Laddning för BRF i fjällen
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Laddning för BRF i fjällen
Bollar gärna lösningar för elbilsladdning i en BRF i fjällen. 12 lgh med 12 utomhusparkeringar som idag har motorvärmaruttag (vet inte detaljerna kring säkring/kablage/timer än).
Vill göra det möjligt att ladda elbilar och få en smidig lösning på hur aktivering/betalning ska funka när lägenheten är uthyrd.
Utmaningen är alltså att hantera hur den som hyrt en lägenhet en vecka ska få tillgång till att ladda och debiteras för det, utan att för den skull ge alla tillgång.
Har lite idéer, men inget känns klockrent. Lämnar öppet för er att komma med förslag på bra lösningar.
Vill göra det möjligt att ladda elbilar och få en smidig lösning på hur aktivering/betalning ska funka när lägenheten är uthyrd.
Utmaningen är alltså att hantera hur den som hyrt en lägenhet en vecka ska få tillgång till att ladda och debiteras för det, utan att för den skull ge alla tillgång.
Har lite idéer, men inget känns klockrent. Lämnar öppet för er att komma med förslag på bra lösningar.
Re: Laddning för BRF i fjällen
Anlita någon av de stora kedjorna för debiteringen? Dvs någon av Mer, Incharge, Eways, Recharge, Easypark etc... Måste vara absolut enklast för alla inblandade. Att installera någon obskyr lokal lösning med ytterligare någon app som ska installeras vill väl ingen?
Alternativt lägg på en fast månadsavgift som schablon från brf till alla lägenhets-"ägare" som höjer uthyrningshyran och låter laddbrickan/brickorna ligga i lgh.
Alternativt lägg på en fast månadsavgift som schablon från brf till alla lägenhets-"ägare" som höjer uthyrningshyran och låter laddbrickan/brickorna ligga i lgh.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Laddning för BRF i fjällen
Ta bort timern. Se till att uttagen är säkrade 10A. Använd nyckellås till luckan. Klart.
Nästan alla elbilar kan ladda 10A enfas och 2kW ger ström för en dryg femtiolapp per dygn, vilket man kan låta ingå i hyran. Batterierna rymmer sällan mer än 90kWh så det finns ju en övre gräns på hur mycket som kan laddas.
Hyr man en vecka är det ju osannolikt att man använder ström för mer än 20kr/dag, men visar det sig vara mer får man väl öka hyran motsvarande.
Vill man lyxa till det kan man ju sätta upp en laddbox och låsa den till 10A enfas, och låsa laddluckan med hänglås.
Nästa steg är laddboxar med lastbalansering och rfid-bricka för aktivering men då börjar det kosta och tillför onödig administration.
Nästan alla elbilar kan ladda 10A enfas och 2kW ger ström för en dryg femtiolapp per dygn, vilket man kan låta ingå i hyran. Batterierna rymmer sällan mer än 90kWh så det finns ju en övre gräns på hur mycket som kan laddas.
Hyr man en vecka är det ju osannolikt att man använder ström för mer än 20kr/dag, men visar det sig vara mer får man väl öka hyran motsvarande.
Vill man lyxa till det kan man ju sätta upp en laddbox och låsa den till 10A enfas, och låsa laddluckan med hänglås.
Nästa steg är laddboxar med lastbalansering och rfid-bricka för aktivering men då börjar det kosta och tillför onödig administration.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Laddning för BRF i fjällen
Eways... långsamladdaren i Klövsjö har varit trasig i minst 6 månader och Eways kundtjänst har fortfarande inte återkommit. Vad tillför de egentligen? Betalningslösning är ju tämligen värdelöst om ingen kan ladda.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Laddning för BRF i fjällen
Det är skillnad på att vara betalningsförmedlare och att ha serviceuppdraget för de installerade laddarna... men jag vet inte vad deras uppdrag är i Klövsjö iofs.tor-ake skrev:Eways... långsamladdaren i Klövsjö har varit trasig i minst 6 månader och Eways kundtjänst har fortfarande inte återkommit. Vad tillför de egentligen? Betalningslösning är ju tämligen värdelöst om ingen kan ladda.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Laddning för BRF i fjällen
Jag förutsatte i mitt svar längre upp att ni skulle sätta upp laddboxar själva, men ser att det inte stod så i frågan. Så jag tillägger att fixa en installation själva och koppla sedan in en av kedjorna för betalningsförmedlingen... T.ex. kan ni installera boxar från Zaptec som sedan kan kopplas upp mot "valfri" förmedlare.. Det går säkert med andra boxar också.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Laddning för BRF i fjällen
Bastuaggregatet i stugan tar el för 6kr/tim plus att det drar upp effektdebiteringen om man använder den mycket. Skall man installera en betallösning för bastun med? Tramsigt att nickla och dajma när hyresgästen redan betalar 10.000kr/vecka.
