Laddning med förlängningskabel
Moderator: Redaktion
- Dan Persson
- Teslaägare
Laddning med förlängningskabel
Okey, nu är min Tesla fulladdad, den står att efter jag ställt om mätaren till Typical på 340 km, jag såg det via Iphonen ( grymt).
Jag skall åka till mitt sommarhus utanför Göteborg och tillbaka ikväll, kan inte ladda för båten står i vägen.
Jag försökte ladda via en förlängningskabel ( 1 fas) vid ett tillfälle men laddningen avbröts.
Har någon provat ?
Jag skall åka till mitt sommarhus utanför Göteborg och tillbaka ikväll, kan inte ladda för båten står i vägen.
Jag försökte ladda via en förlängningskabel ( 1 fas) vid ett tillfälle men laddningen avbröts.
Har någon provat ?
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: Laddning med förlängningskabel
Se till att ha en förlängningskabel som klarar 16A, det räcker inte med 10A. Det ska vara 2,5 kvadratmillimeters kablar i den, inte 1,5.
Vilken laddström hade du när laddningen avbröts? Som standard är det 13A även om man ansluter till ett vanligt uttag, som i Sverige fortfarande oftare är säkrat till 10A, och då går säkringen efter ett tag. Ställ ner det till 10A.
Vilken laddström hade du när laddningen avbröts? Som standard är det 13A även om man ansluter till ett vanligt uttag, som i Sverige fortfarande oftare är säkrat till 10A, och då går säkringen efter ett tag. Ställ ner det till 10A.
Jag har ingen tesla men rent generellt är en lång kabel okej om den är tjock och fin. Hur lång behöver du? Det är sällan lämpligt med mer än 10m kabel, men jag kör En 3fas byggsåg i ladan, 25m kabel genom gräset till uttaget som sitter vid huset, inga problem. Lär inte vara så känslig elektronik i sågen dock
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Att tänka på generellt när man är på platser långt iväg är att spänningen kan vara något lägre. Kör man då dessutom med förlängningskabel, så kan det ställa till det. Många problem löses om man minskar strömmen något.
Ja, rent generellt är det ju så att bara kabelarean är tillräckligt stor så spelar inte längden på kabeln nån roll. Det är ju rätt många meter kabel innan elen ens når fram till huset, och det går ju bra! Men kontakterna och kabelskarvarna måste också vara bra, annars spelar det ingen roll hur kort kabeln är är.
... och låt inte sladden vara rullad! Då blir den en spole, vilket ger en reaktans som kan utveckla ganska mycket värme. Har du tur så känner bilen av spänningsfallet och stryper ner eller stänger av laddströmmen innan kabeln smälter, men chansa inte.
Om du är ovan elbilsägare gör du klokt i att planera resan med navigationsystemet innan du reser. Då framgår vilken laddnivå du förväntas ha vid destinationen och om den laddnivån räcker för att ta sig tillbaka till en SUC. Det blir viktigt då Du inte har ordnat med fungerade laddlösningar hemma eller på landet. Om du får ordning på laddningen med skarvsladd ska du veta att laddning av ett nästan tomt batteri med 10A enfas tar över 24 timmar. Det är därför tesla starkt rekommenderar att kunden installerar 16A trefas som gör samma laddning på 6 timmar.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
- Gustafsson
- Teslaägare
Glöm shukon om du skall tillbaka redan ikväll. Du vill nog helst ladda med minst trefas, men ännu hellre med Sc eller Chademo. Borde räcka att ladda i Ödeshög på väg till gbg. Med trefas eller bättre får du ladda i så du kommer tillbaka till Ödeshög. Därifrån bör du komma hem med marginal.
Någon sade att OK mackarna alltid har trefas i GDS hallen i värsta fall. Men det finns flera alternativ.
/70D
Någon sade att OK mackarna alltid har trefas i GDS hallen i värsta fall. Men det finns flera alternativ.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Om det räcker eller inte beror på var man kommer ifrån och vart man ska senGustafsson skrev:Glöm shukon om du skall tillbaka redan ikväll. Du vill nog helst ladda med minst trefas, men ännu hellre med Sc eller Chademo. Borde räcka att ladda i Ödeshög på väg till gbg. Med trefas eller bättre får du ladda i så du kommer tillbaka till Ödeshög. Därifrån bör du komma hem med marginal.
/70D

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
kan intyga att i alla gds hallar på OK jag hr varit så finns det trefas!Gustafsson skrev:Glöm shukon om du skall tillbaka redan ikväll. Du vill nog helst ladda med minst trefas, men ännu hellre med Sc eller Chademo. Borde räcka att ladda i Ödeshög på väg till gbg. Med trefas eller bättre får du ladda i så du kommer tillbaka till Ödeshög. Därifrån bör du komma hem med marginal.
/70D
Det är ju faktiskt ett grymt bra tips som dessutom troligen blir billigare än betalningsladdare!Alx skrev:kan intyga att i alla gds hallar på OK jag hr varit så finns det trefas!Gustafsson skrev:Glöm shukon om du skall tillbaka redan ikväll. Du vill nog helst ladda med minst trefas, men ännu hellre med Sc eller Chademo. Borde räcka att ladda i Ödeshög på väg till gbg. Med trefas eller bättre får du ladda i så du kommer tillbaka till Ödeshög. Därifrån bör du komma hem med marginal.
/70D
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Strular laddningen med schuko...så är det det berömda knaeppet, vänd kontakten 180 grader.
Funkade kanon för mej idag
Funkade kanon för mej idag

http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a