Laddning med förlängningskabel

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Laddning med förlängningskabel

Inlägg av Dan Persson »

Okey, nu är min Tesla fulladdad, den står att efter jag ställt om mätaren till Typical på 340 km, jag såg det via Iphonen ( grymt).
Jag skall åka till mitt sommarhus utanför Göteborg och tillbaka ikväll, kan inte ladda för båten står i vägen.
Jag försökte ladda via en förlängningskabel ( 1 fas) vid ett tillfälle men laddningen avbröts.
Har någon provat ?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Re: Laddning med förlängningskabel

Inlägg av ovelundkvist »

Se till att ha en förlängningskabel som klarar 16A, det räcker inte med 10A. Det ska vara 2,5 kvadratmillimeters kablar i den, inte 1,5.

Vilken laddström hade du när laddningen avbröts? Som standard är det 13A även om man ansluter till ett vanligt uttag, som i Sverige fortfarande oftare är säkrat till 10A, och då går säkringen efter ett tag. Ställ ner det till 10A.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag har ingen tesla men rent generellt är en lång kabel okej om den är tjock och fin. Hur lång behöver du? Det är sällan lämpligt med mer än 10m kabel, men jag kör En 3fas byggsåg i ladan, 25m kabel genom gräset till uttaget som sitter vid huset, inga problem. Lär inte vara så känslig elektronik i sågen dock
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag har laddat med 50 meter förlängningskabel utan problem.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Att tänka på generellt när man är på platser långt iväg är att spänningen kan vara något lägre. Kör man då dessutom med förlängningskabel, så kan det ställa till det. Många problem löses om man minskar strömmen något.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, rent generellt är det ju så att bara kabelarean är tillräckligt stor så spelar inte längden på kabeln nån roll. Det är ju rätt många meter kabel innan elen ens når fram till huset, och det går ju bra! Men kontakterna och kabelskarvarna måste också vara bra, annars spelar det ingen roll hur kort kabeln är är.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

... och låt inte sladden vara rullad! Då blir den en spole, vilket ger en reaktans som kan utveckla ganska mycket värme. Har du tur så känner bilen av spänningsfallet och stryper ner eller stänger av laddströmmen innan kabeln smälter, men chansa inte.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Om du är ovan elbilsägare gör du klokt i att planera resan med navigationsystemet innan du reser. Då framgår vilken laddnivå du förväntas ha vid destinationen och om den laddnivån räcker för att ta sig tillbaka till en SUC. Det blir viktigt då Du inte har ordnat med fungerade laddlösningar hemma eller på landet. Om du får ordning på laddningen med skarvsladd ska du veta att laddning av ett nästan tomt batteri med 10A enfas tar över 24 timmar. Det är därför tesla starkt rekommenderar att kunden installerar 16A trefas som gör samma laddning på 6 timmar.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Glöm shukon om du skall tillbaka redan ikväll. Du vill nog helst ladda med minst trefas, men ännu hellre med Sc eller Chademo. Borde räcka att ladda i Ödeshög på väg till gbg. Med trefas eller bättre får du ladda i så du kommer tillbaka till Ödeshög. Därifrån bör du komma hem med marginal.
Någon sade att OK mackarna alltid har trefas i GDS hallen i värsta fall. Men det finns flera alternativ.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Gustafsson skrev:
Glöm shukon om du skall tillbaka redan ikväll. Du vill nog helst ladda med minst trefas, men ännu hellre med Sc eller Chademo. Borde räcka att ladda i Ödeshög på väg till gbg. Med trefas eller bättre får du ladda i så du kommer tillbaka till Ödeshög. Därifrån bör du komma hem med marginal.
Någon sade att OK mackarna alltid har trefas i GDS hallen i värsta fall. Men det finns flera alternativ.
/70D
Om det räcker eller inte beror på var man kommer ifrån och vart man ska sen :) Men om du i det här vädret laddar fullt i Ödeshög och sen kör till Göteborg, så ska du inte räkna med att kunna komma tillbaks till Ödeshög igen utan att ladda längs vägen. Jag körde själv Göteborg-Jönköping igår och då gick det ganska precis 50% batteri (i en 85D) på vägen dit (hade högsta förbrukningen jag någonsin sett på långresa, låg runt 260-270 på vägen dit). Sen på kvällen när jag skulle hem så gick det åt mindre, men det var för att det snöade och jag tog ner hastigheten rätt rejält. Tog också en tur till utanför Gränna och tillbaks. Summa summarum blev det en hyfsad stund på CHAdeMO i Jönköping före hemfärd.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Gustafsson skrev:
/70D
kan intyga att i alla gds hallar på OK jag hr varit så finns det trefas!
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Alx skrev:
Gustafsson skrev:
/70D
kan intyga att i alla gds hallar på OK jag hr varit så finns det trefas!
Det är ju faktiskt ett grymt bra tips som dessutom troligen blir billigare än betalningsladdare!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Strular laddningen med schuko...så är det det berömda knaeppet, vänd kontakten 180 grader.
Funkade kanon för mej idag :D
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Skriv svar