Begränsa effekten och låt det ingå istället.
Begränsa effekten och låt det ingå istället.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Laddning för BRF i fjällen
Håller med om att det enklaste, stabilaste och billigaste är troligen att låta elen ingå. De med elbil kan ladda, och de med fossilbilar kan ha motorvärmare. Alla gynnas; både miljön och bekvämligheten för gästerna/kunderna.
Som kommenteras ovan; troligen är bastun en potentiellt större källa till förbrukning. Ingen som tar betalt extra för det.
Som kommenteras ovan; troligen är bastun en potentiellt större källa till förbrukning. Ingen som tar betalt extra för det.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddning för BRF i fjällen
En enkel laddbox (typ Easee) och rfid-tagg inne i varje lgh. En extern operatör kostar mer än det ger, billigare att bjuda på elen.
Har man effekttariff på nätet låser man laddboxarna (med mjukvara såklart) dagtid med schemaläggning så att de bara kan aktiveras på billig tid.
Jag tror Easee klarar allt det där. Har precis skaffat en sådan så jag skulle kunna testa.
Har man effekttariff på nätet låser man laddboxarna (med mjukvara såklart) dagtid med schemaläggning så att de bara kan aktiveras på billig tid.
Jag tror Easee klarar allt det där. Har precis skaffat en sådan så jag skulle kunna testa.
Re: Laddning för BRF i fjällen
Finns en nackdel med att plocka bort timern, och det är att de som slentrianpluggar motorvärmaren eldar för kråkorna hela natten. Tyvärr har jag ingen slug lösning på detta.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Laddning för BRF i fjällen
Låt motorvärmarna vara och installera laddbox för de som vill ladda?tor-ake skrev:Finns en nackdel med att plocka bort timern, och det är att de som slentrianpluggar motorvärmaren eldar för kråkorna hela natten. Tyvärr har jag ingen slug lösning på detta.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Laddning för BRF i fjällen
Skulle föreslå Typ2-uttag med "timer" att bara kunna ladda på nattetid (när elen är billig, och liten belastning på husnäten/säkringar), och att behålla 1-2-timmes-timer på Schuko-utagen för motor/kupé-värmare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddning för BRF i fjällen
Snygg konverteringslösning!
Nackdelen är väl kanske lägre effekt med endast 1-fas till Typ2, men blir ju grymt låg kostnad att montera upp.
Nackdelen är väl kanske lägre effekt med endast 1-fas till Typ2, men blir ju grymt låg kostnad att montera upp.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddning för BRF i fjällen
ChargeAmps Halo har motorvärmaruttag. Finns stöd för RFID tag om man vill. Lastbalansering och möjlighet till effektvakt så behövs inget effektabbonemang.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Laddning för BRF i fjällen
Låter ganska fiffigt faktiskt att ta off grid byggarens motorvärmarinsats och begränsa effekten till 10A som tor-åke föreslog. Borde bli rätt billig installation och man klarar sig med 40A per fas för 12 enfasuttag.
Sen låter man det helt enkelt ingå i hyran. Förhoppningsvis är BRF med på att inte kWh-debitera enskilda lägenheter i det fallet också.
Risken med lösningen är ju att vem-som-helst kan ställa sig och ladda, men med 10A utan nåt spännande i närheten off-season borde det inte vara så attraktivt. Ser ut att gå att ta bort typ2-sladden och låsa skåpet också om man vill.
De gånger man bara stannar en natt för att åka vidare får man finna sig att fylla på med några extra mil istället för att ladda fullt.
Känns over-kill med lastbalansering och att betala månadsavgift för betaltjänster.
Hittade den här varianten också: https://www.zpark.se/
Men då är man inne i appträsket
Sen låter man det helt enkelt ingå i hyran. Förhoppningsvis är BRF med på att inte kWh-debitera enskilda lägenheter i det fallet också.
Risken med lösningen är ju att vem-som-helst kan ställa sig och ladda, men med 10A utan nåt spännande i närheten off-season borde det inte vara så attraktivt. Ser ut att gå att ta bort typ2-sladden och låsa skåpet också om man vill.
