Det beror ju helt på körmönster. Om man kör några mil varje dag, men aldrig långt, och kan ladda hemma så behövs inget stort batteri. Då räcker det t.o.m. med en laddhybrid.LarsL skrev:Folk har räckviddsångest och vill därför ha jättestora batterier. Men i den verkliga världen utan räckviddsångest klarar man sig med en SR+. Den behöver inte laddas till mer än 80% dagligen, även om man kör mer än dubbelt så långt per år som genomsnittet.
Jag kan kan periodvis köra 3 km på en vecka, men 8 till 10 gånger per år kör jag långt över en långhelg eller på semester.
Dessutom kan jag inte ladda hemma.
T.ex. förra veckan. Jag startade hemifrån med 75% SoC, sedan laddade jag i Gävle och Hudiksvall för att slutligen nattladda till 99% hos Mamma utanför Sundsvall. Sedan färd mot Dorotea där jag laddade till 99% innan jag körde vidare mot mitt resmål, Risbäck (7 mil). Efter några dagar insåg jag att måste ladda så jag åkte till Dorotea (4% vid ankomst) och laddade till 75% innan jag åkte tillbaks till Risbäck.
Sedan återfärd via Dorotea där jag laddade till 85% innan jag körde tillbaks till Mamma och laddade till 99% igen.
På vägen hem laddade jag i Gävle och i Bredden eftersom jag inte vill komma hem med mindre än 40%
Ofta åker vi till Kinna i Västergötland och till Varberg. Inga av de boenden vi brukar använda har laddmöjlighet.
Jag har ju en bil med hyfsad räckvidd, men jag skulle gärna ha mer. Tanken har hela tiden varit att byta bil i november/december, men det lär resultera i kortare räckvidd och eventuellt längre laddtid. Nu hoppas jag att MY får 82 kWh batteri i nästa sändning. Då blir inte räckviddstappet så stort.