VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/e-mobility-3921Big goals: In 2025, the Volkswagen brand intends to sell more than 1 million electric cars per year worldwide.
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
De har tidigare haft som mål att nå 1,5 miljoner 2025. Har de sänkt målet?Peter Andersson skrev:https://www.volkswagen-newsroom.com/en/e-mobility-3921Big goals: In 2025, the Volkswagen brand intends to sell more than 1 million electric cars per year worldwide.
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delenJordad skrev:De har tidigare haft som mål att nå 1,5 miljoner 2025. Har de sänkt målet?Peter Andersson skrev:https://www.volkswagen-newsroom.com/en/e-mobility-3921Big goals: In 2025, the Volkswagen brand intends to sell more than 1 million electric cars per year worldwide.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8155
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Ne, man undrar ibland hur/om konkurrenterna räknar, Tesla kommer ju sälja uppemot 1.5 miljoner bilar redan 2022, fortsätter dom öka enligt plan så rullar dom ut runt 4-5 miljoner bilar per år 2025.Maw skrev:Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delen
Både Diess och Barra påstår ju att dom "absolut" kommer att köra om Tesla, men inget av företagen har ens visioner som skulle göra det matematiskt möjligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
VW säger ju att de ska ha 70% av Europas elbilsmarknad 2030.fth skrev:Ne, man undrar ibland hur/om konkurrenterna räknar, Tesla kommer ju sälja uppemot 1.5 miljoner bilar redan 2022, fortsätter dom öka enligt plan så rullar dom ut runt 4-5 miljoner bilar per år 2025.Maw skrev:Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delen
Både Diess och Barra påstår ju att dom "absolut" kommer att köra om Tesla, men inget av företagen har ens visioner som skulle göra det matematiskt möjligt.![]()
/fth
Lycka till säger jag bara!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
1 miljon verkar gälla varumärket VW alltså inte VW-koncernen. Varumärket VW brukar sälja 5-6 miljoner/år. (VW-gruppen omkring 10 miljoner).
Man kan ju vända på siffrorna. Varumärket VW planerar att sälja 4-5 miljoner fossilbilar 2025…tror DET är den stora utmaningen =att hålla uppe den försäljningen. Är antagligen svårt/omöjligt att kunna substituera mot elbilsförsäljning.
Saknas antagligen råvaror/kapacitet/möjlighet (=möjlighet komma ur befintliga kontrakt underleverantörer, tempo att hinna växla om överallt samtidigt i utveckling, planering, produktion, kompetens osv).
Tror många av de stora/traditionella biltillverkarna sitter i samma rävsax pga sin storlek/komplexitet ihop med underleverantörer helt enkelt.
Man kan ju vända på siffrorna. Varumärket VW planerar att sälja 4-5 miljoner fossilbilar 2025…tror DET är den stora utmaningen =att hålla uppe den försäljningen. Är antagligen svårt/omöjligt att kunna substituera mot elbilsförsäljning.
Saknas antagligen råvaror/kapacitet/möjlighet (=möjlighet komma ur befintliga kontrakt underleverantörer, tempo att hinna växla om överallt samtidigt i utveckling, planering, produktion, kompetens osv).
Tror många av de stora/traditionella biltillverkarna sitter i samma rävsax pga sin storlek/komplexitet ihop med underleverantörer helt enkelt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Man kan ju också tolka det som att VW inte tror på Teslas visioner.fth skrev:Ne, man undrar ibland hur/om konkurrenterna räknar, Tesla kommer ju sälja uppemot 1.5 miljoner bilar redan 2022, fortsätter dom öka enligt plan så rullar dom ut runt 4-5 miljoner bilar per år 2025.Maw skrev:Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delen
Både Diess och Barra påstår ju att dom "absolut" kommer att köra om Tesla, men inget av företagen har ens visioner som skulle göra det matematiskt möjligt.![]()
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8155
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Kanske, men dom når ju inte ens upp till redan installerad kapacitet hos Tesla.Fredrik j skrev:Man kan ju också tolka det som att VW inte tror på Teslas visioner.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Dessutom är det svårt att slå Tesla på batterier.fth skrev:Kanske, men dom når ju inte ens upp till redan installerad kapacitet hos Tesla.Fredrik j skrev:Man kan ju också tolka det som att VW inte tror på Teslas visioner.
/fth
Även om VW säljer lika många elbilar som Tesla 2025.
Vad är då vinsten per bil?