De gånger man bara stannar en natt för att åka vidare får man finna sig att fylla på med några extra mil istället för att ladda fullt.
Känns over-kill med lastbalansering och att betala månadsavgift för betaltjänster.
Hittade den här varianten också: https://www.zpark.se/
Men då är man inne i appträsket
Re: Laddning för BRF i fjällen
Om bara min förening hade haft sånt vett.Hmpftfhdns skrev:...
Sen låter man det helt enkelt ingå i hyran. Förhoppningsvis är BRF med på att inte kWh-debitera enskilda lägenheter i det fallet också.
...
Känns over-kill med lastbalansering och att betala månadsavgift för betaltjänster.
Bara en enkel mätare hade räckt, men blipp, abbonnemang och wifi, bara 3kW och ..
Men nej, minsta möjliga laddeffekt och mesta möjliga lull-lull runtom, så vi avböjde vår förenings laddboxplatser och åker och tankar istället, de gånger vi inte kunnat destinationsladda eller ladda på resp. arbetsplats-garage som har uttag.
Tesla M3 LR..
Re: Laddning för BRF i fjällen
Jag tror på enklast möjliga.
1. Skippa separat debitering. Kommer kosta mer än det smakar och bli dyrt att tjäna in + eventuellt jobb att administrera och missnöje om det krånglar. Lägg på en schablon på veckohyran, men med tanke på vad en fjällstuga kostar borde den bli marginell. Hur mycket kan man ladda en elbil under en fjällvecka? 0-100 vid ankomst + daglig körning. Hur mycket kan det bli?
2. Om alla hus har en bastu så sätt ett kombi trefas-/shukouttag på samma säkring som bastun. Man behöver inte basta och ladda samtidigt utan kan helt enkelt vänta med att sätta i sladden till bilen tills man bastat klart. Om föreningens elsystem klarar att alla bastar samtidigt så kommer det även att klara att ladda elbilar. Låt stugägare/hyresgäster använda egen mobil laddare så slipper föreningen ansvar för trasiga laddboxar och eventuellt krångel vid laddning.
3. Är ni oroliga för obehörig användning så sätt en 24h timer inomhus till alla utvändiga uttag som skulle gå att använda till elbilsladdning. När man är där kan man orka trycka på knappen en gång per dag. När man åker därifrån blir det inte så många timmar det går att tjuvladda.
1. Skippa separat debitering. Kommer kosta mer än det smakar och bli dyrt att tjäna in + eventuellt jobb att administrera och missnöje om det krånglar. Lägg på en schablon på veckohyran, men med tanke på vad en fjällstuga kostar borde den bli marginell. Hur mycket kan man ladda en elbil under en fjällvecka? 0-100 vid ankomst + daglig körning. Hur mycket kan det bli?
2. Om alla hus har en bastu så sätt ett kombi trefas-/shukouttag på samma säkring som bastun. Man behöver inte basta och ladda samtidigt utan kan helt enkelt vänta med att sätta i sladden till bilen tills man bastat klart. Om föreningens elsystem klarar att alla bastar samtidigt så kommer det även att klara att ladda elbilar. Låt stugägare/hyresgäster använda egen mobil laddare så slipper föreningen ansvar för trasiga laddboxar och eventuellt krångel vid laddning.
3. Är ni oroliga för obehörig användning så sätt en 24h timer inomhus till alla utvändiga uttag som skulle gå att använda till elbilsladdning. När man är där kan man orka trycka på knappen en gång per dag. När man åker därifrån blir det inte så många timmar det går att tjuvladda.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7256
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddning för BRF i fjällen
Det här är sannolikt det bästa, enklaste, och billigaste förslaget hittills, det är också exakt vad jag skulle ha gjort i samma situation, möjligen skulle jag ha tittat på möjligheten att ha en omkopplare som gör det fysiskt omöjligt att ladda bilen och basta samtidigt, annars kommer garanterat någon försöka detta och dra säkringarna.K_North skrev:Jag tror på enklast möjliga.
1. Skippa separat debitering. Kommer kosta mer än det smakar och bli dyrt att tjäna in + eventuellt jobb att administrera och missnöje om det krånglar. Lägg på en schablon på veckohyran, men med tanke på vad en fjällstuga kostar borde den bli marginell. Hur mycket kan man ladda en elbil under en fjällvecka? 0-100 vid ankomst + daglig körning. Hur mycket kan det bli?
