http://www.fotbolldirekt.se/2015/12/28/ ... r-elbilen/
Moderator: Redaktion
Hahaha...Surfaren skrev:Mitt huvud ville att "försvarsjätten" skulle vara ett stort företag med kopplingar till landets försvar. Tog en stund innan jag kopplade rätt...
Bra krav att ställa tycker jag.
Vadå hur lång tid? Självklart är fri tankning av elbil förmånspliktigt: https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 14429.htmlMartinen skrev:Om jag skulle bli anställd igen så hade det varit ett självklart krav.
Undra hur lång tid det tar innan skatteverket kräver elmätare och beskattning för förbrukningen.
Kan man få fram en loggbok på hur mycket man laddat på en super charger? Annars så måste man väl hålla reda på detta manuellt.Värderingen av förmån av fritt drivmedel i form av el får göras utifrån dels uppskattad åtgång av el per mil, dels marknadsvärdet för elen (t.ex. priset per kilowattimme). Det är uppgifter som arbetsgivaren behöver ta fram för varje bil.
Uppskattad åtgång per mil skriver dom väl. Tolkar jag inte som att man måste ha en separat elmätare.danni skrev:Vadå hur lång tid? Självklart är fri tankning av elbil förmånspliktigt: https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 14429.htmlMartinen skrev:Om jag skulle bli anställd igen så hade det varit ett självklart krav.
Undra hur lång tid det tar innan skatteverket kräver elmätare och beskattning för förbrukningen.
Jag tror man skulle kunna argumentera att eftersom supercharging är inkluderat i bilens pris, som är förmånsgrundande, så är supercharging redan inkluderat i bilförmånen. En privatperson som köper en Tesla får ju också det på köpet utan extra kostnad.bjelkeman skrev:Skatteverket skriver:
Kan man få fram en loggbok på hur mycket man laddat på en super charger? Annars så måste man väl hålla reda på detta manuellt.Värderingen av förmån av fritt drivmedel i form av el får göras utifrån dels uppskattad åtgång av el per mil, dels marknadsvärdet för elen (t.ex. priset per kilowattimme). Det är uppgifter som arbetsgivaren behöver ta fram för varje bil.
Vet att min kund Ericsson resonerar som så att man får inte ge bort el till sina anställda utan att skatta för det och därför får det inte finnas några eluttag i garagen. De laddare som kommer att finnas ska vara kopplade till ett elabonnemang som den anställde betalar själv och att man identifierar sig med en bricka eller liknande. Dvs. den anställde får skaffa ett extra elabonnemang som hen bara använder för laddning på jobbet och då blir det ingen förmån.LarsL skrev:På samma vis borde det vara så att har man en laddplats som är tillgänglig för allmänheten på jobbet och är grattis så är det ingen förmån. Borde är dock inget Skatteverket lyssnar till...
Jerker skrev:
Har inte läst på ang detta, men det är ju skillnad att tillhandahålla en gratis. laddplats till alla och om man skaffar det till en anställd. sen hur gränsdragningen mm fungerar rent praktiskt vet jag inte.Pontus skrev:Vet att min kund Ericsson resonerar som så att man får inte ge bort el till sina anställda utan att skatta för det och därför får det inte finnas några eluttag i garagen. De laddare som kommer att finnas ska vara kopplade till ett elabonnemang som den anställde betalar själv och att man identifierar sig med en bricka eller liknande. Dvs. den anställde får skaffa ett extra elabonnemang som hen bara använder för laddning på jobbet och då blir det ingen förmån.LarsL skrev:På samma vis borde det vara så att har man en laddplats som är tillgänglig för allmänheten på jobbet och är grattis så är det ingen förmån. Borde är dock inget Skatteverket lyssnar till...
Sen vet jag företag som har besöksparkeringar med laddare för kunder, hur det fungerar mot skatteverket vet jag inte.
Det kanske inte går att hävda att laddningen är för alla om bara anställda kan komma in i garaget? Kan vara något sådant som är problemet.Martinen skrev:Har inte läst på ang detta, men det är ju skillnad att tillhandahålla en gratis. laddplats till alla och om man skaffar det till en anställd. sen hur gränsdragningen mm fungerar rent praktiskt vet jag inte.Pontus skrev:Vet att min kund Ericsson resonerar som så att man får inte ge bort el till sina anställda utan att skatta för det och därför får det inte finnas några eluttag i garagen. De laddare som kommer att finnas ska vara kopplade till ett elabonnemang som den anställde betalar själv och att man identifierar sig med en bricka eller liknande. Dvs. den anställde får skaffa ett extra elabonnemang som hen bara använder för laddning på jobbet och då blir det ingen förmån.LarsL skrev:På samma vis borde det vara så att har man en laddplats som är tillgänglig för allmänheten på jobbet och är grattis så är det ingen förmån. Borde är dock inget Skatteverket lyssnar till...
Sen vet jag företag som har besöksparkeringar med laddare för kunder, hur det fungerar mot skatteverket vet jag inte.