Miljömedveten fotbollsspelare

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist

Re: Miljömedveten fotbollsspelare

Inlägg av Surfaren »

Mitt huvud ville att "försvarsjätten" skulle vara ett stort företag med kopplingar till landets försvar. Tog en stund innan jag kopplade rätt...

Bra krav att ställa tycker jag.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Surfaren skrev:
Mitt huvud ville att "försvarsjätten" skulle vara ett stort företag med kopplingar till landets försvar. Tog en stund innan jag kopplade rätt...

Bra krav att ställa tycker jag.
Hahaha... :D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Om jag skulle bli anställd igen så hade det varit ett självklart krav.
Undra hur lång tid det tar innan skatteverket kräver elmätare och beskattning för förbrukningen.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
Undra hur lång tid det tar innan skatteverket kräver elmätare och beskattning för förbrukningen.
Vadå hur lång tid? Självklart är fri tankning av elbil förmånspliktigt: https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 14429.html
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Skatteverket skriver:
Värderingen av förmån av fritt drivmedel i form av el får göras utifrån dels uppskattad åtgång av el per mil, dels marknadsvärdet för elen (t.ex. priset per kilowattimme). Det är uppgifter som arbetsgivaren behöver ta fram för varje bil.
Kan man få fram en loggbok på hur mycket man laddat på en super charger? Annars så måste man väl hålla reda på detta manuellt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Martinen skrev:
Vadå hur lång tid? Självklart är fri tankning av elbil förmånspliktigt: https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 14429.html
Uppskattad åtgång per mil skriver dom väl. Tolkar jag inte som att man måste ha en separat elmätare.
Men när kommer kravet på att det måste finnas elmätare - kanske med kortläsare eller nått sånt för att identifiera vem som laddat.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

bjelkeman skrev:
Skatteverket skriver:
Värderingen av förmån av fritt drivmedel i form av el får göras utifrån dels uppskattad åtgång av el per mil, dels marknadsvärdet för elen (t.ex. priset per kilowattimme). Det är uppgifter som arbetsgivaren behöver ta fram för varje bil.
Kan man få fram en loggbok på hur mycket man laddat på en super charger? Annars så måste man väl hålla reda på detta manuellt.
Jag tror man skulle kunna argumentera att eftersom supercharging är inkluderat i bilens pris, som är förmånsgrundande, så är supercharging redan inkluderat i bilförmånen. En privatperson som köper en Tesla får ju också det på köpet utan extra kostnad.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

På samma vis borde det vara så att har man en laddplats som är tillgänglig för allmänheten på jobbet och är grattis så är det ingen förmån. Borde är dock inget Skatteverket lyssnar till...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
På samma vis borde det vara så att har man en laddplats som är tillgänglig för allmänheten på jobbet och är grattis så är det ingen förmån. Borde är dock inget Skatteverket lyssnar till...
Vet att min kund Ericsson resonerar som så att man får inte ge bort el till sina anställda utan att skatta för det och därför får det inte finnas några eluttag i garagen. De laddare som kommer att finnas ska vara kopplade till ett elabonnemang som den anställde betalar själv och att man identifierar sig med en bricka eller liknande. Dvs. den anställde får skaffa ett extra elabonnemang som hen bara använder för laddning på jobbet och då blir det ingen förmån.
Sen vet jag företag som har besöksparkeringar med laddare för kunder, hur det fungerar mot skatteverket vet jag inte.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag gillar det andra kravet om snöslungan. Hade varit kul att ta upp det som krav när man löneförhandlar "jag vill ha snöslungornas Rolls Royce, annars slutar jag" :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Vet att min kund Ericsson resonerar som så att man får inte ge bort el till sina anställda utan att skatta för det och därför får det inte finnas några eluttag i garagen. De laddare som kommer att finnas ska vara kopplade till ett elabonnemang som den anställde betalar själv och att man identifierar sig med en bricka eller liknande. Dvs. den anställde får skaffa ett extra elabonnemang som hen bara använder för laddning på jobbet och då blir det ingen förmån.
Sen vet jag företag som har besöksparkeringar med laddare för kunder, hur det fungerar mot skatteverket vet jag inte.
Har inte läst på ang detta, men det är ju skillnad att tillhandahålla en gratis. laddplats till alla och om man skaffar det till en anställd. sen hur gränsdragningen mm fungerar rent praktiskt vet jag inte.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Martinen skrev:
Pontus skrev:
LarsL skrev:
Har inte läst på ang detta, men det är ju skillnad att tillhandahålla en gratis. laddplats till alla och om man skaffar det till en anställd. sen hur gränsdragningen mm fungerar rent praktiskt vet jag inte.
Det kanske inte går att hävda att laddningen är för alla om bara anställda kan komma in i garaget? Kan vara något sådant som är problemet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Men kan det vara som med parkeringar att om det finns gratis laddare i området så får arbetsgivaren betala laddningen för de anställda?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Jag har tolkat skvs regler som att en laddare öppen för allmänheten inte kan beskattas då det inte är en förmån. För att det ska klassas som förmån måste det vara dedikerat för personal.
Jag har löst det genom att mitt företag betalat en typ 2 laddstolpe på den allmänna parkeringen men hyresvärden står för elen. Då ksn hag inte se att det blir förmån på det. Gränsfall javisst:-)
Skriv svar