VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Peter Andersson »

VW ger kaxiga uttalanden.
20211031_204714.jpg
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Peter Andersson »

Big goals: In 2025, the Volkswagen brand intends to sell more than 1 million electric cars per year worldwide.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/e-mobility-3921
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Jordad »

Peter Andersson skrev:
Big goals: In 2025, the Volkswagen brand intends to sell more than 1 million electric cars per year worldwide.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/e-mobility-3921
De har tidigare haft som mål att nå 1,5 miljoner 2025. Har de sänkt målet?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4211
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
Peter Andersson skrev:
Big goals: In 2025, the Volkswagen brand intends to sell more than 1 million electric cars per year worldwide.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/e-mobility-3921
De har tidigare haft som mål att nå 1,5 miljoner 2025. Har de sänkt målet?
Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delen :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8154
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av fth »

Maw skrev:
Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delen :)
Ne, man undrar ibland hur/om konkurrenterna räknar, Tesla kommer ju sälja uppemot 1.5 miljoner bilar redan 2022, fortsätter dom öka enligt plan så rullar dom ut runt 4-5 miljoner bilar per år 2025.

Både Diess och Barra påstår ju att dom "absolut" kommer att köra om Tesla, men inget av företagen har ens visioner som skulle göra det matematiskt möjligt. :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Maw skrev:
Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delen :)
Ne, man undrar ibland hur/om konkurrenterna räknar, Tesla kommer ju sälja uppemot 1.5 miljoner bilar redan 2022, fortsätter dom öka enligt plan så rullar dom ut runt 4-5 miljoner bilar per år 2025.

Både Diess och Barra påstår ju att dom "absolut" kommer att köra om Tesla, men inget av företagen har ens visioner som skulle göra det matematiskt möjligt. :?

/fth
VW säger ju att de ska ha 70% av Europas elbilsmarknad 2030.
Lycka till säger jag bara!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Leo »

1 miljon verkar gälla varumärket VW alltså inte VW-koncernen. Varumärket VW brukar sälja 5-6 miljoner/år. (VW-gruppen omkring 10 miljoner).

Man kan ju vända på siffrorna. Varumärket VW planerar att sälja 4-5 miljoner fossilbilar 2025…tror DET är den stora utmaningen =att hålla uppe den försäljningen. Är antagligen svårt/omöjligt att kunna substituera mot elbilsförsäljning.

Saknas antagligen råvaror/kapacitet/möjlighet (=möjlighet komma ur befintliga kontrakt underleverantörer, tempo att hinna växla om överallt samtidigt i utveckling, planering, produktion, kompetens osv).

Tror många av de stora/traditionella biltillverkarna sitter i samma rävsax pga sin storlek/komplexitet ihop med underleverantörer helt enkelt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Maw skrev:
Ja, de har väl pratat om att försöka gå om Tesla 2025 och då lär inte 1 miljon bilar räcka långt, inte 1,5 heller för den delen :)
Ne, man undrar ibland hur/om konkurrenterna räknar, Tesla kommer ju sälja uppemot 1.5 miljoner bilar redan 2022, fortsätter dom öka enligt plan så rullar dom ut runt 4-5 miljoner bilar per år 2025.

Både Diess och Barra påstår ju att dom "absolut" kommer att köra om Tesla, men inget av företagen har ens visioner som skulle göra det matematiskt möjligt. :?

/fth
Man kan ju också tolka det som att VW inte tror på Teslas visioner.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8154
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Man kan ju också tolka det som att VW inte tror på Teslas visioner.
Kanske, men dom når ju inte ens upp till redan installerad kapacitet hos Tesla.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Man kan ju också tolka det som att VW inte tror på Teslas visioner.
Kanske, men dom når ju inte ens upp till redan installerad kapacitet hos Tesla.

/fth
Dessutom är det svårt att slå Tesla på batterier.
Även om VW säljer lika många elbilar som Tesla 2025.
Vad är då vinsten per bil?
Screenshot_20211029-182756_YouTube.jpg

Jämför med iPhone, de säljer inte flest mobiler I världen, med de tar en stor andelen av vinsten i mobiltelefonmarknaden.

Det pratas om att det tar 30 timmar för VW att bygga en bil och 10 timmar för Tesla. Blir tufft att slå Tesla där.

Och Tesla hoppas ju på att energidelen ska växa snabbare än bildelen.
Om Tesla 2025 säljer lika många batterier i sina batterilagringslösningar som till sina bilar.
Så kanske Tesla säljer dubbelt så många batterier som VW.
Och får därmed kanske 20-25% lägre styckpris på ett batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Mickep »

De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Det är många som är kaxiga.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.

Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.

Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Det är många som är kaxiga.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.

Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.

Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Det är många som är kaxiga.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.

Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.

Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.
Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.

Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.

Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Det är många som är kaxiga.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.

Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.

Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.
Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.

Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.

Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.
Ett mycket troligt scenario. Men kanske bedömer VW att marknaden har tröttnat lite på Tesla3/Y och att deras nya modeller kommer attrahera marknaden mer.
Att alla tillverkarnas scenarios skulle inträffa samtidigt är ju inte troligt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Det är många som är kaxiga.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.

Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.

Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.
Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.

Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.

Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.
Ett mycket troligt scenario. Men kanske bedömer VW att marknaden har tröttnat lite på Tesla3/Y och att deras nya modeller kommer attrahera marknaden mer.
Att alla tillverkarnas scenarios skulle inträffa samtidigt är ju inte troligt.

Jag tror att VW, Tesla, Kia/Hyundai och vissa kineser kan lyckas.
Men alla kan inte lyckas.

Sen verkar det som om, att de som är på fallrepet kan bli uppköpta.
Varumärke och återförsäljare har ett värde.
Se bara på Stellantis som har Brazillions med bilmärken under sitt paraply.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.
Eller så innebär den gigantiska mängd människor som i nutid tar sig från fattigdom till medelklass att bilmarknaden blir långt mycket större 2030 än idag. El lär finnas i mängder vid den tidpunkten. Det är bara batterierna som saknas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Att alla tillverkarnas scenarios skulle inträffa samtidigt är ju inte troligt.

Jag tror att VW, Tesla, Kia/Hyundai och vissa kineser kan lyckas.
Men alla kan inte lyckas.

Sen verkar det som om, att de som är på fallrepet kan bli uppköpta.
Varumärke och återförsäljare har ett värde.
Se bara på Stellantis som har Brazillions med bilmärken under sitt paraply.
Håller med. Skulle tippa som du på Tesla, VAG, Hyundai/Kia och alla kinesiska pure players kommer tillsammans ta majoriteten av den elektrifierade (dvs. framtida) personbilsmarknaden.

Resten kommer få det extremt tufft. Inte minst Toyota och andra japanare som kommer förlora mot kineserna i budgetsegmentet (låga marginaler, men höga volymer).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
El2an
Inlägg: 65
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av El2an »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
El lär finnas i mängder vid den tidpunkten. Det är bara batterierna som saknas.
Vad grundar du de på?
Senaste 30 åren har elförbrukningen legat på 140 TWh/år, bara LKAB kommer behöva minst 55 TWh då dom går över till el. Sen ska kärnkraften stänga.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av Zalman3 »

El2an skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
El lär finnas i mängder vid den tidpunkten. Det är bara batterierna som saknas.
Vad grundar du de på?
Senaste 30 åren har elförbrukningen legat på 140 TWh/år, bara LKAB kommer behöva minst 55 TWh då dom går över till el. Sen ska kärnkraften stänga.
En del tror ju på att solcellsel kommer ner i till ca 10 öre per kWh i soliga länder.
Och att elintensiv verksamhet flyttar dit.
Helt plötsligt blir det ganska gott om el i Sverige när stora förbrukare flyttat till "gratis" länder.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: VW är kaxiga, vill dominera Europas elbilsmarknad

Inlägg av AGCF »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
De kan bli farligt att bli för dominerande också.
Risk att de blir ålagda straffskatter mm.
Se Microsoft, Facebook och apple.
Det är många som är kaxiga.
Tesla vill sälja 20 miljoner bilar 2030.
VW ska ha 70% av Europamarknaden 2030.

Läste på ett forum att kineserna vill ha 70% av bilmarknaden i Europa 2030.

Problemet är att matematiken inte går ihop.
Visst kommer bilmarknaden förändras drastiskt de närmsta 5-10 åren.
Men att en aktör skulle få 70% av Europas bilmarknaden tror jag inte på.
Det var ju det jag menade tidigare. Alla kan inte uppfylla förväntningarna. Om man redan nu utgår från att tesla kommer växa enligt plan går det ju naturligtvis inte ihop. Prognoserna är ju inte samkörda på något sätt.
Om ett år då Teslas Berlinfabrik kanske ligger på en årstakt på 500.000 bilar.
Då kanske krävs vissa prisjusteringar för att kunna sälja alla bilar.
Och ska man upp i 2 miljoner bilar på sikt.
Då måste priserna ner rejält.

Det är inget problem för Tesla eftersom de har så låg tillverkningskostnad.

Men det finns säkert andra som får det tufft när det rejäla priskriget drar igång.
Teslas värdering bygger väl på att FSD ska ha stora värden per bil så de snarare blir dyrare än idag eller?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar