Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåpbila
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2462
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåpbila
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
Läste denna också men förstår inte riktigt argumentet. Har en lokal elektrikerfirma som har kunder över hela samhället, kanske 5-6 likadana bilar som kör runt dagligen och aldrig någonsin har jag sett någon dra släp?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2462
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
Det är ofta när grövre kabeldragning ska göras, så körs då en kabelvagn ut.
På grund av omfattande kabelstölder går det inte att ställa ut en kabeltrumma, den stjäls nästan direkt.
På grund av omfattande kabelstölder går det inte att ställa ut en kabeltrumma, den stjäls nästan direkt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
Är väl som ägare av privata bilar, man köper inte för 99% av resorna om den inte klarar den sista 1%.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
Fast en dragkrok är ju inget konstigt för en fossilbil. Man behöver i vanliga fall inte ens fundera på om bilen kan eller får dra släp. Det är bara skruva dit en krok om man så önskar. Så sett är det irrelevant om man behöver en dragkrok hela tiden eller bara några gånger om året. Dragkrok är en en standardgrej som finns att köpa till alla bilar. Man behöver inte tänka på detta när man väljer bil.dd88 skrev:Är väl som ägare av privata bilar, man köper inte för 99% av resorna om den inte klarar den sista 1%.
Men för en elbil ser det annorlunda ut. Är dragkrok nånting man behöver, oavsett hur ofta det händer, så måste man ta hänsyn till detta från början. Och i de flesta fallen betyder det att en elbil går bort. Om den inte klarar av 100% av användningsfallen så köper man istället en bil som gör det. Och det är oftast ingen elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
Vad väger en sådan trumma då i runda slängar?Off Grid Byggaren skrev:Det är ofta när grövre kabeldragning ska göras, så körs då en kabelvagn ut.
På grund av omfattande kabelstölder går det inte att ställa ut en kabeltrumma, den stjäls nästan direkt.
Kärran kan ju inte väga många kilo, vad behöver bilen klara av, räcker det med typ 750 kg?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
Beror ju på hur stor den är. En tom kabeltrumma kan redan väga några 100kg. Och med en massa koppar på blir den rejält tung. Så nej, troligen inte.fth skrev:Vad väger en sådan trumma då i runda slängar?Off Grid Byggaren skrev:Det är ofta när grövre kabeldragning ska göras, så körs då en kabelvagn ut.
På grund av omfattande kabelstölder går det inte att ställa ut en kabeltrumma, den stjäls nästan direkt.
Kärran kan ju inte väga många kilo, vad behöver bilen klara av, räcker det med typ 750 kg?
/fth
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
mati skrev:Fast en dragkrok är ju inget konstigt för en fossilbil. Man behöver i vanliga fall inte ens fundera på om bilen kan eller får dra släp. Det är bara skruva dit en krok om man så önskar. Så sett är det irrelevant om man behöver en dragkrok hela tiden eller bara några gånger om året. Dragkrok är en en standardgrej som finns att köpa till alla bilar. Man behöver inte tänka på detta när man väljer bil.
Men för en elbil ser det annorlunda ut. Är dragkrok nånting man behöver, oavsett hur ofta det händer, så måste man ta hänsyn till detta från början. Och i de flesta fallen betyder det att en elbil går bort. Om den inte klarar av 100% av användningsfallen så köper man istället en bil som gör det. Och det är oftast ingen elbil.
Även bensinare verkar ha problem med dragvikten.
Min kompis nya (2021) Toyota Corolla.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
är du säker på att det inte är en hybrid? De flesta toyota personbilar är väl hybrider og hybrider har ju ofta lika dålig dragvikt som elbilar.bonath skrev:mati skrev:Fast en dragkrok är ju inget konstigt för en fossilbil. Man behöver i vanliga fall inte ens fundera på om bilen kan eller får dra släp. Det är bara skruva dit en krok om man så önskar. Så sett är det irrelevant om man behöver en dragkrok hela tiden eller bara några gånger om året. Dragkrok är en en standardgrej som finns att köpa till alla bilar. Man behöver inte tänka på detta när man väljer bil.
Men för en elbil ser det annorlunda ut. Är dragkrok nånting man behöver, oavsett hur ofta det händer, så måste man ta hänsyn till detta från början. Och i de flesta fallen betyder det att en elbil går bort. Om den inte klarar av 100% av användningsfallen så köper man istället en bil som gör det. Och det är oftast ingen elbil.
Även bensinare verkar ha problem med dragvikten.
Min kompis nya (2021) Toyota Corolla.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
Fast, är det inte väldigt sällan elektriker, eller vilken hantverkare som helst, har en Toyota Corolla som sin tjänstebil?bonath skrev:mati skrev:Fast en dragkrok är ju inget konstigt för en fossilbil. Man behöver i vanliga fall inte ens fundera på om bilen kan eller får dra släp. Det är bara skruva dit en krok om man så önskar. Så sett är det irrelevant om man behöver en dragkrok hela tiden eller bara några gånger om året. Dragkrok är en en standardgrej som finns att köpa till alla bilar. Man behöver inte tänka på detta när man väljer bil.
Men för en elbil ser det annorlunda ut. Är dragkrok nånting man behöver, oavsett hur ofta det händer, så måste man ta hänsyn till detta från början. Och i de flesta fallen betyder det att en elbil går bort. Om den inte klarar av 100% av användningsfallen så köper man istället en bil som gör det. Och det är oftast ingen elbil.