Jämför med iPhone, de säljer inte flest mobiler I världen, med de tar en stor andelen av vinsten i mobiltelefonmarknaden.
Det pratas om att det tar 30 timmar för VW att bygga en bil och 10 timmar för Tesla. Blir tufft att slå Tesla där.
Och Tesla hoppas ju på att energidelen ska växa snabbare än bildelen.
Om Tesla 2025 säljer lika många batterier i sina batterilagringslösningar som till sina bilar.
Så kanske Tesla säljer dubbelt så många batterier som VW.
Och får därmed kanske 20-25% lägre styckpris på ett batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Det är många som är kaxiga.Mickep skrev:De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.
Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.
Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.Zalman3 skrev:Det är många som är kaxiga.Mickep skrev:De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.
Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.
Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.Fredrik j skrev:Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.Zalman3 skrev:Det är många som är kaxiga.Mickep skrev:De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.
Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.
Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.
Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.
Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Ett mycket troligt scenario. Men kanske bedömer VW att marknaden har tröttnat lite på Tesla3/Y och att deras nya modeller kommer attrahera marknaden mer.Zalman3 skrev:Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.Fredrik j skrev:Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.Zalman3 skrev:Det är många som är kaxiga.Mickep skrev:De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.
Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.
Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.
Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.
Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.
Att alla tillverkarnas scenarios skulle inträffa samtidigt är ju inte troligt.
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Fredrik j skrev:Ett mycket troligt scenario. Men kanske bedömer VW att marknaden har tröttnat lite på Tesla3/Y och att deras nya modeller kommer attrahera marknaden mer.Zalman3 skrev:Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.Fredrik j skrev:Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.Zalman3 skrev:Det är många som är kaxiga.Mickep skrev:De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.
Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.
Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.
Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.
Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.
Att alla tillverkarnas scenarios skulle inträffa samtidigt är ju inte troligt.
Jag tror att VW, Tesla, Kia/Hyundai och vissa kineser kan lyckas.
Men alla kan inte lyckas.
Sen verkar det som om, att de som är på fallrepet kan bli uppköpta.
Varumärke och återförsäljare har ett värde.
Se bara på Stellantis som har Brazillions med bilmärken under sitt paraply.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Eller så innebär den gigantiska mängd människor som i nutid tar sig från fattigdom till medelklass att bilmarknaden blir långt mycket större 2030 än idag. El lär finnas i mängder vid den tidpunkten. Det är bara batterierna som saknas.Fredrik j skrev:Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Håller med. Skulle tippa som du på Tesla, VAG, Hyundai/Kia och alla kinesiska pure players kommer tillsammans ta majoriteten av den elektrifierade (dvs. framtida) personbilsmarknaden.Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:Att alla tillverkarnas scenarios skulle inträffa samtidigt är ju inte troligt.
Jag tror att VW, Tesla, Kia/Hyundai och vissa kineser kan lyckas.
Men alla kan inte lyckas.
Sen verkar det som om, att de som är på fallrepet kan bli uppköpta.
Varumärke och återförsäljare har ett värde.
Se bara på Stellantis som har Brazillions med bilmärken under sitt paraply.
Resten kommer få det extremt tufft. Inte minst Toyota och andra japanare som kommer förlora mot kineserna i budgetsegmentet (låga marginaler, men höga volymer).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Vad grundar du de på?Jordad skrev:Fredrik j skrev:El lär finnas i mängder vid den tidpunkten. Det är bara batterierna som saknas.
Senaste 30 åren har elförbrukningen legat på 140 TWh/år, bara LKAB kommer behöva minst 55 TWh då dom går över till el. Sen ska kärnkraften stänga.
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
En del tror ju på att solcellsel kommer ner i till ca 10 öre per kWh i soliga länder.El2an skrev:Vad grundar du de på?Jordad skrev:Fredrik j skrev:El lär finnas i mängder vid den tidpunkten. Det är bara batterierna som saknas.
Senaste 30 åren har elförbrukningen legat på 140 TWh/år, bara LKAB kommer behöva minst 55 TWh då dom går över till el. Sen ska kärnkraften stänga.
Och att elintensiv verksamhet flyttar dit.
Helt plötsligt blir det ganska gott om el i Sverige när stora förbrukare flyttat till "gratis" länder.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad
Teslas värdering bygger väl på att FSD ska ha stora värden per bil så de snarare blir dyrare än idag eller?Zalman3 skrev:Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.Fredrik j skrev:Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.Zalman3 skrev:Det är många som är kaxiga.Mickep skrev:De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.
Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.
Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.
Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.
Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com