2. Om alla hus har en bastu så sätt ett kombi trefas-/shukouttag på samma säkring som bastun. Man behöver inte basta och ladda samtidigt utan kan helt enkelt vänta med att sätta i sladden till bilen tills man bastat klart. Om föreningens elsystem klarar att alla bastar samtidigt så kommer det även att klara att ladda elbilar. Låt stugägare/hyresgäster använda egen mobil laddare så slipper föreningen ansvar för trasiga laddboxar och eventuellt krångel vid laddning.
3. Är ni oroliga för obehörig användning så sätt en 24h timer inomhus till alla utvändiga uttag som skulle gå att använda till elbilsladdning. När man är där kan man orka trycka på knappen en gång per dag. När man åker därifrån blir det inte så många timmar det går att tjuvladda.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Laddning för BRF i fjällen
Tja, det kunde ju vara samma som den ovan nämnda 24h-timern, så länge den går så startar inte bastun.fth skrev:Det här är sannolikt det bästa, enklaste, och billigaste förslaget hittills, det är också exakt vad jag skulle ha gjort i samma situation, möjligen skulle jag ha tittat på möjligheten att ha en omkopplare som gör det fysiskt omöjligt att ladda bilen och basta samtidigt, annars kommer garanterat någon försöka detta och dra säkringarna.K_North skrev:Jag tror på enklast möjliga.
3. Är ni oroliga för obehörig användning så sätt en 24h timer inomhus till alla utvändiga uttag som skulle gå att använda till elbilsladdning. När man är där kan man orka trycka på knappen en gång per dag. När man åker därifrån blir det inte så många timmar det går att tjuvladda.
Tesla M3 LR..
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7256
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddning för BRF i fjällen
Ja, absolut, men det blir ju inte det automatiskt, kopplingsuret måste ju kunna koppla bort en annan last när den slår till, men det kanske är enkelt att få till?IcePic skrev:Tja, det kunde ju vara samma som den ovan nämnda 24h-timern, så länge den går så startar inte bastun.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Laddning för BRF i fjällen
Bra idéer! Just den här kopplingen till bastun kan bli lurig. Antar att varje lägenhet har en egen elcentral, men att motorvärmarna sitter på föreningens elcentral. Får kolla upp detaljerna och hur kostnaderna för uppsäkring/effekt ser ut.
Re: Laddning för BRF i fjällen
Riktigt bra förslag!K_North skrev:2. Om alla hus har en bastu så sätt ett kombi trefas-/shukouttag på samma säkring som bastun. Man behöver inte basta och ladda samtidigt utan kan helt enkelt vänta med att sätta i sladden till bilen tills man bastat klart. Om föreningens elsystem klarar att alla bastar samtidigt så kommer det även att klara att ladda elbilar. Låt stugägare/hyresgäster använda egen mobil laddare så slipper föreningen ansvar för trasiga laddboxar och eventuellt krångel vid laddning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Laddning för BRF i fjällen
Gjorde en överslagsräkning på vad det kostar att säkra upp gemensamma elen från 25A till 50A:
Det landar på 1500kr per år och lägenhet i fast och effektavgift, exklusive själva elen. Saftigt.
Det landar på 1500kr per år och lägenhet i fast och effektavgift, exklusive själva elen. Saftigt.
Re: Laddning för BRF i fjällen
Det är väl bara att ha en vridströmställare som antingen ger el till bastun eller el till ladduttaget… förutsatt att det är kopplat så i föreningen, vilket det sannolikt inte är…IcePic skrev:Tja, det kunde ju vara samma som den ovan nämnda 24h-timern, så länge den går så startar inte bastun.fth skrev:Det här är sannolikt det bästa, enklaste, och billigaste förslaget hittills, det är också exakt vad jag skulle ha gjort i samma situation, möjligen skulle jag ha tittat på möjligheten att ha en omkopplare som gör det fysiskt omöjligt att ladda bilen och basta samtidigt, annars kommer garanterat någon försöka detta och dra säkringarna.K_North skrev:Jag tror på enklast möjliga.
3. Är ni oroliga för obehörig användning så sätt en 24h timer inomhus till alla utvändiga uttag som skulle gå att använda till elbilsladdning. När man är där kan man orka trycka på knappen en gång per dag. När man åker därifrån blir det inte så många timmar det går att tjuvladda.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21