Även bensinare verkar ha problem med dragvikten.
Min kompis nya (2021) Toyota Corolla.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
Maxus e-Deliver 3 ?
Upp till 1000 kg nyttolast
Upp till 1200 kg dragvikt
Beroende på modell
https://viewer.ipaper.io/rsa-no/rsa-sve ... iver-3pdf/
Upp till 1000 kg nyttolast
Upp till 1200 kg dragvikt
Beroende på modell
https://viewer.ipaper.io/rsa-no/rsa-sve ... iver-3pdf/
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
Just precis. Jag har för många år sedan varit intresserad av att skaffa en Prius, det var det enda som fanns med elmotor då. Men den fick inte dra släp och då gick den fet bort.HelectriC skrev:är du säker på att det inte är en hybrid? De flesta toyota personbilar är väl hybrider og hybrider har ju ofta lika dålig dragvikt som elbilar.bonath skrev:mati skrev:Fast en dragkrok är ju inget konstigt för en fossilbil. Man behöver i vanliga fall inte ens fundera på om bilen kan eller får dra släp. Det är bara skruva dit en krok om man så önskar. Så sett är det irrelevant om man behöver en dragkrok hela tiden eller bara några gånger om året. Dragkrok är en en standardgrej som finns att köpa till alla bilar. Man behöver inte tänka på detta när man väljer bil.
Men för en elbil ser det annorlunda ut. Är dragkrok nånting man behöver, oavsett hur ofta det händer, så måste man ta hänsyn till detta från början. Och i de flesta fallen betyder det att en elbil går bort. Om den inte klarar av 100% av användningsfallen så köper man istället en bil som gör det. Och det är oftast ingen elbil.
Även bensinare verkar ha problem med dragvikten.
Min kompis nya (2021) Toyota Corolla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
Så enkelt är det inte för tågvikt kommer in i bilden och där har de rotat till det.roder99 skrev:Maxus e-Deliver 3 ?
Upp till 1000 kg nyttolast
Upp till 1200 kg dragvikt
Beroende på modell
https://viewer.ipaper.io/rsa-no/rsa-sve ... iver-3pdf/
Maxus, här ser man att ju mer man hänger på dragkroken desto mindre kan man ha kvar i skåpet.
Kod: Markera allt
Tjänstevikt: 1555 kg
Totalvikt: 2460 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1090 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 2750 kg
Känns som att de som konstruerade den eller drog upp riktlinjerna var lite mer verklighetsbaserade.
Kod: Markera allt
Tjänstevikt: 1600 kg
Totalvikt: 2300 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 2000 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 4300 kg
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
En vagn dras på hjul. Det är bara en bråkdel av kraften som behövs. (även vid uppförskörning).
Vet att vissa "miljö"modeller inte fick dra mycket. men vad är det som gör att det är få (om än att de blir fler) som har dragkrok? vad kan man göra för att ändra det? har svårt att se elmotorn skulle vara för klen. id3 har 300nm 150 hp. en fossil skulle utan bekymmer utrustas med drag.
Vet att vissa "miljö"modeller inte fick dra mycket. men vad är det som gör att det är få (om än att de blir fler) som har dragkrok? vad kan man göra för att ändra det? har svårt att se elmotorn skulle vara för klen. id3 har 300nm 150 hp. en fossil skulle utan bekymmer utrustas med drag.
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
Fattar inte heller varför elbilar ofta har så dåliga släpmöjligheter. Det kan ju knappast handla om en teknisk begränsning?Mickep skrev:En vagn dras på hjul. Det är bara en bråkdel av kraften som behövs. (även vid uppförskörning).
Vet att vissa "miljö"modeller inte fick dra mycket. men vad är det som gör att det är få (om än att de blir fler) som har dragkrok? vad kan man göra för att ändra det? har svårt att se elmotorn skulle vara för klen. id3 har 300nm 150 hp. en fossil skulle utan bekymmer utrustas med drag.
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
Bra fundering!Mickep skrev:En vagn dras på hjul. Det är bara en bråkdel av kraften som behövs. (även vid uppförskörning).
Vet att vissa "miljö"modeller inte fick dra mycket. men vad är det som gör att det är få (om än att de blir fler) som har dragkrok? vad kan man göra för att ändra det? har svårt att se elmotorn skulle vara för klen. id3 har 300nm 150 hp. en fossil skulle utan bekymmer utrustas med drag.
Nej, det är ju verkligen inte så att det saknas kraft. Mina bilar skulle ju med lätthet kunna dra en 3500 kg släpkärra om de bara fick och hade draganordning för det. Finns ju också många spektakulära filmer som tillverkarna lagt ut där deras bilar drar riktigt tungt.
Men varför är de då begränsade? Har det med räckvidd att göra? Återigen får jag slänga ut frågan om detta påverkar WLTP eller EPA cykeln? Det är ju självklart att bilen kommer kortare sträcka när man väl hänger på ett släp, men det borde ju alla fatta ändå. Frågan är om testcyklarna bråkar med det även om man inte utnyttjar lasten.
Re: Låg dragvikt tvingar elektriker att skippa eldrivna skåp
Är det inte helt enkelt så att alla hantverkare får bil lite mer tuffa och säga att de köper bara den här Maxus för den kan dra det vi behöver. Om alla gör så kommer de andra tillverkarna nog ganska snart med drag de också.Off Grid Byggaren skrev: