklar och elsparkcyklar är väl ofta designade för att gå sönder efter några år?
- Teslaspolen
- Teslaägare
Det kan inte min bil heller.LarsL skrev:Dottern tyckte det var en stor befrielse när hon slapp lyfta ur batteriet varje dag efter turen till skolan. Men jag tänker att det blir tvunget på vintern.mati skrev:I manualen står att man ska ladda batterierna inomhus på vintern. Samtidigt står det också att de ska förvaras fulladdade och att de ska underhållsladdas varje månad. Troligen är det inte samma batterikemi som i bilen, annars låter det ju galet.LarsL skrev:För bilen är det ju ett noll (eller nära noll) problem eftersom den har koll på batteriet. Men frågan är hur man gör med mopeden? Kan den stå ute och ladda när det är svinkallt eller ska man ta in batteriet? Och ska man ta in batteriet om den bara står?
Tyvärr verkar ju batteripacket sakna allt av kontroll och övervakning när det gäller temperatur.
Också superkonstigt att inte kunna ladda till 80 eller 90% automatiskt.

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Kunde inte min Leaf heller och det var ju obra. Möjligt att Nissan hade samma tanke som elcykel tillverkarna om att bilen ändå är slut efter 16000 mil och 6 år. …Men då borde de gjort en sämre bil.Teslaspolen skrev:
Det kan inte min bil heller.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Fast leafen kan iaf ställas att ladda till max 80%LarsL skrev:Kunde inte min Leaf heller och det var ju obra. Möjligt att Nissan hade samma tanke som elcykel tillverkarna om att bilen ändå är slut efter 16000 mil och 6 år. …Men då borde de gjort en sämre bil.Teslaspolen skrev:
Det kan inte min bil heller.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729